In prag de sarbatoare, inchiderea anului financiar poate aduce societatilor ocazii de a face fapte bune fara a inregistra costuri suplimentare.
Astfel, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. 4) lit. p) din Codului Fiscal, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:
- 3 la mie din cifra de afaceri
- 20% din impozitul pe profit datorat
Sumele mentionate mai sus, care nu pot fi scazute din impozitul pe profit in anul corespunzator se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi.
Normele metodologice de aplicare a articolului mentionat anterior prezinta urmatorul exemplu de calcul:
-
Un contribuabil platitor de impozit pe profit incheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, in calitate de sponsor, care are ca obiect plata unei sume de 15.000 lei. Contractul de sponsorizare se incheie in data de 2 noiembrie 2014, in aceeasi luna efectuandu-se si plata sumei de 15.000 lei. La calculul profitului impozabil pentru anul 2014, contribuabilul prezinta urmatoarele date financiare:
- Total cifra de afaceri = 1.002.000 lei
- Total cheltuieli de exploatare = 860.000 lei
-
Calculul profitului impozabil pentru anul 2014:
- Profitul impozabil = 1.002.000 - 860.000 + 15.000 = 157.000 lei.
- Impozitul pe profit inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea: 157.000 x 16% = 25.120 lei.
-
Limitele legale de deductibilitate a cheltuielilor cu sponsorizarea:
- 3 la mie din cifra de afaceri = 3.006 lei;
- 20% din impozitul pe profit inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare = 5.024 lei
- Suma de scazut din impozitul pe profit este 3.006 lei
Pentru anul 2014 impozitul pe profit datorat este de: 25.120 - 3.006 = 22.114 lei.
Suma de 11.994 lei, care nu s-a scazut din impozitul pe profit se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestei sume se va efectua, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
1. Cum ajută asociaţiile legea sponsorizării
P.O : În România, asociaţiile au nevoie de finanţare privată. Această lege privind sponsorizarea permite companiilor să doneze o parte din impozitul lor pe venit asociaţiilor pe care le preferă, aceasta fiind o mare oportunitate pentru societăţi de a susţine acţiunea de asistenţă socială fără ca acest lucru să le coste.
În timp ce marile companii practică de manieră generală sponsorizarea şi ştiu să calculeze suma anuală pe care o pot dona, IMM-urile utilizează puţin acest mecanism, din cauza lipsei de informaţii, de timp, sau estimează că suma pe care o pot redirecţiona în acest fel ar fi nesemnificativă. Însă toate aceste sume mici cumulate reprezintă o sursă importantă de venit pentru asociaţii şi multe proiecte care nu se pot face sau beneficiari care nu vor fi susţinuţi.
Luând exemplul domeniului de intervenţie al Ateliere Fără Frontiere: integrarea prin activitatea economică sau cum să se asigure că persoanele considerate de neangajat pot regăsi un loc de muncă şi pot deveni actori şi contribuabili ai societăţii în care trăiesc. Dacă această abordare este cunoscută în majoritatea statelor membre ale UE şi susţinută prin politici publice, în România statul nu intervine sau intervine prea puţin.
2. Care sunt companiile care câştigă sau pierd?
P.O. : În România de astăzi sunt companii care pot duce la schimbare şi care se pot construi pe avantajele fiscale existente pentru a compensa deficienţele unei societăţi care nu îşi găseşte modelul său social. Primul lucru câştigat pentru companie este să-şi exercite pe deplin responsabilitatea faţă de societate şi faţă de dezvoltarea durabilă, în calitate de angajator, contribuabil, consumator, furnizor....
Al doilea lucru de câştigat este, desigur, coeziunea în cadrul companiei. Sunt numeroase mărturiile companiilor care ilustrează impactul motivaţional al acţiunilor de solidaritate sau de mobilizare a angajaţilor în jurul unei cauze, unui ţel comun, fără interes financiar, dar cu un impact social puternic. Aceste acţiuni sunt, de asemenea, o oportunitate pentru a adăuga un sprijin financiar al angajaţilor cu ajutorul altor mijloace legale de sprijin pentru ONG-urile existente în România, legea permiţând persoanelor fizice să redirecţioneze 2% din impozitul lor pe venit către asociaţia lor preferată.
În cele din urmă, contractele de sponsorizare includ o dimensiune de comunicare externă, oferind o imagine pozitivă clienţilor şi partenerilor de afaceri. Cu cât proiectul este mai armonizat cu domeniul de activitate, mediul şi valorile companiei, cu atât această comunicare pozitivă va fi eficace.
Pentru a afla mai multe detalii il puteti contacta pe consultantul dvs. FINEXPERT sau pe Patrick Ouriaghli, Director Ateliere Fara Frontiere - patrick.ouriaghli@atelierefarafrontiere.ro
Testimonial Patrick Ouriaghli, Director Ateliere fara Frontiere