- 1. Diminuarea impozitelor cu costul caselor de marcat
- • Contribuabililor plătitori de impozit pe profit, impozit pe veniturile microîntreprinderilor, impozit pe veniturile anuale impozabile și impozit specific unor activități (restaurante, terase, hoteluri) primesc dreptul de a diminua impozitul datorat cu costul achiziției caselor de marcat, inclusiv al acelora achiziționate în anii 2018-2020 cu impact la calculul impozitului pentru anul în curs;
- • Impozitul pe profit
- ○ Costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale achiziţionate şi puse în funcţiune în anii 2018-2020, va reprezenta sume asimilate cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar care se scad din impozitul pe profit al anului 2020;
- ○ Condiția este ca persoanele respective să fi fost plătitori de impozit pe profit în perioadele pentru care costul aparatelor de marcat se scad din impozit;
- ○ Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, se reportează în următorii 7 ani consecutivi.
- • Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
- ○ Contribuabilii care datorează impozit pe veniturile microîntreprinderilor, la data determinării impozitului pe veniturile microîntreprinderilor pentru trimestrul 4 al anului 2020, scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor şi costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale;
- ○ Sunt eligibile pentru scaderea din impozit, casele de marcat achiziţionate şi puse în funcţiune în anii 2018-2020 înaintea intrării în vigoare a prezentei legi, cu condiţia ca la data achiziţiei respectivelor aparate de marcat electronice fiscale contribuabilii să fi fost plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
- ○ Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, se reportează în următoarele 28 de trimestre consecutive. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plată a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
- • Impozitul pe venit
- ○ Contribuabilii care datorează impozit pe venit, la data determinării impozitului pe venit aferent anului 2020, adaugă la venitul net anual impozabil obținut din activități independente și din drepturi de proprietate intelectuală, costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, achiziţionate şi puse în funcţiune în anul 2018, precum şi în anul 2019;
- ○ Sumele care nu sunt scăzute se reportează în următorii 7 ani consecutivi.
- • Impozit specific unor activități
- ○ Contribuabilii obligaţi la plata impozitului specific care achiziţionează aparate de marcat electronice fiscale, scad costul de achiziţie aferent lor din impozitul specific în anul în care au fost puse în funcţiune, în limita impozitului specific datorat pentru anul respectiv;
- ○ Sumele care nu sunt scăzute din impozitul specific se reportează în anul următor, pe o perioadă de 7 ani consecutivi.
- 2. Scutire nouă pentru persoanele cu handicap
- • Veniturile realizate din transmiterea dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia cu titlu de moştenire obținute de personele cu handicap sunt scutite indiferent de momentul dezbaterii succesiunii.
- 3. Noi venituri scutite de impozit
- • La art. 60 din Codul fiscal a fost introdusă o nouă categorie de contribuabili persoane fizice scutită de la plata impozitului pe venit;
- • Astfel, persoanele fizice, pentru veniturile obţinute din vânzarea energiei electrice la furnizorii de energie electrică cu care respectivii prosumatori au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, sunt scutite de impozit pentru veniturile obţinute din vânzarea energiei electrice, dacă centralele electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe care le deţin au puterea electrică instalată de cel mult 27 kW pe loc de consum;
- • Prosumatorii, persoane fizice, nu sunt obligați la ţinerea de evidenţe pentru livrările de energie electrică efectuate în situația de față.
- 4. Modificări aduse procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicații, radiodifuziune sau TV – MOSS
- • Persoana impozabilă nestabilită în Uniunea Europeană care optează pentru utilizarea regimului non-UE trebuie să depună o declarație prin care se confirmă că aceasta nu și-a stabilit sediul activității economice pe teritoriul Uniunii Europene și nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acestuia;
- • Pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform prevederilor art. 316 din Codul fiscal și pentru care s-a acceptat utilizarea regimului UE, calitatea de persoană impozabilă care utilizează regimul se înscrie în registrul contribuabililor;
- • Pentru aplicarea regimului MOSS , prestatorul nu trebuie să opteze pentru stabilirea locului prestării la beneficiar chiar dacă îndpelinește condițiile de derogare de la acesta;
- • Pentru aplicarea prevederilor de la punctul anterior, organul fiscal competent identifică, cu ajutorul aplicației informatice, persoanele impozabile care utilizează regimul Mini One Stop Shop și care, în declarațiile speciale de TVA depuse în România au declarat prestări de servicii a căror valoare totală fără TVA, nu depășește, în anul calendaristic curent, 10.000 euro (46.337 lei) și nu a depășit această sumă în cursul anului calendaristic precedent. Persoanele selectate sunt înscrise în Lista persoanelor impozabile care utilizează regimul special Mini One Stop Shop și care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 278 alin. (8) din Codul fiscal. Selecția se face anual, în perioada 20 aprilie – 1 mai, pe baza declarațiilor speciale de TVA depuse pentru anul precedent și pentru trimestrul I al anului în care se face selecția. Organul fiscal competent notifică, prin intermediul mesajelor electronice, persoanele impozabile care sunt cuprinse în listă în legătură cu dreptul acestora de a opta ca locul prestării serviciilor să fie stabilit la beneficiar. Opțiunea se exercită prin depunerea formularului (085) în termen de 15 zile de la primirea notificării. Persoanele impozabile care, în urma notificării, optează să presteze servicii pentru care locul prestării este la beneficiar sunt eligibile pentru utilizarea în continuare a regimului special. Persoanele impozabile care, în urma notificării, nu depun formularul (085) în termen de 15 zile de la primirea notificării nu mai îndeplinesc condițiile pentru utilizarea regimului special. În această situație, locul prestării de servicii se consideră a fi la prestator, situație în care informațiile privind valoarea și taxa pe valoarea adăugată aferentă operațiunilor se înscriu în formularul (300) Decont de taxă pe valoarea adăugată.
- 5. Completare adusă Codului Fiscal
- • Nu va mai constitui livrare de bunuri transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilității minimale, în situația în care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare, modificare apărută în Codul fiscal;
- • În Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare se menționează faptul că operatorii economici care transferă alimente prin donație își pot deduce cheltuielile fără a colecta TVA.
- 6. Extinderea unor facilități fiscale
- • Contribuabilii, persoane juridice, aflați în dificultate financiară și pentru care există riscul intrării în insolvența își vor putea restructura obligațiile fiscale principale restante la data de 31 iulie 2020 (anterior data de 31 martie 2020);
- • Solicitarea de restructurare se va putea depune până la data de 31 decembrie 2020, sub sancțiunea decăderii (anterior termenul limită era stabilit la 15 decembrie 2020).
- 7. Procedură de anulare a obligațiilor accesorii
- • Actuala procedură se aplică obligaţiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv organele vamale;
- • Persoanale care pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta procedură sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice;
- • Organul fiscal central acordă următoarele facilităţi fiscale:
- ○ amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii rămase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscală, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică organul fiscal conform art. XIII alin. (1) din ordonanţă de urgenţă;
- ○ anularea obligaţiilor de plată accesorii.
- • Cererea de anulare a accesoriilor poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2020 inclusiv;
- • La data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, bebitorul trebuie să aibă stinse toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
- 8. Modificarea instrucțiunilor la D100
- • Contribuabilii plătitori de impozit pe profit şi impozit pe venitul microîntreprinderilor, care au plătit impozitul datorat până la termenele scadente de 25 aprilie 2020 inclusiv, pentru trimestrul I în cazul impozitului pe profit și 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II și 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III în cazul impozitului pe profit și al impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, completează suma reprezentând bonificaţia de care beneficiază, la rândul 1.2. «Bonificaţie» din D100.
- 9. Excepții declarație beneficiari reali
- • Sunt exceptate de la obligația de a depune declarația privind beneficiarii reali, următoarele persoane juridice:
- ○ regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat;
- ○ persoanele juridice constituite doar din asociaţi persoane fizice, atunci când aceştia sunt singurii beneficiari reali.
- • Declarația privind beneficiarii reali se depune la înmatriculare și ori de cate ori intervine o modificare în aceasta privință.
- 10. Modificări aduse Codului de Procedură Fiscală
- • Instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică au obligaţia ca, la solicitarea organului fiscal central, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi;
- • Instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, informații privind deschiderea sau închiderea conturilor, precum și referitoare la închirierile de casete de valori;
- • Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor va transmite lunar către A.N.A.F. rapoartele pentru tranzacţii cu sume în numerar, rapoartele privind transferurile externe în şi din conturi şi rapoartele privind activităţile de remitere de bani primite de la entităţile raportoare care au obligaţia transmiterii informaţiilor respective;
- • Pe baza datelor şi informaţiilor primite, A.N.A.F. va organiza Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN;
- • Registrul permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deţin sau controlează conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN sau casete de valori deţinute la o instituţie de credit de pe teritoriul României;
- • Organul fiscal central, la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorităţi publice centrale şi locale, transmite informaţiile din registru în scopul îndeplinirii de către aceste autorităţi a atribuţiilor prevăzute de lege.
- 11. Raportarea contabilă la 30 iunie 2020
- • Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2020 se aplică entităților care în exerciţiul financiar precedent (2019) au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 220.000 lei;
- • Raportările contabile la 30 iunie 2020 se depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice până cel mai târziu la data de 30 septembrie 2020;
- • Se aduc unele clarificări în legătură cu determinarea amortizării imobilizărilor prin Reglementările contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014:
- ○ entitățile care decid ca în cazul imobilizărilor corporale să treacă de la metoda reevaluării la metoda costului, vor determina cheltuiala cu amortizarea pe baza valorii activului, corectată cu ajustările impuse de modificarea respectivei politici contabile;
- ○ amortizarea imobilizărilor nu este nici întreruptă, nici diminuată pe perioada neutilizării acestora.
Legea nr. 153 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 659 din 24 iulie 2020
Precizări:
Legea nr. 104/2020 pentru completarea art. 60 pct. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 588 din 6 iulie 2020.
Precizări:
Legea nr. 155 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 şi privind modificarea şi completarea altor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial Partea I, nr. 665 din 27 iulie 2020
Precizări:
Ordinul 3.039 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.737/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile, în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale, pentru servicii electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau televiziune, precum și pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 314 și art. 315 din Codul fiscal, în situația în care România este stat membru de înregistrare a fost publicat în Monitorul Oficial Partea I, nr. 684 din 31 iulie 2020
Precizări:
Se modifică procedura de înregistrare în scopuri de TVA în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale menționate, astfel:
Legea nr. 131/2020 pentru completarea alin. (8) al art. 270 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal și pentru modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 623 din 15 iulie 2020
Precizări:
Legea nr. 114 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, precum și pentru modificarea altor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 600 din 8 iulie 2020
Precizări:
Ordinul nr. 2.100 al ministrului finanțelor publice pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 635 din 20 iulie 2020
Precizări:
Ordinul nr. 3.011 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea anexei nr. 4 „Instrucțiuni de completare a formularului 100 «Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat», cod 14.13.01.99/bs” la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 651 din 23 iulie 2020
Precizări:
Legea nr. 108 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 588 din 6 iulie 2020
Precizări:
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111 din 1 iulie 2020 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 620 din 15 iulie 2020
Precizări:
Ordinul 2.206 al ministrului finanțelor publice pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2020 a operatorilor economici, precum și pentru completarea unor prevederi contabile a fost publicat în Monitorul Oficial Partea I, nr. 675 din 30 iulie 2020
Precizări: