- 1. Procedura de restructurare a obligațiilor fiscale
- • Eliminarea plafonului de un milion de lei;
- • Clarificarea prevederilor referitoare la aplicarea procentului de 5%, 10% sau 15% ce trebuie calculat prin raportare la cuantumul obligaţiilor bugetare principale care fac obiectul înlesnirii la plată;
- • Extinderea perioadei ce cuprinde obligaţiile pentru care se poate acorda restructurarea, de la 31 decembrie 2018 la 31 iulie 2020, inclusiv;
- • Prorogarea termenului de depunere a notificării privind intenţia de restructurare a obligaţiilor bugetare până la 31 martie 2021, inclusiv;
- • Prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare a obligaţiilor bugetare până la 30 iunie 2021, inclusiv.
- 2. Modificări aduse declarațiilor D101 și D120
- 3. Modificarea procedurii de anulare accesorii
- 4. Modificarea procedurii de comunicare electronică
- 5. Extinderea scopului formularului D700
- • Solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA;
- • Efectuarea de menţiuni referitoare la vectorul fiscal privind TVA, ulterior înregistrării în scopuri de TVA;
- • Schimbarea perioadei fiscale de TVA din trimestrial în lunar, în cazul efectuării unei achiziţii intracomunitare de bunuri taxabilă în România – formular actual 092;
- • Raportarea cifrei de afaceri anuale în cazul persoanelor impozabile cu perioada fiscală trimestrială – actualul formular 094;
- • Aplicarea/încetarea aplicării sistemului de TVA la încasare – actualul formular 097;
- • Aplicarea/încetarea aplicării opţiunii de TVA privind ghişeul unic (mini-one-stop-shop) – actualul formular 085;
- • Modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare şi plată a impozitului pe profit – opțiunea pentru sistemul plăţilor anticipate – formular actual 012;
- • Modificarea anului fiscal – formular actual 014;
- • Modificarea vectorului fiscal – preluarea opţiunilor actuale din formularele 010, 013, 015, 016, 020, 030 şi 070;
- • Înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal – formular actual 050, cu excepţia cazului în care contribuabilii îşi modifică domiciliul sau sediul social care reprezintă şi domiciliu fiscal, precum şi cu excepţia contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, care nominalizează, ulterior înregistrării fiscal, un alt sediu permanent desemnat;
- • Modificarea sediului social/sediului/sediului activităţii, în cazul contribuabililor care sunt supuşi înregistrării la organele fiscale;
- • Declararea sediilor secundare care nu se înregistrează fiscal – formularul actual 061.
- 6. Prelungirea unor facilități fiscale
- • calculul impozitului și al contribuțiilor sociale obligatorii se efectuează separat față de veniturile realizate din desfășurarea activității (profesii liberale, PFA, II, IF);
- • nu se iau în calcul la verificarea încadrării în plafonul de 100.000 euro (aplicabil contribuabililor impuși la norme de venit) sau la plafonul de 12 salarii minime brute pe economie (26.760 lei);
- • nu fac obiectul acordării bonificațiilor stabilite prin legea bugetului de stat.
- 7. Norme privind amânarea plății de TVA în vamă
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1211, 11.12.2020
Acest ordin actualizează procedură de aplicare a facilităţilor în contextul modificărilor succesive aduse de OG 6/2019 ce reglementa restructurarea obligaţiilor fiscale. Astfel, modificările au vizat următoarele aspecte:
Ordinul ANAF nr. 4.072/09.12.2020 privind modificarea Ordinului nr. Legea nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele"
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1246, 17.12.2020
Ordinul modifică declarația 101 privind impozitul pe profit, fiind introdus un rând distinct pentru raportarea bonificațiilor pentru plata la termen a impozitului pe profit datorat pentru trimestrele I-III, aplicate conform OUG nr. 33/2020.
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea obligaţiilor anuale aferente anului fiscal 2020.
Ordinul MFP nr. 3.179/21.12.2020 pentru completarea art. 2 din Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, aprobată prin Ordinul nr. 2.100/2020
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1279, 18.12.2020
Prin acest ordin se completează procedura de anulare a obligaţiilor de plată accesorii, aprobată prin OMFP 2.100/2020. Astfel, se menţionează că sunt considerate obligaţii bugetare principale restante şi obligaţii bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvenţă pentru care s-a îndeplinit scadenţa până la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor.
Ordinul MFP 3.192/22.12.2020 pentru modificarea procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice / organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică, aprobată prin Ordinul nr. 660/2017
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1291, 24.12.2020
Prin acest ordin se extinde categoria documentelor care pot fi comunicate de contribuabili prin Spaţiul Privat Virtual (SPV), introducându-se astfel şi declaraţiile de înregistrare, precum şi alte declaraţii.
În lista documentelor emise de MFP/ANAF şi comunicate prin SPV contribuabililor au fost introduse şi fişierele de profil prevăzute în OPANAF nr. 146/2010 ce face referire la conectarea on-line a caselor de marcat.
Ordinul ANAF nr. 4.136/17.12.2020 privind modificarea Ordinului nr. 3.725/2017 penru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1311, 30.12.2020
Ordinul aduce noi propuneri pentru digitalizarea ANAF, prin extinderea funcţionalităţilor formularului 700 «Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscal declarative înscrise în vectorul fiscal”. Noile prevederi intră în vigoare la 30 martie 2021, iar noul formular D700 se va depune doar online şi va acoperi o gamă variată de modificări şi cereri din partea contribuabilului, cum ar fi:
TVA
IMPOZIT PE PROFIT
ALTELE
OUG nr. 226/30.12.2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene
Publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1332, 31.12.2020
Regăsiţi mai jos principalele modificări şi noutăţi introduse în ordonanţă.
IMPOZIT PE PROFIT
Se amână deductibilitatea integrală a ajustărilor privind deprecierea creanţelor ce sunt neîncasate într-o perioadă ce depăşeşte 270 de zile de la data scadenţei, nu sunt garantate şi sunt datorate de o persoană care nu este afiliată. Iniţial această modificare introdusă prin Legea 296/2020 trebuia să se aplice de la 1 ianuarie 2021, dar este amânată până la 1 ianuarie 2022.
IMPOZIT SPECIFIC
Contribuabilii obligaţi la plata impozitului specific unor activităţi, pentru anul 2021, nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 90 de zile calculată începând cu data de 1 ianuarie 2021.
IMPOZIT PE VENIT
A fost reglementat regimul fiscal aplicabil indemnizațiilor de sprijin acordate profesioniștilor la nivelul a 75% din câștigul salarial mediu brut și indemnizației lunare de 41,5% din câștigul salarial mediu brut, în sensul că acestea nu constituie venituri din desfășurarea activității, iar pentru acestea se aplică următoarele reguli (vor fi declarate într-o secțiune specială a declarației unice):
Persoanele fizice beneficiare ale indemnizațiilor care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii, datorează CAS pentru indemnizațiile respective la sistemul propriu de pensii, în cotele prevăzute de Codul fiscal.
Pentru indemnizațiile acordate în baza legislației privind acordarea de zile libere părinților în vederea supravegherii copiilor, nu se acordă facilități fiscale.
Persoanele fizice beneficiare ale indemnizațiilor nu vor putea dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozit, pentru susținerea entităților non-profit sau pentru acordarea de burse.
RAMBURSAREA TVA
Rambursarea de TVA cu control ulterior se menţine până la 31 martie 2021.
COTA REDUSĂ DE 5% LA LIVRAREA DE LOCUINŢE
Legea 248/2020 a mărit plafonul maxim până la care se poate aplica cota de TVA de 5% în cazul livrării de locuinţe către persoane fizice de la 450.000 lei la 140.000 euro. Noul plafon trebuia să se aplice de la 1 ianuarie 2021. Ordonanţa curentă amână creşterea plafonului până la 1 ianuarie 2022.
SCUTIRI DE TVA
Sunt scutite de TVA cu drept de deducere livrările de dispozitive medicale pentru diagnosticul în vitro al COVID-19, de vaccinuri împotriva COVID-19, precum şi serviciile de vaccinare şi testare aferente, altele decât cele scutite de TVA conform Codului Fiscal, efectuate până la data de 31 decembrie 2022.
De asemenea, sunt scutite de TVA achiziţiile intracomunitare de Remdesivir, efectuate până la data de 31 decembrie 2022.
CASE DE MARCAT
Se suspendă aplicarea amenzii pentru neconectarea noilor case de marcat la sistemul ANAF până la 31 martie 2021.
AMNISTIEREA FISCALĂ
A fost prelungită până la 31 martie 2021 posibilitatea de a beneficia de anularea accesoriilor aferente obligaţiilor fiscale principale restante la 31 martie 2020.
EŞALONARE SIMPLIFICATĂ
Se prelungeşte mecanismul simplificat de eşalonare la plată a datoriilor acumulate la bugetul de stat de către persoanele fizice sau juridice cu perioada ianuarie – martie 2021.
RESTRUCTURARE FINANCIARĂ
Se prelungeşte termenul de depunere a cererii de restructurare a obligaţiilor fiscale până la 31 martie 2021.
Ordin MFP nr. 3225/30.12.2020 pentru aprobarea normelor privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată și de eliberare a garanției pentru importurile de bunuri
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1331, 31.12.2020
Sunt aprobate normele cu privire la procedura de acordare a certificatului de amânare la plată în vamă a taxei pe valoarea adăugată și de eliberare a garanției pentru importurile de bunuri.