- 1. Informări publicate în luna mai în contextul COVID-19
De-a lungul lunii mai în contextul pandamiei cauzate de virusul COVID-19, FINEXPERT a publicat o serie de informări legislative pe care le puteți accesa pe website-ul companiei:
- • Actualizarea cererii privind șomajul tehnic și modificări în cazul criteriilor de risc fiscal privind TVA
- • Scutiri taxe vamale și TVA, certificat pentru situații de urgență tip 2 si comunicat privind amnistia fiscală
- • Modificări ale Codului Fiscal și bonificații pentru plata la termen a impozitului pe profit/venitul microîntreprinderilor/specific pentru T2 și T3 2020
- • Prelungirea unor măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
- 2. Amânarea la plată a chiriei și facilități fiscale pentru locatori
Legea nr. 62/2020 privind aplicarea unor facilități la plata chiriei pentru perioada aferentă stării de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 425 din 21 mai 2020.
I. Amânarea la plată a chiriei pentru locatari- • Locatarii (operatori economici, profesii libere, entități juridice de drept privat, persoane fizice) pot amâna la cerere, fără plata de dobânzi și penalități, plata chiriei pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuințe în următoarele cazuri:
i. Activitatea a fost întreruptă sau
ii. Veniturile sau încasările au scăzut cu cel puțin 15% în luna martie 2020 față de media anului calendaristic anterior sau
iii. Persoanele fizice care au fost afectate direct sau indirect în perioada stării de urgență.
- • Plata chiriei se va efectua de către organul fiscal teritorial competent, în contul locatorilor, pentru perioada stării de urgență și 30 de zile de la încetare.
- • Procedura de amânare a plății se realizează în baza depunerii unei cereri a locatarului împreună cu următoarele documente:
i. Contract de locațiune;
ii. Act adițional care va conține: acordul părților pentru amânarea plății chiriei, perioada de amânare și suma aferentă, datele de identificare, contul bancar, semnăturile părților;
iii. Orice act al locatarului care face dovada imposibilității de a plăti chiria.
- • Facilitatea este aplicabilă contractelor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
i. chiria lunară specificată în actul adițional este mai mică sau cel mult egală cu chiria din luna februarie 2020;
ii. valoarea chiriei lunare din actul adițional este de maximum 10.000 RON pentru operatorii economici pentru fiecare locație și maximum 2.000 RON pentru persoane fizice pentru o singură locație.
- • Cererea poate fi depusă și prin poștă electronică la o adresă de e-mail care va fi afișată pe pagina de internet a fiecărui organ fiscal teritorial.
- • Locatarii vor restitui chiria plătită de organul fiscal, eșalonat în rate egale, până la data de 31 Decembrie 2020.
- • În termen de 15 de zile de la publicarea Legii în Monitorul Oficial este așteptată procedura de implementare a facilității.
II. Avantaje fiscale cu privire la reducerea chiriilor
Persoane fizice
- • Pentru anul 2020, nu sunt venituri impozabile veniturile din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere / subînchiriere sau uzufruct obținute de persoane fizice pentru care chiria a fost redusă cu cel puțin 30% față de nivelul lunii Februarie 2020;
- • Aceste venituri nu intră în calculul plafonului contribuțiilor de asigurări de sănătate;
- • Perioada de aplicare a facilității este perioada pe care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.
Plătitori de impozit pe profit / microîntreprinderi
- • În cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit și microîntreprinderilor, veniturile din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar în proporție de 80% din valoarea lor cu condiția ca nivelul chiriei să fie redus cu cel puțin 20% față de nivelul chiriei aferent lunii februarie 2020;
- • Perioada de aplicare a facilității este perioada pe care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.
- 3. Formularul de raportare DAC 6
OPANAF nr. 1029/2020 privind formularul de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 407 din 18 mai 2020
Începând cu data de 1 iulie 2020, intermediarii financiari trebuie să raporteze către instituțiile fiscale informații de care au luat cunoștință sau care se află în posesia ori sub controlul lor, cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportării în termen de 30 de zile, după cum urmează:
- • din ziua următoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispoziție în vederea implementării;
- • din ziua următoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportării este pregătit pentru implementare;
- • din momentul în care a fost făcut primul pas in demersul de implementare a aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportării.
DAC6 transpune Directiva UE 2018/822 și prevede realizarea schimbului automat de informații între statele membre ale Uniunii Europene. Persoanele ce trebuie să declare aceste tranzacții transfrontaliere sunt: contabilii, consultanții fiscali (ca intermediari), avocații, notarii, chiar și companiile în sine. Un asemenea aranjament fiscal este cel ce implică fie mai mult de un stat membru al Uniunii Europene, fie un stat membru și o țară terță.
Nerespectarea acestei obligații de raportare de către persoanele amintite mai sus atrage după sine o sancțiune de până la 100.000 de lei.
Termenul de raportare, pentru intermediari și contribuabilii relevanți, este de 30 de zile de la data la care au luat cunoștință de un aranjament transfrontalier.
Raportarea se face on-line, utilizând formatul electronic pus la dispoziție de ANAF. Pentru perioada anterioară, intermediarii sau contribuabilii relevanți, după caz, raportează până la data de 31 august 2020, aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportării pentru perioada cuprinsă între 25 iunie 2018 și 1 iulie 2020.
Formularul este structurat, după cum urmează:
- • prima secțiune conține datele de identificare ale declarantului (tipul persoanei, adresa, datele de contact, rezidența fiscală, obligația de raportare din statul membru, care e rolul său dacă se declară intermediar precum și numărul de aranjamente);
- • următoarea secțiune conține date despre aranjament, schema aranjamentului (contribuabilul relevant, intermediarul, care sunt întreprinderile asociate - dacă este cazul, cine este persoana afectată).
- 4. OUG 70/2020 privind măsurile din domeniul fiscal
Ordonanța de urgență nr. 70 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, publicată în Monitorul Oficial nr. 394 din 14 mai 2020.
În continuare vom prezenta măsurile fiscale ce au fost adoptate:
- • Scutirea TVA cu drept de deducere pentru livrările de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în combaterea COVID-19 (prevazute în anexa la OUG) efectuate către asociații și fundații legal constituite. Aceasta se aplică până la data de 1 septembrie 2020. Furnizorul justifică scutirea de TVA cu declarația pe propria răspundere cu privire la destinația bunurilor, pusă la dispoziția sa de asociația/fundația beneficiară, cel târziu la momentul livrării;
- • Pentru veniturile impozabile obținute din România de rezidenți și nerezidenți din organizarea de evenimente reprogramate până la finalul anului 2021, ca urmare a răspândirii Covid-19, impozitul se va calcula și se va reține în momentul plății venitului și se declară și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc evenimentul.
- • Se aduce următoarea completare asupra art. 25, Cod Fiscal: vor fi deductibile la calculul rezultatului fiscal cheltuielile rezultate din cesiunile de titluri de stat, obligațiuni și alte instrumente de datorie care dau deținătorului un drept contractual de a încasa numerar.
- 5. Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate
Ordinul Comun 1.942/979/819/2020 al Ministerului Finanțelor Publice, al Ministerului Muncii și Protecției Sociale și al Ministerului Sănătății privind aprobarea modelului, conținutului și modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” fost publicat în Monitorul Oficial nr. 426/21.05.2020.
Principalele modificări ale Declarației 112, vizează declararea taxelor aferente indemnizațiilor pentru zilele libere acordate părinților și șomaj tehnic. - 6. Prorogarea unor termene privind restructurarea obligațiilor bugetare
OUG nr. 90/2020 privind prorogarea unor termene ce au în vedere restructurarea obligațiilor bugetare a fost publicată in Monitorul Oficial nr. 459 din 29 mai 2020.
În scopul susținerii resurselor financiare ale contribuabililor a fost necesară adoptarea unor instrumente care să protejeze mediul de afaceri și sistemul economic. Principalele modificări ale OG nr. 6/2019 prin OUG 90/2020, sunt:
- • Obligațiile fiscale care pot fi restructurate vor fi cele restante la 31 martie 2020 (în loc de 31 decembrie 2018);
- • Se vor include în categoria obligațiilor fiscale restante la 31 martie 2020 și acele obligații stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 aprilie 2020;
- • Prelungirea termenului pentru depunerea notificării privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare, până la 30 septembrie 2020 și a termenului pentru depunerea cererii de restructurare până la 15 decembrie 2020;
- • Sunt prevăzute măsuri tranzitorii, astfel, debitorii care au depus solicitări privind restructurarea obligaţiilor bugetare aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, acestea se soluţionează potrivit legislaţiei în vigoare la data depunerii solicitării sau debitorii pot opta prin cerere adresată organului fiscal competent, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru refacerea planului de restructurare cu obligaţiile bugetare restante la 31 martie 2020 şi depunerea unei noi cereri până la data de 15 decembrie 2020;
- • Pe scurt, restructurările în discuție includ, după caz, eșalonarea la plată a oblgațiilor fiscale, anularea accesoriilor (dobânzi și penalități de întârziere), anularea a până la 50% din obligaţiile bugetare principale.
A fost prelungit termenul pentru anumite facilități fiscale care expirau la 30 de zile de la încetarea stării de urgență (14 iunie 2020), noul termen limită fiind 25 iunie 2020:
- • neaplicarea de accesorii (dobânzi și penalități de întârziere) pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data de 21 martie 2020;
- • suspendarea sau neînceperea măsurilor de executare silită;
- • rambursarea TVA cu control ulterior pentru o categorie mai largă de contribuabili;
- • menținerea eșalonărilor la plată în situația nerespectării condițiilor standard.
- 7. Măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
Ordonanța de urgență nr. 92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea unor acte normative.
Guvernul României a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul social. Enumerăm mai jos principalele măsuri adoptate.
Precizarea măsurilor de sprijin financiar pentru salariați, începând cu data de 1 iunie 2020:
- • angajatorii ai căror angajați au avut contractele individuale de munca suspendate, în perioada stării de urgență sau alertă, fie ca au beneficiat sau nu de decontarea indemnizației de somaj tehnic de la buget până acum, beneficiază, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei părți din salariu, suportată din bugetul asigurărilor pentru somaj, reprezentând 41,5% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificările ulterioare;
Notă: în situația menționață mai sus, angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă până la data de 31 decembrie 2020, cu excepția lucrătorilor sezonieri. Obligația nu se aplică în cazul în care încetarea contractului de munca intervine din motive neimputabile angajatorului. Angajatorii care încetează contractele individuale de muncă ale salariaților anterior datei de 31 decembrie 2020 sunt obligați sa restituie, în totalitate, agențiilor pentru ocuparea forței de muncă sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă anterior termenului menționat, plus dobânda de referință a Băncii Naționale a României în vigoare la data încetării contractelor individuale de muncă.
- • măsurile de sprijin financiar se aplică doar persoanelor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- au avut o durată a suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada stării de urgență sau de alertă;
- au beneficiat fie de indemnizație subvenționată de stat fie de indemnizație suportată din bugetul angajatorului.
Precizări cu privire la angajatorii care au mai multe obiecte de activitate:
- • angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel puțin unul se afla sub incidența restricțiilor stabilite prin acte ale autorităților competente, trebuie să aleagă una din următoarele facilități:
- fie cer pentru o perioada de 3 (trei) luni 41,5% din salariile angajaților reactivate;
- fie solicită somaj tehnic pentru angajații păstrați în somaj tehnic până la ridicarea restricțiilor.
Precizări cu privire la decontarea sumelor:
- • în vederea decontării sumelor menționate mai sus angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaților care beneficiază de prevederile O.U.G. nr. 92/2020 și ulterior, începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă competente următoarele:
1. o cerere semnată și datată de reprezentantul legal;
2. o declarație pe propria răspundere;
3. lista persoanelor care beneficiază de această suma, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
- • decontarea sumelor din bugetul asigurărilor pentru somaj se efectuează în termen de cel mult 10 zile de la data îndeplinirii de către angajatori, potrivit legii, a obligațiilor declarative și de plata aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea;
- • plata sumelor se face prin virament în conturile deschise de angajatori la instituțiile de credit, după verificarea de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București a îndeplinirii condițiilor menționate mai sus.
Precizări cu privire la angajatorii care nu beneficiază de decontarea sumelor:
- • NU beneficiază de decontarea sumelor menționate mai sus următorii angajatori:
- instituțiile și autoritățile publice;
- angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se afla în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate sau restricții asupra acestora din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Notă: sumele menționate mai sus nu se cumulează cu subvențiile care se acordă în cazul angajaților pentru care angajatorii au încheiat cu agențiile judetene pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv a municipiului București contracte sau convenții pentru absolvenții ai unor instituții de invatamant, pentru șomerii în vârstă de peste 45 de ani, șomerii care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomerii de lungă durată sau tinerii NEET, și pentru tinerii cu risc de marginalizare social.
Precizări cu privire la prelungirea perioadei de acordare a șomajului tehnic:
- • acordarea indemnizațiilor de somaj pentru toate domeniile de activitate în care se mențin restricții în condițiile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se prelungește și după data de 31 mai 2020, până la ridicarea acestor restricții.