-
Procedura de executare silita
Se emite Ordinul 3454/2016 in aplicarea art. 230 din Codul de procedura fiscala. Potrivit acestui articol, in cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile. Astfel, debitorul care inregistreaza obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita aplicate de catre organul fiscal si care are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice poate depune la organul fiscal competent o cerere insotita de documentul eliberat de autoritatea sau institutia publica, prin care solicita aplicarea prevederilor art. 230 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Actul normativ aproba si urmatoarele formulare:
a) „Cerere privind aplicarea prevederilor art. 230 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare”;
b) „Atestat”;
c) „Instiintare privind aplicarea prevederilor art. 230 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare”;
d) „Decizie prin care se ia act de retragerea cererii privind aplicarea prevederilor art. 230 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare”;
e) „Adresa de infiintare a popririi asupra sumelor pe care debitorul le are de incasat de la autoritati sau institutii publice”;
f) „Decizie de ridicare a masurilor de executare silita a sumelor pe care debitorul le are de incasat de la autoritati sau institutii publice”
-
Modificari privind Codul fiscal si Codul de procedura fiscala
Prin ordonanta de urgenta 84/2016 se aduc o serie de modificari Codului fiscal si Codului de procedura fiscale.
A. In ceea ce priveste Codul fiscal:
a) Se aduc modificari in ceea ce priveste tratamentul fiscal din perspectiva TVA si al impozitului pe profit pentru contribuabilii care au fost intr-o anumita perioada declarati inactivi din punct de vedere fiscal. Acestia, in cazul reactivarii vor putea deduce TVA-ul aferent achizitiilor din perioada de inactivitate, precum si cheltuielile efectuate in aceasta perioada;
b) Se aduc modificari in ceea ce priveste tratamentul fiscal din perspectiva TVA si al impozitului pe profit pentru contribuabilii care au achizitionat bunuri de la o persoana inactiva din punct de vedere fiscal. Acestia, in cazul reactivarii furnizorului, vor putea deduce TVA-ul aferent achizitiilor din perioada de inactivitate, precum si cheltuielile efectuate in aceasta perioada;
c) Aceleasi modificari de la a) şi b) sunt aduse pentru tratamentul fiscal din perspectiva TVA si al impozitului pe profit pentru contribuabilii carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA intr-o perioada anume. In conditiile in care se reinregistreaza in scopuri de TVA, dreptul de deducere va putea fi exercitat.
d) Scutirea de impozit a profitului reinvestit, conform art. 22, se va mentine si in anii urmatori;
e) A fost scazut de la 25.000 euro la 45.000 lei plafonul reprezentat de capitalul social subscris dincolo de care o persoana juridica poate opta la infiintare sa plateasca impozit pe profit si nu impozitul pe veniturile microintreprinderilor;
f) A fost restransa categoria de impozite cu retinere la sursa pentru care platitorii de venituri trebuie sa depuna declaratia informativa (D 205);
g) Se introduce un regim special de TVA in cazul agricultorilor persoane fizice (PF, PFA, II, IF);
h) Persoanelor care isi suspenda temporar activitatea la Registrul comertului nu li se va mai anula inregistrarea in scopuri de TVA;
i) Au fost suspendate pana la 31 decembrie 2019 alin. (4)-(6) ale art. 324, alin. care reglementau anumite declaratii speciale de TVA (392A, D392B);
j) Livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 3151 alin. (8) lit. c) şi d) se vor declara si ele in D390 VIES;
k) Sunt eliminate prevederile privind Registrul operatorilor intracomunitari;
B. In ceea ce priveste Codul de procedura fiscala:
a) declaratiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau online se vor stabili prin ordin al presedintelui A.N.A.F;
b) sunt aduse modificari in ceea ce priveste executarea silita, inspectia fiscala si solutionarea contestatiilor.
-
Procedura furnizare informatii
Se emite OPANAF 3592/2016 avand in vedere dispozitiile art. 61 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Astfel, informatiile primite de ANAF, referitoare la conturile bancare, se transmit la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, numai dupa depunerea formularului protocolului de aderare reglementat prin anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.632/2016 pentru dezvoltarea serviciilor MFP puse la dispozitia autoritatilor si institutiilor publice prin sistemul informatic propriu si aprobarea accesului la serviciile disponibile in cadrul sistemului informatic PatrimVen prevazut in anexa nr. 2 din acelasi ordin.
Solicitarea si transmiterea de informatii referitoare la conturile bancare se realizeaza exclusiv in format electronic, prin intermediul sistemului informatic PatrimVen pus la dispoziţie de catre Ministerul Finanţelor Publice, respectiv Agentia Naţionala de Administrare Fiscala.
Inregistrarea organului fiscal local sau a altor autoritati publice centrale si locale in sistemul informatic PatrimVen in vederea solicitarii si primirii de informatii referitoare la conturile bancare se realizeaza in conformitate cu anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.632/2016.
-
Reglementari contabile IFRS
Prin Ordinul 2844/2016 se aproba reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara aplicabile operatorilor economici obligati, potrivit legii, sa aplice aceste reglementari (societati ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau alte entitati obligate prin prevederi legale sa aplice reglementarile respective), respectiv entitatilor care au optat pentru aplicarea reglementarilor respective, conditiile in care acestea pot opta fiind stabilite prin prevederi legale.
Ordinul cuprinde prevederi distincte pentru retratarea, in baza IFRS, a informatiilor din contabilitatea organizata in baza Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt aplicabile societatilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare in cursul exercitiului financiar de raportare.
-
Pragurile valorice Intrastat pentru anul 2017
Prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistica (INS) nr. 1302/2016 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2017 se stabilesc pragurile valorice Intrastat pentru anul 2017. Astfel, pentru anul 2017 a fost stabilit acelaşi prag valoric atât pentru introducerile intracomunitare de bunuri, cat si pentru expedierile intracomunitare de bunuri: 900.000 de lei.
Prin urmare, in 2017, declaratia Intrastat va fi obligatorie pentru toti operatorii economici inregistrati in scopuri de TVA care realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, a caror valoare anuala, separat pentru fiecare dintre cele doua fluxuri, introduceri si expedieri, va depasi pragul stabilit la 900.000 de lei.Automat, operatorii economici care vor efectua schimburi intracomunitare (expedieri si introduceri de bunuri) sub valorile prezentate vor fi scutiti de transmiterea declaratiei.
-
Formulare privind impozitarea persoanelor fizice
Prin OPANAF 3695/2016 se aproba urmatoarele formulare:
200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania";
201 "Declaratie privind veniturile realizate din strainatate";
204 "Declaratie anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale";
205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit";
207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti";
230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii";
250 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice";
251 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din strainatate de persoanele fizice".
Formularele se utilizeaza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2016 si definitivarea impozitului anual.
Pana la data de 15 septembrie a anului urmator celui pentru care se face impunerea, organul fiscal central competent emite deciziile de impunere anuala pe baza datelor din declaratiile privind veniturile realizate si a celorlalte informatii existente in evidenta fiscala.
-
Procedura privind recalcularea platilor anticipate
Prin OPANAF 3696/2016 se aproba procedura privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale de sanatate si contributii de asigurari sociale.
Procedura se utilizeaza atunci cand apar situatii care conduc la recalcularea platilor anticipate, precum:
- suspendarea temporara a activitatii;
- incetarea activitatii;
- rezilierea contractului de inchiriere;
- completarea obiectului de activitate cu activitati noi.
-
Administrarea marilor contribuabili
Prin OPANAF 3609/2016 se stabilesc criteriile in functie de care se va stabili lista marilor contribuabili care vor fi administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili (DGAMC), in limita unui numar maxim de 1500.
Sunt mari contribuabili:
a) In functie de activitatea desfasurata: Banca Natională a Romaniei; societatile bancare; societatile de asigurari; societatile de investitii financiare; Societatea Romana de Televiziune; Societatea Romana de Radiodifuziune.
B) In functie de criteriul investitional: contribuabilii nou-infiintati care, la data infiintarii, se angajeaza prin declaratie pe propria raspundere sa realizeze, intr-o perioada de maximum 3 ani consecutivi de la data infiintarii, investitii a caror valoare in lei sa fie echivalentul a minimum 10 milioane euro, la cursul de referinta al pietei valutare pentru euro, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data infiintarii.
C) In functie de criteriul de reprezentare fiscala: din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii nerezidenti pentru care contribuabilii mari au calitatea de reprezentanti sau reprezentanti fiscali, potrivit legii.
D) In functie de criteriul grupului fiscal unic: se incadreaza in categoria contribuabililor mari reprezentantul fiscal si membrii apartinand grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor art. 269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca unul dintre acestia sa indeplineasca criteriile de selectie.
e) In functie de criteriul participarii directe: au calitatea de mari contribuabili persoanele juridice care detin in mod direct minimum 50% din valoarea/numarul titlurilor de participare la un mare contribuabil, precum şi persoanele juridice la care marii contribuabili detin in mod direct minimum 50% din valoarea/numarul titlurilor de participare.
F) In functie de criteriul de baza: este rezultatul agregarii a 3 indicatori selectati din punct de vedere economic si bugetar in urmatoarele proportii: cifra de afaceri - 50%, volumul obligatiilor fiscale declarate - 30%; volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.
G) In functie de criteriul de continuitate: contribuabilii mari selectati care nu mai indeplinesc criteriul de baza nu mai sunt administrati de DGAMC, dupa 3 ani consecutivi in care nu indeplinesc acest criteriu, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.
Lista finala cu marii contribuabili se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF si se publica pe portalul ANAF.
-
Administrarea contribuabililor mijlocii
Prin OPANAF 3610/2016 se stabilesc criteriile in functie de care se va stabili lista contribuabililor mijlocii.
Sunt contribuabili mijlocii:
a) In functie de criteriul de reprezentare fiscala: din categoria contribuabililor mijlocii fac parte contribuabilii nerezidenti pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanti sau reprezentanti fiscali, potrivit legii.
b) In functie de criteriul grupului fiscal unic: se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii reprezentantul fiscal si membrii apartinand grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor art. 269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca unul dintre acestia sa indeplineasca criteriile de selectie;
c)In functie de criteriul de baza: este rezultatul agregarii a 3 indicatori selectati din punct de vedere economic si bugetar in urmatoarele proportii: cifra de afaceri - 50%, volumul obligatiilor fiscale declarate - 30%; volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.
d) In functie de criteriul de continuitate: contribuabilii mijlocii selectati care nu mai indeplinesc criteriul de baza nu mai sunt administrati ca si contribuabili mijlocii, dupa 3 ani consecutivi in care nu indeplinesc acest criteriu, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.
Lista efectiva cu contribuabilii mijlocii se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF si se publica pe portalul ANAF.
-
Modificarea cotei de TVA
Cota standard de taxa pe valoare adaugata (TVA) a scazut, de la 1 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, in baza prevederilor din Codul fiscal.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.