-
Hotarare privind registrul general al salariatilor
Hotararea nr. 905 din 14 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1005/2017) modifica procedura de declarare a contractelor de munca si a modificarilor ulterioare, respectiv introduce o noua procedura de transmitere a registrului general de evidenta a salariatilor.
Hotararea prelungeste termenul de declarare a modificarii salariului de incadrare pentru o persoana pana la data de 31 martie 2018, in contextul transferului contributiilor sociale de la angajator la angajat de la 1 ianuarie 2018. Termenul este aplicabil numai pentru modificarea valorii salariului brut de incadrare al salariatilor, iar celelalte modificari aduse la contractul de munca se vor declara in termenele prevazute, astfel:
• Orice modificare a datelor referitoare la functie/ocupatie, tipul contractului de munca, durata contractului sau a normei de timp se transmite in registru cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii. Exceptie fac situatiile in care modificarea se produce ca urmare a unei hotarari judecatoresti cand inregistrarea in registru se face in termen de 20 de zile de la data la care angajatorul a luat cunostiinta de continutul acesteia;
• Orice modificare a datelor de identificare ale angajatorului sau ale angajatilor se transmite la inspectoratul teritorial de munca in termen de 3 zile lucratoare de la data aparitiei modificarii;
• Orice modificare privind perioada de detasare se transmite in registru cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii.
-
Legea prevenirii
Legea nr. 270 din 22 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I. nr. 1037/2017) reglementeaza o serie de masuri care sa asigure prevenirea savarsirii de contraventii. Toate autoritatile publice cu atributii de control, constatare si sanctionare a contraventiilor vor avea obligatia ca in 3 luni de la data intrarii in vigoare a legii, sa elaboreze si sa difuzeze materiale special dedicate informarii publice privind legislatia in vigoare referitoare la contraventii.
Pentru anumite contraventii, stabilite prin hotarare a Guvernului, agentul constatator va aplica doar sanctiunea avertismentului la care va anexa un plan de remediere.
Legea prevenirii ofera posibilitatea remedierii unor nereguli constatate pe perioada unui control in timp de 90 de zile calendaristice.
Astfel, inspectorii nu vor mai putea aplica amenzi la prima constatare a unei fapte, insa doar cu conditia ca aceasta sa fie una de natura contraventionala, nu de natura penala. Astfel, pentru faptele care constituie contraventii si sunt prevazute de anumite acte normative, va fi acordat contribuabililor un termen in care acestia vor putea sa corecteze neregulile constatate si sa se conformeze dispozitiilor legale.
In termen de maximum 10 zile de la data expirarii termenului de remediere, autoritatea publica are obligatia de a relua controlul si de a verifica daca problemele semnalate au fost remediate. In caz contrar, se va intocmi un nou proces verbal de constatare a contraventiei cu aplicarea sanctiunilor prevazute de legislatia specifica. Acelasi lucru se va intampla si daca contravenientul savarseste din nou aceeasi contraventie in termen de 3 ani.
Legea intra in vigoare in termen de 20 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, adica la 17 ianuarie 2018.
-
Ordin pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare
Ordinul nr. 4140 din 27 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1041/2017) aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
• « Declaratie privind venitul asupra caruia se datoreaza contributia de asigurari sociale si cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul minim pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate » - Formularul 600;
• « Decizie de impunere privind stabilirea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice », precum si anexa «Situatie privind stabilirea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate ».
Formularele se utilizeaza pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, incepand cu anul fiscal 2018.
Declaratia se depune la organul fiscal central competent de catre persoanele fizice care realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributie de asigurari sociale si/sau contributie de asigurari sociale de sanatate.
Astfel, in cazul CAS, persoanele fizice care nu sunt exceptate de la plata CAS, potrivit prevederilor art. 150 din Codul fiscal, care realizeaza venituri din activitati independente, din una sau mai multe surse de venit prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul Fiscal datoreaza CAS daca indeplinesc o serie de conditii.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), persoanele fizice care nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, potrivit prevederilor art. 154 din Codul fiscal, datoreaza contributia daca realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, din urmatoarele categorii:
a) Venituri din activitati independente;
b) Venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III din Codul Fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederilor art. 125 din Codul Fiscal;
c) Venituri din cedarea folosintei bunurilor;
d) Venituri din investitii;
e) Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
f) Venituri din alte surse.
Persoanele fizice care realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii de baza minim brute pe tara pot opta pentru depunerea declaratiei si pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in aceleasi conditii ca si in cazul celor care realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii de baza minime brute, optiunea fiind obligatorie pentru intregul an fiscal.
Persoanele fizice obligate la plata CAS/CASS depun declaratia la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste. In cazul celor care incep o activitate in cursul anului, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
-
Ordin privind aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice
Ordinul nr. 3726 din 19 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1038/2017) aduce modificari si completari Ordinului 3695/2016 care reglementeaza formularele fiscale 200, 201, 204, 205, 207, 230, 250, 251 si 255.
Sunt introduse o serie de formulare noi de notificare pentru nedepunerea la termen a declaratiilor sau pentru erori constatate in formulare.
-
Ordin pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare utilizate in administrarea impozitului pe venit
Ordinul nr. 3780 din 22 decembrie (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1038/2017) aproba modelul, continutul si instructiunile de completare ale formularelor urmatoare:
a) 220 - « Declaratie privind venitul estimat/norma de venit » si « Fisa capacitatii de cazare »;
b) 221 – « Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit » si « Anexa nr… la Declaratia privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit »;
c) 222 - « Declaratie informativa privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate »;
d) 223 – « Declaratie privind veniturile estimate pentru asocierile fara personalitate juridica si pentru entitatile supuse regimului transparentei fiscale »
e) 224 - « Declaratie privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania ».
Formularele se utilizeaza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2018 si pentru stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit/impozitului anual datorat.
De asemenea, se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
a) 256 « Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice” si “Anexa la Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”;
b) 257 « Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice »
c) 260 “Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat » si anexa «Situatie privind modul de stabilire a venitului net pe baza normelor de venit ».
Formularul de la lit. c) se utilizeaza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2018 si pentru stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit/ impozitului anual datorat. Formularele de la literele a) si b) se utilizeaza pentru impunerile din oficiu efectuate de organul fiscal central competent incepand cu anul 2018.
-
Ordin pentru aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente
Ca urmare a modificarilor Codului fiscal din zona contributiilor sociale de la 1 ianuarie 2018, a fost necesara modificarea formularului 013 «Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente ».
Ordinul nr. 3769 din 22 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1033/2017) mentioneaza ca modificarea vectorului fiscal se realizeaza, din initiativa organului fiscal competent, pana la data de 15 ianuarie 2018, fiind adaugata contributia asiguratorie pentru munca, cu data de 1 ianuarie 2018, in vectorul fiscal al contribuabililor care, la data de 31 decembrie 2017, au calitatea de angajatori sau sunt asimilati acestora.
-
Ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Conform Ordinului nr. 3781 din 22 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1037/2017), atat formularul 100, folosit pentru declararea impozitelor si taxelor datorate la bugetul de stat, cat si formularul 710, utilizat pentru corectarea obligatiilor declarate prin declaratia 100, vor fi transmise exclusiv online incepand cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2018.
Totodata Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, este completat cu cinci noi pozitii, printre care impozitul pe veniturile din drept de proprietate intelectuala si din arendarea bunurilor agricole.
Ordinul aduce noutati in instructiunile de completare ale celor doua formulare in ceea ce priveste modalitatea de indeplinire a obligatiilor fiscale in cazul persoanelor/entitatilor care si-au incetat existenta. Astfel, codul de identitate fiscala retras ca urmare a radierii inregistrarii fiscale poate fi utilizat ulterior radierii pentru indeplinirea, de catre succesorii persoanelor/entitatilor care si-au incetat existenta, a obligatiilor fiscale aferente perioadelor in care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal.
-
Ordonanta privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Ordonanta de Urgenta nr. 99 din 14 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1005/2017) aduce modificari legislatiei ce reglementeaza contributia la fondul pentru plata concediilor medicale in contextul in care actuala contributie la FNUASS (Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate) va fi incorporata de la 1 ianuarie 2018 in noua contributie asiguratorie pentru munca (CAM).
Astfel, sunt asigurati prin efectul legii, salariatii pentru care contributia la fondul de concedii si indemnizatii este platita de angajator si cuprinsa in contributia asiguratorie de munca conform OUG nr. 79/2017 pentru modificarea Codului Fiscal.
Ordonanta introduce posibilitatea altor persoane fizice ce realizeaza venituri sa se asigure pentru contributii si pentru concedii medicale. Astfel, cei ce realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de autor, venituri din activitati agricole sau din contracte civile platesc contributie de asigurari sociale de sanatate (CASS), conform OUG 79/2017, dar nu beneficiaza de indemnizatie pentru concedii medicale.
Persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate, au dreptul pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, daca:
a) Realizeaza venituri din desfasurarea unei activitati in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special, prevazut de lege, precum si alte venituri asimilate salariilor, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
b) Realizeaza in Romania veniturile prevazute la litera A, de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
c) Beneficiaza de indemnizatie de somaj, potrivit legii.
Se pot asigura in sistemul de asigurari sociale de sanatate, pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice, altele decat cele prevazute mai sus pe baza de contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Aceste persoane sunt conditionate de plata unei contributii pentru asigurarea pentru concedii si indemnizatii in cota de 1%, aplicata asupra venitului lunar ales inscris in contractul de asigurare, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Venitul lunar pentru care se opteaza plata contributiei este un venit ales care nu poate fi mai mic decat valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si nici mai mare decat valoarea a de 12 ori a acestuia.
Stagiul minimum de asigurare pentru acordarea drepturilor de mai sus este de minim 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.
Persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2017 sunt asigurate in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pe baza de declaratie de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, incepand cu data de 1 ianuarie 2018, sunt obligate sa incheie contractul de asigurare prevazut de OUG 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea 399/2006.
-
Ordin pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal
Ordinul nr. 3725 din 19 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1027/2017) reglementeaza cateva masuri ca urmare a modificarilor aduse Codului Fiscal in materia contributiilor sociale, prin eliminarea unor contributii si aparitia unei noi contributii de la 1 ianuarie 2018, astfel:
• Modificarea si completarea formatului declaratiilor de inregistrare fiscala (010, 015, 016, 020, 030, 060, 061, 070, 700), precum si a instructiunilor de completare ale acestora, conform noilor prevederi ale Codului Fiscal;
• Modificarea din oficiu de catre organul fiscal central competent a vectorului fiscal pentru toti contribuabilii persoane fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilati acestora, numai pentru conditii deosebite de munca sau pentru conditii speciale de munca, dupa caz;
• Contributia asiguratorie pentru munca datorata de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
-
Modificari privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca
Ordonanta de Urgenta nr. 95 din 6 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 991/2017) modifica legislatia privind asigurarile sociale de somaj, redefineste persoanele asigurate in mod obligatoriu in sistemul asigurarilor sociale de somaj, stabileste persoanele ce se pot asigura in mod facultativ in sistemul asigurarilor de somaj si reglementeaza modul in care se acorda subventiile pentru angajatorii ce fac angajari din cadrul categoriilor de persoane pentru care se aplica astfel de subventii (absolventi, someri, persoane ce beneficiaza de drepturi de insertie sau reinsertie profesionala).
Ordonanta reglementeaza si constituirea sumelor de bani pentru garantarea si plata creantelor salariale avand in vedere recentele modificari aduse de OUG nr. 79/2017 privind transferul asigurarilor sociale de la angajator la salariat si introducerea contributiei pentru garantarea creantelor salariale in suma cumulata a contributiei asiguratorie pentru munca platita de angajator in procent de 2,25%.
Sunt definiti asiguratii prin efectul legii, cat si cei ce se pot asigura facultativ pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj.
-
Ordin privind aprobarea unor formulare utilizate pentru stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice
Ordinul nr. 3567 din 13 decembrie 2017 aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
• Decizie privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice;
• Anexa 1a – «Situatie privind stabilirea contributiei de asigurari sociale »;
• Anexa 1b – « Situatie privind stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate »;
• «Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice».
Formularele se utilizeaza pentru stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, incepand cu anul fiscal 2016.
-
Modificari privind Reglementarile contabile conform cu Standardele Internationale de Raportare Financiara
Ordinul 3189 din 8 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1001/2017) aduce modificari reglementarilor contabile conforme cu IFRS, acestea fiind aplicabile de la 1 ianuarie 2018. Entitatile ce au exercitiul financiar diferit de anul calendaristic le vor aplica incepand cu primul exercitiu financiar ce incepe dupa data de 1 ianuarie 2018.
Mentionam pe scurt cateva din noutatile introduse:
• Recunoasterea veniturilor in cazul in care se estimeaza ca pretul tranzactiei nu va fi incasat in totalitate si modul de raportare in situatiile financiare anuale;
• Tratamentul cheltuielilor reprezentand costuri marginale ale obtinerii unui contract, respectiv costuri de indeplinire a unui contract;
• Tratamentul vanzarilor cu drept de retur;
• Ajustarile de depreciere a activelor financiare;
• Derecunoasterea unui activ financiar prin schimbul cu alt activ;
• Contabilizarea activelor primite prin transfer de la clienti si a operatiunilor privind conectarea utilizatorilor la retelele de utilitati;
• Recunoasterea altor elemente de capitaluri proprii din modificarea valorii juste a activelor financiare, diferente de curs valutar aferente activelor financiare nemonetare;
• Cheltuielile cu operatiuni cu instrumente derivate;
• Completarea planului de conturi cu noi conturi sau modificarea functiei unora existente.
-
Hotarare privind stabilirea contingentului pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2018
Pentru anul 2018 se stabileste prin Hotararea nr. 946 din 28 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1040/2017) contingentul pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca din Romania, astfel:
• Lucratori permanenti – 4000;
• Lucratori detasati – 4000;
• Persoane transferate in cadrul aceleiasi companii – 700;
• Lucratori inalt calificati – 500;
• Lucratori sezonieri – 400;
• Lucratori stagiari – 100;
• Lucratori transfrontalieri – 100.
-
Modificarea si completarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanta
Hotararea nr. 940 din 20 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1026/2017) aduce modificari Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanta, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 215/2009, precum:
• Se stabileste obligatia de acordare a unei singure indemnizatii de vacanta sau a unei singure prime de vacanta, dupa caz, sub forma voucherelor de vacanta, in cuantum de 1450 lei pentru un salariat, incepand cu 1 iulie 2017, pentru angajatii institutiilor si autoritatilor publice precum si pentru operatorii economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara. Indemnizatia de vacanta va acoperi perioada 1 iulie 2017 – 30 noiembrie 2018.
• Determinarea nivelului maxim al sumelor care pot fi acordate salariatilor sub forma de vouchere de vacanta de catre alti angajatori, respectiv la contravaloarea a maxim sase salarii de baza minime brute pe tara pentru un salariat, in decursul unui an fiscal;
• Reglementarea unor aspecte tehnice cu privire la functionarea sistemului de acordare a voucherelor;
• Stabilirea unui plafon maxim cumulat al comisionului perceput de la angajator si unitatea afiliata, de catre unitatile emitente a voucherelor la maxim 1% din valoarea voucherului.
-
Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri in anul 2018
Ordinul nr. 1887 din 16 noiembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 939/2017) privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri in anul 2018, mentine pragurile valorice Intrastat pentru anul 2018 la nivelul celor din 2017, astfel:
• 900.000 lei pentru expedieri intra-UE de bunuri;
• 900.000 lei pentru introduceri intra-UE de bunuri.
Operatorii economici care in cursul anului 2017 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene, a caror valoare anuala, separata pentru cele doua fluxuri, expedieri si introduceri de bunuri, depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite, trebuie sa completeze si sa transmita la Institutul National de Statistica declaratii statistice Intrastat incepand cu luna ianuarie 2018.
In cursul anului 2018 pot deveni furnizori de date Intrastat si alti operatori economici, care realizeaza schimburi intra-UE de bunuri, a caror valoare cumulata de la inceputul anului depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2018. Acesti operatori economici trebuie sa completeze si sa transmita declaratii statistice Intrastat incepand din luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului 2018 a expedierilor si/sau a introducerilor intra-UE de bunuri depaseste pragurile statistice Intrastat stabilite, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si introduceri de bunuri.
-
Modificarea procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii (MO 980 din 11 decembrie 2017)
Ordin nr. 3501 din 5 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 980/2017) pentru modificarea procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 558/2016
Ordinul aduce modificari procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF 558/2016.
In conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala, ANAF publica trimestrial lista debitorilor la buget, persoane juridice si fizice.
Fac obiectul inscrierii in listele de debitori acele persoane fizice sau juridice la care datoriile sunt mai mari decat urmatoarele plafoane:
• 500.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil;
• 250.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
• 100.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, inclusiv in cazul persoanelor fizice care inregistreaza obligatii fiscale restante si din desfasurarea de activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere;
• 15.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin modificarile aduse de prezentul ordin, sunt detaliate obligatiile fiscale ce nu sunt considerate restante, astfel:
• Obligatii fiscale pentru care s-au acordat inlesniri la plata si sunt respectate conditiile de acordare;
• Obligatii fiscale consemnate in acte administrativ-fiscale a caror executare este suspendata in conditiile legii contenciosului administrativ;
• Obligatii fiscale cu termene de plata viitoare stabilite printr-un plan de reorganizare judiciara;
• Obligatii fiscale mai mici de 40 lei existente in sold la 31 decembrie pentru care se aplica procedura anularii din oficiu;
• Obigatii fiscale valorificate prin cedare bunurilor sechestrate cand se realizeaza o vanzare de bunuri cu plata in rate pana la nivelul pretului de vanzare.
Nu se considera ca un debitor inregistreaza obligatii fiscale restante daca inregistreaza debite la buget si concomitent, inregistreaza o cerere de rambursare pentru sume mai mari decat debitele, cerere aflata in curs de solutionare.
In cazul in care contribuabilii sunt notificati de existent unor datorii la buget, acestia au dreptul sa se prezinte la organul fiscal in termen de 5 zile de la comunicare pentru punerea de acord asupra debitului. In cazul in care contribuabilul nu raspunde notificarii, se considera ca obligatiile restante sunt cele existente in evidenta organului fiscal.
-
Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic
Ordinul nr. 3480 din 4 decembrie 2017 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 995/2017) pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare si de administrare a grupului fiscal unic, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, aduce modificari procedurii de inregistrare si de administrare fiscala a societatilor care fac parte dintr-un grup fiscal de TVA. Sunt introduse modificari de ordin administrativ, cu impact asupra competentei de administrare a grupului fiscal unic.
Este reglementat un nou format al cererii de inregistrare a grupului fiscal si se introduce un format tip ce va fi preluat ca model de catre viitoarele entitati ce vor forma grupuri fiscale.
Cererea se depune la autoritatea fiscala competenta pentru administrarea fiscala a societatii care reprezinta grupul fiscal. Societatile membre ale grupului fiscal vor trece in administrarea fiscala a aceluiasi organ fiscal care gestioneaza si societatea reprezentanta a grupului fiscal.
Toate societatile care formeaza grupul fiscal vor trece in administrarea organului fiscal la care este arondata societatea desemnata drept lider a grupului fiscal.
-
Ordonanta pentru prorogarea termenului de plata a creantelor fiscal administrative
Ordonanta de urgenta nr. 113 din 28 decembrie 2017 pentru prorogarea unui termen, amana pana la 1 iulie 2018 plata in contul unic a creantelor fiscale administrate de organul fiscal central. Astfel, de la 1 iulie 2018 ar urma ca plata tuturor obligatiilor fiscale sa se faca intr-un singur cont unic.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.