-
Modificari privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparatele de marcat electronice fiscale
Ordonanta nr. 20 din 30 august 2017 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si prorogarea unor termene.
Ordonanta aduce modificari OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Modificarile se refera la termenele de introducere a noilor aparate de marcat electronice fiscale ce vor fi interconectate cu serverele ANAF. Avizele privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale acordate distribuitorilor autorizati isi mentin valabilitatea pana la data expirarii, dar nu mai tarziu de date de 31 iulie 2018 (prelungire de la 1 octombrie 2017).
Incepand cu data de 1 august 2018 (anterior 1 octombrie 2017), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2000 lei la 4000 lei, comercializarea de catre distribuitorii autorizati a caselor de marcat care inglobeaza un modul fiscal prin intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul de imprimare si afisajul client.
Incepand cu data de 1 aprilie 2018, se autorizeaza numai distribuitorii pentru care aparatele de marcat electronice fiscale ce includ dispozitive cu functii de case de marcat, echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, care inglobeaza contructiv un modul fiscal, prin intermediuil caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul de imprimare, dispozitivul de memorare, afisajul client, dispozitivul de salvare externa si dispozitivul de comunicatie externa care permite intregrarea intr-un sistem informatic.
Incepand cu data de 1 iunie 2018, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii au obligatia de a utiliza numai case de marcat cu specificatiile mentionate mai sus.
Incepand cu data de 1 august 2018, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici au obligatia de a utiliza numai case de marcat cu specificatiile mentionate mai sus.
Incepand cu 13 septembrie 2017, se modifica valoarea amenzilor aplicate in urmatoarele cazuri:
Amenda de la 2000 lei la 4000 lei (anterior 3000 lei) pentru:
• Nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a anunta unitatea acreditata pentru service in momentul constatarii defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale;
• In cazul in care utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale care isi inceteaza activitatea si/sau in cazul aparatelor confiscate potrivit legii ori preluate spre valorificare de societatile bancare ca urmare a neachitarii imprumutului contractat pentru achizitionarea acestor aparate, daca valorificarea lor se va realiza numai prin distribuitorii autorizati;
· Refuzul utilizatorului de a permite accesul tehnicianului de service in unitate pentru efectuarea verificarilor la solicitarea si in prezenta organelor de control asupra aparatelor de marcat electronice fiscale.
Amenda de la 4000 lei la 6000 lei (anterior 9000 lei) pentru:
· Nerespectarea obligatiei de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale de a pastra si arhiva rola jurnal/dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special;
· Nerespectarea obligatiei de a pastra, de a completa si de a actualiza cartea de interventii sau dosarul de asistenta tehnica.
Amenda de la 10000 lei la 20000 lei (anterior 12500 lei) pentru:
· Neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achizionate numai de la distribuitori autorizati sau unitati acreditate pentru comercializare, contraventie pentru care se dispune si suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator, precum si confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative;
· Continuarea livrarii de bunuri sau prestarii de servicii dupa suspendarea activitatii operatorului economic in punctul de lucru, contraventie pentru care se confisca si sumele incasate.
Amenda de la 20000 lei la 30000 lei (anterior 50000 lei) pentru:
· Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale care nu respecta obligatia de a folosi numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respective, care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare si sa asigure arhivarea datelor.
-
Actualizarea declaratiei 112
Ordinul nr. 1024 din 20 iulie 2017 pentru aprobarea modelului, continutului si modalitatii de depunere si de gestionare a “Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
Ordinul actualizeaza declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
S-a introdus sectiunea G – date informative privind ajutoarele de deces acordate, unde se inscru informatii privind persoana decedata si beneficiarul ajutorului.
Acest formular se depune incepand cu obligatiile declarative ale lunii octombrie 2017.
-
Procedura de acordare a scutirii impozitului pe salariu pentru activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare
Ordinul 2326 din 29 august 2017 privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatii fiscale prevazute la art. 60 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Ordinul stabileste procedura de acordare a facilitatilor fiscale privind scutirea de impozit pe venit pentru persoanele fizice care obtin salarii din activitati de cercetare-dezvoltare.
Conditiile impuse de Codul Fiscal pentru acordarea facilitatilor sunt:
• Scutirea se acorda pentru toate persoanele care sunt incluse in echipa unui proiect de cercetare-dezvoltare si inovare, astfel cum este definit in OG 57/2002, cu indicatori de rezultat definiti;
&• Scutirea se acorda in limita cheltuielilor cu personalul alocat proiectului de cercertare-dezvoltare si inovare, evidentiate distinct in bugetul proiectului;
•Statul de plata aferent veniturilor din salarii si asimilate salariilor, obtinute de fiecare angajat din activitatile desfasurate in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare, se intocmeste separat pentru fiecare proiect.
Procedura aprobata prin acest ordin stabileste urmatoarele conditii:
A) Proiectul trebuie sa cuprinda o serie de elemente definitorii, cum ar fi:
• Scopul;
• Domeniul ce cercetare-dezvoltare si inovare;
• Obiectivele;
• Perioada de desfasurare;
• Tipul sursei de finantare (public/privat/national/extern);
• Bugetul, cu evidentierea distincta a cheltuielilor corespunzatoare veniturilor din salarii si asimilate salariilor aferente personalului incadrat in proiect;
• Caracterul de noutate si/sau inovativ al rezultatului;
• Indicatorii de rezultat definiti.
B) In cazul in care in bugetul alocat proiectului sunt cuprinse si sume reprezentand indemnizatii de concedii de odihna, veniturile respective sunt scutite de la plata impozitului pe venit;
C) Scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor se acorda chiar si in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare si de inovare;
D) Documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor fizice scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare in cadrul proiectelor sunt:
• Documentul care contine date de identificare ale proiectului de cercetare-dezvoltare si inovare;
• Fisele de pontaj corespunzatoare proiectului;
• Statul de plata intocmit separat pentru fiecare proiect.
Acordarea scutirii de impozit pe veniturile din salarii constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venit sau revine persoanei fizice. In cazul persoanelor fizice detasate care desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare si inovare in Romania, sarcina indeplinirii conditiilor prevazute revine platitorului de venituri.
-
Procedura contracte individuale de munca cu timp partial
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 2343 din 31 august 2017 privind procedura de aplicare a prevederilor art. 140 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aproba procedura ce se aplica in cazul salariatilor care realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu nivelul salariului minim brut pe tara in vigoare in luna in care au fost realizate, pentru care angajatorii sau persoanele asimilate acestora datoreaza contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate la nivelul venitului brut lunar realizat efectiv, si nu la nivelul salariului minim brut pe tara, garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
In scopul aplicarii procedurii, salariatii aflati in situatia prevazuta mai sus au obligatia sa depuna la fiecare angajator sau persoane asimilate acestuia o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca veniturile lunare brute cumulate, realizate din salarii si asimilate salariilor in baza mai multor contracte individuale de munca, sunt cel putin egale cu salariul minim brut pe tara garantat la plata.
Prin exceptie, in cazul in care la unul dintre angajatori salariatii realizeaza un venit brut lunar, corespunzator numarului de zile lucrate in luna, cel putin egal cu salariul minim brut pe tara garantat la plata, acestia nu au obligatia depunerii declaratiei pe propria raspundere la angajatorul respectiv.
Declaratia pe propria raspundere se depune lunar, pe perioada in care salariul se afla in situatia prevazuta, pana la data de 5 a lunii urmatoare celei pentru care se constituie drepturile salariale.
In vederea completarii declaratiei pe propria raspundere pana la termenul stabilit pentru depunerea acesteia, fiecare angajator elibereaza salariatului, la cerere, un document din care sa rezulte venitul brut lunar realizat.
In cazul in care salariatii nu depun declaratia pe propria raspundere, fiecare angajator sau persoana asimilata acestuia stabileste baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate la nivelul salariului minim brut pe tara corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ, daca venitul brut realizat se situeaza sub nivelul salariul minim brut.
In vederea incadrarii in situatia prevazuta la primul aliniat, salariatul cumuleaza veniturile brute lunare realizate din salarii si asimilate salariilor, iar suma rezultata o compara cu nivelul salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile sociale. In scopul aplicarii procedurii, prin perioada in care contractul individual este activ se intelege perioada in care contractul individual de munca nu este suspendat potrivit Codului Muncii.
In cazul in care, in cursul lunii, contractul individual de munca este activ pentru o fractiune din luna, nivelul salariului minim brut pe tara aferent zilelor lucrate din luna se stabileste dupa cum urmeaza:
(Salariul minim brut pe tara / Numarul de zile lucratoare din luna) x Numarul de zile lucrate in luna
Declaratia pe propria raspundere constituie document justificativ pentru fiecare angajator in vederea stabilirii bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate in conformitate cu prevederile art. 140. alin (1) din Codul Fiscal, pe perioada in care salariatul realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.
Angajatorul are obligatia de a inregistra si de a tine evidenta acestor declaratii, in vederea incadrarii salariatului in situatia reglementata la art. 140 alin. (3) lit. e) din Codul Fiscal.
Declaratia pe propria raspundere cuprinde in mod obligatoriu datele de identificare ale salariatului, precum si informatii referitoare la incadrarea salariatului in situatia prevazuta la art. 140 alin. (3) lit. e) din Codul Fiscal. Ordinul prezinta in anexa un model de declarative pe propria raspundere si o serie de exemple prin care se ilustreaza aplicarea procedurii in diverse spete.
-
Amanarea platii taxelor la import datorate pentru doua sau mai multe operatiuni vamale
Ordinul 2670 din 12 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea pentru amanarea platii taxelor la import datorate in legatura cu doua sau mai multe operatiuni vamale.
Ordinul aproba normele tehnice privind autorizarea pentru amanarea platii taxelor la import datorate in legatura cu doua sau mai multe operatiuni vamale.
Autorizatia pentru amanarea platii taxelor la import se acorda la cerere, in conditiile si perioada prevazute la art. 110-111 din Codul vamal al Uniunii, solicitantilor care sunt titulari ai unei autorizatii pentru utilizarea garantiei globale emisa in temeiul art. 95 din Codul vamal al Uniunii, cu valabilitate geografica in Romania.
Formularul cererilor si emiterea autorizatiilor pentru amanarea platii taxelor la import, precum si gestionarea acestora se efectueaza prin utilizarea sistemului central de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene si pus la dispozitia operatorilor economici si a autoritatilor vamale din statele membre de Comisia Europeana in conformitate cu dispozitiile Deciziei de punere in aplicare (UE) 2016/578.
Se desemneaza ca autoritate vamala responsabila pentru primirea cererilor, emiterea si gestionarea autorizatiilor pentru amanarea platii taxelor la import:
• Directia generala a vamilor in cazul cererilor si autorizatiilor pentru amanarea platii taxelor la import valabile in mai multe state membre;
• Biroul vamal competent pentru locul in care este tinuta sau disponibila contabilitatea principala in scopuri vamale ale solicitantului si in care urmeaza a fi desfasurate cel putin o parte dintre activitatile care fac obiectul autorizatiei, in alte situatii decat cele prevazute la lit. a).
Prezentul ordin se aplica de la data de 2 octombrie 2017.
-
Procedura privind aprobarea aplicarii scutirii de TVA
Ordinul nr. 2376 din 6 septembrie 2017 pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea scutirii de TVA, prevazuta la art. 294 alin.(1), lit. p) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Ordinul aproba procedura privind aplicarea scutirii de TVA, prevazuta la art. 294 alin.(1), lit. p) din Codul Fiscal, scutire aplicabila livrarilor de bunuri catre organismele recunoscute care transporta sau expediaza aceste bunuri in afara Uniunii Europene, ca parte a activitatilor umanitare, caritabile sau educative desfasurate in afara Uniunii Europene.
Scutirea se aplica persoanelor care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, prin restituirea TVA, in conditiile prevazute in procedura. Persoanele inregistrate in scopuri de TVA isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri care beneficiaza de scutirea de taxa cu drept de deducere prin decontul de taxa.
In sensul acestei proceduri, organismele mentionate la art. 294, alin.(1), lit.p) din Codul Fiscal sunt organismele recunoscute de Romania sau de alt stat membru al Uniunii Europene, care au obiective de natura filantropica si sunt angajate in activitati cu caracter umanitar, caritabil sau educativ in afara Uniunii Europene.
-
Formularul 700 (Declaratie pentru inregistrarea/modificarea categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise in vectorul fiscal)
Ordinul nr. 2372 din 9 august 2017 aproba noul formular 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise in vectorul fiscal. Acesta se va implementa de la 1 ianuarie 2018 si se va folosi pentru modificarea vectorului fiscal al contribuabilului, fiind valabila pentru toate categoriile de contribuabili. Cu aceasta ocazie, dispar actualele formulare folosite pentru evidenta vectorului fiscal, respectiv 010, 013, 015, 020, 030, 040, 070.
Noutatea cea mai importanta este ca noul formular 700 se va depune exclusiv in format electronic, nemaifiind posibila depunerea la ghiseu. Se va diminua astfel gradul de interactiune dintre contribuabili si ANAF.
Noua declaratie cuprinde urmatoarele optiuni de actualizare a vectorului fiscal:
• TVA – modificarea perioadei fiscale. Fomularul nu cuprinde sectiune privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA;
• Impozit pe profit – luare in/scoatere din evidenta si perioada fiscala;
• Impozit pe veniturile microintreprinderilor – luare in/scoatere din evidenta;
• Accize – luare in/scoatere din evidenta;
• Impozit pe veniturile din salarii si contributii sociale – luare in/scoatere din evidenta si perioada fiscala;
• Contributie pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii – luare in/scoatere din evidenta;
• Redevente miniere/petroliere – luare in/scoatere din evidenta;
• Impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului naturale - luare in/scoatere din evidenta;
• Impozit asupra venituilor suplimentare obtinute ca urmare a reglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale - luare in/scoatere din evidenta;
• Impozit pe veniturile din activitati de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale - luare in/scoatere din evidenta;
• Taxe datorate potrivit legislatiei din domeniul jocurilor de noroc - luare in/scoatere din evidenta;
• Impozit specific unor activitati - luare in/scoatere din evidenta.
Declaratia se depune in termen de 15 zile de la momentul la care a intervenit un eveniment care a generat vreuna din modificarile vectorului fiscal, cu exceptia unor situatii mentionate in mod expres in legislatie.
La formular nu se anexeaza alte documente in format electronic.
-
Proiect de ordin privind procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
In data de 21.09.2017 a fost publicat in sectiunea “Transparenta decizionala” pe site-ul ANAF proiectul de ordin al presedintelui ANAF privind procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.
Conform proiectului, cererile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA sunt solutionate de structura de inspectie fiscala.
Cererea pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA (formularul 310) poate fi depusa:
• electronic pe portalul e-guvernare, sectiunea “Depunere declaratii”
• la registratura organului fiscal competent (copiata pe suport CD si insotita de formularul listat si semnat)
• prin posta cu confirmare de primire (copiata pe suport CD si insotita de formularul listat si semnat).
In functie de natura sumelor pentru care se solicita transferul, ordinul detaliaza documentele justificative (ex: extrase de cont, facturi, contracte etc.) care trebuie prezentate impreuna cu cererea. Acestea se vor anexa in copie, certificate conform cu originalul de catre contribuabil.
Cererea se solutioneaza in termen de 3 zile lucratoare de la data inregistrarii la organul fiscal competent.
In cazul cererilor aprobate partial sau refuzate, organul competent invita contribuabilul la audieri. Termenul de solutionare este prelungit in mod corespunzator. In cadrul audierii pot fi prezentate probe suplimentare relevante pentru sustinerea cererii.
Decizia de solutionare a cererii poate fi contestata in termen de 45 de zile de la data comunicarii.
-
Formularul 086 (Notificare privind optiunea de aplicare a mecanismului de plata defalcata a TVA)
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2743 pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului 086 - ”Notificare privind optiunea de aplicare a mecanismului de plata defalcata a TVA”
Formularul 086 - ”Notificare privind optiunea de aplicare a mecanismului de plata defalcata a TVA” se completeaza si se depune de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, care opteaza pentru aplicarea sistemului de plata defalcata a TVA in perioada 1 octombrie 2017 - 31 decembrie 2017.
Inscrierea in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA („Registrul”) de catre organul fiscal competent se face in maximum 3 zile de la data depunerii notificarii la registratura organului fiscal competent sau prin posta.
Persoana impozabila care opteaza va putea aplica acest mecanism incepand cu ziua imediat urmatoare inscrierii in Registru.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.