-
Aprobarea procedurilor privind definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice
Ordin al Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea procedurilor privind definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice, precum și a modelului și conținutului unor formulare (Ordin nr. 2.093/2018) publicat în Monitorul Oficial nr. 745/29.08.2018
Precizări:
• Prezentul Ordin aprobă următoarele:
(i) Procedura de stabilire a impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice și de emitere a deciziilor de impunere anuală;
(ii) Procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 2% din impozitul pe venitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult și a cheltuielilor admise cu bursele private, acordate potrivit legii;
(iii) Formularul 250 "Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice";
(iv) Formularul 251 "Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice".
• Formularele mai sus mentionate sunt folosite pentru definitivarea impozitului anual datorat pe veniturile realizate de persoanele fizice în anul 2017.
• Până la data de 30 octombrie 2018, organul fiscal central competent stabilește impozitul pe venitul/câștigul net anual impozabil datorat, emite și transmite deciziile de impunere anuală.
-
Reglementarea măsurilor în domeniul inspecției economico-financiare efectuate de Ministerul Finanțelor Publice
Ordonanța privind reglementarea unor măsuri în domeniul inspecției economico-financiare efectuate de Ministerul Finanțelor Publice și pentru completarea unor acte normative (Ordonanța nr. 18/2018) publicată în Monitorul Oficial nr. 755/31.08.2018
Precizări:
Se adoptă noile prevederi cu privire la:
• Controlul modului de respectare a utilizării mijloacelor financiare și a bunurilor materiale primite de beneficiarii sponsorizărilor și mecenaților;
• Controlul modului de respectare a utilizării fondurilor primite de beneficiarii sumelor redirecționate în baza Titlului IV din
• Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, în scopul pentru care au fost înființați sau funcționează;
• Controlul privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul general consolidat al statului.
-
Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017
Hotărâre pentru modificarea pct. 42 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere (Hotararea nr. 701/2018) publicată în Monitorul Oficial nr. 777/10.09.2018
Precizări:
• Reamintim faptul că, potrivit prezentei hotărâri, nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale reprezintă contravenție și intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017.
• De asemenea, potrivit Legii prevenirii, pentru anumite contravenții, stabilite prin hotărâre a Guvernului, agentul constatator va aplica doar sancțiunea avertismentului la care va anexa un plan de remediere.
-
Ordin al ministrului finanţelor publice pentru completarea unor reglementări contabile
Ordin al Ministrului Finanțelor Publice pentru completarea unor reglementări contabile (Ordin nr. 3.067/2018) publicat în Monitorul Oficial nr. 792/17.09.2018
Precizări:
• Au fost completate Reglementările contabile (O.M.F.P. nr. 1.802/2014) cu privire la operatiunile de distribuire de dividende în cursul exercițiului financiar (trimestrial).
• Reamintim faptul că, entitățile care optează, potrivit legii, pentru repartizarea trimestrială de dividende, întocmesc situații financiare interimare formate din bilanț și contul de profit și pierdere. Aceste componente au aceeași structură ca cea aplicabilă situațiilor financiare anuale întocmite conform prezentelor reglementări.
• În vederea întocmirii situațiilor financiare interimare se procedează la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, și a evaluării acestor elemente, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
• Situațiile financiare interimare se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de către adunarea generală a acționarilor/asociaților.
-
Drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului
Hotărâre privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului (HG nr. 714/2018) publicată în Monitorul Oficial nr. 797/18.09.2018
Prezenta hotărâre va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2019, dată la care se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile și obligațiile personalului autoritătilor și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării, în cadrul localitătii, în interesul serviciului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare.
Precizări:
• Potrivit prezentei hotărâri, în cazul în care rezultă o modificare mai mare de 10% a indicelui prețurilor de consum, Ministerul Finanțelor Publice poate actualiza cuantumul indemnizației de deplasare, indemnizației de detașare și al alocației de cazare.
• Principalele modificări aduse de prezenta hotărâre:
• Creșterea indemnizației de delegare la 20 lei/zi, indiferent de funcția îndeplinită și de autoritatea sau instituția publică în care o persoană își desfășoară activitatea;
• Persoana delegată într-o localitate situată la o distanță mai mare de 50 km de localitatea în care își desfășoară locul permanent de muncă și care nu se poate înapoia la finele zilei de lucru beneficiază de o alocație zilnică de delegare compusă din:
(i) Indemnizație de delegare în cuantum de 20 lei/zi;
(ii) Alocație de cazare, în cuantum de 230 lei/zi, în limita căreia trebuie să își acopere cheltuielile de cazare.
-
Taxarea inversă pentru operațiunile cu risc de fraudă
Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește perioada de aplicare a mecanismului opțional de taxare inversă în legătură cu livrările de anumite bunuri și servicii care prezintă risc de fraudă și a mecanismului de reacție rapidă împotriva fraudei în domeniul TVA (Dosar interinstituțional: 2018/0150 (CNS)) publicată pe website-ul oficial al Consiliului European
Prezenta directivă intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Precizări:
• În data de 24 septembrie 2018, Consiliul Uniunii Europene a adoptat prelungirea perioadei de aplicare a mecanismului opțional de taxare inversă pentru anumite livrări de bunuri și servicii în vederea combaterii unor forme de fraudă.
• Menționăm că această decizie a fost luată ca urmare a faptului că abrogarea acestor măsuri ar fi privat statele membre de un instrument eficient de combatere a fraudei. Prin urmare este oportună prelungirea perioadei de aplicare a mecanismului opțional de taxare inversă până la data de 30 iunie 2022, dată la care ar trebui să între în vigoare regimul definitiv al TVA.
• În ceea ce privește legislația locală în materie de TVA, menționăm că prevederile Directivei vor fi transpuse cel mai probabil și în legislația locală.
-
Aprobarea modelului de declarație lunară, sub forma unui formular-tip, pentru veniturile realizate de organizatorii jocurilor de noroc
Ordin privind aprobarea modelului de declarație lunară, sub forma unui formular-tip, pentru veniturile realizate de organizatorii jocurilor de noroc care desfășoară activități de jocuri de noroc potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc (Ordin nr. 179/2018) publicat în Monitorul Oficial nr. 764 din 05.09.2018
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc nr. 239/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 14 octombrie 2015.
Precizări:
• Se aprobă modelul de declarație lunară, sub forma unui formular-tip, pentru veniturile realizate de organizatorii de jocuri de noroc care desfășoară activități de jocuri de noroc potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările și completările ulterioare.
• Menționăm faptul că, declarația lunară prevăzută mai sus va fi depusă la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc pe suport hârtie sau în format digital, semnat electronic, până la data de 10 a lunii pentru luna precedentă.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.