-
Ordin privind stabilirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA
Ordin nr. 2856 din 2 octombrie 2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
Ordinul se adreseaza atat contribuabililor cu sediul activitatii economice in Romania, care sunt inregistrati in scopuri de TVA, cat si celor care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, in urmatoarele conditii:
• Daca estimeaza ca vor realiza o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire de 220.000 RON;
• Daca cifra de afaceri realizata sau care urmeaza a fi realizata este inferioara plafonului de scutire, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxare.
Ordinul prevede ca, incepand cu luna octombrie 2017, persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat li se va respinge solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA.
Sitesmul de evaluare va fi urmatorul:
• Societatea porneste de la 100 de puncte;
• Fiecarui criteriu ii este asociat o valoare negativa;
• Se face suma tuturor valorilor negative, care se scad din valoarea initiala de 100 de puncte. In cazul in care scorul total este mai mic de 51 de puncte, atunci societatea prezinta risc fiscal ridicat. De mentionat este faptul ca nu le sunt asociate valori criteriilor prevazute in procedura. Prin urmare, procedura ramane in continuare netransparenta.
• In cazul in care societatea prezinta risc fiscal ridicat, contribuabilul este invitat in audienta la ANAF, inainte de respingerea inregistrarii/reinregistrarii in scopuri de TVA.
Noile criterii utilizate pentru determinarea nivelului riscului fiscal la solicitarea inregistrarii in scopuri de TVA:
• Sediul social;
• Insolventa/faliment;
• Inactivitate fiscala;
• Inactivitate temporara la Registrul Comertului;
• Respingere/anulare inregistrare in scopuri de TVA;
• Obligatii fiscale restante;
• Contraventii si infractiuni;
• Venituri;
• Rezidenta fiscala;
• Cont bancar;
• Activitate desfasurata;
• Terti;
• Servicii contabile;
• Salariati.
In ceea ce priveste contribuabilii deja inregistrati in scopuri de TVA, ordinul prevede criteriile pentru evalaurea riscului fiscal atat in vederea anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor care prezinta risc fiscal ridicat, cat si in vederea reinregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor care nu mai prezinta risc fiscal ridicat.
Procedura de analiza presupune acelasi sistem de evaluare ca in cazul inregistrarii/reinregistrarii in scopuri de TVA mentionat mai sus, iar criteriile utilizate sunt:
• Sediul social;
• Salariati;
• Servicii contabile;
• Neconcordante intre informatiile inscrise in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii, in relatia cu partenerii sai (furnizori/clienti), inclusiv neconcordante semnificative constatate in urma analizarii informatiilor furnizate de terti, altele decat cele care privesc declaratiile fiscale/informative/recapitulative;
• Rezidenta fiscala.
-
Modificari aduse procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal
Ordinul nr. 2853 din 29 septembrie 2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.
Ordinul analizeaza prevederile procedurii de modificare a domiciliului fiscal, in cazul contribuabililor persoane fizice care detin CNP si in cazul persoanelor juridice, care au domiciliul fiscal identic cu sediul social, cu prevederile modificate de Codul de Procedura Fiscala prin OG 30/2017. Astfel, in cazul in care un contribuabil isi modifica sediul social, iar domiciliul fiscal este inregistrat la aceeasi adresa, acesta nu depune declaratia 050, transferul dosarului fiscal facandu-se automat de la un organ fiscal la altul.
Competenta de administrare trece la noul organ fiscal incepand cu ziua urmatoare expirarii termenului de 15 zile lucratoare de la data inscrierii in registrului comertului a mentiunilor privind modificarea sediului social.
In cazul in care domiciliul fiscal este diferit de sediul social (spre exemplu daca domiciliul fiscal este inregistrat la locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala) si aceasta se modifica, atunci contribuabilul are in continuarea obligatia depunerii declaratiei 050.
-
Modificari privind calculul impozitului pe teren
Legea 196 din 29 septembrie 2017 pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Legea aduce clarificari privind calculul impozitului / taxei pe teren pentru terenurile amplasate in intravilan, in functie de categoria de folosinta inscrisa in registrul agricol.
Legea va intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2018.
-
Modificarea normelor metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului
Ordin nr. 2541 din 28 septembrie 2017 privind modificarea si completarea OMFP nr.246/2005 pentru aprobarea normelor metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT).
Ordinul aduce modificari OMFP 246/2005 care reglementeaza ordinul de plata catre Trezoreria Statului.
Este introdus si conceptul de ordin de plata multiplu electronic (OPME), acesta fiind un instrument de plata pentru efectuarea de plati de la Trezoreria Statului, care se suspun prevederilor Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directa.
Ordinul de plata multiplu electronic (OPME) se utilizeaza de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care aplica sistemul platilor defalcate de TVA, pentru efectuarea de plati in contul de disponibil deschis la unitatile Trezoreriei Statului, numai in conturi ale caror coduri IBAN contin sirul de caractere “TVA”.
-
Aprobarea declaratiei de regularizare/cerere de restituire a impozitului pe venit retinut la sursa
Ordinul 2779 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 110 “Declaratie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa”.
Ordinul aproba modelul, continutul si intructiunile de completare a formularului 110 “Declaratie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa”.
Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorii de venit care au retinut la sursa impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat si efectueaza regularizarea sumelor restituite beneficiarilor de venit cu obligatii fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea.
Formularul se depune atat in cazul in care, in perioada fiscala in care a avut loc restituirea sumelor catre beneficiarii de venit, impozitul datorat este mai mare decat suma restituita, cat si in situatia in care suma restituita beneficiarilor de venit este mai mare decat impozitul datorat, rezultand astfel diferente de plata sau diferente de recuperat de la bugetul de stat.
In situatia in care in urma regularizarii rezulta diferente de recuperate de la bugetul de stat, formularul are rolul unei cereri de restituire, caz in care se bifeaza rubrica prevazuta in acest scop.
Declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre platitor.
Formularul se depune pentru perioada fiscala in care s-a efectuat sumelor beneficiarului de venit de catre platitor, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea sumelor.
In cazul beneficiarilor de venit, persoane nerezidente, care depun certificatul de rezidenta fiscala, ulterior retinerii la sursa a impozitului de catre platitorul de venit, declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se depune in cadrul termenului de prescriptie, inclusiv in cazul in care s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale.
Formularul se depune la organul fiscal competent, in format PDF, cu fisier XML atasat, pe suport CD, insotit de formatul hartie, semnat conform legii, sau se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
In cazul in care platitorii corecteaza declaratia depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriindu-se corect toate informatiile din declaratie si se bifeaza “X” in spatiul special prevazut in acest scop.
-
Procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA
Ordinul nr. 2899 din 4 octombrie 2017 privind modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 2012/2016 pentru aprobarea procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Ordinul coreleaza procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal privind TVA cu prevederile din Codul Fiscal, respectiv se abroga procedura de modificare in cazul inscrierii inactivitatii temporare la Registrul Comertului. Anularea codului de TVA pentru inactivitatea temporara la Registrul Comertului se efectua deja in cazul in care contribuabilul devenea inactiv fiscal, potrivit Codului de Procedura Fiscala (unul dintre motivele pentru inscrierea in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati este deja inactivitatea temporara inscrisa la Registrul Comertului).
-
Aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Ordinul nr. 2935 din 11 octombrie 2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Ordinul aduce modificari declaratiei 100 privind obligatiile de plata la bugetul de stat si respectiv declaratiei rectificative 710 pentru a permite indeplinirea obligatiilor declarative pentru societatile care au avut radiata inregistrarea fiscala. Aceste obligatii vor fi indeplinite de catre succesorii persoanelor/entitatilor care si-au incetat existent prin bifarea rubricii “Declaratie depusa potrivit art. 90 alin. (4) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si se completeaza codul de identificare fiscala al succesorului.
La rubrica “Date de identificare a contribuabilului/platitorului” se completeaza datele entitatii care si-a incetat existenta.
Noile declaratii se depun incepand cu obligatiile aferente lunii septembrie 2017 cu termen de declarare pana la data de 25 octombrie 2017.
-
Procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
Ordin nr. 2927 din 10 octombrie 2017 privind procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.
Ordinul reglementeaza conditiile de efectuare a transferului sumelor din contul de TVA, in conditiile aplicarii sistemului platilor defalcate de TVA. Astfel, se poate solicita transferul sumelor din contul de TVA, prin depunerea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, cod 310, in format electronic, la registratura sau prin posta cu confirmare de primire.
Cererile pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se solutioneaza in termen de 3 zile lucratoare de la data inregistrarii si se mentioneaza in evidenta organului fiscal competent, intr-o fisa distincta, denumita “Transfer de sume din contul de TVA”, in care va fi evidentiat modul de solutionare a cererilor.
Deciziile de solutionare a cererilor pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA pot fi contestate in termen de 45 de zile de la data comunicarii.
Principalele situatii in care sunt necesare transferuri sunt:
• S-a transferat anterior o suma din contul curent in contul de TVA pentru plata TVA si se solicita recuperarea acesteia. Se anexeaza OP-uri/extras de cont si alte documente justificative.
• S-au facut plati de TVA in numerar (mai mari decat incasarile de TVA din aceeasi zi) si se doreste recuperarea din contul de TVA al acestor sume. Se anexeaza facturi/bonuri fiscale/DVI + chitante / registru de casa + orice alt document.
• S-au facut plati de TVA cu cardul si se doreste recuperarea din contul de TVA al acestor sume. Se anexeaza facturi/bonuri fiscale/DVI + OP-uri/extras de cont + orice alt document.
-
Procedura privind anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA
Ordin nr. 2800 din 20 octombrie 2017 pentru aprobarea procedurii privind anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, in cazul contribuabililor care opteaza pentru plata defalcata a TVA, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.
Ordinul aproba procedura privind anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, in cazul contribuabililor care opteaza pentru plata defalcata a TVA.
In conformitate cu prevederile O.G. nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru plata defalcata in perioada 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017 beneficiaza de urmatoarele facilitati:
• Amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
• Anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
• O reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului IV al anului 2017.
In baza notificarii privind optiunea de plata defalcata a TVA (D086), organul fiscal emite si comunica din oficiu:
· Contribuabilului – decizia de amanare la plata a penalitatilor de intarziere;
• Institutiilor de credit la care debitorul are conturi deschise – adrese de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite prin poprire.
Anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA se efectueaza din oficiu, in baza notificarii (D086) depuse in perioada 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017. Astfel, in perioada 1 ianuarie 2018 – 31 ianuarie 2018, organul fiscal analizeaza daca au fost indeplinite conditiile prevazute la art. 24 din O.G. nr. 23/2017 si, in caz afirmativ, emite decizia de anulare a penalitatilor de intarziere.
-
Decizia consiliului uniunii europene privind majorarea plafonului de scutire a TVA
In data de 10.10.2017 Consiliul Uniunii Europene a emis Decizia de punere in aplicare (UE) 2017/1855, prin care autorizeaza Romania sa aplice o masura speciala de derogare privind plafonul la care persoanele impozabile sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA.
Prin Decizia emisa, Consiliul admite cererea Romaniei de a majora plafonul de scutire de la plata TVA la 88.500 Euro (anterior 65.000 Euro) care, calculat la cursul de schimb valid in ziua aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, reprezinta echivalentul a aproximativ 300.000 RON.
Acest plafon de scutire va fi valabil pentru perioada 01.01.2018 – 31.12.2020.
-
Decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene privind deducerea TVA facturata de catre contribuabili inactivi
Pe 19 octombrie 2017, CJUE a hotarat in cauza C-101/16 Paper Consult SRL acordarea dreptului de deducere a TVA catre persoanele impozabile care au realizat achizitii de la contribuabilii declarati inactivi de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).
La sfarsitul anului 2010, Rom Packaging SRL („Rom Packaging”), o societate cu sediul in Romania, a fost declarata inactiva pentru nedepunerea declaratiilor fiscale impuse de lege si radiata din registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA de catre ANAF.
In baza unui contract din ianuarie 2011, Rom Packaging a prestat servicii catre Paper Consult SRL („Paper Consult”), o societate cu sediul in Romania. TVA aferenta achizitiei de servicii a fost dedusa de catre Paper Consult si platita de Rom Packaging catre bugetul de stat.
Prevederi nationale valabile pana la 31 decembrie 2016 -Beneficiarii care achizitionau bunuri si/sau servicii de la contribuabilii inactivi nu beneficiau de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor respective, indiferent daca respectivul contribuabil era reactivat si se re-inregistra in scopuri de TVA ulterior.
Prevederi nationale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017 - De la 1 ianuarie 2017, Codul fiscal permite deducerea TVA aferenta achizitiilor efectuate de la contribuabili inactivi dupa ce acesta este reactivat si se re-inregistreaza in scop de TVA.
Modificarea a fost introdusa in urma deschiderii unei proceduri EU-Pilot 8399/16 de catre Comisia Europeana, care a impus autoritatilor romane sa acorde dreptul de deducere a TVA. Totusi, prevederea este aplicabila in cazul re-inregistrarii in scop de TVA dupa 1 ianuarie 2017, legea neaplicandu-se retroactiv.
Decizia CJUE:
CJUE a hotarat ca legislatia comunitara interzice o regula nationala conform careia:
• persoana impozabila nu poate deduce TVA pentru ca
• un furnizor care i-a prestat un serviciu a fost declarat inactiv de autoritatea fiscala, starea de inactivitate fiind publica si accesibila pe Internet oricarei persoane impozabile,
• unde refuzul dreptului de deducere a TVA este sistematic si final, facand imposibila aducerea de dovezi ca n-a existat evaziune fiscala sau pierdere de venituri bugetare.
Argumentele CJUE au fost :
1. Nu este contrar dreptului Uniunii sa i se ceara unui operator sa ia toate masurile rezonabile pentru a se asigura ca operatiunea pe care o efectueaza nu determina participarea sa la evaziune fiscala. O masura precum verificarea listei contribuabililor inactivi publicate pe pagina de internet a ANAF poate fi ceruta in mod rezonabil unui operator economic, o astfel de verificare fiind usor de efectuat.
2. Reglementarea din legislatia fiscala din Romania privind contribuabilii inactivi/avand codul de TVA anulat nu transfera in sarcina persoanei impozabile masurile de control care revin ANAF, ci o informeaza cu privire la rezultatul unei anchete administrative din care rezulta ca contribuabilul declarat inactiv nu mai poate fi controlat de ANAF. Prin obligarea persoanei impozabile sa efectueze aceasta verificare, legislatia fiscala urmareste sa asigure colectarea corecta a TVA si sa evite evaziunea.
Mai departe, CJUE a verificat daca legislatia fiscala din Romania nu depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea, adica este proportionala, obiectivului urmarit.
3. Desi nedepunerea declaratiilor fiscale prevazute de lege poate fi considerata indiciu de frauda, aceasta nu dovedeste in mod irefutabil existenta unei fraude privind TVA.
4. Conform legislatiei in vigoare la data operatiunii dintre Rom Packaging si Paper Consult, chiar daca contribuabilul si-ar fi regularizat situatia si ar fi obtinut radierea sa de pe lista contribuabililor inactivi, TVA facturata de acesta nu mai putea fi dedusa de catre persoana care cumpara bunul sau serviciul.
5. De la 1 ianuarie 2017, legislatia fiscala din Romania a fost modificata. Astfel, in ipoteza reactivarii unui contribuabil declarat inactiv, efectele fiscale ale inactivarii sunt anulate atat pentru contribuabilul in cauza, cat si pentru partenerii sai comerciali care isi recupereaza dreptul de deducere a TVA aferenta tranzactiilor incheiate in perioada de inactivitate.
6. Mai mult, din cazul analizat de CJUE reiese ca Rom Packaging ar fi platit la bugetul de stat TVA colectata de la Paper Consult. In acest caz, legislatia fiscala in vigoare la data operatiunii nu prevedea o regularizare in beneficiul Paper Consult, in pofida dovezii platii TVA de catre Rom Packaging, anularea dreptului de deducere a TVA fiind definitiva.
7. Prin urmare, imposibilitatea persoanei impozabile (Paper Consult) de a demonstra ca tranzactiile incheiate cu operatorul declarat inactiv (Rom Packaging) indeplinesc conditiile prevazute de Directiva de TVA si, in special, ca TVA a fost platita catre stat depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului legitim urmarit de aceasta directiva.
In plus, CJUE nu a dat curs solicitarii autoritatilor romane si a hotarat ca nu este necesar sa fie limitate in timp efectele prezentei hotarari. Astfel, decizia produce efecte si pentru trecut, si anume operatiuni efectuate inainte de data pronuntarii.
-
Proiect de Ordonanta ce cuprinde modificari ale Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2018
Principalele modificari propuse privind Codul Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2018:
A. Impozit pe profit
Principala modificare se refera la transpunerea Directivei 2016/1164 / UE de stabilire a normelor impotriva practicilor de evaziune fiscala care afecteaza in mod direct functionarea pietei interne, publicata in Jurnalul Oficial al UE nr. 193 din 19 iulie 2016. Noile norme ar trebui sa se aplice incepand cu 1 ianuarie 2018 (termenul de transpunere prevazut de directiva este 1 ianuarie 2019).
Norma privind limitarea deductibilitatii dobanzii:
Regulile privind capitalizarea redusa (thin capitalisation) vor fi abrogate si se va aplica noua regula de limitare a deductibilitatii dobanzii prevazuta de Directiva 2016/1164/UE.
„Costurile excedentare ale indatorarii” (inclusiv diferenta dintre veniturile din dobanzi/valuta si cheltuielile similare) vor putea fi deduse in limita a 10% din Valoarea de Referinta.
Costurile excesive ale indatorarii pot fi reportate (fara limitare in timp), inclusiv cheltuielile cu dobanda si pierderea neta din diferente de curs valutar reportate pana la 31.12.2017. Daca valoarea de referinta este negativa sau 0, costurile excesive ale indatorarii nu pot fi deduse, dar ele pot fi reportate.
Impozitarea transferului transfrontalier de bunuri de afaceri (taxa de iesire).
Impozitarea la iesire este introdusa pentru activele transferate de societati rezidente si/sau sedii permanente ca urmare a transferului de afaceri, a modificarilor de resedinta sau a transferului/lichidarii sediilor permanente.
Castigul/pierderea aferenta transferului de active se va calcula ca diferenta dintre valoarea de piata si valoarea fiscala a activelor.
Cota de impozit pe profit (16%) se va aplica separat castigului, insa pierderea ar putea fi compensata cu castiguri din tranzactii de iesire similare (perioada de report este de 7 ani).
In cazul impozitarii la iesire, se prevede in mod specific posibilitatea de a aplica esalonarea la plata, conform Codului de procedura fiscala.
Valoarea fiscala a activelor transferate in Romania din alte state membre ale UE (statul sursa) va fi cea utilizata pentru calcularea taxei de iesire din statul sursa, cu exceptia cazului in care aceasta valoare difera de valoarea de piata.
B. Impozitul pe venitul microintreprinderilor (impozitul pe cifra de afaceri)
Definitia microintreprinderii
Definitia „microintreprinderii” va include toate companiile private care au o cifra de afaceri sub pragul de 1 milion de euro si care sunt active (altele decat cele in faliment sau in proces de lichidare). Definitia exclude entitatile de stat si anumite persoane juridice transparente in scopuri fiscale (societati profesionale) prevazute de lege.
Se elimina posibilitatea de a opta intre impozitul pe profit si impozitul pe cifra de afaceri. Microintreprinderea va plati impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care cifra de afaceri depaseste pragul de 1 milion de euro (impozitul pe profit va fi calculat la profitul inregistrat incepand cu trimestrul in care pragul este depasit).
Cotele de impozitare
Cotele de impozitare vor fi de 3% pentru microintreprinderile fara angajati si 1% pentru microintreprinderile cu cel putin un angajat (cu norma intreaga).
C. Impozitul pe venit
Venitul impozabil
Venitul impozabil va include, de asemenea:
(i) venitul obtinut din transferul a mai mult de 2 autoturisme din patrimoniul personal intr-un an fiscal;
(ii) castigurile din tranzactionarea, in nume personal, a instrumentelor financiare, inclusiv cele derivate.
Cotele de impozitare
Noua cota a impozitului pe venitul va fi de 10% (in loc de 16%), cu exceptia cazurilor in care Codul Fiscal prevede alte cote (de exemplu, impozitul pe dividende ramane la nivelul de 5%).
Veniturile din activitati independente
Platile in avans pentru impozitul din drepturi de autor vor fi retinute utilizand o cota de impozitare de 7% (anterior 10%). Cota standard de 10% se va aplica pentru calculul impozitului pe venit final.
Impozitul asupra veniturilor din activitati independente ar trebui sa fie recalculat de catre autoritatile fiscale, dupa plata CAS/CASS.
Veniturile salariale
Cota impozitului pe veniturile din salarii va fi de 10%.
Indemnizatia personala standard pentru angajatii care au un salariu brut lunar sub 1.950 RON va fi majorata de la 300 RON la 510 RON. Valoarea deducerii personale este degresiva si va scadea de la 510 RON (pentru un salariu de 1.950 RON) la zero (pentru un salariu de 3.600 RON si mai mult). In cazul familiilor cu copii, indemnizatia personala creste in mod corespunzator.
D. Contributii sociale obligatorii
Incepand cu 1 ianuarie 2018, vor exista doar trei contributii sociale:
• Contributia la fondul de pensii (CAS);
• Contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS);
• Contributia la asigurarile de munca (CAM).
Contributia la fondul de pensii (CAS)
CAS-ul datorat de angajati si de persoanele asigurate se determina prin aplicarea cotei de 25% la baza de calcul. CAS suplimentar este datorat de catre angajatori in cazul unor conditii de munca speciale/diferite (4% sau 8%, conform legii).
Baza de calcul a CAS consta in venitul salarial, cu exceptia cazului persoanelor asigurate in sisteme speciale de pensii, in conditiile legii. Angajatorul trebuie sa retina CAS din 25% din venitul salarial brut.
Persoanele care obtin venituri din activitati independente vor aplica cota de CAS (25%) la baza de calcul care este venitul declarat (ales), dar nu poate fi mai mic decat salariul minim lunar brut brut. CAS se plateste trimestrial pe baza deciziei de impunere emise de autoritatile fiscale.
Daca venitul cumulat al afacerii din anul precedent este mai mic de 12 ori salariul minim brut, persoana fizica nu este obligata sa plateasca CAS. Persoanele care obtin venituri din salarii vor fi scutite de la CAS pentru veniturile din activitati independente.
Contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS)
Cota CASS va fi de 10% si se va aplica veniturilor obtinute dupa 1 ianuarie 2018.
Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) nu este datorata pentru anumite categorii de venituri platite din surse publice (de exemplu, someri, cadre didactice, pensionari). Veniturile din afaceri, chirie, investitii, agricultura si alte surse nu sunt supuse CASS in cazul in care persoana fizica obtine si venituri salariale.
Contributia la asigurarile de munca (CAM)
Contributia asiguratorie pentru munca (CAM) este destinata sa inlocuiasca contributia de somaj (0,5% datorata de angajat si 0,5% datorata de angajator), contributia pentru concediile medicale (0,85% datorata de angajator), contributia la fondul de garantare a platii salariilor (0,25%) si contributia pentru asigurarea de accidente si boli profesionale (procente diferite).
CAM se datoreaza de catre angajatorii romani si straini si se calculeaza prin raportate la baza de calcul egala cu suma salariilor platite angajatilor lor. Cota CAM va fi de 2,25%.
Taxa pe valoarea adaugata
Exercitarea dreptului de deducere a TVA. Deducerea TVA-ului aferent intrarilor va putea fi refuzata de autoritatile fiscale, numai daca acestea demonstreaza (dincolo de orice indoiala) ca persoana impozabila stie sau ar fi trebuit sa stie ca tranzactia face parte dintr-un lant de tranzactii frauduloase.
Accize
Bunurile utilizate pentru transportul si depozitarea marfurilor accizabile nemarcate, identificate in afara antrepozitelor, vor fi confiscate.
Taxe locale
Impozitul pe vehiculele utilizate pentru transportul de marfuri (cu o greutate de peste 12 tone) este ajustat in conformitate cu reglementarile UE (crestere de aproximativ 7%).
Pentru contraventiile privind impozitele locale, contribuabilii ar putea plati in termen de 48 de ore jumatate din amenda minima prevazuta de lege. Aceasta dispozitie se va aplica amenzilor privind contraventiile stabilite dupa 1 ianuarie 2018.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.