-
Acordarea bonificației pentru plata anticipată a sumelor datorate de contribuabili persoane fizice
Ordinul nr. 2.906/2018 al preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificației pentru plata cu anticipație a sumelor de plată, reprezentând impozit pe venit, contribuție indviduală de asigurări sociale și contribuție individuală de asigurări sociale de sănătate, stabilite prin decizii de impunere anuală a fost publicat în 27 noiembrie 2018.
Printre altele, Ordinul aduce clarificări cu privire la termenul de emitere a deciziilor de impunere pentru anii 2016 si 2017, în funcție de momentul depunerii declarației de venit, după cum urmează:
• pentru declarațiile de venit depuse după intrarea în vigoare a respectivului ordin (27 noiembrie 2018), termenul de emitere și transmitere a deciziilor de impunere anuală pentru CASS datorată de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016 și 2017, precum și a impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice în anul 2017 este de 3 zile lucrătoare de la data depunerii declarațiilor;
• pentru declarațiile de venit depuse după data de 30 octombrie 2018, până la 27 noiembrie 2018, termenul de emitere și transmitere a deciziilor de impunere anuală pentru stabilirea CASS datorată de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016 și 2017, precum și a impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice în anul 2017 este de 3 zile lucrătoare de la 27 noiembrie 2018.
În ce privește acordarea bonificației, procedura se aplică persoanelor fizice pentru care organele fiscale centrale competente au emis și au comunicat decizii de impunere anuală aferente perioadei 2014-2017 (ulterior intrării în vigoare a O.U.G. nr. 89/2018).
Sumele pentru care se va acorda bonificația de 10% conform prezentului ordin, sunt:
• impozitul pe venit anual pentru veniturile realizate de persoanele fizice în anul 2017;
• CAS individuală datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2016-2017;
• CASS individuală datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017.
Bonificația se acordă cu condiția ca diferența dintre sumele de plată stabilite prin deciziile de impunere anuală și valoarea bonificației să fie achitată integral, astfel:
• până la data de 15 decembrie 2018 inclusiv, în cazul impozitului pe venit și al CAS individuală;
• până la data de 31 martie 2019 inclusiv, în cazul contribuției individuale de asigurări sociale de sănătate.
Bonificațiile se acordă, de asemenea și pentru deciziile de impunere anuală emise ca urmare a declarațiilor rectificative depuse până la data de 30 iunie 2019, chiar dacă deciziile de impunere anuală sunt comunicate după această dată, dacă este respectată condiția prevăzută anterior.
Pentru sumele de plată stabilite prin decizii de impunere anuală ca urmare a inspecției fiscale, aferente tipurilor de obligații fiscale și perioadelor fiscale în discuție, comunicate de organele fiscale centrale competente anterior sau ulterior datei de 30 iunie 2019, se acordă bonificația tot dacă este respectată condiția prevăzută anterior.
Dupa scăderea din evidența fiscală a valorii bonificației, organul fiscal central competent înstiințează persoana fizică în legătură cu acordarea bonificației, pană la data de 31 august 2019, iar în cazul deciziilor de impunere anuală în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei, dacă aceasta s-a realizat după data de 30 iunie 2019.
-
Metodologie de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic
Ordinul nr. 2.937/2018 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea metodologiei de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic și de stingere a obligațiilor fiscale
Se plătesc în contul unic următoarele: impozitul pe venit, CAS și CASS ce sunt aferente declarației unice. Noul cont unic (55.04) este valabil doar pentru obligațiile fiscale de plată ale contribuabililor persoane fizice, de după 1 ianuarie 2018.
Astfel, pentru obligațiile menționate mai sus este adoptată procedura efectivă de distribuire a plăților din contul unic. Sumele plătite în contul unic sunt distribuite proporțional cu sumele plătite în conturile:
• 20.A.03.51.00 – Impozit pe venit aferent declarației unice;
• 22.A.21.48.00 – Contribuții sociale aferente declarației unice;
• 26.A.21.49.00 – Contribuții de asigurări sociale de sănătate aferente declarației unice
Obligațiile fiscale se vor stinge în urmatoarea ordine:
• toate obligațiile fiscale principale;
• toate obligațiile fiscale accesorii aferente obligațiilor principale stinse.
Stingerea obligațiilor fiscale se realizează în primele 5 zile după expirarea termenului de plată prevăzut de lege.
-
Ordin pentru modificarea Metodologiei de distribuire a sumelor plătite de contribuabili în contul unic
Ordinul nr. 2.892/2018 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru modificarea pct. 34 din Metodologia de distribuire a sumelor plătite de contribuabili în contul unic și de stingere a obligațiilor fiscale, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.613/2018
Prezenta modificare vizează extinderea până la data de 31 decembrie 2018 a procedeului de redirecționare a plăților efectuate în conturile unice 20.A.47.01.00 "Sume încasate pentru bugetul de stat în contul unic, în curs de distribuire" și 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurărilor sociale și fondurilor speciale, în curs de distribuire" către noul cont unic. De asemenea, se menționează că eventualele plăți efectuate în aceste conturi după data de 31 decembrie 2018 se vor returna plătitorilor.
-
Regimul străinilor în România
Legea nr. 247/2018 aduce modificări şi completări unor acte normative privind condiţiile de şedere şi cele de încadrare în muncă pentru străini (cetăţenii non-UE/EEA/Elveția) în România, acestea intrând în vigoare începând cu luna noiembrie 2018.
Această lege transpune Directiva UE 2016/801 a Parlamentului European și a Consiliului, în privinţa condiţiilor de intrare şi şedere a străinilor din ţări terţe pentru proiecte educaționale şi profesionale.
Prin aceasta se stabilesc:
• Definiția unor noi categorii de cetăţeni străini (stagiar, cercetător şi lucrător au pair) dar și a proiectelor educaționale la care participă;
• nivelul minim al mijloacelor de întreținere deținute de cetățenii străini este salariul de bază minim brut pe țară, iar pentru cei înalt calificați venitul minim este cel de două salarii medii brute pe economie;
• obligaţiile de notificare pentru companiile gazdă care au raporturi juridice cu cetăţeni străini;
• reducerea la jumătate a taxelor pentru eliberarea avizelor de muncă în scop de muncă sau detașare;
• condiţii generale în legatură cu anularea şi revocarea dreptului de ședere în România, a cetăţenilor străini care intră în România şi sunt scutiţi de la obligativitatea obţinerii vizei.
-
Modificări aduse Codului Muncii
Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 96/2018 se introduc două noi aliniate care vor da posibilitatea Guvernului de a majora salariul minim brut pe țară garantat în plată, diferențiat pe criteriile nivelului de studii și al vechimii în muncă.
Prin urmare, toate drepturile și obligațiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se determină utilizând nivelul astfel reglementat.
De asemenea, se aduce completare articolului care stabilește momentul încetării de drept a contractului individual de muncă, prin menționarea faptului că în cazul salariatelor care optează, în termen de 60 de zile calendaristice anterior împlinirii condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, se poate amâna pensionarea la vârsta de 65 de ani.
-
Ratificarea Acordului de securitate socială dintre România si Republica Orientală a Uruguayului
Prin Legea Nr. 262/2018 se ratifică Acordul de securitate socială dintre România si Republica Orientală a Uruguayului.
Acest Acord are ca obiect ratificarea Acordului de securitate socială între România şi Republica Orientală a Uruguayului, semnat la Montevideo, la 13 septembrie 2017.
Pentru România, Acordul se va aplica legislaţiei privind pensia de bătrâneţe, de invaliditate şi de urmaş, acordată în sistemul public de pensii, ajutorul de deces acordat în sistemul public de pensii, alocaţia de stat pentru copil, iar pentru Uruguay, legislaţiei privind pensiile contributive de Securitate socială, din regimurile de pensii care acoperă riscurile de bătrâneţe, invaliditate şi urmaş, atât din sistemul de solidaritate între generaţii, cât şi din sistemul de economisire individuală obligatorie, regimul contributiv de prestaţii familiale.
În ceea ce priveşte domeniul personal de aplicare, Acordul se va aplica persoanelor care sunt sau au fost supuse legislaţiei unuia sau ambelor state, membrilor lor de familie şi persoanelor ale căror drepturi derivă de la acestea.
-
Ordin al ministrului finanţelor publice privind modificarea şi completarea unor reglementări contabile
Ordinul nr. 3.456/2018 aduce modificări şi completări următoarelor reglementări contabile, după cum urmează:
i) Reglementări contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014
• se includ societăţile europene cu sediul social în România în categoria societăţilor cărora li se aplică aceste reglementări
• metoda de amortizare se poate schimba în cazul în care se constată o modificare semnificativă a modului preconizat de consumare a beneficiilor economice viitoare aduse de activele amortizabile; aşadar, metoda de amortizare devine o estimare (şi nu o politică contabilă)
• obligaţia de prezentare de informaţii nefinanciare, se extinde asupra tuturor operatorilor care depăsesc criteriul legat de numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar
ii) Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.844/2016
• activele reprezentând drepturile de utilizare a activelor suport care fac obiectul contractelor de leasing se recunosc distinct în contabilitatea locatarului
iii) Reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin O.M.F.P. nr. 3103/2017
• Introducerea posibilităţii de revizuire a metodei de amortizare, când se constată o modificare semnificativă a modului preconizat de consumare a beneficiilor economice viitoare aduse de activele amortizabile
-
Alte modificări în domeniul accizelor, procedură vamală, administrativ
a) Accize
Procedura de înregistrare a operatorilor economici care desfășoară activități de comerț cu produse energetice en gros sau en detail (benzină, motorină, petrol, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili) a fost aprobată prin Ordinul nr. 2.761/2018
Hotărârea nr. 874/2018 pentru modificarea și completarea titlului VIII “Accize și alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 - se introduc prevederi speciale privind acordarea scutirii directe de la plata accizelor și pentru produsele energetice folosite drept combustibil pentru aviație de către instituțiile de stat (care implică apărarea, ordinea publică, siguranța și securitatea națională, sănătatea publică), atunci când sunt deplasate către un loc de livrare directă de pe teritoriul României, în cazul în care acel loc a fost indicat de către antrepozitarul autorizat din România.
Prin ordinul nr. 3.626/2018 se aduc modificări la anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 221/2016 pentru aprobarea configurației Codului de accize și a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate, în sensul modificării anumitor încadrări a produselor prin modificarea unor coduri NC.
b) Procedură vamală
Ordinul nr. 2.601/2018 al preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru modificarea Normelor privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate şi înscrierea în evidențele declarantului, aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1887/2016
c) Administrarea contribuabililor mari și mijlocii
Ordinul nr. 2.716/2018 aduce modificări în ceea ce priveşte reorganizarea administrativă a contribuabililor mijlocii. Începând cu data de 1 noiembrie 2018 administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizează de organul fiscal de la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, după caz.
Ordinul nr. 2.942/2018 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea unor acte normative referitoare la administrarea și monitorizarea contribuabililor mari și mijlocii. Plățile efectuate eronat ca urmare a schimbării statutului de contribuabil mare/mijlociu/mic se vor redirijarea automat, în baza informațiilor furnizate de Centrul Național de Informații Financiare ca urmare a actualizării datelor în Registrul contribuabililor cu privire la schimbarea competenței de administrare.
d) Modificarea listei jurisdicţiilor raportoare, cu care România va colabora în baza Acordului multilateral al autorităţilor competente pentru schimb automat de informaţii
Ordinul nr. 2.851/2018 modifică lista jurisdicţiilor menţionate prin includerea a 7 noi jurisdicţii: Azerbaijan, Bonaire, Sint Eustasius şi Saba, Canada, Grenada, Macao (China), Panama, Hong Kong (China).
e) Inspecții și raportări ale auditorilor financiari
Ordinul nr. 166/2018 al preşedintelui Autoritătii pentru Supravegherea Activităţii de Audit Statutar pentru aprobarea Normelor privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, publicat în Monitorul Oficial nr. 922/01.11.2018
Ordinul nr. 266/2018 al președintelui Autorității pentru supravhegherea Publică a Activitații de Audit Statutar pentru aprobarea Normelor privind raportarea către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activitații de Audit Statutar și a încălcărilor reglementărilor în domeniul auditului statutar
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.