-
Modificări aduse Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală
Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial nr. 44 din 17 ianuarie 2019, partea I (Legea nr. 30/2019).
Precizări:
- Reamintim faptul că, noile prevederi aduc o serie de modificări care vizează atât Codul Fiscal, și anume impozitul pe profit, impozitul pe venit, aplicabilitatea creditului fiscal/redirecționării unui procent din impozitul pe venit în cadrul acțiunilor de sponsorizare, taxa pe valoarea adăugată, cât și Codul de Procedură Fiscală.
Pentru mai multe informații referitoare la modificările aduse de Legea 30/2019, vă rugăm să consultați articolul legislativ „Modificări aduse Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală” publicat pe website-ul FiNEXPERT la data de 22 ianuarie 2019.
-
Modificări aduse Codului Fiscal
Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 28 din 10 ianuarie 2019, partea I (Legea nr. 13/2019).
Precizări:
- Potrivit noilor relgementări, principalele modificări vizează:
- transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu - telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi - în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement.
(i) Extinderea cotei de TVA de 5% pentru următoarele servicii:
(ii) Posibilitatea consiliilor locale de a acorda scutirea sau reducerea impozitului sau taxei pe clădiri datorate, pentru clădirile folosite pentru desfășurarea de activități sportive, inclusiv clădirile care asigură funcționarea bazelor sportive. Scutirea este aplicabilă tuturor clădirilor de pe raza unității administrativ-teritoriale.
-
Aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 și 207
Ordinul pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 "Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit" și 207 "Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți, publicat în Monitorul Oficial nr. 38 din 15 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 48/2019).
Precizări:
- Termenul de depunere al celor două formulare este 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
- În ceea ce privește formularul 205, reamintim faptul că:
- În cazul formularului 207:
(i) se elimină indicatorul „venit brut”;
(ii) se introduc veniturile obţinute de nerezidenți la jocurile de noroc practicate în România;
(iii) se include o secțiune referitoare la veniturile din dividende, prin care sunt evidențiate atât veniturile distribuite, cât și cele plătite.
(i) se elimină informațiile cu privire la categoria veniturilor din jocuri de noroc, pentru care veniturile obținute de nerezidenți la jocurile de noroc practicate în România se impozitează conform Titlului IV „Impozit pe venit” din Codul fiscal.
-
Aprobarea modelului și conținutului declarației unice
Ordin pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului "Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice", publicat în Monitorul Oficial nr. 43 din 16 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 49/2019).
Precizări:
- Reamintim fapul că, formularul se completează și se depune atât de către persoanele fizice care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din străinătate, care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, cât și de către persoanele fizice care nu realizează venituri și care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.
- Termenul de depunere al declarației este 15 martie 2019 inclusiv și se depune de către persoanele fizice care au obligația:
- Declarația se depune, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, si anume:
(i) declarării impozitului pe veniturile realizate din România sau/și din străinătate în anul 2018;
(ii) declarării impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din România în anul 2019;
(iii) declarării venitului estimat pentru încadrarea ca plătitor de contribuții sociale pentru anul 2019 și, după caz, a declarării contribuțiilor sociale datorate în anul fiscal 2018.
(i) prin intermediul serviciului "Spațiul privat virtual" (SPV);
(ii) pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.
-
Aprobarea normelor metodologice privind acordarea biletelor de valoare
Hotărâre pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicată în Monitorul Oficial nr. 24 din 9 ianuarie 2019, partea I (Hotărârea nr. 1.045/2018).
Precizări:
- Reamintim faptul că, atât pentru angajatori, cât și pentru beneficiari, regimul fiscal aplicabil tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor cadou, tichetelor de creșă, respectiv tichetelor culturale este cel prevăzut de Codul Fiscal și normele metodologice aplicabile.
- Potrivit noilor prevederi, valabilitatea biletelor de valoare se stabilește după cum urmează:
- În ceea ce privește angajatorii, aceștia au obligația de a stabili împreună cu organizațiile sindicale sau cu reprezentanții salariaților, prin intermediul contractelor colective de muncă sau al Regulamentului Intern, clauzele referitoare la acordarea biletelor de valoare.
- Menționăm faptul că, în cazul tichetelor culturale ce pot fi acordate începând cu luna ianuarie 2019, valoarea maximă poate fi de 150 lei pentru cele oferite lunar și 300 lei/eveniment, pentru cele oferite ocazional.
(i) Biletele de valoare, cu excepția tichetelor de masă, au valabilitate un an de la data emiterii pe suport hârtie, respectiv de la data alimentării pentru cele emise electronic;
(ii) Tichetele de masă au valabilitate în anul calendaristic în care au fost emise, exceptând cele emise în perioada 1 noiembrie - 31 decembrie. Acestea pot fi utilizate până la finele anului urmator.
-
Întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale
Ordin privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice și pentru reglementarea unor aspecte contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 35 din 14 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 10/2019).
Precizări:
- Prezentul Ordin aduce o serie precizări referitoare la principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale.
- Reamintim faptul că, termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este de:
- Societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste și celelalte persoane juridice;
- Instituțiile publice, asociațiile și celelalte persoane juridice cu/fără scop patrimonial;
- Subunitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin persoanelor mai sus mentionate, cu sediul în România, precum și subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate.
(i) 150 de zile de la finele exercițiului financiar pentru societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, si
(ii) 120 de zile de la finele exercițiului financiar pentru:
-
Stabilirea valorii de stingere a creanțelor fiscale prin operațiunea de dare în plată
Ordin pentru stabilirea valorii de stingere a creanțelor fiscale prin operațiunea de dare în plată, publicat în Monitorul Oficial nr. 38 din 15 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 51/2019).
Precizări:
- Sunt aduse clarificări cu privire la stabilirea valorii bunurilor în cazul dării în plată pentru stingerea creanțelor fiscale.
-
Procedura cu privire la redirecționarea impozitului pe venit către entitățile nonprofit și unitățile de cult
Ordin pentru aprobarea procedurii privind stabilirea de către organul fiscal central a sumei reprezentând 2% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult sau pentru acordarea de burse private, conform legii, sau a sumei reprezentând 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat, în condițiile legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 40 din 15 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 50/2019).
Precizări:
- Menționăm faptul că, se aprobă modelul și conținutul formularului 230 "Cerere privind destinația sumei reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii", precum și instrucțiunile de completare.
- Termenul de depunere al formularului este 15 martie inclusiv.
-
Procedura de regularizare a obligațiilor fiscale în situația reconsiderării unei tranzacții
Ordin privind Procedura de regularizare a obligațiilor fiscale în cazul reconsiderării unei tranzacții/reîncadrarii formei unei activități de către organul fiscal central, publicat în Monitorul Oficial nr. 61 din 23 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 3.201/2018).
Precizări:
- Reamintim faptul că, potrivit reglementărilor fiscale, sumele stabilite de organul fiscal central ca urmare a reconsiderării unei tranzacții, se regularizează cu obligațiile fiscale declarate/plătite de contribuabil/plătitor anterior reconsiderării respectivei tranzacții.
- Sunt aduse precizări cu privire la:
(i) Procedura de regularizare a plăţilor anticipate în cazul reconsiderării unei tranzacţii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice şi care fie a fost reîncadrată ca activitate independentă de către ANAF, fie a fost reîncadrată ca urmare a declarării de către contribuabil a veniturilor obţinute din activităţi independente.
(ii) Procedura de regularizare a plăţilor anticipate în cazul reîncadrării formei unei activităţi, din activitate independentă în activitate dependentă, de către ANAF.
-
Modificări care vizează evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării/anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată
Ordin pentru modificarea și completarea Ordinului Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, publicat în Monitorul Oficial nr. 80 din 31 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 167/2019).
Prezentul ordin intra in vigoare de la 01 februarie 2019.
Precizări:
- Se aprobă formularul “Declarație pe propria răspundere pentru înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare”.
- Persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, deși cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire (300.000 lei), au obligația de a depune la organul fiscal competent împreună cu formularul 010, dovada transmiterii declarației pe propria răspundere, mai sus menționată.
- În condițiile depunerii declarației pe propria răspundere fără erori de validare, persoanele impozabile nu vor fi încadrate în categoria celor cu risc fiscal ridicat.
- Decizia de aprobare a solicitării de înregistrare în scopuri de TVA se emite în ziua depunerii acesteia.
- Datele din declarația pe propria răspundere vor fi verificate în termen de 15 zile de la data depunerii solicitării de înregistrare în scopuri de TVA.
- În cazul în care informațiile înscrise în declarație nu corespund datelor disponibile în evidențele ANAF, organul fiscal va transmite către Direcția generală antifraudă fiscală o adresă pentru prezentarea aspectelor rezultate, împreună cu solicitarea de înregistrare, precum și cu declarația pe propria răspundere.
-
Modificări privind cazierul fiscal
Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 4 din 3 Ianuarie 2019, partea I (Legea nr. 346/2018).
Precizări:
- Potrivit noilor modificări, în cazul contribuabilului aflat în procedură simplificată de insolvență, în faliment sau dizolvare, inactivitatea fiscală nu se înscrie în cazierul fiscal al practicianului în insolvență.
- Cererea pentru eliberarea cazierului fiscal poate fi depusă și electronic.
-
Modificarea legii pentru întărirea disciplinei financiare
Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicată în Monitorul Oficial nr. 3 din 3 Ianuarie 2019, partea I (Legea nr. 344/2018).
Precizări:
- Conform modificărilor aduse de prezenta lege, în cazul operațiunilor efectuate prin instrumente de plată cu acces la distanță, persoanele fizice autorizate și persoanele juridice pot transfera sume din contul lor în contul persoanelor fizice, cu condiția existenței documentelor justificative legale în evidența plătitorilor.
- Nerespectarea noii prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 4.500 lei.
-
Noile tipuri de creanțe fiscale ce pot fi plătite prin POS
Ordin pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 943/2016 privind tipurile de creanțe fiscale care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare prin POS, publicat în Monitorul Oficial nr. 26 din 10 ianuarie 2019, partea I (Ordinul nr. 3.899/2018).
Precizări:
- Potrivit prevederilor aduse de prezentul Ordin, sunt introduse noi tipuri de creanțe fiscale care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare prin POS, și anume:
(i) Regularizări privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate de asigurați;
(ii) Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat de la persoane rezidente;
(iii) Sume reprezentând impozit pe venit și contribuții sociale datorate de persoanele fizice în curs de distribuire.