-
Modificare procedura lista debitori
Se emite OPANAF 590/2017 in aplicarea prevederilor art. 162 din Codul de procedura fiscala. Potrivit acestui articol, organele fiscale au obligatia de a publica pe pagina de internet proprie, lista debitorilor persoane fizice si juridice care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, lista se publica trimestrial, pana in ultima zi a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare si cuprinde obligatiile fiscale restante la sfarsitul trimestrului si neachitate la data publicarii listei, al caror plafon se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Conform modificarilor survenite, nu fac obiectul publicarii obligatiile fiscale restante al caror cuantum total este sub urmatoarele plafoane:
a) 500.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil (anterior era 100.000 lei);
b) 250.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu (anterior era 50.000 lei);
c) 100.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, inclusiv in cazul persoanelor fizice care inregistreaza obligatii fiscale restante si din desfasurarea de activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (anterior era 10.000 lei);
-
Noul decont de TVA
Prin ordinul 591/2017 se aproba modelul si continutul formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata publicat in Monitorul Oficial nr. 94/2017.
Noul decont se foloseste pentru declararea obligatiilor incepand cu prima perioada fiscala a anului 2017. Acesta cuprinde noua cota de TVA de 19%, precum si regimul special pentru agricultori.
-
Modificarea declaratiei VIES 390
Se emite OPANAF 592/2017 prin care se aduc cateva modificari Declaratiei 390 VIES. Prin formularul actual se ofera posibilitatea celor care aplica regimul special de TVA pentru agricultori sa declare tranzactiile intracomunitare.
Noul format se foloseste pentru declararea obligatiilor incepand cu prima perioada fiscala a anului 2017.
-
Criterii de conditionare a inregistrarii in scopuri de TVA
Prin OPANAF 605/2017 se stabilesc criteriile pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA si se detaliaza Procedura privind inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin.(2) lit. e), precum si Procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11), lit. h) din Codul fiscal pentru societatile comerciale.
Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:
a) persoana impozabila nu se afla in situatia prevazuta la art. 15 alin (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv in situatia de a nu desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora;
b) administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) din Codul fiscal, inregistrati fiscal in Romania, si nici persoana impozabila insasi in cazul persoanei care solicita inregistrarea, conform art. 316 alin. (1) lit.c) si alin. (12) din Codul fiscal, nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului 39/2015, cu modificarile ulterioare;
c) evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intentiei si capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.
Ca urmare a evaluarii persoanele impozabile sunt incadrate in trei grupe de risc: ridicat, mediu si scazut.
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 februarie 2017.
-
Norme privind depunerea bilanturilor
Prin OMFP 166/2017 se aduc o serie de precizari privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014.
-
Modificari la vectorul fiscal
Prin OPANAF 511/2017 a fost introdus in vectorul fiscal „impozitul specific unor activitati” si au fost modificate formatele si instructiunile de completare ale urmatoarelor declaratii de inregistrare fiscala:
a) Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010);
b) Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania (015);
c) Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice care nu detin cod numeric personal (030).
-
Aprobarea procedurii de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale
In Monitorul Oficial nr. 108/08.02.2017 a fost publicat Ordinul nr. 164/2017 pentru aprobarea procedurii de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.
Procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata se aplica in urmatoarele situatii:
a) plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator ori utilizand un cod de identificare fiscala eronat;
b) in contul bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale decat cele prevazute a se achita in contul respectiv;
c) plata obligatiilor fiscale s-a efectuat intr-un cont bugetar corespunzator unui alt buget decat cel al carui venit este obligatia fiscala platita.
Indreptarea se face in baza unei cereri de indreptare a erorilor din documentele de plata. Cererea se va depune la organul fiscal compentent si va cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale debitorului;
b) indicarea erorii ce urmeaza a fi indreptata;
c) modul in care va fi reconsiderata aceasta plata;
d) numarul si data documentelor prin care s-au stabilit ori s-au individualizat sumele de plata (titlurile de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii din documentul de plata;
e) numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata initiala;
f) suma totala achitata prin documentul de plata initial;
g) data platii.
La cerere se vor anexa urmatoarele documente:
a) copia ordinului de plata;
b) copia extrasului de cont in care este inregistrata plata eronata;
c) copii de pe titlurile de creanta;
d) orice alte documente care atesta eroarea produsa.
In urma depunerii documentatiei la organul fiscal competent, acesta va analiza solicitarea, urmand ca cererea fie sa se abrobe si sa se efectueze corectiile necesare fie sa se repinga.
Prevederile ordinului intra in vigoare la data de 8 februarie 2017.
-
Procedura de exceptare de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
In Monitorul Oficial nr. 65/26.01.2017 a fost publicat Ordinul nr. 3697/2016 pentru aprobarea procedurii de exceptare de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, precum si a modelului si continutul formularului 603 „Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate”.
Procedura se aplica persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) cetatenii romani cu domiciliul in tara;
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;
c) cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni;
d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana;
e) pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul in Romania si care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate.
Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana care se incadreaza in una dintre situatiile prevazute mai sus depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, "Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate" (formular 603), insotita de urmatoarele documente justificative care atesta faptul ca se incadreaza in una dintre situatiile prevazute mai sus:
a) Document portabil A1;
b) TR/R1 - Formular privind legislatia aplicabila;
c) PM/RO101 - Certificat privind legislatia aplicabila;
d) MD/RO101 - Certificat privind legislatia aplicabila etc
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.