-
Modificarea Declarației 112
A fost publicat ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1209 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 101 din 02 Februarie 2018)
din 30 ianuarie 2018 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a “Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Ca urmare a modificărilor legislative în domeniul contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice şi juridice, s-a impus adaptarea corespunzătoare a modelului şi conţinutului formularului 112 ”Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, precum şi a instrucţiunilor de completare a acestuia.
Au fost modificate cotele contribuţiilor sociale obligatorii datorate de angajaţi pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor, respectiv cota de 25% pentru CAS şi cota de 10% pentru CASS;
Au fost eliminate contribuţiile sociale obligatorii datorate până la data de 31 decembrie 2017 de către angajator şi angajat, după caz, respectiv:
a) contribuţia de asigurări pentru şomaj;
b) contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
c) contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
Au fost eliminate din cuprinsul declaraţiei unele categorii de persoane pentru care nu mai există obligaţia declarării şi plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, cum ar fi: persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii.
A fost introdusă obligaţia de plată a angajatorilor cu privire la contribuţia de asigurări sociale în cote de 4% şi 8%, pentru condiţii deosebite şi, respectiv, speciale de muncă.
A fost introdusă contribuţia asiguratorie pentru muncă (CAM) datorată de angajatori şi persoanele asimilate acestora în cotă de 2,25%.
Au fost introduse unele prevederi speciale referitoare la persoanele scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor în conformitate cu dispoziţiile art. 60 din Codul fiscal.
Declaraţia se foloseşte începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.
Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, prin reprezentanţii legali ai acestora, nu datorează contribuţia trimestrială pentru valoarea consumului centralizat aferentă medicamentelor derivate din sânge uman sau plasmă umană, suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii; lista medicamentelor derivate din sânge uman sau plasmă umană se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii.
Începând cu data de 1 ianuarie 2018, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite în format electronic, în primele 5 zile lucrătoare a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care datorează contribuţia, valoarea aferentă consumului centralizat de medicamente care include şi TVA suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, pe baza raportărilor transmise de casele de asigurări de sănătate, conform datelor înregistrate în platforma informatică a asigurărilor sociale de sănătate.
-
Modificarea Declarației 086
Ordinul președintelui ANAF nr. 223 din 26 ianuarie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 106 din 02 Februarie 2018) pentru aprobarea modelului, continuțului și instrucțiunilor de completare ale formularului (086) “Notificare privind aplicarea/renunțarea la aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA”.
Ca urmare a modificărilor legislative în domeniul contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice şi juridice, s-a impus adaptarea corespunzătoare a modelului şi conţinutului formularului 112 ”Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, precum şi a instrucţiunilor de completare a acestuia.
Au fost modificate cotele contribuţiilor sociale obligatorii datorate de angajaţi pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor, respectiv cota de 25% pentru CAS şi cota de 10% pentru CASS;
Au fost eliminate contribuţiile sociale obligatorii datorate până la data de 31 decembrie 2017 de către angajator şi angajat, după caz, respectiv:
a) contribuţia de asigurări pentru şomaj;
b) contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
c) contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
Au fost eliminate din cuprinsul declaraţiei unele categorii de persoane pentru care nu mai există obligaţia declarării şi plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, cum ar fi: persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii.
A fost introdusă obligaţia de plată a angajatorilor cu privire la contribuţia de asigurări sociale în cote de 4% şi 8%, pentru condiţii deosebite şi, respectiv, speciale de muncă;
A fost introdusă contribuţiei asiguratorie pentru muncă (CAM) datorată de angajatori şi persoanele asimilate acestora în cotă de 2,25%;
Au fost introduse unele prevederi speciale referitoare la persoanele scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor în conformitate cu dispoziţiile art. 60 din Codul fiscal.
Declaraţia se foloseşte începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.
-
Completarea reglementărilor contabile
Ordinul nr. 1243 din 5 februarie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 120 din 07 februarie 2018) privind completarea unor reglementări contabile.
Au fost introduse în Planul de conturi general următoarele conturi:
a) 4315 „Contribuţia de asigurări sociale (P)”
b) 4316 „Contribuţia de asigurări sociale de sănătate (P)”
c) 436 „Contribuţia asigurătorie pentru muncă (P)”
d) 646 „Cheltuieli privind contribuţia asigurătorie pentru muncă”
Conturile se utilizează pentru înregistrarea contribuţiilor datorate potrivit titlului V – „Contribuţii sociale obligatorii” din Codul fiscal, pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2018.
-
Actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual
Ordinul nr. 1453 din 13 februarie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 182 din 27 Februarie 2018) privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contului impozitului pe profit anual.
Pentru anul fiscal 2018, indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual este de 103,1%. Menționăm că în anul 2017 indicele prețurilor de consum a fost de 101,4%.
-
Stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii
A fost publicată Hotărârea nr.33/2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 107 din 5 Februarie 2018) privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere.
Hotărârea stabileşte contravenţiile care intră sub incidenţa Legii prevenirii, precum şi modelul planului de remediere.
Prin legea prevenirii se oferă posibilitatea contribuabililor de a remedia situaţiile care au condus la stabilirea anumitor contravenţii de către organele de control, pentru a fi sancţionaţi doar cu avertisment, fără aplicarea de sancţiuni contravenţionale complementare.
În cazul săvârşirii de către contribuabili a uneia sau mai multor contravenţii aflate sub incidenţa Legii prevenirii, organul de control încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei/contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunii, la care se anexează un plan de remediere a urmat de către contribuabil.
Termenul de remediere a contravenţiei se stabileşte de către organul de control în funcţie de situaţia de fapt şi durata de timp necesară pentru îndeplinirea obligaţiilor legale, dar aceasta nu poate depăşi 90 de zile calendaristice de la data înmânării/comunicării procesului-verbal. Odată stabilit, acest termen nu poate fi modificat. Autorităţile au obligaţia de a relua controlul în termen de 10 zile de la data expirării termenului de remediere.
Potrivit legii, sancţiunea avertismentului se aplică fără întocmirea unui plan de remediere atunci când contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală în cursul controlului sau contravenţia săvârşită este continuă.
Dacă, în termen de trei ani de la data sancţionării prin avertisment în baza prevederilor Legii prevenirii, contribuabilul săvârşeşte aceeaşi contravenţie, pentru aceasta din urmă nu va mai beneficia de prevederile acestei legi.
Principalele contravenţii cărora li se vor aplica prevederile Legii prevenirii sunt:
• Nedepunerea la termen a declaraţiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de menţiuni ;
• Neîndeplinirea obligaţiilor de declarare prevăzute de lege ;
• Nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative sau depunerea de declaraţii recapitulative incorecte sau incomplete ;
• Neachiziţionarea registrului unic de control în termenul prevăzut de lege ;
• Nerespectarea obligaţiei cotribuabilului de a oferi, la finalul inspecţiei fiscale, o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, care să ateste punerea la dispoziţie a tuturor documentelor şi informaţiilor solicitate de către organele de control ;
• Nerespectarea obligaţiei de depunere a declaraţiei de patrimoniu şi de venituri pentru persoanele fizice supuse verificării situaţiei fiscale personale ;
• Efectuarea de opertiuni intracomunitare de către persoanele care nu au respectat obligaţia înscrierii în Registrul operatorilor intracomunitari ;
• Încălcarea prevederilor din Legea Societăţilor privind conţinutul documentelor emise de o societate (adică orice factură, comandă, tarif, prospect şi alte documente folosite în comerţ trebuie să menţioneze denumirea, formă juridică, sediul social, numărul din Registrul Comerţului şi codul unic de înregistrare al societăţii care a emis respectivele documente) ;
• Nedepunerea la Registrul Comerţului, în termenul prevăzut de lege, a hotărârilor adunării generale a acţionarilor ;
• Încălcarea anumitor prevederi din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale ;
• Încălcarea anumitor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ;
Încălcarea anumitor prevederi din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor.
-
Aprobarea modelului și conținutului formularului 311
Ordin nr. 188 din 22 ianuarie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr.121 din 8 Februarie 2018) pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (311) “Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al caror cod de înregistrare în scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit.a)-e), lit. g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”.
Ordinul aproba modelul și conținutul formularului (311) “Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit.a)-e), lit. g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”.
Printre modificările importante menţionăm obligativitatea depunerii formularului online şi introducerea unor prevederi referitoare la persoanele impozabile care nu au colectat TVA în perioada în care au avut codul de înregistrarea în scopuri de TVA anulat, respectiv nu au depus formularul 311.
Formularul se depune de către:
• Persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu şi care efectuează, după anularea înregistrării în scopuri de TVA, livrări de bunuri/prestări de servicii şi/sau achiziţii de bunuri şi/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei, pentru care există obligaţia plăţii taxei colectate;
• Persoanele impozabile care se află în situaţiile prevăzute la art. 11 alin. (6) şi (8) din Codul fiscal şi al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, în situaţia în care acestea efectuează, după anularea înregistrării în scopuri de TVA, livrări de bunuri prin organele de executare silită;
• Persoanele impozabile care au aplicat sistemul de TVA la încasare şi al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate înaintea anulării de înregistrării în scopuri de TVA, dar a căror exigibilitate intervine în perioada în care persoanele impozabile nu au un cod valabil de TVA;
• Persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, la cerere, care au aplicat sistemul TVA la încasare şi care au efectuat livrări de bunuri/prestări de servicii înainte de anularea înregistrării în scopuri de TVA, dar a căror exigibilitate de taxă a intervenit în perioada în care persoanele impozabile nu au un cod valabil de TVA;
• Persoanele impozabile care, după înregistrarea în scopuri de TVA, emit facturi pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, pentru care nu au colectat TVA, dar au emis facturi în acea perioadă;
• Persoanele impozabile care, după înregistrarea în scopuri de TVA, emit facturi pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, pentru care nu au colectat TVA şi nu au emis facturi în acea perioadă.
Termenul de depunere este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru situaţiile prevăzute mai sus, respectiv după înregistrarea în scopuri de TVA, în situaţiile în care se emit facturi de corecţie.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.