-
Modificări în domeniul sănătății
A fost publicat Ordonanța de Urgență nr. 8 din 22 februarie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 190 din 01 Martie 2018) privind reglementarea unor măsuri în domeniul sănătății.
Persoane neasigurate
Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de servicii medicale, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, după 3 luni de la ultima plată a contribuţiei. Prin excepţie, pentru persoanele care au avut calitatea de salariat, termenul de 3 luni se calculează de la data încetării raporturilor de muncă/serviciu. Persoanele asigurate fără plată contribuţiei beneficiază de servicii medicale, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, în termen de o lună de la data la care persoanele nu se mai încadrează în aceste categorii de asiguraţi.
Concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate
Stagiul minim de asigurare
Se introduce o derogare, astfel încât până la 1 iulie 2018, stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale și indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate este de o lună realizată în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical. Prevederea de mai sus se referă la concedii medicale şi indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii; concedii medicale şi indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale; concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate şi concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav.
Contribuţia de asigurări sociale
În cazul persoanelor care în intervalul 1 ianuarie 2018-30 iunie 2018 inclusiv se află său intră în concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii, și concedii medicale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale.
Începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018, în situaţia în care din aplicarea cotei de contribuții de asigurări sociale asupra indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate, conform Codului Fiscal în vigoare, rezultă un cuantum al contribuţiei de asigurări sociale calculate mai mare decât nivelul aferent sumei reprezentând 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzătoare numărului zilelor lucrătoare din concediul medical, cuantumul contribuţiei de asigurări sociale datorate nu poate fi mai mare decât acest nivel, pe întreaga perioadă cuprinsă în certificatele de concediu medical iniţiale acordate oricând în perioada 1 ianuarie 2018-30 iunie 2018 inclusiv, precum şi pe întreaga perioadă cuprinsă în certificatele de concediu medical acordate în continuarea concediilor medicale iniţiale acordate oricând în perioadă anterioară datei de 1 iulie 2018. În cazul persoanelor care în intervalul 1 ianuarie 2018-30 septembrie 2018 inclusiv se află sau intră în concedii medicale pentru maternitate, concedii medicale pentru îngrijirea copilului bolnav, concedii medicale de risc maternal.
Începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018, în situaţia în care din aplicarea cotei contribuției de asigurări sociale asupra indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate, potrivit Codului Fiscal în vigoare, rezultă un cuantum al contribuţiei de asigurări sociale calculate mai mare decât nivelul aferent sumei reprezentând 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzătoare numărului zilelor lucrătoare din concediul medical, cuantumul contribuţiei de asigurări sociale datorate nu poate fi mai mare decât acest nivel, pe întreaga perioadă cuprinsă în certificatele de concediu medical iniţiale acordate oricând în perioada 1 ianuarie 2018-30 septembrie 2018 inclusiv, precum şi pe întreaga perioadă cuprinsă în certificatele de concediu medical acordate în continuarea concediilor medicale iniţiale acordate oricând în perioadă anterioară datei de 1 octombrie 2018.
Pentru indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate aferente anului 2018 plătite înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă nr. 8 din 22 februarie 2018, pentru care cuantumul contribuţiei de asigurări sociale aferent acestor indemnizaţii este mai mare decât nivelul prevăzut mai sus, angajatorul/plătitorul efectuează regularizarea acesteia prin depunerea declaraţiei rectificative şi plăteşte diferenţele de indemnizaţii persoanelor în drept, până la 31 martie 2018. - Conturi de virament pentru TVA
-
Modificări în domeniul forței de muncă
Hotărâre nr. 80 din 1 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 224 din 13 Martie 2018) pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul forţei de muncă.
Sunt aduse modificări Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, astfel:
• Se consideră că nu realizează venituri inclusiv persoanele care realizează venituri incluse în baza de calcul al contribuţiei asiguratorii pentru muncă şi care se acordă de către angajator sau plătitorul de venit, ulterior încetării contractului individual de muncă, contractului temporar de muncă, raportului de serviciu, mandatului penru care au fost numite sau alese, contractului de management sau contractului de mandate, cu excepţia veniturilor din salarii şi asimilate salariilor stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile/hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi executorii.
• Şomerii din situaţiile menţionate anterior beneficiază de indemnizaţie de şomaj dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
Au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii;
Nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare;
Nu îndeplinesc condiţiile de pensionare;
Sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, dacă au avut ultimul loc de muncă sau au realizat venituri în acea localitate.
Pentru pesoanele fizice cetăţeni români, cetăţenii altor state sau apatrizii, pe perioada în care au domiciliul sau reşedinţa în România şi care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de Securitate socială la care România este parte, certificarea stagiilor de cotizare realizate ulterior datei de 1 martie 2002 se face pe baza informaţiilor cuprinse în declaraţiile lunare 112, care se pun la dispoziţia agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă electronic, din sistemul informatic al Ministerului Finanţelor Publice. -
Modificări privind indemnizația de creștere a copilului și venitul minim garantat
Ordonanţa de urgenţă nr. 15 din 7 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 182 din 27 Februarie 2018) pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Ordonanţa aduce modificări la două acte normative, ca urmare a efectelor generate de modificările anterioare.
Modificări aduse OUG 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor:
• În perioada în care beneficiază de indemnizaţia de creştere a copilului, persoana îndreptăţită are calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plată contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
• Această perioadă constituie perioada asimilată stagiului de cotizare în vederea stabilirii indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate pe baza valorii indemnizaţiei pentru creşterea copilului.
Modificări aduse Legii 416/2001 privind venitul minim garantat:
• Persoana singură beneficiază de ajutor social, precum şi persoanele care fac parte din familiile beneficiare de ajutor social au calitatea de asiguraţi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plată contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. -
Modificarea structurii Clasificării ocupațiilor din România
Hotărâre nr.92 din 7 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 235 din 16 Martie 2018) pentru modificarea HG 1352/2010 privind aprobarea structurii Clasificării ocupaţiilor din România – nivel grupa de bază, conform Clasificării internaţionale standard a ocupaţiilor – ISCO 08.
Hotărârea aduce modificări structurii Clasificării ocupaţiilor din România (COR), redenumind grupa 9 din “Muncitori necalificaţi” în “Ocupaţii elementare”. -
Transmitere date case de marcat şi formulare colectare
Ordin nr. 627 din 8 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr.238 din 19 Martie 2018) privind aprobarea procedurii de transmitere a datelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), după caz, respectiv cele prevăzute la art.3 alin. (1) lit. b) şi c) din anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG 479/2003, către ANAF.
Ordinul aprobă procedura de transmitere a datelor colectare de la aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) către ANAF.
Conform acestei procedurii, fişierele XML, fişierul registru şi celelalte informaţii utilizate în schimbul de informaţii cu sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale ale ANAF, semnate folosind certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal, sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern.
Acestea sunt ulterior validate şi ataşate unui fişier pdf inteligent, pus la dispoziţie prin intermediul portal ANAF, fişier ce va fi semnat cu certificat digital calificat şi se comunică organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Fişierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare lunii în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricăreia dintre datele prevăzute mai sus.
În situaţia în care există AMEF neutilizate, utilizatorii au obligaţia de a informa organul fiscal prin completarea şi transmiterea “Declaraţiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate”, formular ce se completează pe baza programului de asistenţă de pe portalul ANAF şi se transmite prin mijloace electornice de transmitere la distanţă, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare lunii de raportare. -
Aprobarea unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale
Ordin nr. 673 din 15 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 243 din 20 Martie 2018) pentru modificarea şi completarea unor ordine ale preşedintelui ANAF privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale.
Ordinul aduce completări Ordinului 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate domeniul colectării creanţelor fiscale, precum şi pentru modificarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 3454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice. Astfel, sunt aprobate următoarele formulare, împreună cu instrucţiunile de utilizare:
• Decizie de anulare a actului administrativ fiscal;
• Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale stabilite în urma preluării acestora de la contribuabilii radiați;
• Cerere referitoare la opţiunea de înştiinţare privind modul în care a fost efectuată stingerea obligaţiilor fiscale. -
Aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor
Ordin nr. 675 din 15 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 257 din 23 Martie 2018) privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor și a procedurii de aplicare a acestora.
Ordinul aprobă metodele indirecte de stabilire a veniturilor, utilizate de organul fiscal cu ocazia verificării situației fiscale personale, precum și procedura de utilizare a acestora:
• Metoda sursei și utilizării fondului;
• Metoda fluxurilor de trezorerie;
• Metoda patrimoniului net. -
Aprobarea procedurilor de anulare a unor obligații fiscale
Ordin nr. 883 din 26 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 271 din 28 Martie 2018) pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligațiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 29/2018 privind anularea unor obigații fiscale.
Ordinul aprobă o serie de proceduri de anulare a unor obligații fiscale introduse de Legea 29/2018, aceasta a introdus amnistierea a două categorii de persoane fizice.
Prezentul ordin reglementează procedurile de implementare a acestor amnistieri și de emitere a deciziilor de anulare a obligațiilor fiscale.
Ordinul nr. 620 din 8 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 218 din 12 Martie 2018) privind aprobarea Listei conturilor de venituri ale bugetului de stat în care se încasează sume din contul de TVA deschis de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Ordinul aprobă Lista conturilor de venituri ale bugetului de stat în care se încasează sume din contul de TVA deschis de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA. În urma acestuia au fost actualizate toate codurile IBAN ale conturilor Trezoreriilor Statului pentru plata TVA. Astfel, persoanele înregistrate în scopuri de TVA (indiferent dacă acestea aplică sau nu sistemul de plată defalcată a TVA) îşi vor achita obligaţiile fiscale reprezentând TVA utilizând un cod IBAN beneficiar care conţine structura “TVA”. Lista conturilor IBAN ale fiecărei
Trezorerii poate fi consultată pe pagina ANAF:
https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/persoane_juridice/codurile_iban