-
Informări publicate în contextul COVID-19
În contextul pandemiei cauzate de virusul COVID-19, FiNEXPERT a publicat o serie de informări pentru fiecare din actele legislative publicate în acest sens.
Mai jos facem trimitere la fiecare informare pregătită, publicată pe website-ul FiNEXPERT:
Legea nr. 19/2020 - Măsuri sociale implementate în România pentru situații extreme;
Soluții legislative privind angajații în contextul situației extreme actuale;
Ordonanța de urgență nr. 32/2020 - Măsuri sociale în contextul pandemiei COVID - 19;
Ordonanța de urgență nr. 32/2020 - Facilități la aplicarea șomajului tehnic;
Ordonanța de urgență nr. 33/2020 - Noi facilități fiscale.
- Noul indice al prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual
- Noul formular 230
- • Este aprobat un nou formular 230 care înglobează informațiile relevante din cele două formulare 230 existente până la acest moment, pentru veniturile întregului an 2019; Acest nou formular a fost creat pentru a sprijini și simplifica procesul de redirecționare a unei părți (2% și/sau 3,5%) din impozitul aferent veniturilor anului 2019 pentru susținerea entităților nonprofit, a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, printr-un singur document;
- • Vechile formulare 230 deja depuse de către contribuabili și înregistrate de către ANAF, rămân valabile. ANAF va prelucra aceste cereri urmând să redirecţioneze partea de impozit în consecință;
- • Autoritățile adoptă ca măsură tranzitorie posibilitatea contribuabililor de a depune atât vechile formulare 230, cât și noul formular, la alegere, până la termenul de 25 mai 2020.
- Implementare sistem informatic e-Popriri
- • neimpactării disponibilităților bănești prezente în conturile contribuabililor peste limita sumelor menționate în adresele de înființare a popririlor bancare;
- • evitarea întreruperii activității desfăşurate de contribuabili;
- • ridicarea eficientă a măsurilor de executare silită prin poprire bancară.
- • Înființarea popririlor asupra conturilor bancare se va realiza prin procese informatice executate zilnic;
- • Băncile vor transmite zilnic către ANAF informații privind suma posibil a fi plătită;
- • ANAF va transmite către bănci sumele de plată, considerând soldul final al popririi și algoritmul de repartizare a sumelor ce vor fi plătite;
- • Validarea și înregistrarea plăților virate în contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale (plățile neconforme din punct de vedere al validărilor se vor restitui);
- • Înregistrarea plăților la nivelul Punctului central - organul de executare silită stabilit prin ordin al preşedintelui ANAF;
- • Ridicarea popririlor și transmiterea acestora către bănci.
- • Pentru a putea aplica noul mecanism de comunicare on-line a popririlor, băncile trebuie să adere la o Convenție-cadru emisă de către autorități;
- • Se aprobă modelul formularului "Adresă pentru înştiinţarea instituţiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înfiinţate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă";
- • Prezenta procedură vizează popririle datate începând cu 12 martie 2020 (data intrării în vigoare a ordinului), respectiv adresele de înființare a popririi emise și comunicate după 12 martie 2020; Adresele de înființare a popririi emise și comunicate până la data intrării în vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv;
- • Până în momentul aderării băncilor la noul mecanism de înființare a popririlor, prin semnarea Convenției, organul fiscal va comunica înființările și ridicările de popriri potrivit procedurilor aplicabile în prezent.
- Modificare formular 390
- • Ordonanța Guvernului nr. 6/2020 a adus modificări Codului Fiscal în sensul armonizării și simplificării anumitor norme din sistemul TVA pentru impozitarea schimburilor comerciale din statele membre;
- • Este introdus așadar regimul stocuri la dispoziția clientului, potrivit căruia, furnizorul cunoaște identitatea persoanei care achiziționează bunurile și căreia îi vor fi furnizate ulterior în momentul transportului acestora către alt stat membru;
- • Prin urmare, este introdusă o nouă secțiune nr. III, unde persoanele impozabile vor înscrie informații cu privire la codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanelor impozabile cărora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate în cadrul regimului stocuri la dispoziția clientului, precum și cu privire la orice modificare a informațiilor deja furnizate;
- • Noul formular 390 se completează și se depune începând cu operațiunile desfășurate în luna februarie 2020, inclusiv.
- Modificare formular 120 - Accize
- • Plătitorii de accize nu vor mai datora contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli de sănătate și cota de 1% datorată Ministerului Tineretului şi Sportului;
- • Astfel, s-a impus modificarea formularului 120 "Decont privind accizele", care conține informaţii detaliate privind sumele deduse în cursul anului, pe destinațiile prevăzute de lege, din valoarea accizelor datorate în anul de raportare, pe produse sau grupe de produse accizabile;
- • Noul formular 120 se utilizează începând cu declararea obligațiilor anuale aferente anului fiscal 2019.
- Suspendarea ratelor bancare pentru anumite categorii de persoane
- • În cazul persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale, poate fi solicitată suspendarea obligației de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor (rate de capital, dobânzi și comisioane) acordate, în limita a 9 luni dar fără a depăși termenul de 31.12.2020;
- • Facilitatea poate fi folosită doar în cazul creditelor care nu înregistrează restanțe neachitate la data instituirii stării de urgență, în România;
- • Documentația ce trebuie întocmită este constituită dintr-o solicitare transmisă de debitori în format letric, prin poștă electronică sau prin formularea acesteia la telefon, la datele de contact precizate în contractul în cauză, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență. De asemenea, nu este necesară întocmirea de acte adiționale în acest sens;
- • Pentru a beneficia de suspendarea temporară a plății ratelor, dobânzilor și comisioanelor bancare menționate, persoanele trebuie să îndeplinească următoarele condiții (cu excepția persoanelor fizice):
- Întrerup activitatea total sau parțial datorită deciziilor autorităților publice pe perioada stării de urgență;
- Dețin unul din certificatele de urgență valabile prin care se constată diminuarea veniturilor / încasărilor sau întreruperea totală / parțială a activității;
- Nu se află în insolvență la data solicitării suspendării.
- Nivelul accizei specifice țigaretelor
- • Nivelul accizei specifice la țigarete pentru perioada 1 aprilie 2020 - 31 martie 2021 va fi 406,521 lei/1.000 țigarete.
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1615 din 19 februarie 2020 privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual (Monitorul Oficial nr. 169 din 2 martie 2020).
Precizări:
Pentru anul fiscal 2020 indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual este 103,1%.
Ordinul președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 614 din 3 martie 2020 privind modificarea Ordinului președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 181 din 5 martie 2020).
Precizări:
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1665 din 26 februarie 2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora (Monitorul Oficial nr. 200 din 12 martie 2020).
Prezentul ordin a fost emis în vederea creării unui mecasim automatizat de înființare și ridicare a popririlor bancare realizate de către organele de executare silită ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în contextul:
Comunicarea popririlor către bănci va fi realizată on-line, în spaţiul privat virtual de pe portalul ANAF, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente.
Precizări în legatură cu principalele fluxuri ale noului sistem electronic:
Mențiuni:
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 705 din 17 martie 2020 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului (390 VIES) "Declaraţie recapitulativă privind livrările / achiziţiile / prestările intracomunitare" (Monitorul Oficial nr. 217 din 17 martie 2020).
Precizări:
Ordinul președintelui ANAF nr. 706 din 11 martie 2020 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele" (Monitorul Oficial nr. 217 din 17 martie 2020).
Precizări:
Ordonanță de urgență nr. 37 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori (Monitorul Oficial nr. 261 din 30 martie 2020).
Precizări: