-
Completarea clasificarii ocupatiilor din Romania
Ordin nr. 1938 din 13 martie 2017 privind modificarea si completarea clasificarii ocupatiilor din Romania –nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1832/856/2011.
Ordinul completeaza lista clasificarii ocupatiilor din romania – nivel de ocupatie (sase caractere) si modifica denumirea unor pozitii.
-
Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse
Ordin nr. 543 din 4 aprilie 2017 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
Conform ordinului, constituie obiect al corectarii situatiilor financiare si situatia determinata de depunerea de situatii financiare anulae/raportari contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric.
Totodata, situatiile financiare anuale/raportarile contabile anual e care cuprind informatii corectate se pot depune cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat erori.
Procedura se va aplica si pentru corectarea erorilor corespunzatoare raportarilor aferente exercitiilor financiare anterioare/anilor anteriori datei intrarii in vigoare a acestui ordin.
-
Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se modifica incepand cu 1 mai
Potrivit prevederilor art. 169 din Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, TVA solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare se ramburseaza de organul fiscal potrivit procedurii si conditiilor aprobate prin ordin al presedintelui ANAF (Ordinul 3699/2015 ).
Potrivit procedurii existente, in situatia in care din informatiile detinute, organele fiscale constata existenta unui risc pentru o rambursare de TVA necuvenita, solicitarile de rambursare ale persoanelor impozabile se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate. Pentru aplicarea acestor prevederi, s-au stabilit reguli pentru constituirea bazei de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal.
In vederea cresterii gradului de acuratete a procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, a fost considerat necesar ca baza de date speciala sa cuprinda informatii privind existenta unui risc fiscal cu privire la rambursarea de TVA, transmise de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de administrare fiscala, Directia generala juridica sau structurile juridice teritoriale si Directia generala antifrauda fiscala.
Totodata, este imperios necesar ca, pornind de la informatiile cuprinse in baza de date speciala, sa se efectueze o analiza distincta. pentru a se stabili daca, intr-adevar pentru decontul respectiv, exista riscul unei rambursari necuvenite. Analiza se va efectua pornind de la informatiile care au condus la inscrierea persoanei impozabile in baza de date speciala, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare si avand in vedere orice alte informatii relevante care pot configura sau nu existenta unui risc fiscal constand intr-o rambursare necuvenita, risc ce poate fi verificat si identificat de catre organele de inspectie fiscala in cadrul unei actiuni de inspectie.
Totodata, pentru a se asigura aplicarea unitara a Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA in procedura de rambursare au fost prevazute expres, atat situatiile/motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile si, implicit, pentru inscrierea in baza de date speciala, cat si situatiile/motivele pe baza carora organele fiscale pot radia din aceasta baza de date persoanele impozabile.
Modificarile aduse de ordin sunt generate de necesitatea cresterii gradului de predictibilitate privind existenta riscului fiscal real privind efectuarea unei rambursari necuvenite, iar reglementarea este de natura sa conduca, atat la solutionarea cu celeritate a solicitarilor contribuabililor, cat si la o utilizare eficienta a resurselor administratiei fiscale.
-
Norme metodologice privind impozitul specific
De la 1 ianuarie 2017 a intrat in vigoare impozitul specific unor activitati, mai precis pentru activitatile de alimentatie si de cazare.
In OMFP 464/2017 este detaliat modul de aplicare al acestui impozit specific, clarificand anumite aspecte.
Impozitul specific este datorat de persoanele juridice care desfasoara efectiv activitatile vizate si care ar fi fost platitoare de impozit pe profit in absenta acestui impozit specific. Persoanele juridice care, potrivit Codului fiscal, sunt platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2017, nu aplica impozitul specific (cel putin in 2017).
Prin ordin se prezinta exemple concrete de calcul al impozitului specific pentru mai multe situatii si activitati.
Se aduc precizari cu privire la calculul impozitului specific in situatia complexelor hoteliere atunci cand numarul de locuri dedicate activitatii de alimentatie il depaseste pe cel dedicat activitatii de cazare.
-
Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili
Ordinul aproba o noua procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili, fiind abrogata vechea procedura reglementata de Ordinul presedintelui ANAF 467/2015 .
Aceasta contine detalii referitoare la:
• Procedura de inregistrare fiscala
• Administrarea grupului fiscal unic
• Obligatii declarative
• Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare
• Comunicarea documentelor solicitate de marii contribuabili
• Procedura de plata a obligatiilor fiscale la marii contribuabili
• Procedura de control fiscal la marii contribuabili
• Activitatea de supraveghere fiscala, monitorizare si autorizare
• Procedura de indrumare si asistenta pentru marii contribuabili
• Procedura de urmarire a respectarii inlesnirilor la plata aflate in derulare pentru marii contribuabili
• Procedura de compensare si de restituire a obligatiilor bugetare
• Procedura de executare silita a marilor contribuabili
• Reglementarea activitatii juridice la momentul inregistrarii sau preluarii unui mare contribuabil
• Procedura de monitorizare a marilor contribuabili
• Activitatea de inspectie economico-financiara
-
Declaratie obligatii fond pentru mediu
Ordinul ministrului mediului nr. 591 din 7 aprilie 2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru mediu" si a instructiunilor de completare si depunere a acestuia.
Administratia Fondului pentru Mediu gestioneaza activitatea privind declararea, constatarea, controlul, colectarea, solutionarea contestatiilor si executarea silita a contributiilor datorate de agentii economici la Fondul pentru mediu.
Termenele de declarare a obligatiilor la Fondul pentru mediu, in functie de natura obligatiei, pot fi lunare, trimestriale, semestriale sau anuale.
Agentii economici care au obligatii catre Fondul pentru mediu (reglementate prin OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu) declara aceste obligatii direct catre Administratia Fondului pentru Mediu prin depunerea unei declaratii care este reglementata de ordinul in discutie; se impune depunerea acestei declaratii si in perioada cand nu se datoreaza o obligatie - declarandu-se suma zero.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.