-
Reglementarea activitatii de telemunca
A fost publicata Legea nr. 81 din 30 martie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 296 din 02 Aprilie 2018) privind reglementarea activitatii de telemunca.
Legea reglementeaza modalitatea de desfasurare a activitatii de catre salariat in regim de telemunca si se aplica in domeniile de activitate in care este posibila desfasurarea acestui tip de activitate.
Telemunca este definita ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specific functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor. Salariatul care desfasoara astfel activitatea se numeste telesalariat.
Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin actul aditional la contractul individual de munca existent. Refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia.
In vederea indeplinirii atributiilor ce le revin, telesalariatii organizeaza programul de lucru de comun acord cu angajatorul, in conformitate cu prevederile contractului individual de munca, regulamentului intern si/sau contractului colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.
La solicitarea angajatorului si acordul in scris al telesalariatului cu norma intreaga, acesta poate efectua munca sumplimentara.
Angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.
Pentru activitatea de telemunca, contractul individual de munca trebuie sa contina, pe langa clauzele standard si urmatoarele:
• Precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
• Perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
• Locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
• Programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
• Modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
• Responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
• Obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
• Obligatia angajatorului de a informa telesalariatului cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
• Masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
• Conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Angajatorul are urmatoarele obligatii specifice privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului:
• Sa asigure mijloacele eferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
• Sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
• Sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specific locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
Legea cuprinde si alte detalii specifice activitatii de telemunca, cat si contraventiile si amenzile aferente. Spre exemplu, nerespectarea obligatiei de a prevedea expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta prestarea unei activitati in regim de telemunca, se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana.
-
Modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje
Legea nr. 87 din 4 aprilie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 296 din 02 Aprilie 2018) pentru modificarea si completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje.
Printre modificarile importante aduse Legii nr. 249/2015 mentionam:
• Pungile de transport de plastic subtire (sub 50 de microni) si foarte subtire (sub 15 microni), cu maner, vor fi interzise atat la introducerea pe piata nationala, cat si la comercializare. Practic incepand cu 1 iulie 2018, se interzice introducerea pe piata nationala a acestora, iar incepand cu 1 ianuarie 2019 se interzice comercializarea lor. Interdictia vizeaza exclusiv pungile de transport din plastic cu maner, nu si cele fara maner.
• Legea transpune prevederile Directivei 2015/720/UE a Parlamentului European si consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Directivei 94/62/CE in ceea ce priveste reducerea consumului de pungi de transport din plastic subtire.
• Operatorii economici care introduc pe piata nationala pungi de transpot din plastic biodegradabile si compostabile sunt responsabili pentru etichetarea acestor ambalaje de desfacere, potrivit ordinului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
-
Exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri
Lege nr. 86 din 4 aprilie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 313 din 10 Aprilie 2018) pentru modificarea şi completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.
A fost extinsa perioada maxima pentru care un zilier poate presta activitati pentru acelasi beneficiar si pentru activitatile din domeniul viticol (maxim 180 de zile intr-un an). Perioada “standard” pentru care un zilier poate presta activitati pentru acelasi beneficiar este de 90 de zile intr-un an calendaristic.
Au fost extinse domeniile in care se poate presta activitate de catre zilieri, fiind adaugate si urmatoarele:
• Restaurante – clasa 5610;
• Alte activitati de alimentatie – CAEN 5629;
• Baruri si alte activitati de servire a bauturilor – clasa 5630.
A fost creat cadrul legislativ primar pentru infiintarea agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Criteriile si procedura de acreditare a acestora se va aproba prin Hotarare de Guvern.
Zilierii angajati prin intermediul unei agentii de intermediere vor putea desfasura activitate pentru acelasi angajator pe o perioada de maxim 180 de zile intr-un an calendaristic (fata de 90 de zile din perioada “standard”).
Pentru veniturile realizate de zilieri acestia datoreaza impozit pe venit retinut la sursa de platitori. Nu se datoreaza contributii sociale (CAS si CASS).
-
Modificari privind Codul muncii
Legea nr. 88 din 4 aprilie 2018 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.53/2003 – Codul Muncii.
Legea aproba si completeaza OUG 53/2017 care a adus modificari Codului Muncii. Astfel, este precizat in mod clar faptul ca incheierea contractului individual de munca trebuie sa se faca cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat. La fel si transmiterea datelor catre REVISAL (ITM).
Pentru salariatii mobili si pentru cei care isi desfasoara activitate la domiciliu, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate zilnic in conditiile stabilite prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata.
Este introdus un nou plafon maximal pentru contraventia constand in primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca (sau cu contract suspendat sau in afara programului de lucru convenit). Aceasta se va sanctiona cu amenda de 20.000 lei (10.000 lei pentru munca in afara programului cu timp partial convenit) pentru fiecare persoana identificata, fara insa a se depasi valoarea cumulata de 200.000 lei).
In cazurile de munca nedeclarate, inspectorii dispun sistarea activitatii locului de munca organizat. Activitatea se poate relua doar dupa plata amenzilor si remedierea problemelor identificate. Reluarea activitatii fara a observa conditiile legale se considera infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
-
Ratificarea Acordului de Securitate sociala dintre Romania si Republica Orientala a Uruguayului
Decretul Preşedintelui Romaniei nr. 347/2018 din 18 aprilie 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 344 din 19 aprilie 2018) privind supunerea spre ratificare Parlamentului a Acordului de securitate sociala dintre Romania si Republica Orientala a Uruguayului, semnat la Montevideo la 13 septembrie 2017.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.