-
Modificări aduse Codului Fiscal – reglementarea tratamentului TVA al cupoanelor valorice cu utilizare unică / multiplă
Legea nr. 60 din 15 aprilie 2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 296 din 17 aprilie 2019).
Precizări:
- Modificările aduse Codului Fiscal vizează implementarea Directivei 2016/1065 cu privire la tratamentul TVA aplicabil cupoanelor valorice cu utilizare unică, respectiv utilizare multiplă.
- Cuponul valoric cu utilizare unică reprezintă acel cupon valoric în cadrul căruia locul livrării bunurilor sau al prestării serviciilor la care se referă cuponul valoric și TVA datorată pentru acele bunuri sau servicii sunt cunoscute în momentul emiterii cuponului valoric;
- Cuponul valoric cu utilizare mixtă reprezintă un cupon valoric, altul decât cel cu utilizare unică;
- În cazul cupoanelor cu utilizare unică, faptul generator intervine în momentul transferului cuponului, iar în cazul celor cu utilizare multiplă exigibilitatea intervine în momentul livrării bunurilor/prestării serviciilor.
- În funcție de specificul activității contribuabilului ce implică utilizarea cupoanelor valorice, recomandăm o analiză atentă a implicațiilor fiscale incidente.
-
Modificări norme metodologice în sfera TVA
Hotărârea Guvernului nr. 213 din 10 aprilie 2019 pentru modificarea şi completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 (Monitorul Oficial nr. 282 din 12 aprilie 2019).
Precizări:
- Au fost aduse modificări punctuale normelor metodologice date în aplicarea Titlului VII din Codul Fiscal, determinate în mare măsură de luarea în considerare a Hotărârii Curții Europene de Justiție în cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV.
- În acest sens, a fost prevăzut faptul că în situația în care se comercializează un pachet care cuprinde bunuri sau servicii supuse atât cotei reduse de TVA, cât și cotei standard de TVA și se poate stabili o operațiune principală, cota de TVA aplicabilă pachetului este cota de TVA atribuită operațiunii principale.
-
Modificare procedură Registru entități non-profit
Ordinul preşedintelui ANAF nr. 1086 din 17 aprilie 2019 pentru modificarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registruluii entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale , precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 303 din 18 aprilie 2019).
Precizări:
- Reamintim faptul că în vederea înscrierii în Registru, pe lângă certificatul de atestare fiscală eliberat de organul fiscal local, entitățile non-profit și unitățile de cult depun și formularul 163 "Cerere de înscriere/radiere în/din Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale".
- Prezentul Ordin prevede următoarele modificări:
- cererea de înscriere se va soluţiona de organul fiscal în termen de maximum 5 zile de la depunere (anterior termenul era de 10 zile);
- compartimentul de specialitate (registru PJ) va solicita compartimentului evidenţă pe plătitori informaţii privind eventualele obligaţii fiscale restante ale solicitantului cel târziu în ziua următoare cererii (anterior termenul era de 2 zile);
- compartimentul evidenţă pe plătitori va transmite răspunsul în maximum o zi de la solicitare (anterior te rmenul era de 2 zile);
- entitatea non-profit /unitatea de cult care îndeplineşte condiţiile va fi înscrisă în registru cu data aprobării deciziei (anterior era „cu data comunicării deciziei”).
-
Procedură cesiune creanţe datorate de debitorii în insolvenţă
Ordinul preşedintelui ANAF nr. 942 din 4 aprilie 2019 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei (Monitorul Oficial nr. 285 din 15 aprilie 2019).
Precizări:
- Potrivit prevederilor art. 264^1 din Codul de Procedură Fiscală, creditorul bugetar (ANAF) poate cesiona creanțele bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței daca sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- preţul cesiunii este cel puţin egal cu valoarea creanţelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanţelor bugetare înscrise în tabelul definitiv de creanţe;
- plata preţului cesiunii şi recuperarea creanţelor bugetare se realizează într-o perioadă de maximum 3 ani de la data încheierii contractului de cesiune;
- cesionarul justifică un interes public în vederea cesionării creanţei.
- Prin prezentul ordin se aprobă Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței, precum și modelele formularelor utilizate în cadrul acesteia.
-
Facilități fiscale pentru organizatorii EURO 2020
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1957 din 5 aprilie 2019 privind stabilirea procedurii de aplicare a prevederilor art. II pct. 1 - 1^3 din Legea nr. 145/2018 pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 18/2018 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 274 din 10 aprilie 2019).
Precizări:
- Potrivit prevederilor OUG 18/2019, prin derogare de la prevederile Codului fiscal, în contextul organizării Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020 au fost prevăzute facilități fiscale.
-
Modificarea și completarea unor acte normative
Ordonanța de Urgență nr.19/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 245 din 29 martie 2019.
Aceasta aduce o serie de modificări și asupra OUG nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare.
Impozitarea activelor financiare ale instituțiilor bancare
Precizări:
- Determinarea taxei pe active nu se va mai determina în funcție de media trimestrială ROBOR, astfel cum a fost inițial stabilit.
- Astfel, la calculul taxei, următoarele cote sunt aplicate asupra bazei impozibile:
- 0,3%/an pentru instituția bancară ce deține o cotă de piață mai mică de 1%.
- Cota de piață se stabilește la sfârșitul semestrului / anului pentru care se datorează taxa.
- Instituțiile bancare sunt obligate să calculeze semestrial, respectiv la sfârșitul anului taxa pe active prin aplicarea cotelor menționate anterior.
- Baza impozabilă include activele financiare nete ale instituției bancare existente în sold la sfârșitul semestrului/anului pentru care se datorează impozitul și se diminuează cu anumite active financiare, prevăzute în mod expres.
- De asemenea, instituțiile bancare beneficiază de o reducere a taxei pentru creșterea intermedierii financiare sau pentru diminuarea marjei de dobândă sub un anumit nivel (i.e. marja de referință a dobânzii sau ținta de diminuare a marjei de dobândă).
- Taxa pe active calculată și redusă în cazurile menționate anterior, pe baza indicatorilor privind cota de piață, soldul creditelor și marja de dobândă înregistrați la nivelul primului semestru al anului pentru care se datorează taxa și a jumătate din nivelurile țintă de creștere a creditării și a diminuării marjei de dobândă, se declară și se plătește până la data de 25 august inclusiv a anului pentru care se datorează.
- La nivelul primului semestru, taxa nu se datorează și nu se declară în următoarele situații:
- dacă a fost îndeplinită 100% ținta de diminuare a marjei de dobândă, ori
- dacă nivelul procentului agregat al majorării creditării și al diminuării marjei de dobândă este cel puțin 100%.
- În scopul regularizării anuale, pe baza indicatorilor stabiliți la nivel de an (i.e. cota de piață, marjă de dobândă etc.) se recalculează valoarea taxei pe active, iar suma rezultată se declară până pe 25 august inclusiv a anului următor celui pentru care se datorează impozitul. Diferențele în plus se plătesc, iar cele în minus se restituie sau se compensează conform dispozițiilor Codului de procedură fiscală.
- Instituțiile bancare care înregistrează pierderi contabile anterior calculului taxei pe active, la sfârșitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datorează, nu intră sub incidența prezentului articol.
- Taxa pe active se datorează în limita profitului contabil indiferent dacă se situează peste nivelul acestuia, fără a influența impozitul datorat pentru următorii ani.
- Contribuabilii nou-înființați în cursul anului datorează impozitul pe active începând cu anul următor.
- Cheltuiala cu taxa pe active reprezintă cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal.
- Modelul și conținutul declarației privind taxei pe active se stabilesc prin Ordin al Președintelui ANAF în termen de 60 de zile.
-
Modificare legislaţie zilieri
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26 din 18 aprilie 2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 309 din 19 aprilie 2019).
Precizări:
- Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri a fost modificată şi completată, cu următoarele:
- Au fost introduse următoarele domenii în care pot activa zilierii:
b) publicitate - grupa 731;
c) activităţi de interpretare artistică - spectacole - clasa 9001, activităţi-suport pentru interpretarea artistică - spectacole - clasa 9002 şi activităţi de gestionare a sălilor de spectacole - clasa 9004;
d) creşterea şi reproducţia animalelor semidomesticite şi a altor animale - clasa 0149;
e) activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;
f) activităţi de întreţinere peisagistică - plantarea, îngrijirea şi întreţinerea de parcuri şi grădini, cu excepţia facilităţii de locuit particulare - clasa 8130;
g) restaurante - clasa 5610;
h) baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor - clasa 5630;
i) activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale - clasa 9140.
- În cazul zilierilor, perioada de prestare a activităților pentru același beneficiar nu poate depăși 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
Excepții: zilierii care prestează activități în domeniul agriculturii, creşterii animalelor în sistem extensiv prin păşunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activităţi sezoniere în cadrul grădinilor botanice aflate în subordinea universităţilor acreditate, precum şi în domeniul viticol; în cazul acestora, perioada nu poate depăși 180 zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
- Pentru transmiterea datelor zilierilor, la data de 20 decembrie 2019 va fi înființat Registrul electronic de evidență a zilierilor.
- Veniturile din activitatea prestată sunt supuse impozitului pe venit - 10%. De asemenea, pentru aceste venituri se datorează CAS, conferind zilierului calitatea de asigurat în sistemul public de pensii.
- Beneficiarul nu datorează contribuție asiguratorie de muncă (CAM) pentru activitatea prestată de zilieri.
-
Activitatea desfășurată nu conferă zilierului:
i. Calitatea de asigurat în sistemul public de sanatate;
ii. Calitatea de asigurat pentru accidente de muncă și boli profesionale. - Calculul, plata și declararea impozitului pe venit și a CAS cad în sarcina beneficiarului.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost modificată şi completată cu următoarele reglementări principale:
- Remuneraţia brută primită pentru activitatea prestată de zilieri a fost inclusă în baza de calcul pentru CAS;
- A fost introdusă o nouă categorie de persoane fizice care pot opta pentru plata CASS.
-
Formulare privind Registrul național de evidență a caselor de marcat
Ordinul Președintelui ANAF nr. 857 din 28 martie 2019 privind modificarea Ordinului Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora (Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019).
Precizări:
- Reamintim faptul că fiecare aparat de marcat electronic fiscal produs, importat sau achiziționat intracomunitar trebuie să fie înregistrat în registrul național.
- În acest sens, prin prezentul Ordin au fost aduse modificări formularelor de înregistrare a aparatelor de marcat electronice.