-
Notificare modificare an fiscal
Potrivit art. 16 alin. (5) din Codul fiscal (Legea 227/2015), prin exceptie de la regula generala, platitorii de impozit pe profit care au optat, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, pot opta ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar.
In vederea efectuarii optiunii de modificare, se foloseste formularul 014 – Notificare privind modificarea anului fiscal.
Formularul se depune astfel :
a) In termen de 15 zile de la inceperea anului fiscal modificat sau de la data inregistrarii contribuabilului, dupa caz;
b) In termen de 15 zile de la data inceperii noului an fiscal modificat in cazul modificarii perioadei anului fiscal modificat;
c) Pana la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv, de la data la care s-ar fi inchis anul fiscal modificat, in cazul in care anul fiscal modificat redevine an fiscal calendaristic.
Prin OPANAF nr. 1546/17 mai 2017 se aproba modelul si continutul formularului 014.
-
Valorificarea bunurilor perisabile
In conformitate cu dispoziţiile art.247, alin.(4) din Codul de procedura fiscala, daca au fost sechestrate bunuri perisabile sau supuse degradarii, acestea pot fi vandute in regim de urgenta. Evaluarea si valorificarea acestor bunuri se efectueaz de catre organele fiscale, la pretul pietei.
Totodata, potrivit prevederilor art.247 alin.(5) lit.a) din Codul de procedura fiscala, procedura de evaluare si valorificare se aproba prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., in cazul creantelor administrate de organul fiscal central, motiv pentru care s-a impus promovarea ordinului aflat in discutie.
Prin ordin s-au structurat activitatile ce trebuie intreprinse de organele fiscale competente in cazul vanzarii in regim de urgenta a bunurilor perisabile sau supuse degradarii, sechestrate, astfel:
- Dispozitii generale;
- Constituirea Comisiei de valorificare;
- Evaluarea bunurilor perisabile sau supuse degradarii;
- Valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradarii;
- Atributiile Comisiei de valorificare.
S-au elaborat o serie de modele de formulare, in vederea aplicarii unitare a procedurii:
- Anunt privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradarii;
- Proces-verbal privind desfasurarea si rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradarii;
- Proces-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradarii;
- Proces-verbal de predare primire a bunurilor perisabile sau supuse degradarii valorificate.
Ordinul intra in vigoare la data la care se abroga vechiul ordin privind procedura de valorificare a bunurilor perisabile (OMFP 2389/2010).
-
Comunicare electronica popriri intre banci
ANAF pune la dispozitia bancilor, in spatiul privat de pe portalul ANAF, un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente.
Comunicarea popririlor catre banci se va realiza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Mijloacele de identificare a bancilor in mediul electronic si procedura de acces sunt reglementate prin ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Codul de procedura fiscala.
Stabilirea conditiilor de implementare a sistemului automat prin care se va realiza comunicarea popririlor se va face prin incheierea unui Protocol de colaborare intre ANAF, Asociatia Romana a Bancilor si banci.
Ordinul 691/2017 intra in vigoare in termen de 30 de zile de la comunicare.
-
Modificare formulare 091 si 098
Incepand cu data de 1 ianuarie 2017 a fost introdus in Codul fiscal un regim TVA special pentru agricultori. Astfel, potrivit art.3151 alin.(12) lit.a) din Codul fiscal, in situatia in care agricultorul care aplica regimul special realizeaza livrari intracomunitare cu produse agricole, prestari de servicii intracomunitare, achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii de servicii intracomunitare, acesta are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art.317 din Codul fiscal.
De asemenea, in conditiile prevazute de art. 317 alin.(9) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform acestui articol, pot solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Avand in vedere cele de mai sus, este necesara completarea formularului (091) „Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii, precum si pentru agricultori care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri (091)”, utilizat pentru inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA, conform art.317 din Codul fiscal, cu rubrici destinate persoanelor care aplica regimul special pentru agricultori si care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri agricole.
Totodata, Directia generala de informatii fiscale a solicitat introducerea in formularul 098 „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”, a informatiilor referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililor pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, conform art.10 alin.(3) din Legea nr.82/1991, republicata, modificarile si completarile ulterioare.
Solicitarea directiei mai sus mentionata este motivata de faptul ca la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nu sunt disponibile informatii cu privire la existenta contractelor de prestari servicii de contabilitate.
Prin OPANAF nr.1381/2017 se aproba modelul si continutul unui formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
-
Modificare formular 010
Directia generala de informatii fiscale a solicitat introducerea in formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”, a informatiilor referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililor pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, conform art. 10 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Solicitarea directiei este motivata de faptul ca la nivelul ANAF nu sunt disponibile informatii cu privire la existenta contractelor de prestari servicii de contabilitate, lipsa acestor informatii conducand la un blocaj al procedurii de inregistrare in scopuri de TVA.
Prin OPANAF nr. 1382/2017 , a fost completat astfel formularul 010 prin includerea in continutul sectiunii "Alte date privind contribuabilul" a unei rubrici referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililor, pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii. Totodata, a fost extins formularul 010 cu o anexa, in care sa fie cuprinse datele de identificare ale persoanei care asigura organizarea si conducerea contabilitatii.
-
Modificari importante ale normelor de aplicare a Codului Fiscal
Mai jos gasiti principalele modificari ale normelor de aplicare a Codului Fiscal :
Titlu I - Dispoziţii generale
La art. 11 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2017, s-au introdus prevederi care dau posibilitatea persoanelor impozabile care se reinregistreaza in scopuri de TVA dupa ce au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal de a deduce taxa aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care au avut codul anulat, precum si de a emite facturi pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in perioada respectiva, astfel incat beneficiarii sa isi poata exercita la randul lor dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile efectuate de la aceste persoane in perioada in care nu au avut cod de TVA. Se introduc in Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal dispozitii procedurale in functie de felul in care au actionat in perioada respectiva persoanele impozabile care au avut codul de TVA anulat, precum si exemple pentru o aplicare unitara a noilor prevederi.
Titlu II - Impozitul pe profit
Se clarifica faptul ca scutirea de impozit aferenta profitului investit in achizitionarea dreptului de utilizare a programelor informatice se aplica pentru cele achizitionate si utilizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, conform prevederilor Codului Fiscal.
A fost introdus un exemplu de calcul privind modalitatea de alocare a cheltuielilor de conducere ca fiind aferente veniturilor neimpozabile, in conformitate cu prevederile Codului fiscal.
Imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare, institutii de credit romane sau straine, institutii financiare nebancare, nu se includ in calculul capitalului imprumutat, in scopul determinarii gradului de indatorare.
Se mentioneaza specific faptul ca dobanzile nedeductibile reportabile pot fi reportate in vederea deducerii pentru o perioada nelimitata de timp.
Au fost introduse clarificari cu privire la recuperarea pierderilor fiscale de catre contribuabilii care, incepand cu 1 februarie 2017 aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.
Titlu III - Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Clarificarea neaplicarii prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, de catre microîntreprinderile plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor in cursul anului 2016, precum si de catre persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care la data de 1 ianuarie 2017 indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 din Codul fiscal, si care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitati activitati specifice (hoteluri, restaurante, terase, baruri). Aceste persoane juridice romane aplica, incepand cu 1 ianuarie 2017, prevederile Titlului III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor” din Codul fiscal.
Ca urmare a modificarii uneia dintre conditiile de incadrare in categoria microintreprinderilor, respectiv a celei referitoare la limita veniturilor realizate in anul precedent, prin cresterea de la 100.000 euro la 500.000 euro, sunt introduse precizari referitoare la aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor in cazul persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse între 100.001 – 500.000 euro, echivalentul în lei.
De asemenea, sunt introduse clarificari legate de mentinerea, dupa data de 1 februarie 2017, a statutului de platitor de impozit pe profit pentru microintreprinderile care, potrivit prevederilor art. 48 alin.(5) sau alin.(52 ), din Codul fiscal, au optat sa aplice prevederile titlului II din Codul fiscal, pana la data de 31 ianuarie 2017 inclusiv, in conditiile in care, potrivit acestor prevederi legale, optiunea exprimata este definitiva, atata timp cat, pentru anul se mentine valoarea, impusa de lege, pentru capitalul social.
Au fost corelate regulile privind mentinerea/modificarea cotei de impozitare in situatiile in care numarul de salariati variaza.
Ca urmare a modificarii prevederilor referitoare la limita veniturilor realizate in anul precedent, respectiv prin cresterea de la 100.000 euro la 500.000 euro, echivalentul in lei, sunt introduse precizari legate de verificarea conditiei de incadrare in nivelul veniturilor de 500.000 euro, echivalentul in lei, in cursul anului, de catre persoanele juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 februarie 2017.
Titlu IV - Impozitul pe venit
Se aduc clarificari cu privire la:
Aplicabilitatea scutirii de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati cu caracter sezonier. Caracterul sezonier este definit de:
- perioada repetitiva de la an la an;
- activitati realizate pe durate fixe in functie de anotimp/sezon
- activitati ce se incadreaza in codurile CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629 și 5630.
Determinarea impozitului pe veniturile din salarii prin introducerea posibilitatii de a deduce serviciile medicale furnizate sub forma de abonament suportate de angajati in limita a 400 EUR / an.
Modalitatea de calcul al impozitului datorat la transmiterea drepturilor de proprietate asupra proprietatilor imobiliare prin alinierea normelor si a formulelor de calcul la plafonul neimpozabil de 450.000 lei.
Termenul de declarare a veniturilor de natura salariala din strainatate obtinute de persoanele care au desfasurat activitatea in Romania intr-o perioada mai mica decat cea mentionata in conventiile de evitare a dublei impuneri si si-au prelungit perioada de sedere in Romania. Astfel, termenul de declarare de 15 zile de la expirarea perioadei mentionate in conventie este inlocuit de data de 25 a lunii urmatoare celei in care se implineste termenul prevazut de conventie.
Titlu V - Contributii sociale obligatorii
Corelarea prevederilor referitoare la bazele lunare de calcul al contributiilor de asigurari sociale si al contribusiilor de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, raportata la eliminarea dispozitiilor referitoare la plafonul maxim reprezentand valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut.
Clarificarea modului de incadrare a bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in plafonul minim reprezentand valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara, in sensul in care se au in vedere veniturile din salarii sau asimilate salariilor, veniturile din investitii si/sau din alte surse.
Se introduc prevederi prin care se clarifica baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul veniturilor din dividende.
Titlul VI – Impozitul pe veniturile obtinute de nerezidenti
Se abroga normele metodologice care contin prevederi referitoare la declaratia informativa privind impozitul retinut pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit, depusa de platitorii de venituri intrucat acest formular a fost aprobat prin Ordinul nr. 3695/2016 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Titlul VII – TVA
Ca urmare a reinregistrarii in scopuri de TVA dupa 1 ianuarie 2017, persoanele impozabile pot emite facturi pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de TVA anulat.
Se introduc clarificari cu privire la situatia in care nu se poate stabili cota parte ce revine unuia dintre soti pentru bunurile detinute in devalmasie, caz in care unul singur va indeplini obligatiile privind TVA la momentul vanzarii bunurilor.
Se defineste termenul de bun imobil din perspectiva TVA.
In cazul rezilierii unui contract, baza impozabila se poate ajusta, indiferent daca partile renunta de comun acord sau unilateral la contract.
In cazul reorganizarii sau a falimentului beneficiarului, se permite recuperarea TVA in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea de confirmare a planului de organizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a falimentului.
Se exclude din baza de impozitare a TVA in vama, contravaloarea lucrarilor/evaluarilor asupra bunurilor mobile, indiferent daca acestea au fost efectuate in afara UE sau in UE.
Se permite rambursarea TVA pentru persoanele impozabile nestabilite in UE si care aplica regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radioteleviziune sau de televiziune si care au prestat servicii electronice, de telecomunicatii, de radiofuziune sau de televiziune pe teritoriul Romaniei.
In vederea rambursarii TVA, persoanele impozabile nestabilite in UE si care aplica regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radioteleviziune sau de televiziune nu mai sunt nevoite sa desemneze un reprezentant fiscal in scopul rambursarii.
Se introduc noi prevederi privind modalitatea de ajustare anuala a TVA in cazul anumitor operatiuni realizate cu bunurile de capital.
Se introduc noi dispozitii procedurale cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori.
-
Modificari aduse Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu Republica populara chineza
In data de 12.05.2017, s-a publicat in Monitorul Oficial, Legea privind ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Populara Chineza pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit, prevenirea evaziunii fiscale si a evitarii platii impozitelor.
Acordul servește la evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, si se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state.
Acordul va intra in vigoare in a treizecea zi de la data ultimei notificari transmisa intre cele doua state si va produce efecte pentru veniturile obtinute in anii fiscali care incep in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care acordul a intrat in vigoare.
Principalele modificari aduse de aceasta lege vizeaza:
- Impozitul aplicabil platilor de dividende, dobanzi si redevente scade la 3%;
- Noi prevederi in ceea ce priveste definirea notiunii de “rezident”;
- Noi clarificari cu privire la notiunea de “sediu permanent”, in sensul definirii notiunii de “persoana care este strans legata de o intreprindere”;
- Clarificari in ceea ce priveste notiunile: “detinuta in principal” si “finantata in principal”;
- Noi prevederi in ceea ce priveste castigurile de capital realizate, in sensul impozitarii in statul sursa a venitului din instrainarea actiunilor sau a unor drepturi comparabile detinute intr-o societate ale caror valoare provine, direct sau indirect, in proportie de peste 50% din proprietati imobiliare.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.