-
Dobânda de referință BNR
Circulara nr. 12 din 7 mai 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 391 din 07 Mai 2018) privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României. Începând cu 8 mai 2018, nivelul ratei dobânzii de referinţă a BNR este de 2.50% pe an.
-
Asistență acordată de către organele fiscale persoanelor fizice pentru depunerea declarației unice
Ordin nr. 1938 din 26 aprilie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 399 din 09 Mai 2018) pentru aprobarea Procedurii de acordare a asistenţei realizate de organul fiscal local în colaborare cu organul fiscal central în vederea completării şi/sau depunerii, precum şi transmiterii declaraţiei unice privind impunerea veniturilor persoanelor fizice.
Ordinul aprobă procedura prin care organele fiscale acordă asistenţă persoanelor fizice în vederea completării şi/sau depunerii, precum şi transmiterii declaraţiei unice (D212) privind impunerea veniturilor persoanelor fizice.
Procedura stabileşte că în termen de 15 zile de la încheierea anului fiscal, organul fiscal central, în baza informaţiilor deţinute, întocmeşte lista cu persoanele care au obligaţia depunerii declaraţiei unice, arondaţi pe fiecare organ fiscal local, în funcţie de domiciliul fiscal al contribuabililor, şi o transmite organului fiscal local. Prin excepţie, în anul 2018, lista cu persoanele care au oblligatia depunerii declaraţiei unice se întocmeşte în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezenţei proceduri.
La elaboararea listei, organul fiscal central va avea în vedere persoanele fizice despre care deţin informaţii că în anul 2017 au realizat următoarele categorii de venituri:
• Venituri din activităţi independente, definite conform art. 67 din Codul Fiscal;
• Venituri din drepturi de proprietate intelectuală, cu excepţia celora a căror impunere a fost finală;
• Venituri din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din arendă a căror impunere a fost finală;
• Venituri din investiţii, cu excepţia veniturilor din dividende, dobânzi şi a celor din lichidarea unei persoane juridice, a căror impunere a fost finală;
• Venitiuri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
Procedura stabileşte modul în care organul fiscal central şi cel local stabilesc resursele tehnice şi umane necesare acordării asistenţei.
-
Modificarea declarației 112
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1931 din 26 aprilie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 402 din 10 Mai 2018) pentru aprobarea modelului, conţinutului modalităţii de depunere şi de gestionare a “Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidentă nominală a persoanelor asigurate”.
Au fost modificate anexele şi instrucţiunile de completare a formularului 112 – “Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidentă nominală a persoanelor asigurate” corespunzător cu modificările din legislaţia specifică generate de O.U.G. nr. 3/2018, O.U.G. 8/2018, O.U.G. nr. 18/2018 şi O.U.G. nr. 25/2018, astfel:
a) introducerea reţinerii la sursă a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii, după caz, pentru plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
b) introducerea reţinerii la sursă a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii, după caz, pentru plătitorii de venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă, potrivit legii;
c) introducerea reţinerii la sursă a impozitului pe venit şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru plătitorii de venituri realizate în baza contractelor de arendă;
d) introducerea reţinerii la sursă a impozitului pe venit şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru plătitorii de venituri din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III sau Legii nr. 170/2016;
e) introducerea unor prevederi speciale referitoare la modul de calcul, declarare şi plata a contribuţiilor sociale de sănătate pentru persoanele fizice care realizează venituri scutite de la plata impozitului pe venit, astfel cum sunt prevăzute la art. 60 din Codul fiscal.
f) introducerea unei prevederi speciale privind opţiunea distribuirii şi plăţii lunare a sumelor privind acordarea de burse private, precum şi pentru susţinerea unei entităţi nonprofit/unităţi de cult reprezentând 2% sau 3,5% din impozit, de către plătitorul de venit;
g) actualizarea corespunzătoare a anexelor la ordin potrivit modificărilor aduse legislaţiei specifice.
-
Modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 212
Ordin nr. 1155 din 27 aprilie 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 405 din 11 Mai 2018) privind modificarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 888/2018 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului (212) “Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”.
Ordinul aduce deja modificări Ordinului 888/2018 care reglementa modelul, conţinutul, modalităţile de depunere şi de gestionare a formularului 212 “Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice” pentru a adapta noua delcaratie cu modificările legislative operate asupra Codului Fiscal.
-
Modificarea valorii tichetelor de masă
Ordin nr. 1618 din 2 mai 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 412 din 15 Mai 2018) pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2018.
Începând cu luna mai, valoarea nominală a unui tichet de masă, nu poate depăşi cuantumul de 15,18 de lei. Astfel, valoarea maximă a unui tichet de masă a crescut de la 15,09 lei la 15,18 lei.
-
Modificarea valorii tichetelor de creșă
Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1619 din 2 mai 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 412 din 15 Mai 2018) privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2018.
Potrivit actului normativ mai sus menţionat, pentru semestrul I al anului 2018, începând cu luna mai, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă este de 450 de lei. Astfel, valoarea tichetelor de creşă creşte de la 440 lei/lună la 450 lei/lună.
-
Modificare Codului Fiscal
Lege nr. 111 din 16 mai 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 422 din 17 Mai 2018) pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Legea aduce modificări şi completări Codului Fiscal extinzând categoriile de contribuabili ce beneficiază de scutire pentru plata taxelor locale asupra impozitului pe clădiri sau a impozitului pe teren, cât şi asupra mijloacelor de transport.
Legea menţine scutirea la plata impozitului pentru clădirea folosită ca domiciliu în proprietate sau în coproprietate pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, respectiv gradul I de invaliditate şi extinde scutirea la plata impozitului pe clădiri pentru persoanele care supraveghează, au în îngrijire sau în întreţinere persoane cu handicap grav sau accentuat şi persoane încadrate în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului.
-
Modificarea Normelor Metodologice a Codului Fiscal
Hotărârea nr. 354 din 16 mai 2018 (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 442 din 17 Mai 2018) pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.
Hotărârea aduce modificări normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal ca urmare a numeroaselor modificări introduse în anul 2018 asupra Codului Fiscal.
Impozit pe profit
Înstrăinarea creanţelor
Normele de aplicare modificate prin prezenta hotărâre stabilesc faptul că în perioada de aplicare a prevederilor de la art. 25 (3) lit. n) din Codul Fiscal, adică între 1 ianuarie şi 25 martie 2018, procentul de 30% se aplică şi în cazul în care scăderea din evidenţă a creanţei nu se face pe seama cheltuielilor, fiind incidente alte reglementări contabile.
Limitarea costurilor excedente ale îndatorării
Normele de aplicare detaliază că pentru plătitorii de impozit pe profit trimestrial, cursul de schimb pentru conversia în lei a acestui plafon este cursul comunicat de BNR pentru ultima zi a fiecărui trimestru şi pentru ultima zi a anului fiscal.
Totodată normele prezintă un exemplu de calcul al limitărilor introduse prin noul mecanism.
Impozit specific
Societăţile care plăteau impozit specific conform Legii nr. 170/ 2016 şi realizează venituri până la plafonul de 1.000.000 euro, nu mai achită acest impozit specific şi plătesc impozit pe venitul microintreprinderii.
Impozit pe venitul microintreprinderilor
Microintreprinderile ce înregistrează un număr de minim 2 contracte de muncă cu normă întreagă şi înregistrează capitalul social mai mare de 45.000 lei, pot opta începând cu 1 aprilie 2018, o singură dată, să fie plătitori de impozit pe profit, opţiune definitivă atâta timp cât se respectă condiţiile.
Normele specifică faptul că la calculul impozitului pe profit se au în vedere veniturile şi cheltuielile începând cu trimestrul în care sunt îndeplinite condiţiile.
Normele specifică faptul că şi contractele de muncă suspedate se iau în calcul la stabilirea condiţiilor de aplicare a cotei reduse de impozitare de 1%.
Impozit pe venit
Normele actualizează procedurile privind stabilirea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale pentru diverse categorii de venituri, prin referire la modificările introduse în Codul Fiscal de la 1 ianuarie 2018 şi până în prezent.
Normele introduc procedurile de urmat şi pentru aplicarea scutirilor la impozitul pe venitul din salarii pentru anumite categorii de contribuabili enumeraţi la art. 60 din Codul Fiscal:
• Persoană cu handicap grav sau accentuat;
• Persoanele ce desfăşoară activitate de creare de programe pentru calculator;
• Persoanele ce efectuează activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare;
• Persoanele ce îşi desfăşoară activitatea la angajatori ce au activitate sezonieră.
Sunt introduse reglementări detaliate în corelaţie cu modificările aduse deja Codului Fiscal, din care menţionăm:
• Introducerea sistemului de autoimpunere şi înlocuirea sistemului de stabilire a obligaţiilor de plată în baza deciziilor de impunere;
• Posibilitatea efectuării de plăţi în contul impozitului pe venit oricând în cursul anului până la termenul de plată, respectiv data de 15 martie a anului următor celui de realizare a veniturilor;
• Introducerea bonificaţiilor la plata impozitului pe venit;
• Eliminarea normelor actuale legate de obligaţia depunerii documentelor justificative la organul fiscal de către următoarele categorii de persoane:
‣ Persoanele cu handicap grav sau accentuat în vederea scutirii de impozitul pe venit;
‣ Persoanele impuse pe baza normelor de venit care îşi întrerup temporar activitatea;
‣ Persoanele care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
• Eliminarea obligaţiei de înregistrare la organul fiscal a contractului de închiriere;
• Eliminarea din cuprinsul normelor a prevederilor referitoare la veniturile din drepturi de proprietate intelectuală şi reglementarea acestora în cuprinsul unei categorii distincte de venit;
• Clarificarea regimului fiscal al veniturilor obţinute în baza contractelor de activitate sportivă definite prin Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, în sensul inroducerii sistemului de reţinere la sursă a impozitului;
• Precizări privind condiţiile în care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru direcţionarea cotei de 2%, din impozitul datorat, pentru susţinerea entităţilor non-profit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii, unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private sau cotei de 3,5% din impozitul datorat pentru entităţile non profit şi unităţile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi în condiţiile legii.
• Opţiunea de direcţionare a cotei de 2% sau de 3,5%, după caz, din impozitul pe venit datorat, de către plătitorul de venit, aceasta fiind valabilă pentru o perioadă de cel mult 2 ani fiscali consecutivi.
• Abrogarea normelor actuale privin deducerea CASS, ca urmare a modificării regimului fiscal referitor la deducerea CASS din baza de calcul a impozitului pe venituri, în sensul neacordării deducerii CASS atât pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, cât şi în cazul veniturilor din pensii sau/şi a diferenţelor de pensii acordate;
• Clarificarea regimului fiscal al aportului în numerar sau echivalentul în lei a aportului în natură efectuate de către contribuabil, la începerea unei activităţi sau în cursul desfăşurării acesteia, din patrimoniul personal în patrimoniul afacerii, precum şi clarificarea deductibilităţii sumelor plătite în avans care se referă la alte perioade fiscale;
• Clarificări privind includerea în veniturile din salarii şi asimilate salariilor a veniturilor brute realizate în natură;
• În vederea corelării normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017, s-au elaborat precizări privind condiţiile de acordare a scutirii de impozit pe venit prevăzută la art. 60 pct.3 pentru contribuabilii persoane fizice care obţin din aceeaşi sursă venituri din salarii scutite de impozit cât şi venituri salariale impozabile;
• Modalitatea în care contribuabilul îşi calculează şi acordă creditul fiscal extern pentru impozitul plătit în străinătate.
Contribuţii sociale
Au fost aduse următoarele clarificări şi alinieri ale normelor cu prevederile din Codul Fiscal:
• În cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosinţei bunurilor, investii din alte surse, se elimină vechiile prevederi de stabilire a CAS şi CASS. Totodată, se introduc clarificări referitoare la aplicarea noului regim fiscal.
• Introducerea sistemului de autoimpunere şi înlocuirea sistemului de stabilire a obligaţiilor de plata privind CAS şi CASS în baza deciziilor de impunere;
• Posibilitatea efectuării de plăţi în contul CAS şi CASS oricând în cursul anului până la termenul de plată, respectiv data de 15 martie a anului următor celui de realizare a veniturilor;
• Reţinerea la sursă a CAS şi CASS, după caz, pentru veniturile obţinute de persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuală, în baza contractelor de activitate sportive, din asocierea cu persoane juridice sau din arendă. În situaţia în care venitul realizat de contribuabilii persoane fizice din drepturi de proprietate intelectuală, în baza contractelor de activitate sportivă, din asocierea cu persoane juridice sau din arendă este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţara, dar prin cumulare, aceste venituri se situează peste nivelul a 12 salarii minime brute pe ţara, contribuabilii îşi calculează singuri CAS şi CASS, după caz, datorată prin declaraţia unică.
• Se introduce un capitol nou, capitolul VIII “Contribuţia asiguratorie pentru muncă”, prin care se aduc clarificări referitoare la contribuabilii care datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă şi la veniturile pentru care se datorează contribuţia. Astfel, se specifică că în baza de calcul a contribuţiei se includ şi indemnizaţiile persoanelor din consiliul de administraţie, comitetul director, consiliul superior, comitetul executiv, comisia de disciplină şi altele asemenea;
• Exemplificarea modului de încadrare a veniturilor, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, în plafonul reprezentând nivelul a 12 salarii minime brute pe ţara, pentru stabilirea obligaţiei de plată a CAS pentru anul 2018;
• Exemplificarea modului de încadrare a veniturilor, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, activităţi agricole, silvicultură şi pisciculture, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosinţei bunurilor, investiţii şi din alte surse, în plafonul reprezentând nivelul a 12 salarii minime brute pe ţara, pentru stabilirea obligaţiei de plată a CASS pentru anul 2018.
TVA
Normele aduc clarificări privind regimul de TVA aplicabil activităţilor de cercetare/dezvoltare. Activităţile de cercetare/dezvoltare nu sunt supuse TVA dacă rezultatele proiectului nu sunt cedate către un terţ. Se permite deducerea TVA de la achiziţiile efectuate în cadrul acestor activităţi cu respectarea condiţiilor generale de deducere.
Normele menţionează că în situaţia în care rezultatele activităţii de cercetare-dezvoltare sau inovare sunt cesionate către un terţ, această activitate intră în sfera TVA, în condiţiile în care se realizează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii în sfera TVA.
Se clarifică faptul că organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe sunt persoane impozabile din perspectiva TVA. Ca urmare a necesităţii respectării jurisprudenţei europene în ceea ce priveşte regimul TVA aferent, colectării remuneraţiei compensatorii pentru copia privată, se clarifică regulile aplicabile, atât pe relaţia titularii de drepturi de autor – organism de gestiune colectivă, cât şi pe relaţia organism de gestiune colectivă – utilizator de drepturi de autori, în sensul că această remuneraţie nu reprezintă contrapartidă unei prestării de servicii din sfera TVA. De asemenea, având în vedere principalele situaţii ce se pot întâlni în practică, în ceea ce priveşte comisionul pe care organismal de gestiune colectivă îl încasează de la titularii de drepturi, se clarifică că aceasta reprezintă contravaloarea unui serviciu taxabil efectuat în beneficiul titularilor de drepturi.
Accize
Operatorii economici de bună credinţă beneficiază de reduceri de garanţii dacă nu au datorii la bugetul de stat. În acest sens un antrepozit fiscal, un destinatar înregistrat sau un expeditor înregistrat beneficiază de reducerea garanţiei cu 50% dacă în ultimii doi ani consecutive nu au avut obligaţii restante la buget şi de reducerea cu 75% a garanţiei dacă în ultimii 3 ani consecutive nu au avut datorii restante la bugetul de stat.
Impozite şi taxe locale
Este definită documentaţia necesară pentru acordarea scutirii impozitului pe clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau administrare, care au faţadă stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată.
-
Aprobarea formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă
Ordin nr.1203 din 10 mai 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 424 din 18 Mai 2018) privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.
Ca urmare a diferitelor modificări aduse legislaţiei în ultima perioadă prin OUG 18/2018 şi OUG 25/2018, declaraţia D100 a suferit următoarele modificări:
• Introducerea unui rând distinct “suma deductibilă” la Secţiunea I – Impozite şi taxe care se plătesc în contul unic, pentru evidenţierea sumelor reprezentând cheltuieli cu sponsorizări deductibile din impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
• Introducerea unei secţiuni care va cuprinde informaţii necesare evidenţierii sumelor scutite reprezentând impozit pe profit şi impozit pe veniturile microintreprinderii, în conformitate cu prevederile Legii cooperaţiei Agricole nr. 566/2004;
• Au fost eliminate din Nomenclatorul privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, anexă la formularul 100, poziţiile pentru declararea impozitului reţinut la sursă pe veniturile realizate de persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuală, din arendarea bunurilor agricole sau în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică;
• A fost introdus un nou nomenclator, anexă la formularul 100, nomenclatorul obligaţiilor scutite de la plată, potrivit legii, care cuprinde facilităţile fiscale în vigoare, cum ar fi impozitul pe profit scutit şi impozitul pe veniturile microintreprinderii scutit, în conformitate cu prevederile Legii cooperaţiei agricole nr. 566/2004;
Instrucţiunile de completare a formularului D100 au fost modificate în mod corespunzător.
-
Publicarea pe serverul Ministerul Finantelor a informatiilor privind platitorii de impozite si taxe inregistrati
Ordin nr.2045 din 14 mai 2018 (Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 430 din 21 Mai 2018) privind modificarea şi completarea ordinului ministrului finanţelor nr. 1485/1999 pentru publicarea pe serverul Ministerului Finanţelor a informaţiilor privind plătitorii de impozite şi taxe înregistraţi (agenţi economici şi instituţii publice).
Ordinul aduce modificări OMFP 1485/1999 pentru publicarea pe serverul Ministerului Finanţelor a informaţiilor privind plătitorii de impozite şi taxe înregistraţi (agenţi economici şi instituţii publice).
Astfel, informaţiile culese din documentele depuse de plătitori la unităţile Ministerului Finanţelor şi aflate în bazele de date centrale ale acestuia, sunt publicate zilnic pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice, astfel încât să reflecte modificările apărute în baza de date cu o întârziere de maximum 24 de ore.
Din baza de date publicată se încarcă pe portalul Guvernului la adresa http://data.gov.ro/ seturile de date în format deschis conţinând informaţii privind agenţii economici. Perioada de publicare/actualizare a informaţiilor este de două ori pe an, respectiv la un interval de 6 luni, iar datele rămân publicate pe o perioadă de 10 ani. După acest interval datele nu mai poţi vizualizate/descărcate.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.