-
Norme privind insolventa persoane fizice
Se emite Hotararea Guvernului nr. 419 din 9 iunie 2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice.
Normele au drept obiect stabilirea modului de aplicare a prevederilor Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice, cu privire la modalitatea de desfasurare a sedintelor de conciliere, precum si modul de comunicare cu debitorul si creditorii, tipurile onorariilor pentru administratorul procedurii si lichidator, precum si cuantumul minim si maxim al acestor onorarii.
Normele urmeaza a intra in vigoare odata cu legea, pe data de 1 august 2017.
-
Modificarea Codului de procedura fiscala
Prin OUG 42/2017 se aduc o serie de modificari si completari aduse Codului de procedura fiscala au fost generate de necesitatea transpunerii si implementarii in legislatia interna a Directivei (UE) 2016/881 a Consiliului din 25 mai 2016 de modificare a Directivei 2011/16 in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal.
O societate-mama finala a unui grup de intreprinderi multinationale care isi are rezidenta fiscala in Romania are obligatia de a depune un raport pentru fiecare tara in parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, in termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare.
Raportul pentru fiecare tara trebuie sa contina urmatoarele informatii cu privire la grupul de intreprinderi multinationale:
a) Informatii agregate cu privire la suma veniturilor, profitul/pierderile anterioare impozitarii, capitalul declarat, profitul nedistribuit, numarul de salariati si imobilizarile corporale;
b) Identificarea fiecarei entitati constitutive din grupul de intreprinderi multinationale.
-
Modificare Cod Fiscal
Prin Legea 136/2017 se modifica punctul 3 al articolului 60, in ceea ce priveste scutirea de impozit pe salariu pentru persoanele fizice care desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare si inovare, astfel aceste persoane beneficiaza de scutire in urmatoarele conditii:
• scutirea se acorda pentru toate persoanele care sunt incluse in echipa unui proiect de cercetare-dezvoltare si inovare cu indicatori de rezultat definiti;
• scutirea se acorda in limita cheltuielilor cu personalul alocat proiectului de cercetare-dezvoltare si inovare, evidentiate distinct in bugetul proiectului;
• statul de plata aferent veniturilor din salarii si asimilate salariilor, obtinute de fiecare angajat din activitatile desfasurate in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare, se intocmeste separat pentru fiecare proiect.
In ceea ce priveste procedurile de marcare ale produselor accizabile, prevazute la art. 423, acestea au fost completate cu precizari privind aplicarea timbrelor :
« 423(3) Antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau importatorul autorizat are obligatia sa asigure ca banderolele sa fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel incat deschiderea ambalajului sa deterioreze banderola, iar timbrele sa fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel incat timbrul sa nu poata fi indepartat de pe ambalaj fara a fi deteriorat.»
-
Aprobarea procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
Se emite Ordinul nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
Este completata lista cu erori care pot conduce la corectarea situatiilor financiare anuale si raportarilor contabile cu urmatoarele situatii:
- Completarea eroanata a codului unic de inregistrare al entitatii raportoare ;
- Completarea eronata a indicatorilor raportati prin formularul « Bilant/Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii », daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte, etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere.
-
Scutire impozit pentru programatori
Prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 703 din 16 mai 2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator in obiectul de activitate al operatorilor economici (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2017 se modifica partial conditiile pentru acordarea scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii obtinute ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator.
Astfel, a fost reintrodusa conditia ca angajatorul sa fi obtinut in anul anterior venituri din activitatea de creare de programe intr-un cuantum de cel putin 10.000 euro pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de impozit; societatile care se infiinteaza in cursul anului fiscal, sunt exceptate de la indeplinirea acestei conditii pentru anul infiintarii si pentru anul fiscal urmator.
Scutirea se acorda in situatia in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
* Posturile pe care sunt angajati corespund listei ocupatiilor mentionate in anexa la ordin;
*Postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie , departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
*Angajatii detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa;
* Angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinata comercializarii;
* Veniturile anuale prevazute mai sus au o valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea impozitului pe venit.
Scutirea la impozitul pe venitul din salarii se acorda pentru persoanele ce sunt incadrate in urmatoarele activitati:
* Administrator baze de date;
* Analist;
* Inginer de sistem in informatica;
* Inginer de sistem software;
* Manager de proiect informatic;
* Programator;
* Proiectant de sisteme informatice;
* Programator de sistem informatic.
Justificarea scutirii se face in baza urmatoarelor documente:
* Actul constitutiv, in cazul operatorilor economici;
* Organigrama angajatorului;
* Fisa postului;
* Copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei acordate dupa finalizarea studiilor in invatamantul universitar de lunga durata, insotita de copia cu mentiunea „conform cu originalul” a foii matricole sau, dupa caz, a suplimentului de diploma;
* Copia cu mentiunea „conform cu originalul” a contractului individual de munca;
* Statul de plata intocmit separat;
* Comanda interna;
* Balanta analitica.
-
Admitere cheltuieli cu bursele private
Persoanele fizice pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul pe salariu sau impozitul pe pensie pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Pe baza documentelor prezentate de contribuabili (formular 230, contractul privind acordarea bursei private, documente care atesta plata bursei) si a datelor din evidenta fiscala, organul fiscal determina cheltuielile admise cu bursele private, in limita sumei de 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii si/sau pensii, prin emiterea Deciziei privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private.
Totodata prin OPANAF nr. 1718/2017 a fost actualizat temeiul de drept, termenul de depunere a contestatiei si au fost introduse in continutul deciziei informatiile privind modalitatea de plata a diferentelor rezultate ca urmare a modificarii acesteia.
-
Verificare situatie fiscala personala
Organul fiscal competent pentru exercitarea verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia, pe intregul teritoriu al tarii, este Directia generala control venituri persoane fizice.
Potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1817/2017 , au fost introduse noi competente. Astfel, sunt competente in efectuarea activitatii de verificare a situatiei fiscale personale si a activitatii preliminare de verificare fiscala prealabila documentara organele de inspectie fiscala din cadrul organelor fiscale teritoriale in a caror raza se afla domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate, selectarea cazurilor fiind efectuata din listele puse la dispozitie de Directia generala control venituri persoane fizice.
Organele de inspectie fiscala sunt competente si pentru efectuarea unor analize de risc punctuale pentru cazurile de persoane fizice identificate cu potential risc fiscal cu ocazia activitatilor proprii de control fiscal, precum si pentru selectarea, verificarea fiscala prealabila documentara si verificarea situatiei fiscale personale a acelor persoane fizice.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.