-
Aplicarea stampilei pe declaratii, cereri, contracte sau alte documente depuse la autoritatile vamale nu mai este obligatorie
Aplicarea stampilei pe declaratii, cereri, contracte sau orice alte documente sau inscrisuri depuse la institutiile sau autoritatile publice ori emise sau incheiate in relatia cu institutiile sau autoritatile publice nu este obligatorie, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.
Astfel, incepand cu 30 iulie 2017, fapta de a solicita persoanelor fizice, persoanelor juridice de drept privat, precum si entitatilor fara personalitate juridica aplicarea stampilei pe declaratii, cereri, contracte sau orice alte documente sau inscrisuri, savarsita de catre persoana din cadrul unei institutii sau autoritati publice, constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acesteia.
Masura inclusa in prezenta Ordonanta de urgenta a Guvernului se va aplica incepand cu data de 30 iulie 2017.
reri, contracte sau alte documente depuse la autoritatile vamale nu mai este obligatorie
-
Modificare declaratii 208 si 209
Ordin nr. 1886 din 27 iunie 2017 pentru modificarea modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularelor 208 si 209, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului justitiei nr. 1.022/2.562/2016.
Ca urmare a modificarilor aduse la Codul fiscal incepand cu anul 2017, a fost necesara adaptarea formularelor utilizate in procesul de administrare a impozitului pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
In cazul formularului 208 „Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal”, au fost efectuate urmatoarele modificari:
a) eliminarea informatiei referitoare la perioada de detinere a proprietatii imobiliare;
b) introducerea informatiei referitoare la venitul impozabil, la nivelul tranzactiei si pe beneficiari de venit;
c) completarea informatiei privind actul notarial translativ al dreptului de proprietate, pentru toate tranzactiile cuprinse in formular;
d) introducerea informatiei privind cota detinuta de beneficiarii de venit, din proprietatea imobiliara transferata.
In cazul formularului 209 „Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal”, au fost efectuate urmatoarele modificari:
a) eliminarea informatiilor referitoare la perioada de detinere a proprietatii imobiliare;
b) introducerea informatiei privind cota detinuta de beneficiarul de venit, din proprietatea imobiliara transferata;c) declararea valorii tranzactiei inscrise in documentul de transfer, in vederea stabilirii de catre organul fiscal a venitului impozabil, potrivit legii.
-
Amendamente privind completarea ordinelor de plata pentru trezoreria statului
Ordinul nr. 983/2017 pentru modificarea Normelor Metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului.
Ordinele de plata emise pentru plati dispuse din conturi deschise la Trezoreria Statului vor cuprinde si urmatoarele informatii:
• Codul de identificare fiscala al beneficiarului sumei, daca acesta este inregistrat fiscal in Romania;
• Codul de identificare fiscala al centralei institutiei de credit din Romania la care beneficiarul sumei isi are deschis contul sau codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului (8609468), in situatia in care beneficiarul sumei nu este inregistrat fiscal in Romania;
• In cazul platilor catre beneficiari care nu sunt inregistrati fiscal in Romania se pot inscrie si alte informatii (de exemplu: codul de identificare fiscala al acestora din tara in care sunt inregistrati fiscal).
-
Ordin privind completarea procedurii de corectare a erorilor curpinse in situatiile financiare depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial
Ordin nr. 995 din 12 iulie 2017 privind completarea procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016.
Ordinul aduce o noua modificare procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale, fiind adaugat un nou tip de eroare materiala care se supune corectiei prin aceasta procedura. Astfel, este considerata eroare materiala intocmirea si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere si prezentare a informatiilor din bazele de date.
-
Ordin pentru aprobarea formularului 630
Ordin nr. 1964 din 30 iunie 2017 pentru aprobarea formularului 630 “Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale.
Ordinul aproba modelul si continutul formularului 630 “Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale”, cat si anexele sale “Situatie privind definitivarea contributiei de asigurari sociale”.
Se utilizeaza la stabilirea contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii si/sau din alte surse, pensii provenite dintr-un alt stat.
-
Legea nr. 177 pentru modificarea si completarea Codului Fiscal
Legea aproba OUG 3/2017 care adusese modificari Codului Fiscal si introduce noi modificari si completari. Regasiti mai jos principalele modificari.
Impozit pe profit
Sunt scoase in afara sferei impozitului pe profit asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu exceptia celor care obtin venituri din exploatarea proprietatii comune. Modificarea se aplica de la 1 ianuarie 2018.
S-au adus completari in aplicarea scutirii privind impozitul pe profitul reinvestit, in cazul in care contribuabililor care trec prin optiune de la regimul microintreprinderilor la impozit pe profit, ca urmare a majorarii capitalului social la 45.000 lei. Astfel, pentru aplicarea facilitatii, se ia in considerare profitul contabil brut cumulat de la inceputul trimestrului in care s-a facut trecerea la impozitul pe profit, investit in activele mentionate la articolul privind scutirea de impozit pe profit reinvestit, puse in functiune incepand cu trimestrul in care acestia au devenit platitori de impozit pe profit.
Incepand cu 1 octombrie 2017, sunt introduse noi situatii pentru care cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si TVA aferenta deductibile:
· Alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
· Subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, daca eliminarea acesora este efectuata potrivit prevedrilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
· Produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare.
Impozit pe veniturile microintreprinderilor
Se stipuleaza faptul ca prevederile Titlului III “Impozit pe veniturile microintreprinderilor” prevaleaza fata de prevederile Legii 170/2016 privind impozitul specific.
Se introduc noi modificari privind aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Astfel, sunt obligati la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 august 2017 societatile care:
· La 31 decembrie 2016 erau platitori de impozit pe profit si indeplineau conditiile impozitului specific (Legea 170/2016);
· La 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse intre 100.001 euro si 500.000 euro, indeplinind si restul conditiilor pentru a fi microintreprindere.
Contribuabilii sunt obligati sa modifice vectorul fiscal pana la 25 august 2017. Prin derogare de la termenul de depunere normal al declaratiei 100 (25 iulie 2017), pana la 25 august 2017 se va declara si plati impozitul specific, respectiv impozitul pe profit aferent perioadei 1 ianuarie – 31 iulie 2017.
Incepand cu 1 octombrie 2017, pentru stabiliarea bazei impozabile a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se scad si veniturile din provizioane, ajustari pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare constitute in perioada in care persoana juridica romana era supusa impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Anterior se permitea scaderea acestor venituri numai daca fusesera cheltuieli nedeductibile la calcul profitului impozabil.
Impozit pe venit
Venituri neimpozabile din perspectiva impozitului pe venit
Serviciile medicale furnizate sub forma de abonament si suportate de angajator pentru angajatii proprii sunt venituri neimpozabile, cu conditia ca la nivelul unui an sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
Deduceri la stabilirea impozitului pe veniturile din salarii
In scopul deducerii din venitul brut, in limita a 400 euro la nivelul unui an, a primelor de asigurare voluntara de sanatate, respectiv a serviciilor medicale furnizate sub forma de abonament, definite conform Legii nr. 95/2006, suportate de angajati, contractul de asigurare, respectiv abonamentul, poate viza servicii medicale furnizate angajatilor si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea acestora, asa cum sunt definite aceste persoane in Codul fiscal.
Scutirea de la plata impozitului aferent anumitor venituri
Procedura de aplicare a scutirii de la plata impozitului pe norma de venit in cazul persoanelor fizice, si anume persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, pentru productia valorificata prin/catre cooperative agricole, va fi aprobata prin ordin al presedintelui ANAF, cu avizul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Definirea veniturilor din alte surse
Sunt adaugate in categoria veniturilor din alte surse indemnizatiile pentru limita de varsta acordate in conditiile Legii nr. 357/2015 pentru completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, si indemnizatiile lunare acordate persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman, potrivit prevederilor Legii nr. 406/ 2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman.
Venituri din alte surse
Veniturile obtinute de persoanele fizice care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, precum si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, altele decat cele pentru care sunt aplicabile prevederile Codului fiscal referitoare la veniturile din activitati independente si veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, nu vor fi supuse obligatiei de retinere la sursa a impozitului pe venit de catre platitorii de venituri. Prevederea este aplicabila daca persoanele fizice fac dovada inregistrarii fiscale pentru aceasta activitate, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere la platitorii de venituri, la momentul platii acestora.
Reguli privind asocierile fara personalitate juridica
Prevederilor privind asocierile fara personalitate juridica li s-au adaugat referiri la asocierile constituite intre o persoana fizica si o persoana juridica care intra sub incidenta Legii nr. 170/ 2016 privind impozitul specific unor activitati. In acest tip de situatii, persoana juridica va distribui persoanei fizice un venit net/o pierdere neta proportional/ (a) cu cota procentuala de participare corespunzatoare contributiei.
Taxa pe valoare adaugata
Faptul generator
Incepand cu 1 octombrie 2017, in categoria prestarilor de servicii care se efectueaza continuu, pe langa livrarile de gaze naturale, de apa, de energie electrica, serviciile de telefonie, etc, vor intra si serviciie de inchiriere, de leasing, de concesionare, de arendare de bunuri, de acordare cu plata pentru o anumita perioada a unor drepturi reale, precum uzufruct si superficia, asupra unui bun imobil.
Pentru toate acestea se considera ca livrarea de bunuri/ prestarea de servicii este efectuata la fiecare data prevazuta in contract pentru plata bunurilor/prestarea serviciilor prestate sau , in lipsa unei astfel de prevederi contractuale, la data emiterii unei facturi, dar perioada de decontare nu poate depasi un an.
Ajustarea TVA in cazul neincasarii facturilor
Sunt armonizate prevederile normelor metodologice cu cele ale Codului Fiscal in ceea ce priveste ajustarea TVA in cazul falimentului sau a aplicarii prevederilor legii insolventei. Astfel, in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoareasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii.
Inregistrarea in scopuri de TVA
Se mentioneaza faptul ca organele fiscale nu inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila care prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal care vor fi stabilite prin Ordin al Presedintelui ANAF.
Se elimina prevederea privind anularea codului de TVA, in cazul in care societatea nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, fiind inlocuita de sintagma „prezinta risc fiscal ridicat”.
Impozite si taxe locale.
Scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe cladiri, a impozitului/taxei pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport se aplica, incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care detin documente justificative emise pana la data de 31 decembrie ale anului fiscal anterior si care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autoritatilor publice locale, pana la data de 31 martie, inclusiv.
-
Ordonanta nr. 4/2017 privind modificarea si completarea Codului Fiscal
Ordonanta nr. 4 din 20 Iulie 2017 aduce modificari Codului Fiscal in zona contributiilor sociale aferente contractelor de munca part-time, acestea fiind majorate de la 1 august 2017, incepand cu veniturile aferente lunii august 2017.
In cazul castigului lunar brut realizat in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, al carui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara, venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora este salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna in care contractul a fost active. Aceste prevederi nu se aplica persoanelor salariate care se afla in una dintre situatiile de mai jos:
a) Sunt elevi sau studenti, cu varsta de pana in 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) Sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 ani;
c) Sunt persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) Au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii;
e) Realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.
Pentru a aplica oricare dintre exceptii, angajatorul trebuie sa solicite documente justificative persoanelor fizice aflate in situatiile prevazute la a), c) si d), iar in cazul situatiei prevazute la alin. e), procedura de aplicare se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
-
Ordonanta pentru prorogarea termenului de intrare in vigoare a procedurii privind insolventa persoanelor fizice
Ordonanta nr. 6 din 27 iulie 2017 pentru prorogarea termenului de intrare in vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice
Ordonanta proroga termenul de intrare in vigoare a legii insolventei persoanelor fizice pana la data de 1 ianuarie 2018.
-
Ghidul OCDE privind preturile de transfer 2017 a fost publicat
A fost publicata editia 2017 a Liniilor directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (“Ghidul OCDE privind preturile de transfer”).
Editia 2017 include actualizari importante si modificari substantiale care transpun Actiunile 8-10 si 13 din Planul de Masuri BEPS, inclusiv referitoare la Raportarea pentru fiecare tara (Country-by-Country Reporting).
Conform articolului 11 din Codul Fiscal, Ghidul OCDE privind preturile de transfer se foloseste la analiza tranzactiilor intre persoane afiliate din Romania. Astfel, pe viitor, inspectiile fiscale realizate de autoritatile fiscale din Romania care vor avea ca obiect verificarea preturilor de transfer vor trebui sa tina cont de prevederile editiei 2017 a Ghidul OCDE privind preturile de transfer.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.