-
Procedura de stabilire din oficiu a CAS și CASS
Ordin pentru aprobarea procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice precum și a modelului și conținutului unor formulare (Ordin nr. 1.494/2018)
Precizări:
• Procedura vizează persoanele fizice care aveau obligația de a declara baza impozabilă în vederea stabilirii contribuției de asigurări sociale, precum și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, și anume acele persoane pentru care a fost stabilit din oficiu impozitul pe venit, pentru anii 2016 și 2017.
• În baza referatului întocmit privind estimarea bazei de calcul a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, se emite și se aprobă “Decizia privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”.
• În cazul în care, în termen de 60 de zile de la data emiterii deciziei, contribuabilul își îndeplinește obligațiile declarative, decizia se anulează.
-
Aprobarea modelului de împuternicire pentru consultantul fiscal/societatea de consultanță fiscală
Hotărâre privind aprobarea modelului de împuternicire pentru consultantul fiscal/societatea de consultanță fiscală (Hotărârea nr. 6/2018)
Precizări:
• Se aprobă modelul de împuternicire pentru consultantul fiscal/societatea de consultanță fiscală.
• Dovedirea calității de reprezentant al clientului în fața organelor fiscale se poate face, începând cu data de 1.09.2018, prin prezentarea împuternicirii împreună cu cardul profesional sau cu o copie a vizei anuale pentru persoanele juridice.
• În situația în care dreptul de reprezentare al clientului în fața organelor fiscale se acordă unei societăți de consultanță fiscală, delegatul acesteia va prezenta și mandatul de reprezentare dat de societate.
-
Modificări cu privire la repartizarea dividendelor
Lege pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991, modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990, precum și modificarea Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației (Legea nr. 163/2018)
Precizări:
• Acționarii sau asociații pot opta pentru repartizarea trimestrială a profitului, în cursul exercițiului financiar în limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate și sume retrase din rezervele disponibile în acest scop, din care se scad orice pierderi reportate și sume depuse în rezerve în conformitate cu cerințele legale sau statutare, respectiv pe baza situațiilor financiare interimare aprobate de adunarea generală a acționarilor sau asociaților, după caz.
• Sumele aferente repartizărilor interimare de dividende se vor înregistra în contabilitate și se vor reflecta drept creanțe față de acționari, respectiv asociați.
• Regularizarea sumelor repartizate în cursul exercițiului financiar trebuie să aibă loc după aprobarea situațiilor financiare anuale, iar dividendele repartizate și plătite în plus în cursul exercițiului financiar se restituie în termen de 60 de zile de la data aprobării situațiilor financiare anuale.
-
Acordarea tichetelor de valoare și valoarea acestora
Lege privind acordarea tichetelor de valoare (Legea nr. 165/2018)
Legea nr.165/2018 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019, dată la care se abrogă:
• Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă;
• Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou și a tichetelor de cresă;
• Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacantă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 94/2014.
Precizări:
• Se reglementează modul de acordare în beneficiul angajaților, a biletelor de valoare, în condițiile și cu excepțiile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
• Biletele de valoare care pot fi acordate sunt: tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă, tichete culturale și vouchere de vacanță.
• Reamintim faptul că pot avea calitatea de unități emitente persoanele juridice înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, precum și instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele instituțiilor de credit autorizate în state membre ale Uniunii Europene și notificate către Banca Națională a României, potrivit legii.
• Costurile legate de emiterea biletelor de valoare pe suport hârtie și/sau pe suport electronic se suportă integral de angajatori, iar valoarea nominală a acestora nu poate să fie diminuată în niciun mod.
-
Modificări aduse Codului Fiscal
Lege pentru modificarea și completarea art. 291, alin. 2, din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (Legea nr. 175/2018)
Legea nr. 175/2018 va intra în vigoare începând cu 1 Ianuarie 2019.
Precizări:
• Potrivit modificărilor, aplicarea cotei reduse de TVA de 9% se extinde și pentru serviciile de canalizare (comparativ cu prevederile anterioare prin care cota redusă de 9% se aplica exclusiv pentru livrarea apei potabile și a apei pentru irigații în agricultură).
-
Aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2018 a operatorilor economici, precum și modificarea și completarea unor reglementări
Ordin al ministerului finanțelor publice pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2018 a cooperatorilor economici, precum și pentru modificarea și completarea unor reglementări contabile (OMFP nr. 2.531/2018)
Precizări:
• Obligația de întocmire și depunere a raportării contabile la 30 iunie 2018 revine atât operatorilor economici (entităților) care intră sub incidența Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014), cât și entităților care intră sub incidența Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016) și care în excercitiul financiar precedent (2017) au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 220.000 lei.
• Entitățile depun raportările contabile la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătura electronică extinsă. Formatul electronic al raportărilor contabile depuse pe internet sau la unitătile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice constă într-un fișier PDF la care este atașat un fișier xml.
• Termenul limită de depunere al raportărilor contabile la 30 iunie 2018, la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, este data de 16 august 2018.
Reamintim faptul că acest ordin aduce o serie de modificări, după cum urmează:
1. La nivelul reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014:
• În Planul de conturi general și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 441 "Impozitul pe profit/venit" se modifică și avea următorul cuprins: "Impozitul pe profit și alte impozite".
• În Planul de conturi general se întroduc conturile 4415 "Impozitul specific unor activități" (P), 6231 "Cheltuieli de protocol", 6232 "Cheltuieli de reclamă și publicitate" și 695 "Cheltuieli cu impozitul specific unor activități".
2. În cazul reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, pe lângă modificările mai sus menționate, ordinul aduce modificări și la punctul 112, alineatul (3) al OMFP nr. 2.844/2016, astfel recunoașterea veniturilor se efectuează cu respectarea prevederilor IFRS.
3. În cazul reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin OMFP nr. 3.103/2017, modificarea constă în introducerea conturilor 4415 "Impozitul specific unor activități" (P), 6231 "Cheltuieli de protocol", 6232 "Cheltuieli de reclamă și publicitate" și 695 "Cheltuieli cu impozitul specific unor activități" în planul de conturi general.
-
Reglementarea programelor de internship
Lege privind internshipul (Legea nr. 176/2018)
Precizări:
• Este reglementat modul în care se efectuează programele de internship pentru persoanele care au împlinit vârsta de 16 ani. De asemenea, prin excepție, persoanele care au împlinit vârsta de 15 ani pot încheia contracte de internship, dar numai cu acordul părinților sau al reprezentanților legali.
• Organizația-gazdă poate încheia în mod simultan contracte de internship pentru un număr de interni reprezentând maxim 5% din numărul total al salariaților. Prin excepție, organizația gazdă care are cel mult 20 de angajați, poate încheia în mod simultan cel mult două contracte de internship.
• Programele de internship pot fi organizate oricând în decursul unei perioade neîntrerupte de 12 luni, iar durata unui program trebuie să fie de maximum 720 de ore pe parcursul a 6 luni consecutive.
• Între un intern și o organizație-gazdă se poate încheia fie un singur contract de internship, fie mai multe contracte de internship cu condiția să fie pentru programe de internship diferite, iar durata lor cumulată să nu depășească 6 luni.
• Încheierea unui contract de internship cu scopul de a evita încheierea unui contract individual de muncă pentru desfășurarea activității respective este sancționată cu nulitate absolută, iar organizația-gazdă nu mai poate încheia astfel de contracte pe o perioadă de 3 ani de la momentul aplicării sancțiunii.
• Este stabilit dreptul internului la o indemnizație pentru internship, egală cu cel puțin 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, acordat corespunzător numărului de ore efectuate.
• Durata timpului de muncă pentru un intern este de maximum 40 de ore pe săptămâna, iar în situația internilor cu vârsta sub 18 ani, durata timpului de muncă este de maximum 30 de ore pe săptămâna, dar nu mai mult de 6 ore pe zi.
• Sunt prevăzute o serie de drepturi și obligații ale internului, precum și sancțiunile aplicate pentru încălcarea regulamentelor interne și/sau a contractului de internship.
• Sunt stabilite criteriile de evaluare ale internului, evaluare realizată pe baza unui referat de evaluare, la finalul căruia organizația-gazdă are obligația de a-i elibera internului un certificat de internship.
• Contractul de internship trebuie încheiat în formă scrisă, în limba română, cel puțin cu o zi înainte de începerea programului de internship, având o durată maximă de 6 luni.
• Reamintim faptul că organizația-gazdă care încheie un contract de muncă în termen de 60 de zile de la finalizarea programului de intership cu persoana care a desfășurat respectivul program, primește la cerere suma în cuantum de 4.586 de lei (primă de promovare a angajării) pentru fiecare persoană angajată, cu condiția menținerii raporturilor de muncă pentru cel puțin 24 de luni.
-
Formularul 107 “Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/mecenatului/ burselor private”
Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 107 “Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/mecenatului/burselor private” (Ordin nr. 1.825/2018)
Precizări:
• Se aprobă modelul și conținutul formularului 107 "Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/mecenatului/burselor private".
-
Procedura de restituire a impozitului pe venit reținut la sursă
Ordin privind procedura de restituire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat (Ordin nr. 1.760/2018)
Precizări:
• Se aprobă procedura de restituire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat, atunci când plătitorul de venit există și nu se află în procedură de insolvență potrivit Legii nr. 85/2014.
• Se aprobă procedura de restituire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat, atunci când plătitorul de venit nu mai există sau se află în procedură de insolvență potrivit Legii nr. 85/2014.
• Reamintim faptul că se aprobă modelul și conținutul anumitor formulare, și anume:
a) “Cerere de restituire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat”;
b) “Decizie de stabilire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat”.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.