-
Modificare Codul muncii
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii. Aceasta cuprinde:
Importanta incheierii contractului individual de munca in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, anterior inceperii activitatii de catre salariat.
Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitatea in acel loc (inclusiv in cazul punctelor de lucru si altor locuri de munca organizate ale angajatorului);
Actul aditional de modificare a elementelor contractului de munca se incheie anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil, si nu intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data modificarii, cum era prevazut inainte de schimbarea legislativa;
Modificarea prin act aditional a elementelor contractului individual de munca prevazute la art. 3 alin (2) lit. a), d) – l) din Hotararea de Guvern 500/2011, se transmite in Registrul General de Evidenta a Salariatilor anterior producerii modificarilor, si nu intr-un termen de 19 zile lucratoare de la data modificarii, cum era prevazut inainte de schimbarea legislativa.
Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru;
Constituie contraventii si se sanctioneaza astfel, urmatoarele fapte:
a) Primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata. A fost eliminata limita de 5 persoane, amenda aplicandu-se indiferent de numarul de persoane primite la munca fara incheierea unui contract de munca;
b) Primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata;
c) Primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata;
d) Primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata;
e) Nepastrarea la locul de munca a unei copii a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc, cu amenda de 10.000 lei.
Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din amenda prevazuta la punctele a)-d) de mai sus, inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal;
In cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la punctele a)-c) de mai sus, inspectorul de munca dispune, ca sanctiune complementara, sistarea activitatii locului de munca organizat, supus controlului, conform procedurii de sistare elaborata de Inspectia muncii;
Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii si dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele pentru care a fost sanctionat, respectiv:
a) incheierea contractului individual de munca;
b) transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor;
c) incetarea suspendarii contractului individual de munca;
d) constituirea si plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pe perioada in care a prestat activitate nedeclarata.
Primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane, constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
-
Plafonarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului
Ordonanta de Urgenta nr. 55/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de Guvern privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului.
Incepand cu drepturile aferente lunii septembrie 2017, indemnizatia lunara pentru cresterea copilului nu poate depasi suma de 8.500 RON.
-
Modificarea legii privind protectia persoanelor cu dizabilitati
Ordonanta de urgenta nr. 60/2017 pentru modificarea Legii nr.448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Incepand cu data de 1 septembrie 2017, angajatorii care au cel putin 50 de salariati si care nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati, platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara, inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.A fost eliminata optiunea angajatorului de a achizitiona produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate.
-
Transmitere electronica obligatorie a declaratiilor
Ordinul presedintelui ANAF nr. 2326 din 2 august 2017 privind declaratiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta.
Incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii Ianuarie 2018, urmatoarele declaratii se transmit obligatoriu electronic, prin intermediul internetului, pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala:
a) 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
b) 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
c) 120 "Decont privind accizele";
d) 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit";
e) 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti";
f) 208 "Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal";
g) 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata";
h) 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata";
i) 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata";
j) 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal";
k) 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare";
l) 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA";
m) 710 "Declaratie rectificativa".
-
Proiect de ordonanta privind introducerea sistemului de plata defalcata a TVA
Prevederile proiectului de Ordonanta de Urgenta privind sistemul de plata defalcata a TVA ar trebui sa se aplice optional, incepand cu 1 septembrie 2017, si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2018.
Contribuabilii care opteaza pentru aplicarea sistemului in perioada 01.10.2017 – 31.12.2017, vor putea beneficia de anumite facilitati fiscale.
Sistemul privind plata defalcata a TVA va presupune:
• Deschiderea de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA a unui cont special de TVA la Trezorerie sau la banca unde au deschise si celelalte conturi;
• TVA facturata de furnizori va fi incasata exclusiv prin contul special de TVA, care trebuie comunicat de catre acestia clientilor. Exceptie fac platile in numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, situatii in care persoanele impozabile au obligatia de a vira in contul de TVA, suma TVA in maximum 3 zile lucratoare de la incasare;
• Sumele din contul de TVA se pot utiliza numai pentru plata TVA catre furnizori, respectiv a TVA datorata la bugetul de stat;
• Sumele din contul de TVA nu pot fi transferate in alt cont de catre titular, decat in anumite conditii si cu aprobarea ANAF. Sunt interzise retragerile de numerar;
• Sunt reglementate contraventiile aplicabile in cazul nerespectarii acestor reguli, care pot ajunge pana la 50% din valoarea TVA nevirata in contul special.
Proiectul a fost aprobat de Guvernul Romaniei si urmeaza sa fie publicat in Monitorul Oficial.
Vom reveni cu un Tax Alert separat pe aceasta tema.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.