- Ordonanță privind instituirea unor facilități fiscale
Ordonanța numărul 6 din 5 august 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, privind instituirea unor facilități fiscale, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată și al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.
Precizări:
- În scopul revitalizării și evitării deschiderii procedurii insolvenței, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu excepția instituțiilor publice definite potrivit Legii nr.500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare și a unităților administrativ-teritoriale, aflați în dificultate financiară și pentru care există riscul intrării în insolvență, își pot restructura obligațiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018, în cuantum mai mare sau egal cu 1 milion lei și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum și obligațiile bugetare accesorii. Prin obligații bugetare principale restante la 31 decembrie 2018, se înțeleg și obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 ianuarie 2019 aferente perioadelor fiscale până la 31 decembrie 2018.
- Pentru a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare, debitorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
1) să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală;
2) să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;
3) să nu se afle în procedura insolvenței potrivit Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006, cu modificările și completările ulterioare;
4) să nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
5) să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Această condiție trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului de atestare fiscală potrivit art.3 alin.(3);
6) să îndeplinească testul creditorului privat prudent, în sensul prezentei ordonanțe.
- Ordin privind executarea debitorilor care înregistrează obligații fiscale restante sub o anumită limită
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 727/2019 pentru modificarea Procedurii privind emiterea și comunicarea unor acte administrative și de executare pentru debitorii care înregistrează obligații fiscale restante sub o anumită limită, având în vedere avizul conform al Ministerului Finanțelor Publice comunicat prin Adresa nr. 805390 din 24 iulie 2019 (Monitorul Oficial nr. 673 din 13 august 2019).
Precizări:
- Prevederile prezentei proceduri se aplică pentru emiterea și comunicarea actelor de executare de tipul somațiilor, titlului executoriu, adresei de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, adresei de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți, adresei de înștiințare privind înființarea proprie;
- În vederea emiterii somației și a titlului executoriu, organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale debitorului evaluează bilunar, respectiv în intervalele 1 - 15 și 16 – 30 ale aceleiași luni calendaristice, obligațiile fiscale / bugetare restante ale debitorilor și emite somația și titlul executoriu după 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost înregistrate obligații fiscale / bugetare restante, astfel:
i) În cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale / bugetare restante nu depășește 3.000 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil;
ii) În cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale/bugetare restante nu depășește 1.500 de lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu;
iii) În cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale / bugetare restante nu depășește 500 lei, pentru celelalte categorii de debitori;
iv) În cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale / bugetare restante nu depășește 100 lei, pentru debitorul persoana fizică.
- Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială
Ordin privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităților ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naționale a României (Monitorul Oficial nr. 680 din 19 august 2019).
Ordinul Băncii Naționale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităților ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naționale a României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 570 din 10 august 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
- Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 3 – Prezentul ordin se aplică începând cu raportarea contabilă semestrială întocmită pentru data de raportare 30.06.2019”;
- Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 5 – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I și intră în vigoare la data publicării”;
- Totodată capitolul II „Modelele formularelor de raportare contabilă semestrială aplicabile instituțiilor de credit” a suferit modificări.
- Ordin privind modificarea anexei nr. 1 pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a dreptului de reprezentare
Ordin privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2460/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a dreptului de reprezentare prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii și a Instrucțiunilor de completare a casetelor 2,8,14 și 54 ale declarației vamale în situații particular ce decurg din tipul reprezentării (Monitorul Oficial nr. 694 din 22 august 2019).
Precizări:
- Persoanele stabilite într-un stat terț Uniunii Europene pot întocmi declarații vamale în nume propriu, prin reprezentare directă sau indirectă pentru:
i) regimurile vamale de tranzit, admitere temporară și reexport care descarcă regimul de admitere temporară;
ii) regimurile vamale de punere în liberă circulație, destinație finală, perfecționare activă, numai cu titlu ocazional și cu condiția ca autoritatea vamală să considere acest lucru justificat.
- Dacă operațiunile vamale de punere în liberă circulație nu au caracter ocazional, persoanele stabilite într-un stat terț Uniunii Europene pot întocmi declarații vamale numai prin reprezentare indirectă;
- Se poate considera că un operator economic depune declarații vamale cu titlu ocazional atunci când numărul acestora nu este mai mare de 3 declarații vamale/an calendaristic.
- Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Raportul pentru fiecare țară în parte”
Ordin pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.3049/2017 privind aprobarea modelului și conținutului formularului „Raportul pentru fiecare țară în parte” (Monitorul Oficial nr. 700 din 26 august 2019).
Precizări:
- Formularul numit „Raportul pentru fiecare țară în parte” se va transmite organului fiscal competent din România, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță (depunere on-line), în termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare a grupului de întreprinderi multinaționale;
- Fiecare entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale care își are rezidența fiscală în România are obligația de a notifica organul fiscal competent, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță (depunere on-line), în format electronic, până cel târziu în ultima zi a anului fiscal de raportare al respectivului grup de întreprinderi multinaționale, dar nu mai târziu de termenul – limită de depunere a declarației fiscale anuale privind impozitul pe profit (declarația 101 „Declarație privind impozitul pe profit"), prevăzut de actele normative în vigoare, a respectivei entități constitutive pentru anul precedent, în funcție de calitatea întreprinderii în cadrul grupului de întreprinderi multinaționale, respective identitatea și rezidența fiscal a entității raportoare.
- Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 300 „Decont de taxă pe valoare adăugată”
În temeiul art. 11, alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare (Monitorul Oficial nr. 687 din 20 august 2019).
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
- Înregistrare normală conform art. 316 din Codul Fiscal;
- Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care efectuează în perioada de raportare numai operațiuni în interiorul țării pot opta pentru completarea formularului de decont simplificat, prin bifarea căsuței corespunzătoare din programul de asistență pus la dispoziție pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală;
- Decontul de taxă pe valoare adăugată se utilizează începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii iulie 2019.
- Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 109 „Declarația privind taxa pe active financiare nete”
Ordinul președintelui ANAF nr. 2085 din 2 august 2019 pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (109) „Declarația privind taxa pe active financiare nete” (Monitorul Oficial nr. 642 din 2 august 2019).
Precizări:
- Reamintim faptul că prezentul ordin stă la baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor Publice, comunicat prin Adresa nr. 71587 din 26 iulie 2019;
- Declarația privind taxa pe active financiare nete se completează și se depune de către instituțiile bancare, definite la art. 86 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță. Pentru taxa datorată conform art. 87 alin (5) din ordonanță, declarația se depune până la data de 25 august inclusiv a anului pentru care se datorează. Pentru taxa datorată conform art. 87 alin. (6) din ordonanță, declarația se depune până la data de 25 august inclusiv a anului următor celui pentru care se datorează taxa pe active;
- Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului au obligația de a declara și a plăti taxa pe active proportional cu perioada impozabilă, până la data depunerii situațiilor financiare la organul fiscal competent, respective până la data radierii, după caz. Contribuabilii nou-înființați în cursul anului datorează taxa pe active începând cu anul următor.
- Legea nr. 129/2019 din 11 iulie 2019
Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combatarea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în vigoare de la 21 iulie 2019 (Monitorul Oficial nr. 589 din 18 iulie 2019).
Precizări:
- Prezenta lege instituie cadrul național de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului, care include, fără a se limita la acestea, următoarele categorii de autorități și instituții:
i) organele de urmărire penală;
ii) autorități și instituții publice cu atribuții de reglementare, informare și control în domeniu, precum unitatea de informații financiare a României, autorități cu atribuții de control financiar/fiscal sau autorități cu atribuții de control fiscal, autoritatea vamală;
iii) organe de stat specializate în activitatea de informații prevăzute la art.6 din Legea nr.51/1991 privind securitatea națională a României, republicată, cu completările ulterioare;
iv) autorități administrative autonome și instituții cu rol de reglementare și supraveghere sectorială și control al entităților raportoare, precum Banca Națională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.
- Unitatea de informații financiare a României este Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiul;
- Oficiul este autoritatea care coordonează realizarea evaluării riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului la nivel național, evaluare care se realizează în cooperare cu autoritățile și instituțiile prevăzute mai sus, cu asigurarea protecției datelor cu caracter personal. Oficiul coordonează răspunsul național la riscurile evaluate, în cooperare cu autoritățile și instituțiile prevăzute la alin. (1) și informează, în acest sens Comisia Europeană, Autoritatea europeană de supraveghere și statele membre;
- În scopul prevenirii și combaterii riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului, autoritățile și instituțiile prevăzute la alin. (1), realizează evaluări ale riscului de producere a acestor fenomene infracționale la nivel sectorial și, după caz, emit reglementări sau instrucțiuni cu privire la factorii de risc și măsurile de contractare și diminuare;
- Evaluările de risc prevăzute mai sus sunt întocmite ținând cont de concluziile evaluării privind riscurile de spălare de bani și finanțare a terorismului realizate de Comisia Europeană, sunt actualizate cel puțin o dată la 4 ani la nivel sectorial și național, ținând cont de evoluția riscurilor și de eficacitatea măsurilor adoptate în scopul atenuării lor și sunt utilizate în vederea alocării și ierarhizării resurselor pentru combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în mod eficient.
- Ordin privind sigiile utilizate în cadrul activității Direcției generale antifraudă fiscală
Ordinul președintelui ANAF nr. 1975 din data de 11 iulie 2019 privind sigiile utilizate în cadrul activității Direcției generale antifraudă fiscală (Monitorul Oficial nr. 674 din 13 august 2019).
În temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Precizări:
- În îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, inspectorii antifraudă din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală utilizează sigilii metalice de unică folosință, personalizate și înseriate;
- La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3449/2013 privind sigiile aplicate în cadrul activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 5 noiembrie 2013.