- Modificări și clarificări în legătură cu conținutul și modalitățile de depunere și gestionare a declarației 112
Ordinul 3.063/1.376/1.430 al ministrului finanțelor publice, al ministrului muncii și justiției sociale și al ministrului sănătății pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” (publicat în Monitorul Oficial nr. 794 din 1 octombrie 2019)
Precizări:- Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu luna iulie 2019. Astfel, se vor depune și declarații rectificative pentru lunile din urmă, începând cu luna iulie a acestui an, imediat ce forumularul este publicat pe site-ul ANAF;
- Au fost actualizate casete și introduse noi câmpuri în vederea declarării facilităților privind domeniul construcțiilor. În acest sens au fost aduse clarificări privind declararea aferentă lunii iulie 2019 care va cuprinde două perioade, 1 – 21 iulie și 22 – 31 iulie, cu reglementări fiscale diferite;
- Contribuabilii au obligația de a depune declarația 112 prin mijloace electronice.
- Procedură de anulare a obligațiilor fiscale de plată accesorii și modificări pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a unor obligații bugetare
Ordinul 3.126 al ministrului finanțelor publice pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii și privind modificarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.810/2019 pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 în cazul debitorilor care au datorii principale în cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion lei (publicat în Monitorul Oficial nr. 786 din 27 septembrie 2019)
Precizări:- Conform Capitolului II din OG 6/2019, prezenta procedură reglementează posibilitatea anulării obligațiilor accesorii istorice restante ale contribuabililor (dobânzi, penalități, majorări, penalități de nedeclarare), în urmatoarele condiții:
i) sunt persoane juridice, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, care la data de 31 decembrie 2018 inclusiv dețin obligații bugetare principale restante în cuantum de până la un milion lei;
ii) sunt persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, unități administrativ-teritoriale și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București sau instituții publice, și dețin obligații bugetare principale restante în cuantum de un milion lei sau mai mari;
iii) de asemenea, această procedură se aplică și pentru debitorii declarați insolvabili, celor aflați în procedura insolvenței sau în dizolvare, debitorilor cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligații bugetare principale scadente până la 31 decembrie 2018 inclusiv, ca urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data de 8 august 2019 inclusiv, indiferent de cuantumul obligațiilor bugetare principale și de data comunicării deciziei de impunere;
iv) în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale conform legii, condițiile din prezenta ordonanță vor fi verificate pentru ansamblul obligațiilor bugetare incluse atât pe CUI/CIF, cât și pe CNP/NIF.
- Reglementările din prezenta procedură se aplică și în cazul obligațiilor de plată accesorii aferente obligațiilor bugetare principale declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale scadente anterior 31 decembrie 2018, inclusiv; Această prevedere se aplică și obligațiilor de plată în legătură cu taxa pe valoarea adaugată scadente anterior 31 decembrie 2018 inclusiv, care rezultă din regularizările înscrise în decontul de TVA al taxei colectate, în vederea corectării TVA scadentă anterior 31 decembrie 2018 inclusiv;
- Modificările privind Ordinul nr. 2.810/2019 vizează în special formularistica.
- Conform Capitolului II din OG 6/2019, prezenta procedură reglementează posibilitatea anulării obligațiilor accesorii istorice restante ale contribuabililor (dobânzi, penalități, majorări, penalități de nedeclarare), în urmatoarele condiții:
- Modificări cu privire la procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal central și contribuabili
Ordinul nr. 2.894/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică (publicat în Monitorul Oficial nr. 785 din 27 septembrie 2019)
- Au fost introduse prevederi în vederea respectării Regulamentului UE 2016/679 privind protecția datelor personale;
- Prezentul ordin stabilește, printre altele, condițiile de depunere a declarațiilor de înregistrare fiscală de către persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică;
- În cazul depunerii declarațiilor fiscale prin intermediul SPV de către persoanele fizice care se identifică cu NPOTP, declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, ce a fost depusă de contribuabili în format hârtie, va putea fi verificată de către aceștia prin intermediul SPV în vederea stabilirii corectitudinii prelucrării acesteia de către organul fiscal;
- Se stabilesc termene de păstrare a documentelor în SPV înainte de arhivare (e.g. 60 de zile pentru decizii de impunere).
- Valoarea maximă admisă pentru tichetele de masă
- Începand cu luna octombrie 2019, valoarea nominală a unui tichet de masă nu va putea depăși valoarea de 15,18 lei;
- Valoarea nominală stabilită în ordinul menționat se aplică până în primele luni ale anului 2020, inclusiv.
- Procedură cu privire la transferul sumelor recuperate în cadrul asistenței reciproce la recuperare
Ordinul nr. 2288 al președintelui Agenției Naționale de Administrare fiscală privind procedura de transfer al sumelor recuperate în cadrul asistenței reciproce la recuperare și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare (publicat în Monitorul Oficial nr. 741 din 11 septembrie 2019)
Precizări:
- Prezentul ordin stabilește procedura de transfer al sumelor recuperate în cadrul asistenței reciproce la recuperare, în legatură cu creanțele legate de taxe, impozite, drepturi și alte măsuri și în cadrul asistenței reciproce în materie de recuperare a creanțelor în baza regulamentelor europene și a Convențiilor internaționale la care România este parte.
Precizări:
Ordinul 2.892/1.253 al ministrului finanțelor publice și al ministrului muncii și justiției sociale pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul II al anului 2019 (publicat în Monitorul Oficial nr. 770 din 23 septembrie 2019)
Precizări: