- 1. Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020
Legea nr.6/2020 privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (Monitorul Oficial nr. 3 din 6 ianuarie 2020).
Prezenta lege prevede și autorizează pentru anul bugetar 2020 veniturile pe capitole și subcapitole și cheltuielie pe destinații pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetele fondurilor externe nerambursabile, sinteza bugetelor instituților publice finanțate parțial din venituri proprii, precum și regelementări specifice exercițiului bugetar al anului 2020.
- 2. Ordin al ministrului finanțelor publice privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportarilor contabile anule ale opreatorilor economici
Ordinul ministrului finanțelor publice nr.3781/23.12.2019 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice și pentru reglementarea unor aspecte contabile (Monitorul Oficial nr.5 din 07 ianuarie 2020).
Precizări:
Potrivit art. 28 din Legea contabilității, societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste, instituțiile publice, asociațiile și celelalte persoane juridice cu și fară scop patrimonial au obligația să întocmească situații financiare anuale. În baza acestor prevederi legale, anual, prin ordin al ministrului finanțelor publice se reglementează condițiile de depunere la unitațile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice a situațiilor financiare anuale, respectiv a raportărilor contabile anuale întocmite de operatorii economici. Prezentarea informațiilor în situațiile financiare anuale se efectuează cu respectarea prevederilor reglementarilor contabile aplicabile, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (OMFP 1802/2014) sau Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiara (OMFP 2844/2016). Termenele de depunere a documentelor sunt:
- • 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru depunerea declarației de inactivitate de catre entitațile care nu au desfașurat activitate de la constituire pâna la sfârșitul exercițiului financiar de raportare;
- • 90 de zile de la încheierea fiecarui an calendaristic pentru depunerea raportarilor contabile de către persoanele juridice aflate în lichidare;
- • 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru depunerea situațiilor financiare de către asociații, fundații, patronate, unitați cooperatiste etc;
- • 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar pentru depunerea situațiilor financiare de către societațile comerciale, societațile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare.
Toate documentele se întocmesc cu ajutorul programelor de asistența existente pe siteul ANAF și se depun în format hârtie și în format electronic la registratura unitaților ANAF sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarata, sau numai în forma electronică, semnate cu certificat digital calificat.
- 3. Ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative
OUG nr.1/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 11 din 09 ianuarie 2020).
Precizări:
- • modifică și completează OUG nr.114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, în sensul că se abrogă taxa pe activele financiare.
- • modifică alin. 1 și alin. 2 ale art.342 din Legea ne.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare:
- nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an este nivelul prevăzut în anexa nr.1 la lege, actualizat cu creșterea prețurilor de consum din ultimile 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2014-septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie.
- prin excepție, pentru țigarete, nivelul accizelor se aplică de la data de 1 aprilie a fiecărui an și cel prevazut în anexa nr.1 la lege.
- 4. Ordinul ministrului finanțelor publice privind procedura și condițiile în care se realizează organizare antrepozitelor fiscale
Ordin pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura și condițiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați (Monitorul Oficial nr. 23 din 14 ianuarie 2020).
Actul normativ se adresează tuturor operatorilor cu produse accizabile, ce trebuie să dețină una dintre următoarele autorizații: antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, operator economic cu produse accizabile.
Prin acest ordin se modifică competența și comisiile de acordare a respectivelor autorizații. De exemplu, pentru antrepozitele fiscale de producție vinuri deținute de contribuabili mici sau persoane fizice, eliberarea autorizației de antrepozit fiscal se realizează de comisii de specialitate organizate la nivelul Direcției generale regionale (nu se ma acordă de către Comisia centrală).
Cu această ocazie, se adoptă modul de lucru al comisiilor de aprobare a solicitărilor contribuabililor, desigur comisii ce sunt adecvate solicitării contribuabilului, iar ca regulă generală, acestea se întrunesc de două ori pe lună.
- 5. Ordin al președintelui al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei de 3,5% din impozitul anual
Ordin pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținearea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 44 din 22 ianuarie 2020).
Precizări:
- • Se aprobă Procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anul datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționeză în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii;
- • Se aprobă modelul, conținutul și instrucțiunile de completarea a formularului 230 ”Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anul datorat” și ”Anexa nr. .... la Cererea privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anul datorat”, prevăzute în anexa nr. 2.
- 6. Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a Declarației unice
Ordinul pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a Declarației unice privind impozitul pe venit și contibuțiile sociale datorate de persoanele fizice (Monitorul Oficial nr. 47 din 23 ianuarie 2020).
Printre principalele modificări aduse noului formular:
- • modificarea procentului din impozitul pe venit pe care contribuabilii îl pot redirecționa pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, pentru aliniere cu modificările legislative; în anul 2018 procentele erau diferentiate între 2% și 3,5%, în funcție de destinație;
- • eliminarea secțiunii privind impozitul pe veniturile din jocuri de noroc pentru perioada 1 ianuarie – 22 martie 2018, întrucât începând cu data de 23 martie 2018 veniturile din jocuri de noroc se impun numai prin reținere la sursă, fiind eliminată obligația declarării acestora în declarația unică;
- • introducerea a două noțiuni noi în scopul facilitării declarării veniturilor din transferul de monedă virtuală și a celor din cesiunea de creanțe. Astfel, în vederea declarării acestor venituri, în cadrul noului formular au fost introduși doi noi indicatori „Câștig” și „Venit impozabil”;
- • introducerea unei noi rubrici referitoare la veniturile realizate din străinătate care sunt scutite de impozit în România în baza unui acord internațional la care România este parte;
- • eliminarea bonificațiilor acordate pentru depunerea declarației prin mijloace electronice. Reamintim că declarația unică poate fi acum depusă atât în format electronic cât și în format de hârtie.
Conform Monitorului Oficial nr. 72 din 31.01.2020, termenul pentru Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se prorogă până la data de 25 mai 2020 inclusiv.
- 7. Modificări privind obligațiile către autoritățile de mediu
Ordinul nr. 60/2020 aduce modificari privind obligatiile catre autoritatile de mediu. Mai exact, documentul priveste modificarea si completarea anexelor la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 591/2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru mediu" si a instructiunilor de completare si depunere a acestuia (Monitorul Oficial nr. 52 din 27 ianuarie 2020).
Printre modificările importante se află și faptul că nu va mai fi necesar să fie menționate în declarații date privind realizarea țintelor de colectare lunare pentru echipamente electrice și baterii pe care Organizațiile de Implementare a Răspunderii Extinse a Producătorilor (OIREP) le îndeplinesc. Astfel, declarațiile vor putea fi întocmite mai rapid și nu vor mai fi condiționate de către rapoartele lunare privind cantitățile de echipamente și baterii valorificate în numele producătorului/importatorului de către organizațiile menționate anterior.
- 8. Ordonanța Guvernului 5/2020 pentru modificarea și completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (Monitorul Oficial nr. 68 din 31 ianuarie 2020).
Se completează următoarele:
- • La articolul 236, se introduc alineatele (20) și (21) care prevăd comunicarea la distanță între insituțiile bancare și organul fiscal central în cazul popririlor și efectuarea plăților în contul special deschis la Trezoreria Operativă;
- • Se transpune în legislația națională Directiva (UE) 2018/822 („DAC 6“) privind cooperarea în domeniul fiscal, după cum urmează:
- se introduc definiții pentru: aranjament transfrontalier; aranjament transfrontalier care face obiectul raportării; semn dinsticitv; intermediar; contribuabil relevant; aranjament comercializat; aranjament personalizat.
- se stabilesc condiții în cadrul schimbului automat obligatoriu de informații cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportării;
- sunt prevăzute măsuri privind neraportarea sau raportarea cu întârziere a aranjamentelor transfrontaliere, cât și modul de sancționare a acestora;
- sunt detaliate testele (semnele distinctive) pentru identificarea tranzactiilor transfrontaliere ce fac obiectul raportarii;
- se precizează că modelul formularului prin care intermediarii sau contribuabilii își vor îndeplini obligația de raportare va fi publicat ulterior. Mai mult, autoritățile fiscale vor elabora, de asemenea, un ghid pentru detalierea aspectelor referitoare la aplicarea dispozițiilor referitoare la semnele de referință pe care le folosesc intermediarii sau contribuabilii relevanți pentru a stabili dacă acordurile transfrontaliere trebuie raportate;
- se introduce obligația specifică de raportare până la data de 31 august 2020 a aranjamentelor transfrontaliere care fac obiectul raportării pentru perioada cuprinsă între 25 iunie 2018 şi 1 iulie 2020;
- sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor de raportare sunt cuprinse între 5.000 lei și 100.000 lei, după caz;
- prevederile ordonanței se aplică începând cu 1 iulie 2020.
- 9. Ordonanța Guvernului nr. 6/2020 pentru modificarea și completarea Codului fiscal și reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare
Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare (Monitorul Oficial nr. 72 din 31 ianuarie 2020).
Prin actul normativ se reglementează următoarele:
- • Directivei 2016/1.164/UE de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, precum şi pe cele ale Directivei 2017/952/UE a Consiliului din 29 mai 2017 de modificare a Directivei (UE) 2016/1.164 în ceea ce priveşte tratamentul neuniform al elementelor hibride care implică ţări terţe, după cum urmează („ATAD 2“):
- se introduc mai multe definiții la capitolul „Norme împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne”. Așadar, se definește tratamentul neuniform al elementelor hibride, grupul consolidat în scopuri de contabilitate financiară și acordul structurat. Astfel, se reglementează direct tratamentele neuniforme ale elementelor hibride.
- sunt stipulate regulile aplicate în situația în care există un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o dublă deducere și regulile aplicate în măsura în care există un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o deducere fără includere.
- de asemenea, sunt reglementate tratamentele neuniforme ale elementelor hibride inversate și tratamentele neuniforme ale rezidenței fiscale. În aplicarea acestor norme noi se utilizează și normele/conceptele/definițiile/exemplele elaborate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică cuprinse în raportul său privind neutralizarea efectelor schemelor bazate pe tratamentul neuniform al elementelor hibride.
- • Directivei (UE) 2018/1.910 a de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte armonizarea şi simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adăugată pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre şi Directiva (UE) 2019/475 de modificare a directivelor 2006/112/CE şi 2008/118/CE în ceea ce priveşte includerea comunei italiene Campione d'Italia şi a apelor italiene ale lacului Lugano în teritoriul vamal al Uniunii şi în domeniul de aplicare teritorială al Directivei 2008/118/CE, după cum urmează:
- includerea comunei italiene Campione d'Italia și a apelor italiene ale lacului Lugano în teritoriul vamal al Uniunii şi în domeniul de aplicare teritorială al Directivei 2008/118/CE a Consiliului în legatură cu accizele și se exclud din teritoriul Uniunii Europene din punctul de vedere al TVA,
- se modifică și completează regulile privind stocurile la dispoziția clientului, regulile privind tranzacțiile în lanț și condițiile de scutire pentru livrările intracomunitare de bunuri
- se suspendă până la data de 31 decembrie 2022 depunerea declarațiilor formular 392A, 392B și 393.
- 10. Brexit-ul și implicațiile acestuia
La data de 31 ianuarie 2020, 00:00 Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord părăsește Uniunea Vamală și piața unică a Uniunii Europene. Acordul privind BREXIT a fost aprobat de către Parlamentul Uniunii Europene, Consiliul Uniunii Europene și de către Parlamentul Britanic.
Acordul de retragere prevede o perioadă de tranziție până la 31 decembrie 2020 în care legislația actuală a Uniunii Europene continuă să se aplice. nu se vor efectua formalități vamale în perioada de tranziție, iar schimburile de mărfuri între Regatul Unit și Uniunea Europeană se vor considera livrări și achiziții intracomunitare. Raman aplicabile Directivele si Regulamentele UE in materia de TVA, Directive privind impozitarea directa si Regulamentele privind securitatea si cooperarea sociala.
Din perspectiva TVA, livrările de bunuri între Regatul Unit și UE vor fi considerate exporturi și importuri după încheierea perioadei de tranziție. Un posibil impact imediat va fi pentru companiile britanice care au înregistrare directă în scopuri de TVA în România. Astfel, acestea vor trebui să-și desemneze în perioada următoare un reprezentat fiscal în România. În caz contrar, riscă să le fie anulat codul de TVA.