I. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene
În data de 26 octombrie 2020, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative menite să vină în sprijinul contribuabililor.
În contextul pandemiei, o nouă serie de măsuri au fost adoptate în vederea sprijinirii activității contribuabililor, după cum urmează:
1. Eșalonarea la plată, în formă simplificată, a obligațiilor bugetare neachitate înregistrate după data declarării stării de urgență:
- Facilitatea se acordă pe o perioadă de 12 luni și vizează obligațiile acumulate după data de 16 Martie 2020;
- Facilitatea se aplică doar debitorilor care nu au înregistrat obligații fiscale restante dinainte de starea de urgență;
- Eșalonarea se va acorda în termen de cel mult 5 zile, fără a fi necesară constituirea de garanții;
- Pentru companiile care fac / vor face obiectul unei inspecții, eventualele sume suplimentare vor intra de asemenea în calendarul de eșalonare;
- Companiile care beneficiază de eșalonarea la plată a debitelor bugetare restante vor trebui să achite la zi toate taxele și impozitele apărute după primirea eșalonării.
Pentru a putea beneficia de această facilitate, contribuabilii trebuie să îndeplinească următoarele criterii cumulative:
- să depună o cerere la organul fiscal, până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv;
- contribuabilii persoane juridice trebuie să nu se afle în procedura de insolvență, faliment sau în proces de dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să fi depus toate declarațiile conform vectorului fiscal la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
De asemenea, pentru menținerea facilității, contribuabilii trebuie să:
- să declare și să achite obligații fiscale scadente cu termene ce curg după emiterea deciziei de eșalonare la plată cel mult până pe 25 a lunii următoare celei în care a intervenit scadența
- să achite obligațiile fiscale stabilite prin decizii de impunere până pe 30 a lunii următoare celei în care a intervenit scadența
- să achite diferențele de plată rezultate din depunerea de declarații rectificative în termen de 30 de zile de la data depunerii
- să respecte cuantumul și termenele graficului de eșalonare; totuși, eșalonarea nu își pierde valabilitatea dacă rata se achită până la următorul termen din grafic
- să achite obligațiile fiscale care nu au fost incluse în planul de eșalonare în termen de 180 de zile de la data emiterii deciziei de eșalonare
- să achite sumele rezultate din soluționarea deconturilor cu sume negative în termen de 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată. Pe perioada de eşalonare la plată, următoarele obligații accesorii curg:
- Dobânzi în cuantum de 0,01% / zi sunt datorate pentru fiecare rată din graficul de eşalonare începând cu data emiterii deciziei de eşalonare şi până la termenul de plată din grafic sau până la data achitării ratei;
- Penalități de întârziere în cuantum de 0,01% / zi se calculează până la data emiterii deciziei de eşalonare la plată.
- În cazul achitării cu întârziere a ratelor de eșalonare se va percepe o penalitate de întârziere în cuantum de 5% din suma rămasă nestinsă din rata de eșalonare, reprezentând obligații fiscale principale și/sau obligații fiscale accesorii eșalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată, după caz.
2. Cheltuielie cu testarea salariaților (pentru Covid) vor fi tratate ca avantaje salariale neimpozabile la calculul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale pe perioada stării de urgență și de alertă.
3. Contribuabilii plătitori de impozit specific nu vor datora impozit pentru perioada 26.10.2020-31.12.2020.
4. Mecanismul de restructurare a obligațiilor fiscale introdus prin OG 6/2019 a fost extins. Astfel, notificarea poate fi depusă între 01.11.2020 și 31.03.2021, iar cererea până la data de 31.06.2021.
5. Termenul privind rambursarea TVA cu control ulterior este prorogat până la 25 ianuarie 2021.
6. Amenda pentru marii contribuabili care nu și-au conectat casele de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al ANAF este suspendată până la data de 31.12.2020.
7. Se introduce posibilitatea acordării de reduceri de către Consiliile locale / Consiliul Municipiului București până la data de 2 decembrie în sensul reducerii impozitului anual pe clădiri cu o cotă de până la 50%, pentru clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și/sau alertă, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de MEEMA prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice.
II. Hotărârea de Guvern nr. 864/2020 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal
Guvernul României a adoptat la data de 16 octombrie 2020 prin publicarea în Monitorul Oficial a HG nr. 84/2020 o serie de măsuri fiscale în privința Normelor de aplicare a Codului Fiscal în ceea ce privește impozitului pe profit, taxa pe valoare adăugată și accize.
Cele mai relevante modificări sunt în sfera TVA, după cum urmează:
- Persoanelor fizice care încheie două tranzacții de vânzare ce au în vedere bunuri imobile în cursul unui an calendaristic, dintre care prima ar fi fost în mod normal taxabilă, li se vor lua în considerare la calculul plafonului pentru înregistrarea în scopuri de TVA ambele tranzacții, chiar dacă a doua operațiune este scutită din perspectiva TVA.
- Ca o aliniere la prevederile Codului Fiscal, transferurile alimentelor nu vor fi considerate livrări de bunuri în cazul în care sunt efectuate oricând în ultimele 10 zile de valabilitate până la data durabilității minimale, așa cum a fost definită în baza legii nr. 217/2016 privind risipa alimentară.
- Actul legislativ aduce, de asemenea, clarificări cu privire la cupoanele valorice (i.e. pot fi fizice sau electronice) și clarifică tratamentul tichtelor care oferă deținătorului doar o reducere a prețului de achiziție, nereprezentând astfel cupoane valorice.
- Pentru perioada cât codul de TVA este anulat se menționează posibilitatea efectuării unei ajustări pozitive (1/5 sau 1/20) a TVA dedusă pentru bunuri de capital la reînregistrarea în scopuri de TVA, dacă acestea mai sunt în patrimoniu și au fost folosite pentru operațiuni care dau drept de deducere.
- Data înregistrării în scopuri de TVA prin opțiune după începerea activității dar înainte de depășirea plafonului va fi 1 a lunii următoare solicitării (similar cu cazul depășirii plafonului). Anterior, aveam data comunicării deciziei de înregistrare pentru astfel de cazuri.
- Criteriile de risc în vederea înregistrării în scopuri de TVA au fost preluate în anexa nr. 5.