-
Acord privind schimbul de informatii in domeniul fiscal intre Romania si Jersey
Prin Legea 290/2015 din 20 noiembrie 2015 se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Jersey privind schimbul de informatii in domeniul fiscal, semnat la Londra la 1 decembrie 2014. Acordul prevede ca autoritatile competente sa isi acorde asistenta prin schimbul de informatii considerate relevante pentru administrarea si aplicarea legislatiei interne a celor doua state.
Fiecare parte se va asigura ca autoritatile sale competente au autoritatea sa obtina si sa furnizeze la cerere:
- Informatii detinute de banci, de alte institutii financiare si de orice persoana care actioneaza ca agent sau in calitate fiduciara, inclusiv imputernicitii si administratorii;
- Informatii privind dreptul de proprietate legal si efectiv asupra societatilor, parteneriatelor si a altor persoane;
- In cazul trusturilor, informatii privind constituitorii, administratorii, protectorii si beneficiarii;
- In cazul fundatiilor, informatii privind fondatorii, membrii consiliului fundatiei si beneficiarii;
- In cazul fondurilor sau schemelor colective de investitii, informatii privind actiunile, unitatile si alte drepturi.
-
Procedura privind acordarea unor facilitati fiscale
Prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3831/2015 se aproba Procedura de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central.
Organele fiscale competente, pot acorda urmatoarele facilitati:
- Amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii, pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor;
- Anularea obligatiilor de plata accesorii.
Pot face obiectul facilitatilor fiscale, urmatoarele categorii de obligatii de plata accesorii:
- Penalitatile de intarziere;
- O cota de 54.2% din dobanzi;
- O cota de 77.1% din majorarile de intarziere datorate de contribuabili pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr.46/2011.
Obligatiile de plata accesorii mentionate mai sus, sunt aferente:
- Obligatiilor de plata principale restante la 30 septembrie 2015 inclusiv;
- Obligatiilor de plata principale declarate suplimentar de contribuabil prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile fiscale principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv;
- Obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015 inclusiv si stinse pana la aceasta data;
- Obligatiilor de plata principale cuprinse in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare OUG nr. 44/2015.
Prezentul Ordin reglementeaza :
- elementele necesare notificarii;
- procedurile de acordare a amanarii la plata;
- procedurile de acordare a anularii obligatiilor de plata accesorii;
- procedurile de acordare a anularii la plata in cazul contribuabililor care beneficiaza de esalonari la plata;
- anexele pentru obligatiile de plata stabilite de organele fiscale.
-
Corectarea erorilor materiale TVA
Prin O.P.A.N.A.F. nr. 3604/2015 se aplica prevederile art. 105 alin. (4) din Noul Cod de procedura fiscala, referitoare la corectarea, erorilor materiale din decontul de taxa pe valoare Procedura permite corectarea urmatoarelor erori materiale:
- Erori de transcriere, precum preluarea eronata a sumelor din jurnale, inversarea unor cifre din sumele trecute in decont, preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare;
- Inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoare adaugata de plata, constatate de organele de control, in alte randuri decat cele stabilite prin reglementarile legale in materie;
- Erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoare adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
Prezentul act normativ prevede ca erorile materiale sa fie corectate in termenul de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale si doar pentru perioade care nu au fost supuse inspectiei fiscale.
-
Modificarea declaratiilor 200,201,205, 250 si 251
Prin O.P.A.N.A.F. 3605/2015 se modifica formularele 200, 201, 205, 250 si 251, dar si intructiunile de completare a acestora, ca urmare a intrarii in vigoare a noului Cod Fiscal.
Amintim ca formularele au urmatoarele denumiri si se vor utiliza in vederea declararii veniturilor realizate in anul 2015 si pentru stabilirea impozitului anual:
- 200 – „Declaratie privind veniturile realizate in Romania”;
- 201 – „Declaratie privind veniturile realizate in strainatate”;
- 205 – „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderilerealizate, pe beneficiari de venit”;
- 250 – „Declaratie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice”;
- 251 – „Declaratie de impunere anuala pentru veniturile realizate din strainaate de persoanele fizice”
Prezentul ordin a intrat in vigoare de la 15.12.2015.
-
Aprobarea a doua noi declaratii informative
O.P.A.N.A.F. nr. 2727/2015 a fost dat in aplicarea prevederilor art. 291, alin. (1), lit. a), b) si c) din noul Cod de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015), care prevede ca ANAF sa comunice autoritatii omoloage dintr-un stat membru, prin schimb automat, informatiile referitoare la perioadele de impozitare care incep dupa data de 1 ianuarie 2014 si care sunt disponibile cu privire la rezidentii din acel stat membru si la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, potrivit legislatiei din Romania:
- Venituri din munca;
- Remuneratii si alte beneficii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
- Produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene, in cazul schimbului de informatii sau al altor masuri similare.
- Pensii;
- Proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din imobile.
Prin prezentul Ordin au fost aprobate doua noi declaratii informative, care se vor depune anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul precedent, in format electronic, de platitorii de venituri sau de asiguratori care efectueaza plati sau care au incheiat asigurari de viata catre/cu rezidentiai altor state membre:
- Declaratia 402 – „Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau asimilate salariilor, inclusiv remuneratiile administratorilor si ale altor persoane asimilate acestora, rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate in Romania”;
- Declaratia 403 – „Declaratie informativa privind produsele de asigurari de viata contractate de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei”
Declaratiile se depun in format electronic sub forma unor fisiere PDF, care au atasate fisiere XML.
In temeiul aceluiasi articol, se emite si Ordinul ministerului finantelor publice nr. 4031/2015 prin care se aproba modelul formularului - 401 – „Declaratie informativa privind proprietatile imobiliare detinute de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei”. Formularul trebuie depus anual, pana la 10 aprilie, de fiecare primarie, in situatia in care au cetateni din alte state membre care detin proprietati in raza de competenta a acestora.
Ambele ordine intra in vigoare in data de 01 ianuarie 2016.
-
Aprobarea formularului 014 - „Notificare privind modificarea anului fiscal”
Prin Ordinul nr. 3495 din 2 decembrie 2015 se aproba modelul si continutul formularului 014 – „Notificare privind modificarea anului fiscal”.
Formularul se utilizeaza la comunicarea optiunii privind modificarea anului fiscal, se completeaza in 2 exemplare de contribuabil/imputernicit/reprezentant fiscal si se arhiveaza o copie la dosarul fiscal al contribuabilului. In vederea editarii se poate utiliza echipament informatic.
Formularul se depune in termen de 15 zile de la data inceperii anului fiscal modificat sau de la data inregistrarii contribuabilului, dupa caz.
Prevederile prezentului ordin se aplica din 1 ianuarie 2016.
-
Aprobarea procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte privind obligatiile fiscale restante sub o anumita limita
Prin Ordinul nr. 3497/2015 se aproba procedura privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistareaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita.
Potrivit prezentului ordin, creantele fiscale restante administrate de organul fiscal central, aflate in sold la 31 decembrie a anului,se scad din evidentele fiscale in primele 7 zile ale anului urmator.
Organul fiscal central evalueaza trimestrial cuantumul total al obligatiilor fiscale accesorii ale unui debitor, iar daca nu se depaseste o anumita limita, deciziile se emit dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatiile fiscale principale restante, astfel:
- Daca obligatiile fiscale nu depaseste 1500 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil;
- Daca obligatiile fiscale nu depaseste 1000 lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu;
- Daca obligatiile fiscale nu depaseste 500 lei, pentru celelalte categorii de contribuabili;
- Daca obligatiile fiscale nu depaseste 100 lei, pentru contribuabilul persoana fizica.
In cazul emiterii somatiilor sau titlurilor executorii, se respecta aceleasi plafoane ca cele de mai sus.
Deciziile se emit si se comunica debitorului cand se constata pericolul prescrierii dreptului de a stabili obligatii fiscale.
Prezentul ordin va intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2016.
-
Formulare privind declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Prin Ordinul nr. 3250/2015 se modifica si se completeaza O.P.A.N.A.F. NR. 1950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Prezentul act normativ modifica atat formularul 101–&„Declaratie privind impozitul pe profit”, cat si instructiunile de completare a acestuia.
Prevederile privind instructiunile de completare se aplica pentru veniturile realizate incepand cu data de 01 iunie 2015.
-
Ordin privind documentele financiar contabile
Prin Ordinul nr. 2634/ 2015 sunt prezentate atat aspectele generale ale documentelor justificative, cat si modalitatea de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, dar si modalitatea de pastrare si arhivare a acestora.
Ordinul intra in vigoare de la 01 ianuarie 2016.
-
Introducerea unui nou formular pentru persoanele impozabile inregistrate in scop de TVA care detin o licenta de furnizare a energiei electrice sau pentru activitatea traderului de energiei electrica
Prin Ordinul nr. 3628/2015 se aproba modelul si continutul formularului „089 – Declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art. 331 alin. (2), lit. e), punctul 2 din Codul fiscal”.
Formularul se completeaza de persoanele impozabile inregistrate in scop de TVA, care detin o licenta valabila de furnizare a energiei electrice sau o licenta pentru activitatea traderului de energie electrica, eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei si a caror activitate principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul propriu din energie electrica cumparata este neglijabil, respectiv de maximum 1% in perioada ianuarie-noiembrie a anului calendaristic sau in perioada din luna decembrie in care au detinut licenta, in situatia celor care obtin licenta de furnizare a energiei electrice in perioada 1-31 decembrie.
Formularul se depune la organul fiscal competent, anual, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an sau in perioada 1-20 ianuarie, in cazul in care licenta s-a obtinut in perioada 1-31 decembrie.
Prezentul Ordin intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016.
-
Ordin privind depunerea documentului de certificare intocmit de consultant fiscal
Prin Ordinul nr. 3635/2015 se aproba procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal, precum si a procedurii privind schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Camera Consultantilor Fiscali.
Contribuabilii pot opta pentru certificarea de catre un consultant fiscal a declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, anterior depunerii acestora la organul fiscal. Nota de certificare se intocmeste de catre consultantii fiscali, definiti potrivit O.G. nr. 71/2001 si care sunt inscrisi ca membri activi in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.
Prezentul act normativ contine prevederi cu privire la continutul notei de certificare, precum si un model de nota de certificare, dar si Procedura privind schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Camera Consultantilor Fiscali.
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare de la 01 ianuarie 2016.
-
Aprobarea formularului 600 – Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii
Prin Ordinul nr. 3655/2015 se aproba modelul, continutul, modalitatile de depunere si gestionare a formularului „600 - Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii”
Formularul se depune de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente prevazute la art. 148, alin. (1) si (2) din Codul Fiscal si care indeplinesc urmatoarele conditii, dupa caz:
- Venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;
- Venitul lunar estimat a se realiza potrivit art. 120, alin. (1) depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;
- Valoarea lunara a normelor de venit obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la art. 69 depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care in anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit.
Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu data de 01 ianuarie 2016.
-
Ordin privind unele formulare utilizate in administrarea impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice
Prin Ordinul 3622/2015 se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- 220 „ Declaratie privind venitul estimat/norma de venit” si „ Fisa capacitatii de cazare”
- 221 „ Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit” si „Anexa nr. .....la Declaratia privind veniturile din activitatile agricole impuse pe baza de norme de venit”;
- 222 „Declaratie informativa privind inceperea /incetarea activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate”;
- 223 – „Declaratie privind veniturile estimate pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale”;
- 224 – „Declaratie privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania”;
- 260 – „Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate/ contributii de asigurari sociale” si Anexa nr. 1 „Situatie privind modul de stabilire a venitului net pe baza normelor de venit”, respectiv anexa nr. 2 „Situatie privind stabilirea contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate/contributiei lunare de asigurari sociale”;
- 650 – „Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor&rbquo; si anexa &bbquo;Situatie privind stabilirea contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate”.
Formularele se utilizeaza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2016 si stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit pe venit si contributii sociale.
-
Ordin privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii
Ordinul nr. 3647/2015 modifica unele ordine ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in domeniul organizarii activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii. Prezentul act normativ aduce o serie de precizari cu privire la administrarea contribuabililor aflati in procedura insolventei.
Prezentul act normativ aduce o serie de precizari cu privire la administrarea contribuabililor aflati in procedura insolventei.
-
Organizare Administrare contribuabili mari
In ordinul O.P.A.N.A.F. nr. 3648/2015 se precizeaza faptul ca incepand cu data de 01 februarie 2016, Directia generala de administrare a marilor contribuabili va administra un numar maxim de 1500 de contribuabili. Acestia vor fi selectati in functie de urmatoarele criterii:
- Cifra de afaceri;
- Domeniul specific de activitate (BNR, banci, societati de asigurare etc.);
- Criteriul investitional (contribuabilii nou infiintati care preconizeaza ca vor face in urmatorii 3 ani investitii de minimum 10 milioane euro).
Lista cu marii contribuabili va fi aprobata prin ordin al presedintelui ANAF si va fi publicata pe site-ul www.anaf.ro .
-
Organizare administrare contribuabili mijlocii
In ordinul O.P.A.N.A.F. nr. 3649/2015 se precizeaza faptul ca incepand cu data de 01 februarie 2016, Directiile generale regionale vor administra un numar maxim de 22.000 de contribuabili mijlocii. Criteriul in functie de care acestia vor fi selectati il constituie cifra de afaceri.
Lista cu contribuabili mijlocii va fi aprobata prin ordin al presedintelui ANAF si va fi publicata pe site-ul www.anaf.ro .
-
Verificarea situatiei fiscale personale
Ordinul O.P.A.N.A.F. nr. 3704/2015 este dat in aplicarea art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, articol care prevede ca organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
In vederea acestei verificari, organul fiscal central efectueaza o serie de activitati preliminare si stabileste veniturile obtinute de persoana fizica in cursul perioadei verificate, utilizand metode indirecte de stabilire a veniturilor, aprobate prin O.P.A.N.A.F. 3733/2015 . Persoana supusa verificarii are obligatia de a depune o declaratie de patrimoniu si de venituri la solicitarea organului fiscal central. Prin ordinul 3704/2015 se stabileste atat modelul declaratiei, cat si elementele de patrimoniu si de venituri.
-
Ordin privind acordul de pret in avans
In aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se da O.P.A.N.A.F. nr. 3735/2015.
Potrivit Codului de procedura fiscala, acordul de pret in avans este actul administrativ emis de organul fiscal central in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului/platitorului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate cu persoane afiliate, astfel cum sunt definite in Codul Fiscal.
In vederea emiterii acordului de pret in avans, se depune o cerere insotita de documente relevante pentru emitere, precum si de dovada achitarii taxei de emitere in valoare de 20.000 euro pentru contribuabilii mari si 10.000 euro pentru ceilalti contribuabili.
Fata de organul fiscal, acordul pretului in avans este opozabil si obligatoriu, numai daca termenii si conditiile acestuia au fost respectate de contribuabil/platitor.
Prezentul act normativ stabileste procedura de emiterea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii pentru emiterea acestuia si a cererii de modificare, extindere sau revizuire a acordului de pret in avans.
-
Procedura contestare acte fiscale
Ordinul O.P.A.N.A.F. 3741/2015 este dat in aplicarea prevederilor art. 268-281 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care reglementeaza dreptul contribuabililor de a contesta actele administrative fiscale.
Contestatia reprezinta o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal.
Prin prezentul ordin este reglementata pe larg procedura de derulare a contestarii actelor administrativ fiscale.
-
Persoanele fara venituri obligate la plata CASS
Prin O.P.A.N.A.F. nr. 3743/2015 este stabilita procedura de inregistrare a persoanelor fara venituri de natura celor mentionate la art. 155 la organul fiscal competent, fara a se incadra in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse. Aceste persoane datoreaza, lunar, contributie de asigurari de sanatate si au obligatia sa solicite inregistrarea in termen de 15 zile de la data la care se incadreaza in aceasta categorie.
Prin prezentul ordin se aproba si modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- Declaratie de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu inregistreaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a CASS – formularul 604;
- Decizie de impunere privind CASS datorata de persoanele fizice care nu realizeaza venituri;
- Decizie de impunere privind CASS datorata pentru luna de inregistrare de persoanele fizice care nu realizeaza venituri;
- Cerere de incetare a calitatii de persoana fizica fara venituri – Formular 605.
-
Procedura de incasare impozit venituri agricole
O.M.F.P. nr. 4032/2015 este dat in aplicarea prevederilor art. 34, alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit carora, prin exceptie de la prevederile art. 34 si 38, impozitul si contributiile sociale aferente veniturilor din activitati agricole, datorate de persoanele fizice, potrivit legii, se pot achita in numerar si la organul fiscal local din localitatea in care isi are domiciliul fiscal contribuabilul unde nu exista o unitate teritoriala a A.N.A.F., daca intre autoritatea administratiei publice locale si A.N.A.F. s-a incheiat un protocol in acest scop.
Organul fiscal local depune sumele incasate potrivit alin. (1), in cont distinct de disponibil, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la incasare, impreuna cu situatia privind sumele incasate, care va cuprinde cel putin urmatoarele informatii: numarul si data documentului prin care s-a efectuat incasarea in numerar, CUI/CNP contribuabil, denumirea contribuabilului, tipul obligatiei achitate, suma obligatiei.
Prin prezentul act normativ se aproba procedura de incasare si virare la bugetul de stat si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate a sumelor incasate potrivit alin. (1), precum si modul de colaborare si de realizare a schimbului de informatii dintre organele fiscale centrale si organele fiscale locale.
-
Amanare la plata T.V.A. in vama
In aplicarea prevederilor art. 326 alin. (4) si (7) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, se da O.M.F.P. 4121/2015 care reglementeaza in detaliu procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri.
Potrivit art. 326 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (3), persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care au obtinut certificat de amanare de la plata, nu fac plata efectiva la organele vamale, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
Persoanele impozabile prevazute la alin. (4) evidentiaza taxa aferenta bunurilor importate in decontul prevazut la art. 323, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 297-301.
Pentru importul de bunuri scutit de taxa in conditiile prevazute la art. 293 alin. (1), lit. m), organele vamale pot solicita constituirea de garantii privind taxa pe valoarea adaugata.Garantia privind taxa pe valoare adaugata aferenta acestor importuri se constituie si se elibereaza in conformitate cu conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
-
Formular tipizat impozite locale
Conform prevederilor art. 495, lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au in proprietate cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta au obligatia sa depuna declaratii pana la data de 31 martie 2016 inclusiv, conform modelului aprobat prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului cod.
Prin O.M.F.P. 4067/2015 se aproba modelul de declaratie fiscala pentru stabilirea impozitului taxei pe cladiri rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice.
-
Formulare tipizate impozite locale
Prin Ordinul O.M.D.R.A.P. nr. 2068/2015 se aproba o serie de formulare utilizate in administrarea taxelor si impozitelor locale: chitanta, declaratie fiscala pentru stabilirea impozitului, decizie de impunere, certificat de atestare fiscala, cerere pentru certificat de atestare fiscala.
-
Stabilirea penalitatilor de nedeclarare
Potrivit art. 181 din Noul Cod de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0.08% pe fiecare zi , incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.
Ordinul 3834/2015 detaliaza procedura de stabilire a penalitatilor de nedeclararate.
-
Formulare de inregistrare fiscala
Prin O.P.A.N.A.F. nr. 3698/2015 se aproba modelul, continutul si instructiunile de completare a formularelor:
- 010 – „Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”
- 015 – „Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania”
- 020 –„ Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal”;
- 030 –„ Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal”;
- 040 –„ Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru institutii publice”;
- 050 –„ Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului”;
- 060 –„ Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru sediile secundare”;
- 061 –„ Declaratie privind sediile secundare”;
- 070 –&bdquo Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni / Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere”;
- Certificat de inregistrare in scop de T.V.A.;
- Certificat de inregistrare fiscala.
Prezentul act normativ stabileste, totodata, categoriile de obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent, care se inscriu in vectorul fiscal.
-
Procedura de furnizare de informatii bancare
O.P.A.N.A.F. nr. 3770/2015 este emis in aplicarea prevederilor art. 61 din Codul de procedura fiscala. Conform acestui articol, institutiile de credit au obligatia transmiterii in format electronic, la solicitarea fiscal central, toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii.
Zilnic, institutiile de credit, au obligatia de a raporta organului fiscal central, urmatoarele informatii:
- lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
- lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere.
Prin prezentul act normativ se detaliaza procedura de transmitere a informatiilor.
-
Cazurile speciale de executare silita
O.P.A.N.A.F. 3744/2015 este emis in aplicarea prevederilor art. 220 alin. (2^1) din Noul Cod de procedura fiscala, potrivit carora cazurile speciale de executare silita, precum si structura abilitata cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita, se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Cazurile speciale de executare silita sunt urmatoarele:
- hotararile judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, prin care s-a dispus recuperarea unor creante bugetare de la diversi debitori;
- inscrisurile emise in materie penala de catre instantele de judecata, privind ducerea la indeplinire de catre ANAF a masurilor asiguratorii sau de ridicare;
- hotararile judecatoresti definitive pronuntate ca urmare a sesizarilor formulate de catre comisiile de cercetare a averilor de pe langa curtile de apel;
- ordinele ministrului finantelor publice prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau resurselor economice detinute de persoane care fac obiectul sanctiunilor internationale;
- alte titluri executorii prin care se stabilesc accesorii sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotarari judecatoresti definitive.
-
Masuri de simplificare TVA
Prin O.M.F.P. nr. 4120/2015 se aproba instructiunile privind masurile de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 270 alin. (10) si art. 273 alin. (2), litera a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Aplicarea masurilor de simplificare este optionala pentru operatorii economici care desfasoara operatiuni cu bunuri:
- vandute in regim de consignatie;
- stocuri la dispozitia clientului;
- bunuri tranmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii.
-
Reguli noi privind rambursarea TVA in 2016
Prin Ordinului A.N.A.F. nr. 3699/2015 se aproba procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoare adaugata cu optiune de rambursare, dar si modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- Notificare privind prelungirea termenului de solutionare a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare;
- Notificare – prin acest document, persoana impozabila este informata de faptul ca Fiscul nu dispune de toate datele necesare solutionarii solicitarii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata; ea primeste un termen limita pana la care trebuie sa prezinte o serie de documente (mentionate si ele in cuprinsul notificarii) atat în original, cat si in copie, la sediul organului fiscal;
- Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata – organul fiscal mentioneaza in aceasta decizie valoarea TVA-ului aprobat la rambursare.
- Instiintare – prin acest document, secere contribuabilului sa prezinte, intr-un termen fix, o serie de documente, in vederea solutionarii cererii de rambursare a TVA-ului;
- Cerere de aplicare a regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru exportatori –Cu ajutorul acestei cereri, persoana impozabila poate cere sa ii fie aprobat regimul special de rambursare a TVA-ului;
- Decizie privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru exportatori – in aceasta decizie, i se comunica persoanei impozabile daca i-a fost aprobata sau nu aplicarea regimului special sau daca aplicarea regimului special a incetat.
- Decizie privind incheierea procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru contribuabilii declarati inactivi fiscal – prin acest document, contribuabilii declarati inactivi fiscal sunt informati cu privire la incheierea procedurii de solutionare a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.
- Prezentul ordin se aplica incepand cu deconturile depuse dupa data de 01 ianurie 2016, iar deconturile cu sume negative de T.V.A. in curs de solutionare la data aplicarii prezentului ordin se solutioneaza potrivit procedurii in vigoare la data depunerii lor.
-
Legea bugetului asigurarilor sociale pe 2016
In data de 19 decembrie 2015, a fost publicata Legea nr. 340/2015 – Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, in care a fost fixat si salariul mediu brut in valoare de 2.681 RON. Amintim ca in anul 2015 acesta era in valoare de 2.415 lei.
In functie de acest plafon, vor fi calculate si indemnizatiile de concediu medical, limita la CAS si ajutorul de deces, astfel prezenta lege stabileste ajutorul de deces in cazul:
- Asiguratului sau pensionarului, in cuantum de 2.681 lei;
- Unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, in cuantum de 1.341 lei.
In anul 2016, valoarea punctului de pensie este de 871.7 lei, iar indicele de corectie privind sistemul unitar de pensii publice este de 1.09.
-
Stabilirea salariului minim brut
Incepand cu data de 01 mai 2016, salariul de baza minim brut pe tara se stabileste la 1.250 lei/luna, pentru un program de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2016, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1017/2015 .
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1000-2000 lei pentru fiecare contract de munca individual in care salariul minim este stabilit sub cel mentionat, in masura in care, potrivit legii, fapta nu constituie infractiune.
-
Modificari asupra Codului fiscal
Legea 358/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala aduce o serie de modificari punctuale asupra noului Cod fiscal:
- In vederea determinarii impozitului pe cladiri detinute, cand acestea sunt utilizate in scop nerezidential se va anexa declaratiei de impunere un raport de evaluare, intocmit de un evaluator autorizat, care se va prezenta pana la data de 31 martie;
- In cazul in care se efectueaza modificari care determina cresterea ori diminuarea valorii impozabile cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia de a depune o noua declaratie de impunere, in termen de 30 de zile de la data modificarii;
- Masurile de taxare inversa pentru livrarile de console de jocuri, tablete PC, laptopuri, dispozitive cu circuite integrate sau telefoane mobile pot fi aplicate numai daca valoarea facturii exclusiv TVA este mai mare de 22.500 lei ;
- Deplasarea produselor supuse accizelor armonizate sufera modificari in cazuri deosebite, precum modificarea locului de descarcare sau expedierea catre o anumita tara, fara a cunoaste destinatarul ;
- Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se va stabili procedura de reglementare a circulatiei produselor accizabile, dar si procedurile de inregistrare pentru operatorii economici ce comercializeaza tutun, bauturi alcoolice, produse energetice.
Prezenta lege a intrat in vigoare incepand cu data de 03 ianuarie 2016.
- Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 882 din 25 Noiembrie
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 874 din 23 noiembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 926 din 15 Decembrie
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 926 din 15 Decembrie
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 924 din 14 Decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 972 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 912 din 9 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 905 din 7 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 910 din 9 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 934 din 17 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 18 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 18 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 943 din 21 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 952 din 22 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 952 din 22 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 952 din 22 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 927 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 972 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 975 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 975 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 974 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 978 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 972 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 975 din 29 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 984 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 983 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 969 din 28 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 942 din 19 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 987 din 31 decembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 988 din 31 decembrie 2015