-
Modificari ale unor acte normative
Actul normativ introduce modificari ale legislatiei privind concediile si indemnizatiile sociale de sanatate. In acest sens, se introduc, printre altele, noi reglementari referitoare in principal la: categorii de persoane asigurate care beneficiaza de indemnizatie de concedii si indemnizatii, baza de calcul, modalitatea de declarare/inregistrare la CNAS, modalitatea de solicitare a indemnizatiilor etc.
Ordonanta de urgenta nr. 68/2014 privind modificarea si completarea unor acte normative.[1]
[1] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 803 din 04/11/2014
-
Stabilirea pragurilor valorice pentru Intrastat
Au fost publicate pragurile valorice aferente obligatiilor de declarare in Intrastat, pentru anul 2015:
- 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri;
- 500.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Operatorii economici care in cursul anului 2014 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene, a caror valoare anuala, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si introduceri de bunuri, depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite, trebuie sa completeze si sa transmita la Institutul National de Statistica declaratii statistice Intrastat incepand cu luna ianuarie 2015.
Ordinul nr. 567/2014 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2015.[2]
[2] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 841 din 18/11/2014
-
Formalitati vamale pentru marfuri transportate pe fluviul Dunare
Prezentul ordin se refera la transportul marfurilor necomunitare pe apele fluviale ale Dunarii, introduse pe teritoriul Uniunii Europene fara formalitati vamale, si la principalele responsabilitati ale birourilor vamale, in acest sens.
Ordinul nr. 3177/2014 privind formalitatile vamale care se efectueaza pentru marfurile transportate pe fluviul Dunarea.[3]
[3] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 838 din 18/11/2014
-
Normele de completare a declaratiei Intrastat
Prin prezentul ordin sunt aprobate normele de completare a declaratiei statistice Intrastat, acestea fiind actualizate conform legislatiei nationale si europene.
Ordinul nr. 569/2014 privind aprobarea Normelor de completare a Declaratiei statistice Intrastat.[4]
[4] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 854 din 24/11/2014
-
Valoare nominala a unui tichet de masa
Prezentul ordin reglementeaza valoarea tichetelor de masa aferenta semestrului II al anului 2014, incepand cu luna noiembrie valoare nominala a unui tichet de masa este de 9,35 lei, aceasta valoare ramanand neschimbata fata de valoarea precedenta.
Ordinul nr. 2207/2014 privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2014.[5]
[5] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 845 din 20/11/2014
-
Valoarea aferenta tichetelor de cresa
Prezentul ordin reglementeaza valoarea tichetelor de cresa aferente semestrului II al anului 2014, incepand cu luna noiembrie valoarea unui tichet de cresa este de 440 lei.
Ordinul nr. 2208/2014 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul II al anului 2014.[6]
[6] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 845 din 20/11/2014
-
Organizarea activitatii contribuabililor mijlocii
Actul normativ stabilileste scoatrea din evidenta a contribuabililor mijlocii din administrarea administratiilor judetene ale finantelor publice sau a Administratiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator, daca nu mai sunt indeplinite conditiile specifice.
Ordinul suspenda reglementarea care prevede criteriile de selectie referitoare la organizarea activitatii de administrare a contribuabilor mijlocii, in ceea ce priveste volumul obligatiilor fiscale datorate si cifra de afaceri raportata pentru anul anterior.
Ordinul nr. 3564/2014 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.582/2013 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii.[7]
[7] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 863 din 27/11/2014
-
Organizarea activitatii marilor contribuabili
Actul normativ prevede atribuirea calitatii de mare contribuabil, incepand cu data de 1 ianuarie 2015, entitatilor rezultate in urma fuziunii cu alti contribuabili si sucursalele contribuabililor persoane juridice straine care detineau aceasta calitate la data de 31 decembrie 2014.
Prezentul ordin modifica unele conditii de iesire din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili. Ordinul suspenda aplicarea criteriului privind volumul obligatiilor fiscale datorate si cifra de afaceri raportata in situatiile de financiare incheiate.
Ordinul nr. 3565/2014 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.581/2013 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili.[8]
[8] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 863 din 27/11/2014
-
Rata dobanzii de referinta
Incepand cu data de 5 noiembrie, nivelul ratei de referinta a BNR este de 2.75 %/an, in scadere cu 0.25 puncte procentuale fata de cea anterior aplicabila (3.% pe an).
Circulara nr. 36/2014 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.[9]
[9] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 805 din 05/11/2014
-
Modificari aferente taxei clawback
Ordonanta aduce, printre altele, modificari cu privire la reglementarile privind stabilirea contributiilor pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatati, pentru detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor (taxa «claw –back»).
Prezentul ordinul aduce modificari cu privire la:
- modalitatea de efectuare a calculului aferent contributiei;
- modalitati privind raportarea;
- administrarea contributiei;
- plata de dobanzi si penalitati, in cazul in care transferul contributiilor nu este efectuat in termenul legal.
Totodata, sunt aduse clarificari cu privire la termenul de plata al contributiei de catre detinatorii de autorizatii care nu sunt persoane juridice romane.
Ordonanta de urgenta nr. 69/2014 privind stabilirea unor masuri financiare în domeniul sanatatii si pentru modificarea unor acte normative.[10]
[10] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 807 din 05/11/2014
-
Inventarierea anuala a patrimoniului
Reamintim faptul ca la inchiderea exercitului financiar companiile sunt obligate sa efectueze inventarierea anuala a patromoniului conform reglementarilor legii 82/1991. Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu privire la efectuarea inventarierii constituie contraventie la prevederile Legii 82/1991 a contabilitatii si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 leiConformarea societatilor comerciale in privinta cerintelor de inventariere a patrimoniului nu este doar o obligatie legala. Efectuarea inventarierii si evaluarea la data situatiilor financiare a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii luand in considerare valoarea de inventar reprezinta un element esential in asigurarea imaginii fidele a activelor, datoriilor, pozitiei financiare, profitului sau pierderii entitatii in situatiile financiare, astfel incat utilizatorii acestora sa fie in masura sa adopte cele mai bune decizii.
In acest sens, trebuie respectate urmatoarele aspecte de ordin procedural:
- Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza;
- Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, revine administratorului;
- Societatile comerciale au obligatia sa emita proceduri proprii privind inventarierea, in baza normelor legale, aprobate de administratorul entitatii; acestea se transmit comisiilor de inventariere;
- Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii;
- Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza de catre comisii de inventariere, numite prin decizie scrisa, emisa de administratorul entitatii. In decizia de numire se mentioneaza in mod obligatoriu componenta comisiei (numele presedintelui si membrilor comisiei), modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizata, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor;
- In conditiile in care entitatile nu au niciun salariat care sa poata efectua operatiunea de inventariere, aceasta se efectueaza de catre administratori;
- Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisiile de inventariere vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor contabile aplicabile;
- Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se pot efectua atat cu salariati proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare;
- Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii, contabilii care tin evidenta gestiunii respective si nici auditorii interni sau statutari;
- Prin proceduri interne, entitatile pot stabili ca la efectuarea operatiunilor de inventariere sa participe si contabilii care tin evidenta gestiunii respective, fara ca acestia sa faca parte din comisie;
- Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal;
- Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate;
- Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale;
- Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator;
- Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita pe baza inventarului.
-
Reevaluare constructii
La finele exercitiului financiar entitatile pot proceda la reevaluarea activelor conform prevederilor Ordinului 3055/2009.
Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de profesionisti calificati in evaluare, membri ai unui organism profesional in domeniu, recunoscut national si international.
La reevaluarea unei imobilizari corporale, amortizarea cumulata la data reevaluarii este tratata in unul din urmatoarele moduri:
- recalculata proportional cu schimbarea valorii contabile brute a activului, astfel incât valoarea contabila a activului, dupa reevaluare, sa fie egala cu valoarea sa reevaluata. Aceasta metoda este folosita, deseori, in cazul in care activul este reevaluat prin aplicarea unui indice; sau
- eliminata din valoarea contabila bruta a activului si valoarea neta, determinata in urma corectarii cu ajustarile de valoare, este recalculata la valoarea reevaluata a activului. Aceasta metoda este folosita, deseori, pentru cladirile care sunt reevaluate la valoarea lor de piata.
In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
- 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
- 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
Cota impozitului pe cladiri se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice.
-
Audit financiar
Entitatile obligate sa efectueze un audit financiar conform legislatiei romanesti sunt:
-
societatile care, la inchiderea unui exercitiu financiar, indeplinesc cel putin doua din urmatoarele trei criterii:
- Au active totale peste 3.650.000 euro
- Au cifra de afaceri neta peste 7.300.000 euro
- Au un numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar mai mare sau egal cu 50.
- societatile de interes public: institutiile de credit, societatile de asigurare/reasigurare, entitatile reglementate si supravegheate de CNVM (Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare), societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, companiile si societatile nationale, persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare de catre o societate-mama care aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara, societatile de leasing, si persoanele juridice, altele decat cele de mai sus, care beneficiaza de imprumuturi nerambursabile sau cu garantia statului.
-
societatile care, la inchiderea unui exercitiu financiar, indeplinesc cel putin doua din urmatoarele trei criterii: