-
Gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje
In data de 30 octombrie 2015 s-a publicat si a intrat in vigoare Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje. Actul normativ cuprinde prevederi cu privire la modalitatea de gestionare a tuturor ambalajelor intrate pe piata, indiferent de materialul din care sunt realizate, precum si la deseurile de ambalaje, indiferent de modul de generare, in scopul prevenirii si reducerii impactului asupra mediului.
Legea prevede atat obiectivele anuale la nivel national in vederea valorificarii de energie si a reciclarii, cat si amenzile pentru colectarea deseurilor de ambalaje, in situatia in care colectarea nu se efectueaza in mod selectiv.
Aceeasi lege aduce cu sine si modificari cu privire la obligativitatea pastrarii cutiei originale in care a fost livrat/cumparat un anumit produs. Astfel, in cazul in care operatorul economic conditioneaza schimbul sau reparatia unui produs aflat inca in garantie pe baza existentei ambalajului original, cumparatorul se poate adresa Autoritatii Nationale a Protectiei Consumatorului, iar comerciantul risca o amenda cuprinsa intre 15.000 si 25.000 lei.
-
Modificari privind schemele de ajutor de stat in agricultura
Hotararea nr. 880/2015 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizata in agricultura, cuprinde prevederi cu privire la schema de ajutor de stat acordata in domeniul agriculturii, dintre care enumeram:
- Valoarea totala maxima a schemei de ajutor de stat pentru perioada 2015-2020 este de 3.334.037,25 mii lei si se acorda de la bugetul de stat;
- Pentru plata ajutorului de stat in anul 2015, s-a alocat suma de 270.697,250 mii lei;
Ordonanta a intrat in vigoare la data de 26 octombrie 2015.
-
Modificari privind activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri
Prin Legea 254/2015 se aduc modificari cu privire la activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, astfel din data de 06 noiembrie 2015, domeniile din Clasificarea activitatilor din economia nationala in care se va putea presta munca necalificata ocazionala vor fi urmatoarele:
- Agricultura, vanatoare si servicii anexe – diviziunea 01;
- Silvicultura, cu exceptia exploatarii forestiere – diviziunea 02;
- Pescuit si acvacultura – diviziunea 03;
- Colectarea, tratarea si eliminarea deseurilor nepericuloase – clasa 3821 si clasa 3811;
- Comert cu ridicata al produselor agricole brute si al animalelor vii – grupa 462;
- Activitati de organizare a expozitiilor, targurilor, congreselor – grupa 823;
- Publicitate – grupa 731;
- Activitati de interpretare artistica – spectacole – clasa 9001, activitati-suport pentru interpretarea artistica – spectacole – clasa 9002 si activitati de gestionare a salilor de spectacole - clasa 9004;
- Activitati de cercetare-dezvoltare in stiinte sociale si umaniste – clasa 7220 (sapaturi arheologice);
- Activitati de intretinere peisagistica – plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare – clasa 8130;
- Cresterea materialului saditor – cresterea plantelor ornamentale, inclusiv gazon pentru transplantare, operatiuni de ingrijire/curatare a pomilor, activitati ale pepinierelor, cu exceptia celor pentru arbori de paduce – clasa 0130;
- Activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale – clasa 9140;
- Cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale – clasa 0149;
- Hoteluri si alte facilitati de cazare – diviziunea 55; facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata – clasa 5520 – tabere de copii (organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea acestuia);
- Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata – clasa 5520 – cabane;
- Activitati ale bazelor sportive – clasa 9311;
- Activitati ale cluburilor sportive – clasa 9312;
- Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente – diviziunea 5621.
-
Obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale
Prin Legea 267/2015 se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91 din 23 decembrie 2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Amintim ca obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice a aparut ca o necesitate a combaterii fraudei fiscale, urmarindu-se asigurarea unei mai bune monitorizari a activitatii operatorilor economici care desfasoara livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie si luand in considerare faptul ca aceste situatii aduc atingere interesului public general.
-
Valoarea indexata a tichetelor de masa
Prin Ordinul nr. 2184/2015 se stabileste suma de 9.41 RON ca valoarea nominala a tichetelor de masa, pentru semestrul II al anului 2015, incepand cu luna noiembrie.
Ordinul are in vedere prevederile legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, dar si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2015 privind unele masuri de natura fiscala si financiara pentru punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale.
-
Stabilirea pragurilor valorice Intrastat pentru anul 2016
Prin Ordinul nr. 501/2015 se aproba pragurile valorice pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2016, astfel se decide pastrarea acelorasi praguri valorice, respectiv:
- 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri;
- 500.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Actul prevede obligativitatea operatorilor economici care au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene in cursul anului 2015, a caror valoare anuala , depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite, de a completa si transmite la Institutul National de Statistica declaratii statistice Intrastat incepand cu luna ianuarie 2016.
Operatorii economici care depasesc pragurile stabilite in cursul anului 2016, vor completa si transmite declaratii statistice Intrastat in luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului 2015 depaseste pragurile Intrastat, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si respectiv, introduceri de bunuri.
-
Procedura exceptare CASS
Se stabileste modul de punere in aplicare a Deciziei Comisiei Fiscale centrale nr. 2/2015, prin Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 2963/2015 . Decizia mai sus mentionata reglementeaza scutirea de la contributia asigurarilor sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor a urmatoarelor persoane:
- Persoanele fizice, indiferent de cetatenie si de domiciliul stabil sau resedinta, care detin o asigurare sociala de sanatate incheiata pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene sau in statele cu care Romania are incheiata acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective care produce efecte pe teritoriul Romaniei si fac dovada valabilitatii asigurarii;
- Persoanele fizice, indiferent de cetatenie, care au domiciliul ori resedinta intr-un stat cu care Romania nu are incheiate acorduri privind sistemele de securitate sociala sau care nu beneficiaza de prelungirea dreptului de sedere temporara in Romania pentru o perioada mai mare de 90 de zile.
In vederea exceptarii de la plata CASS, persoana in cauza va depune la organul competent formularul 602 „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”. Formularul va fi insotit de documente justificative precum:
- Document portabil A1;
- TR/R1 – formular privind legislatia aplicabila;
- PM/RO101 - Certificat privind legislatia aplicabila;
- MD/RO101 – Certificat privind legislatia aplicabila.
In urma analizarii documentatiei mai sus mentionata, se va decide de catre organul fiscal acceptarea sau respingerea solicitarii de exceptare.
-
Norme pentru anularea accesoriilor
Prin O.M.F.P. 3831/2015 se detaliaza procedura de acordare a facilitatii fiscale in O.U.G. nr. 44/2015, se stabilesc pasii care trebuie parcursi, dar si organele fiscale competente si formularistica aferenta.
Pot face obiectul anularii urmatoarele obligatii de plata accesorii:
- Penalitatile de intarziere;
- O cota de 54.2% din dobanzi;
- O cota de 77.1% din majorarile de intarziere.
Obligatiile de plata accesorii sunt cele aferente:
- Obligatiilor de plata principale restante la 30 septembrie 2015;
- Obligatiile de plata principale declarate suplimentar de contribuabil prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatii cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015;
- Obligatiile de plata principale cu termene de plata pana la 30 noiembrie si stinse pana la aceasta data;
- Obligatii de plata principale cuprinse in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei.
Procedura de acordare a amanarii la plata:
- contribuabilii isi exprima intentia de a beneficia de anularea obligatiilor accesorii prin depunerea unei notificari la registratura organului fiscal;
- notificarea se solutioneaza de organul fiscal in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii, prin emiterea unei decizii de amanare la plata a obligatiilor accesorii ce pot face obiectul anularii; notificarile depuse anterior publicarii normelor metodologice se vor solutiona in termen de 5 zile de la data aparitiei normelor;
- notificarea va cuprinde cel putin: datele de identificare a contribuabilului, obiectul notificarii (intentia de a beneficia de O.U.G. 44/2015), data şi semnatura;
- in baza notificarii, organul fiscal emite si comunica contribuabilului decizia de amanare la plata a obligatiilor accesorii ce pot face obiectul anularii, iar institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturi bancare adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite prin poprire.
Procedura de acordare a anularii obligatiilor accesorii:
- anularea obligatiilor accesorii se solicita de contribuabili, inclusiv de catre cei care au depus notificare, prin depunerea unei cereri la registratura, dupa indeplinirea conditiilor de acordare;
- in termen de 5 zile de la data inregistrarii cererii de anulare, organul fiscal va emite decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, in vederea indeplinirii de catre contribuabil a conditiei prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenta;
- cererea de anulare se va solutiona in termen de 5 zile de la data platii unei cote de 45,8% din dobanzile evidentiate in decizia de la lit. b) ;
- cererea de anulare a accesoriilor cuprinde: datele de identificare a contribuabilului, obiectul cererii (se va preciza expres facilitatile fiscale solicitate), data si semnatura;
- contribuabilii care nu au notificat organul fiscal pot benefici de anularea obligatiilor prin achitarea cotei de dobandă care nu face obiectul anularii utilizand numarul de evidenta a platii;
- contribuabilii care se afla in procedura de executare silita trebuie sa notifice organul fiscal pentru a putea beneficia de anularea obligatiilor accesorii.
Prezentul act normativ prevede desfasurarea activitatilor de catre zilieri si in institutiile publice autorizate sa faca cercetari arheologice sau in oficiile judetene de studii pedologice si agrochimice.
Legea prevede ca in lipsa unui acord incheiat intre beneficiar si zilier privind plata remuneratiei, cel dintai risca o amenda cuprinsa intre 1000 si 5000 lei.
Legea a intrat in vigoare la data de 6 noiembrie 2015.
- Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 809 din 30 octombrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 793 din 26 noiembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 818 din 3 noiembrie 2015
- Publicata in Monitorul Oficial, nr. 839 din 10 noiembrie 2015
- Publicata in Monitorul Oficial, nr. 837 din 10 noiembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, nr. 858 din 18 noiembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 879 din 24 noiembrie 2015
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 874 din 23 noiembrie 2015