-
Normele de certificare a declaratiilor fiscale
Prin prezenta hotarare sunt aprobate normele de certificare a declaratiilor fiscale ale contribuabililor.
Prezentele norme se aplica pentru certificarea tuturor declaratiilor fiscale ale contribuabililor, persoane fizice sau juridice, care opteaza pentru certificarea de catre un consultant fiscal a declaratiilor fiscale, inclusiv a declaratiilor fiscale rectificative, anterior depunerii acestora la organul fiscal
Hotararea nr. 6/2014 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale ale contribuabililor.[1]
[1] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 883 din 04/12/2014
-
Normele tehnice de aplicare a dreptului de reprezentare privind Codul Vamal
Prezentul ordin aproba normele de aplicare a dreptului de reprezentare a persoanelor, in mod direct sau indirect, pe teritoriul Romaniei.
Ordinul nr. 3633/2014 pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a dreptului de reprezentare prevazut in Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar si Instructiunilor de completare a casetelor 2, 8, 14 si 54 ale declaratiei vamale in situatii particulare ce decurg din tipul reprezentarii.[2]
[2] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 882 din 04/12/2014
-
Stabilirea salariului de baza minim brut pe tara
Incepand cu data de 1 ianuarie 2015, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 975 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 de ore in medie pe luna in anul 2015, reprezentand 5,781 lei/ora.
Prezenta hotarare stabileste si salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata incepand cu data de 1 iulie 2015 la nivelul de 1.050 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 de ore in medie pe luna in anul 2015, reprezentand 6,225 lei/ora.
Hotararea nr. 1091/2014 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.[3]
[3] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 902 din 11/12/2014
-
Modificarea si completarea Legii contabilitatii
Principalele modificari si completari aduse de actul normativ sunt urmatoarele:
- Modificari cu privire la evidenta contabilitatii de catre persoanele fizice;
- Clarificari cu privire la persoana imputernicita sa detina functia de director economic sau contabil-sef;
- Clarificari privind situatiile financiare anuale cat si obligatiile de intocmire ale acestora;
- Precizari privind obligatia organelor de administratie, de a asigura ca situatiile financiare sunt intocmite conform reglementarilor in vigoare;
- Au fost aduse clarificari privind persoanele juridice de interes public;
- Obligatiile societatilor mama din punct de vedere al situatiilor financiare.
Ordonanta de urgenta nr. 79/2014 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991.[4]
[4] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 902 din 11/12/2014
-
Modificarea si completarea Codului fiscal
Prezentul act normativ aduce modificari cu privire la:
- Determinarea venitului net anual realizat din activitati independente;
- Obligatii cu privire la completarea Registrului de evidenta fiscala, de catre persoanele care obtin venituri din activitati independente;
- Prevederi cu privire la obligatiile declarative pentru veniturile obtinute din proprietate intelectuala;
- Perioada pentru care optiunea de a determina venitul net in sistem real este obligatorie;
- Impozitul platit pentru veniturile obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii;
- Modificarea locului prestarii serviciilor de radiodifuziune si televiziune;
- Data cursului valutar ce trebuie utilizata pentru facturile in alte monede;
- Modificari cu privire la anularea inregistrarii in scopuri de TVA de catre organele fiscale;
- Obligatiile declarative ale persoanelor care obtin licenta de furnizare a energiei electrice in luna decembrie a unui an calendaristic;
- Actualizarea anuala a nivelului accizelor armonizate;
Reglementarile intra in vigoare incepand cu 01 ianuarie 2015, cu exceptia prevederilor referitoare la inregistrarea in scop de TVA si anularea codul de inregistrare in scop de TVA, care intra in vigoare incepand cu data de 01 februarie 2015.
Ordonanta de urgenta nr. 80/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a altor acte normative.[5]
[5] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 906 din 12/12/2014
-
Modificarea structurii codurilor IBAN
Prezentul ordin modifica structura codurilor IBAN aferente conturilor de venituri si cheltuieli bugetare cat si a conturilor deschise la Trezoreria Statului. Actul normativ intra in vigoare incepand cu 01 ianuarie 2015.
Ordinul nr. 1650/2014 pentru modificarea Precizarilor privind structura codurilor IBAN aferente conturilor de cheltuieli si venituri bugetare, precum si conturilor de disponibilitati deschise la unitatile Trezoreriei Statului, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.271/2004.[6]
[6] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 900 din 11/12/2014
-
Aprobarea cotei anuale de energie electrica produsa din surse regenerabile
Pentru anul 2015 cota obligatorie de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie, care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi, este de 11,9% din consumul final brut de energie electrica.
Hotararea nr. 1110/2014 pentru aprobarea cotei anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie, care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi, pentru anul 2015.[7]
[7] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 931 din 19/12/2014
-
Mentinerea plafonului de 65.000 euro pentru TVA
Plafonul de 65.000 de euro aplicabil in cazul intreprinderilor mici va fi mentinut pana la data de 31 decembrie 2017.
Decizia 2014/931/UE din 16 decembrie 2014.[8]
[8] Publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 365/145 din 19 decembrie 2014
-
Clarificari aplicare cota redusa de TVA de 9%
Actul normativ stabileste tipurile de cazare, astfel incat cota redusa de TVA de 9% se va aplica si serviciilor accesorii cazarii.
Ordonanta de urgenta nr. 84/2014 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania.[9]
[9] Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 923 din 18/12/2014
-
Procedura de rambursare a TVA pentru persoanelor nestabilite in UE
Prezentul ordin aduce clarificari cu privire la rambursarea TVA catre persoanele care presteaza servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune.
Ordinul nr. 3998/2014 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii.[10]
[10] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 942 din 23/12/2014
-
Aprobarea modelului si continutului unor formulare
Au fost aduse o serie de modificari si completari formularului 230” Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor”.
Formularul este utilizat de catre contribuabili pentru directionarea unui procent din impozitul pe salarii catre entitati non-profit.
Ordinul nr. 4018/2014 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.[11]
[11] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 952 din 29/12/2014
-
Prelungirea termenului de exceptare declarare bonuri fiscale in decl. 394
Prezentul ordin prevede prelungirea termenului de exceptare a obligatiei privind declarararea bonurilor fiscale sub 100 euro, in declaratia informativa - cod.394, pana pe data de 31.12.2016.
Ordinul nr. 4019/2014 privind prorogarea termenului prevazut la pct. 1 lit. a) si b) din anexa nr. 2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.596/2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.[12]
[12] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 952 din 29/12/2014
-
Aprobarea formularului de constatare si sanctionare a contraventiilor
Prin prezentul ordin se aproba formularul "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", care este utilizat de catre personalul cu atributii de inspectie fiscala.
Totodata sunt aprobate si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului.
Ordinul nr. 3743/2014 pentru aprobarea formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor" utilizat de personalul cu atributii de inspectie fiscala, imputernicit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.[13][13] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 959 din 30/12/2014
-
Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc si a veniturilor din premii
Actul normativ aduce modificari, printre altele, la reglementarile privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, cat si la tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din jocuri de noroc si premii.
Aceste prevederi intra in vigoare in termen de 45 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.
Ordonanta de urgenta nr. 92/2014 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea unor acte normative.[14][14] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 957 din 30/12/2014
-
Castigul salarial mediu brut
Incepand cu 01 ianuarie 2015 castigul salarial mediu brut va fi de 2.415 lei, conform legii bugetului asigurarilor sociale pe anul 2015. Pe cale de consecinta, plafonul de 5 salarii medii brute pe economie, in anul 2015 va fi de 12.075 lei.
Reamintim faptul ca acest plafin este utilizat pentru:
- plafonarea CAS in cazul veniturilor din salarii;
- plafonul maxim pentru persoanele care obtin venituri din activitati economice si care sunt obligati sa depuna Formularul 600;
- persoanele care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care datoreaza CASS pentru veniturile obtinute in limita unui plafon maxim lunar de 5 salarii medii brute pe economie.
Legea nr.187 – legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2015.[15]
[15] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 961 din 30/12/2014
-
Modificarea reglementarilor contabile
Actul normativ are in vedere inlocuirea reglementarilor contabile prevazute de OMFP 3055/2009, care este astfel abrogat.
Noile reglementari contabile se aplica incepand cu 1 ianuarie 2015. Prin exceptie entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic vor aplica noile reglementari contabile de la inceputul primului exercitiu financiar ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2015.
OMFP nr.1802/30.12.2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.[16]
[16] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 963 din 30/12/2014
-
Modificari privind aparatele de marcat electronice fiscale
Prezentul act normativ modifica reglementarile privind obligatiile contribuabililor de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
De retinut, printre altele, urmatoarele noutati introduse de actul normativ:
- In anumite situatii exceptate de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este obligatorie emiterea de chitante, pentru incasarile in numerar aferente livrarilor/prestarilor efectuate catre populatie;
- Ministerul Finantelor Publice, va publica pe site-ul propriu Registrul distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale pe care acestia le comercializeaza, precum si o lista a unitatilor acreditate pentru comercializarea si/sau service-ul respectivelor aparate, inclusiv a tehnicienilor de service inregistrati, cu specificarea elementelor de identificare ale acestora;
La nivelul ANAF se va introduce, in forma electronica, un registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate. Astfel ANAF:
- va supraveghea si monitoriza aparatele de marcat electronice fiscale;
- operatorii economici vor avea obligatia de a asigura conectarea la distanta a aparatele de marcat electronice fiscale, in vederea transmiterii de date fiscale catre ANAF;
- ANAF va emite pana la data de 01 februarie 2017, norme privind procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale.
- Autorizarea distribuitorilor pentru noile case de marcat electronice fiscale se va efectua incepand cu data de 01 octombrie 2015;
- Incepand cu data de 01 ianuarie 2016 , se interzice comercializarea vechilor case de marcat electronice fiscale;
Noile case de marcat electronice fiscale vor fi utlizate:
- pentru marii contribuabili, incepand cu 1 aprilie 2016;
- pentru contribuabilii mijlocii, incepand cu 1 iulie 2016;
- pentru contribuabilii mici, incepand cu 1 noiembrie 2016
Ordonanta de urgenta nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.[17]
[17] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 966 din 30/12/2014
-
TVA la incasare
Incepand cu data de 01.01.2014 aplicarea sistemului de TVA la incasare a devenit optionala, iesirea/intrarea din/in sistem se poate face cu respectarea prevederilor legale.
Pentru intrarea, prin optiune, in sistem, pana pe 25 ianuarie, inclusiv persoanele impozabile care in anul precedent au realizat o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei si nu au aplicat sistemul in anul precedent.
In cursul anului se face doar renuntarea la sistem - prin optiune sau prin depasirea plafonului de 2.250.000 lei.Ordinul nr. 3884/2013 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (097) "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare".[18]
[18] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 10 din 08/01/2014
-
Plati anticipate de impozit pe profit
Incepand cu data de 1 ianuarie 2013, contribuabilii pot opta pentru declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate, efectuate trimestrial. Platile anticipate trimestriale reprezinta o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum.
Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.
Ordonanta 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.[19]
[19] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 627 din 02/09/2011