-
Modificare si inlocuirea declaratiilor 200, 201, 204, 205
Prin Ordinul presedintelui ANAF au fost modificate urmatoarele formulare:
- 200 - "Declaratie privind veniturile realizate din Romania",
- 201 - "Declaratie privind veniturile realizate din strainatate",
- 204 - "Declaratie anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale",
- 205 - "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit".
Noile formulare se vor utiliza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2013.
Ordinul nr. 3883 / 2013 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 2/06.02.2014.
-
Aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor prin autoimpunere sau retinere la sursa
Prin Ordinul presedintelui ANAF, a fost aprobat modelul si continutul fiecaruia dintre urmatoarele documente:
- Decont privind accizele – care se aplica incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2013;
- Instructiunile de completare a formularului 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” – care se aplica pentru declararea impozitelor si taxelor datorate incepand cu 1 ianuarie 2014;
- Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.
Ordinul 123 / 2014 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 87 din 04/02/2014.
-
Aprobarea formularului "Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor"
A fost aprobat modelul si continutul formularului "Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor" (650), precum si anexa "Situatie privind stabilirea contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate”.
Acest formular se utilizeaza pentru stabilirea platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, începand cu anul fiscal 2014.
Ordinul nr. 117 / 2014 pentru aprobarea formularului "Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor", a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 103 din 11/02/2014
-
Aspecte legate de întocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici
Au fost publicate prevederile legale referitoare la depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale.
Ordinul se aplica de catre entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3055/2009 de catre entitatile care aplica Sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2239/2011, precum si de cele carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.
Ordinul nr. 79 / 2014 privind principalele aspecte legate de întocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, a fost publicat Monitorul Oficial nr. 70 din 29/01/2014
-
Aprobarea modelului si continutului formularelor de declaratii informative
A fost publicat modelul si forma continutului formularelor 392A, 392B, 393, dupa cum urmeaza:
- Formularul „Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate în anul ....”, cod 392A, se completeaza de catre persoanele impozabile care, la 31 decembrie a anului de referinta, respectiv a anului pentru care se depune acest formular, erau înregistrate în scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri, efectiv realizata la acea data este inferioara sumei de 220.000 lei.
- Formularul „Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate în anul ....”, cod 392B, se completeaza de catre persoanele impozabile care, la 31 decembrie a anului de referinta, respectiv a anului pentru care se depune acest formular, nu erau înregistrate în scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri realizata la acea data, excluzand veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, este inferioara sumei de 220.000 lei.
- Formularul „Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania în anul ....”, cod 393, se completeaza de catre persoanele înregistrate în scopuri de TVA care, în cursul anului precedent, au prestat servicii de transport international de persoane si cuprinde suma totala a veniturilor obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane cu locul de plecare din Romania.
Declaratiile informative, mentionate anterior, se depun pana la data de 25 februarie a anului urmator celui de raportare, la organul fiscal competent.
Ordinul nr. 93 / 2014 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative ( 392A, 392B, 393 ) a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 76 din 31/01/2014.
-
Modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
Au fost modificate si completate normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Impozit pe profit
- Sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, cheltuielile reprezentand pierderile din creante înregistrate ca urmare a aducerii creantelor preluate prin cesionare de la valoarea nominala la costul de achizitie, potrivit reglementarilor contabile aplicabile ;
- Au fost adaugate in categoria veniturilor neimpozabile la calcul impozitului pe profit si dividendele primite de la o persoana juridica straina platitoare de impozit pe profit sau a unui impozit similar impozitului pe profit, situata într-un stat tert, cu care Romania are încheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la persoana juridica straina din statul tert, la data înregistrarii acestora potrivit reglementarilor contabile, pe o perioada neîntrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende. Aceasta regula se aplica doar daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine:
- certificatul de atestare a rezidentei fiscale a persoanei juridice straine, emis de autoritatea competenta din statul tert al carui rezident fiscal este ;
- declaratia pe propria raspundere a persoanei juridice straine din care sa rezulte ca aceasta este platitoare de impozit pe profit sau a unui impozit similar impozitului pe profit în statul tert respectiv ;
- documente prin care sa faca dovada îndeplinirii conditiei de detinere, pe o perioada neîntrerupta de 1 an, a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende.
- Se clarifica notiunea de «cifra de afaceri» utilizata la calculul plafonului pentru deducerea cheltuielilor cu sponsorizarea, in cazul in care aceasta nu este definita de reglementările contabile aplicabile;
- Sunt eliminate prevederile cu privire la declararea si impozitului pe profit datorat de catre persoanele juridice străine ca urmare a obtinerii de venituri din proprietăţi imobiliare şi din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare, in situatia in care platitorul de venit nu este nu este o persoană juridică română sau un sediu permanent al unei persoane juridice străine
- Contribuabilii care declara si platesc impozitul pe profit trimestrial si pentru care anul fiscal modificat începe în a doua, respectiv în a treia luna a trimestrului calendaristic, prima luna, respectiv primele doua luni ale trimestrului calendaristic respectiv vor constitui un trimestru, pentru care contribuabilul are obligatia declararii si platii impozitului pe profit, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare încheierii trimestrului calendaristic respectiv. Aceste prevederi se aplica si în cazul în care anul fiscal modificat începe în a doua, respectiv în a treia luna a trimestrului IV al anului calendaristic ;
- Contribuabilii care declara si platesc impozitul pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pentru anul fiscal modificat continua efectuarea platilor anticipate la nivelul celor stabilite înainte de modificare; în cazul în care anul fiscal modificat începe în a doua, respectiv în a treia luna a trimestrului calendaristic, prima luna, respectiv primele doua luni ale trimestrului calendaristic respectiv vor constitui un trimestru pentru care contribuabilul are obligatia declararii si efectuarii platilor anticipate, în suma de 1/12 din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, pentru fiecare luna a trimestrului, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare încheierii trimestrului calendaristic respectiv. Aceste prevederi se aplica si în cazul în care anul fiscal modificat începe în a doua, respectiv în a treia luna a trimestrului IV al anului calendaristic ;
- O persoana juridica romana, care distribuie dividende catre o persoana juridica romana, nu are obligatia de a retine, declara si plati impozitul pe dividende, in cazul in care beneficiarul dividendelor detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada neintrerupta de 1 an implinit pana la data platii acestora;
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
- A fost modificata definitia microintreprinderii, in sensul ca este considerata microintreprindere o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- realizeaza venituri, altele decat cele din activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc;
- realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, în proportie de peste 80% din veniturile totale ;
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul în lei a 65.000 euro ;
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale ;
- nu se afla în dizolvare cu lichidare, înregistrata în registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
- Conditiile mentionate anterior trebuie verificate pentru anul fiscal 2014 pe baza veniturilor realizate de contribuabil în anul 2013 ;
- Anul fiscal al unei microintreprinderi este anul calendaristic. In cazul unei microintreprinderi care se infiinteaza sau isi inceteaza existenta, anul fiscal este perioada din anul calendaristic in care persoana juridica a existat;
- In cazul in care in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele mentionate, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal.
Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi
- Se clarifica notiunea de transport international in contextul exceptarii veniturilor obtinute de nerezidenti din aceasta activitate de la impozitarea prin retinere la sursa;
- Se modifica criteriile privind scutirea impozitarii dividendelor, respectiv acestea sunt scutite de la impozitare la sursa in Romania daca perioada de detinere de minimum 10% din capitalul social este pe o perioadă neîntreruptă de cel puţin 1 an, care se încheie la data plăţii dividendului.
Taxa pe valoarea adaugata
- Persoanele impozabile care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare sunt obligate sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care au optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 2.250.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.;
- Orice persoana impozabila care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si care nu depaseste in cursul unui an plafonul de 2.250.000 lei poate renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului, prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent intre data de 1 si 25 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului;
- Au fost excluse din baza de impozitare sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, inclusiv atunci cand locatorul asigura el insusi bunul care face obiectul unui contract de leasing si refactureaza locatarului costul exact al asigurarii;
- Se aduc completari in norme cu privire la ajustarea/reducerea bazei de impozitare datorita desfiintarii totale sau partiale a contractelor pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii înainte de efectuarea acestora si in cazul refuzurilor totale sau parţiale privind cantitatea, calitatea ori preţurile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate;
- Au fost aduse clarificari cu privire ajustarile privind TVA aferentă serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor şi activelor corporale fixe, altele decât cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si pentru TVA aferenta bunurilor de capital;
- În cazul achizitiilor efectuate de la persoanele impozabile nestabilite in Romania si scutite de obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, justificarea deducerii taxei se face pe baza exemplarului original al facturii si a unei copii de pe decizia privind modalitatea de plata a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii realizate ocazional ;
- Facturile emise in perioada 1 ianuarie 2009-31 decembrie 2013 inclusiv, care nu au fost achitate total/partial pana la data solicitarii rambursarii pot fi cuprinse intr-o cerere de rambursare depusa pana la data de 30 septembrie 2014, fara a mai fi necesara dovada achitarii facturii.
Accize si alte taxe speciale
- Au fost aduse completari cu privire la baza de calcul utilizata un cazul accizelor datorate pentru alte produse accizabile (accize nearmonizate);
- Se precizeaza ca beneficiază la cerere de regimul de restituire şi operatorii economici, pentru anumite produse pentru care se platesc accize nearmonizate achiziţionate direct de către aceştia dintr-un stat membru sau din import, care ulterior sunt exportate, sunt livrate în alt stat membru ori returnate furnizorilor, fără a suporta vreo modificare;
- Se aduc precizari privind exigibilitatea accizelor aplicabile in cazul unor anumite produse pentru care se platesc accize nearmonizate si care sunt livrate în baza unui contract de consignaţie;
- Se modifica regulile referitoare conversia în lei a sumelor exprimate în euro in cazul accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia internă. Ministerul Finanţelor Publice comunică pe site-ul său modul de determinare a valorii în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiului din producţia internă, cel târziu până la data de 20 octombrie a fiecărui an;
- Se modifica prevederile referitoare la calculul accizelor pentru bere;
- Se modifica prevederile referitoare la alcoolul produs in gospodarile individuale;
- Se completeaza prevederile referitoare datorarea de accize pentru consumul propriu de energie electrica si consumul de energie electrică utilizat pentru menţinerea capacităţii de a produce, de a transporta şi de a distribui energie electrică;
- Se modifica si se completeaza normele referitoare la excepţiile de la regimul de accizare pentru produse energetice şi energie electrică;
- Se modifica prevederile referitoare Producţia şi transformarea produselor accizabile care trebuie realizate într-un antrepozit fiscal;
- Se completeaza prevederile referitoare la scutiri de la plata accizelor pentru produse energetice şi energie electrică;
- Se completeaza prevederile referitoare la produsele care nu intră sub incidenţa sistemului de marcare.
Hotararea nr. 77 / 2014 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 108 din 12/02/2014 si intra in vigoare la data publicarii in MO cu exceptia anumitor prevederi expres mentionate.
-
Aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
Prezenta metodologie stabileste modul de calcul al contributiilor si taxelor pe care contribuabilii trebuie sa le declare si sa le plateasca la Fondul pentru mediu.
Potrivit prezentului ordin, generatorii deseurilor (persoane juridice sau fizice care nu au calitatea de colector si/sau valorificator autorizat in conditiile legii) sunt obligati la plata contributiei de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii.
Mai departe, obligatia de a calcula, retine prin stopaj la sursa, declara si vira la Fondul pentru mediu contributia mai sus mentionata se afla in sarcina operatorilor economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor.
Vanzarea deseurilor de catre generatorii deseurilor catre operatorii economici care au calitatea de colector/ valorificator se face pe baza de factura/ adeverinta de primire si plata, cu retinerea contributiei de 3% la achitarea sumei cuvenite vanzatorului de deseuri, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Contributia la Fondul pentru mediu se declara si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.
Ordinul nr. 192 / 2014 privind modificarea Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 129 din 21/02/2014 .