-
Nivelul accizei diferentiat pentru motorina
A fost stabilit ca este supusa unui nivel al accizelor diferentiat, motorina utilizata drept carburant pentru motor, in scopul :
- Transportului rutier de marfuri cu autovehicule/ ansambluri de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
- Transportului de persoane, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de persoane.
Nivelul diferentiat se va realiza prin diminuarea cu 40 euro/1.000 litri, respectiv 47,34 euro/ tona, a nivelului standard prevazut pentru motorina – 473,85 euro/ 1.000 litri, respectiv 400,395 euro/ tona. Reducerea se realizeaza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat, catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana.
Ordonanata de urgenta nr. 14 / 2014 pentru pentru completarea art. 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. [1]
[1] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 241 din 04/04/2014
-
Modificarea formularelor 221 si 260
Au fost modificate modelul si continutul formularelor 221 – „Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit” si 260 – „Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate, precum si privind obligatiile de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale” prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Ordinul 530 / 2014 pentru aprobarea pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003. [2]
[2] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 247 din 07/04/2014
-
Procedura de solutionare a deconturilor de TVA cu sume negative
Au fost aprobate modificarile si completarile cu privire la procedura de solutionare a deconturilor de TVA cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata avand optiune de rambursare.
Modificarile vizeaza in principal urmatoarele:
- Solicitarile de rambursare depuse pentru acelasi termen legal de depunere se supun procedurii de solutionare in ordinea cronologica inregistrarii lor;
- Inspectia fiscala anticipata pentru solutionarea unui sau mai multor deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, la acelasi contribuabil, se poate finaliza chiar daca la acesta este in curs de efectuare o alta in spectie fiscala pentru o perioada anterioara;
- Au fost introduse noi elemente cu privire la etapele incadrarii in categoria de risc fiscal;
- In cazul deconturilor care prezinta un risc fiscal mic, organul fiscal emite, in termen de maximum 5 zile de la data depunerii decontului, decizia de rambursare;
- In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa ce a fost incadrat la risc fiscal mare, iar inspectia fiscala anticipata nu a inceput, compartimentul de inspectie fiscala va restitui decontul de TVA organului de administrare;
- In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa ce a fost incadrat la risc fiscal mare, iar inspectia fiscala anticipata a inceput, aceasta va fi continuata si finalizata ca inspectie fiscala partiala privind TVA;
Modificarile mentionate se aplica incepand cu :
- Deconturile de TVA aferente lunii martie 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna ca perioada fiscala de TVA;
- Deconturile de TVA aferente trimestrului I 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza trimestrul ca perioada fiscala de TVA;
- Deconturile de TVA aferente semestrului I 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza semestrul ca perioada fiscala de TVA;
- Deconturile de TVA aferente anului 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza anul ca perioada fiscala de TVA.
Ordinul nr. 491/2014 pentru modificarea si completarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare. [3]
[3] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 249 din 07/04/2014
-
Modificari cu privire la scutirea de impozit a profitului reinvestit
In legea 571/2003 privind Codul Fiscal, a fost introdus un nou articol cu privire la scutirea de impozit a profitului reinvestit.
Astfel, profitul investit in echipamente tehnologice considerate noi – masini, utilaje si instalatii de lucru – folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit.
Este important de retinut faptul ca scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate, se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva.
Suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, fara partea aferenta rezervei legale, se repartizeaza la finalul exercitiului financiar, cu prioritate pe constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar. Daca se realizeaza pierdere contabila, nu se recalculeaza impozitul pe profit aferent profitului investit, pe cale de consecinta contribuabilul nu repartizeaza la rezerve suma profitului investit.
Pentru a putea beneficia de aceasta facilitate, contribuabilii au obligatia de a pastra in patrimoniu echipamentele respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani.
Atentie:
- In cazul nerespectarii conditiei impuse, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul de profit si se percep creante fiscale accesorii, incepand cu data aplicarii facilitatii;
- Exista anumite echipamente care nu intra sub incidenta acestei facilitati (de exp.: echipamente transferate in cadrul operatiunilor de reorganizare, echipamente care sunt instrainate in procedura de faliment, etc.) ;
- Contribuabilii care beneficiaza de aceasta facilitate nu pot opta pentru metoda de amortizare accelerata pentru respectivele echipamente.
Facilitatea se aplica pentru profitul reinvestit in echipamentele tehnologice si/sau achizitionate dupa 1 iulie 2014 si puse in functiune la data de 31 decembrie 2016 inclusiv.
Ordonanta de urgenta nr. 19/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. [4]
[4] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 308 din 25/04/2014
-
Prelungirea termenului de depunere a cererilor privind solicitarea ajutorului de stat pentru motorina utilizata in agricultura
A fost prelungit termenul de depunere a cererilor privind solicitarea ajutorului de stat pentru motorina utilizata in agricultura.
Astfel, producatorii agricoli care nu au depus cereri pentru anul 2014, potrivit termenului legal pana la data de 31 decembrie 2013, pot depune cererile in perioada 5 mai 2014 -10 iunie 2014 inclusiv.
Hotararea nr. 319/2014 privind completarea art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 763/2013 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea unui ajutor de stat pentru motorina utilizata in agricultura [5]
[5] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 308 din 25/04/2014
-
Clasificarea ocupatiilor din Romania a fost completata cu noi grupe de baza
Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR) a fost completata cu descrierile si ocupatiile aferente grupelor de baza nou-introduse, conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor.
Ordin pentru completarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011 [6]
[6] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 245 din 07/04/2014
-
Stabilirea zilei de 2 mai ca zi libera
Pentru salariatii din sectorul public, ziua de 2 mai 2014 se stabileste ca zi libera.
Pentru ziua stabilita ca zi libera, institutiile publice isi vor desfasura activitatea in regim de program normal in ziua de 26 aprilie 2014 sau vor prelungi corespunzator timpul de lucru, pana pe data de 31 mai 2014, potrivit planificarilor stabilite.
Hotararea nr. 243/2014 pentru stabilirea zilei de 2 mai 2014 ca zi libera [7]
[7] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 245 din 07/04/2014
-
Modificarea Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi
Au fost modificate elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina ofertele initiatoare propuse in vederea tranzactionarii pe Piata Contractelor Bilatelare de Certificate Verzi.
Este mentionat faptul ca pretul propus prin oferta poate sa fie fix pe toata perioada de valabilitate a Contractului Bilateral de Certificate Verzi sau poate sa fie exprimat printr-o formula de calcul care contine exclusiv termeni determinati ori determinabili pe baza unor date publice, cu explicarea fiecarui termen.
Ordin nr. 25/ 2014 [8]
[8] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 247 din 07/04/2014
-
Circulara privind ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii
Incepand cu perioada de aplicare 24 martie-23 aprilie 2014 rata dobanzii platita la rezervele minime obligatorii constituite in lei este de 0,47% pe an, iar rata dobanzii platita la rezervele minime obligatorii constituite in dolari SUA este de 0,18% pe an.
Circulara nr. 13/2014 [9]
[9] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 279 din 16/04/2014
-
Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale
A fost aprobata Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale.
Durata verificarii situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit este stabilita de organul fiscal si nu poate fi mai mare de 6 luni, respectiv 12 luni in cazul in care sunt necesare informatii din strainatate.
Inaintea desfasurarii verificarii fiscale, contribuabilul este instiintat despre aceasta actiune printr-un aviz de verificare, transmis in scris de organul fiscal, cu cel putin 15 zile inainte de data inceperii verificarii fiscale. Ulterior primirii avizului, contribuabilul are la dispozitie 60 de zile, sub sanctiunea decaderii, pentru a prezenta documentele justificative in vederea clarificarii situatiei fiscale personale.
Perioada de 60 de zile in care contribuabilul trebuie sa prezinte documentele, poate fi prelungita o singura data, cu o perioada de 30 de zile.
Contribuabilul are dreptul de a amana verificarea fiscala, o singura data, prin solicitare scrisa, prezentand motivele solicitarii.
Ordinul nr. 544/2014 privind aprobarea Cartei drepturilor şi obligaţiilor persoanei fizice supuse verificării fiscale. [10]
[10] Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 270 din 11/04/2014