-
Verificarea persoanelor cu risc fiscal ridicat
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a demarat in cadrul Programului de asigurare a conformitatii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscal, verificarea a 5400 de contribuabili care prezinta o avere semnificativa.
Printre alte aspecte, autoritatile fiscale au vizat achizitiile de proprietati imobiliare, din perioada 2011-2013, cu valori de aproximativ 150.000 Euro si de achitiile de autoturisme, din aceeasi perioada, insumand aproximativ 75.000 Euro.
Contribuabilii vizati pentru verificarea amanuntita au fost impartiti de catre autoritatile fiscale in 4 categorii, astfel:
- grupa de risc 1 - persoane bogate actionari/asociati in firme «sarace». In aceasta categorie intra, spre exemplu, cei care detin patrimoniu semnificativ (case, masini, imprumuturi catre firme), care nu corespunde cu veniturile declarate, care sunt mult mai mici;
- grupa de risc 2 - persoane cu patrimoniu semnificativ, dar fara activitati economice cunoscute. In cazul acestora, exista posibilitatea ca persoanele sa obtina venituri fie din activitati legale nedeclarate, fie din activitati ilegale (camatarie, trafic de persoane etc);
- grupa de risc 3 - persoane cu venituri volatile. In domeniile acestora de activitate (showbiz), veniturile sunt volatile si provin inclusiv din exploatarea comerciala a dreptului de imagine, din participarea la evenimente, fara sa existe un contract permanent care sa permita urmarirea veniturilor;
- grupa de risc 4 - alte persoane care nu intra in cele trei profiluri de mai sus, dar care prezinta riscuri semnificative.
Decizia luata de conducerea ANAF a aparut ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuata de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice pe baza veniturilor declarate si alocarilor de fonduri, in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari.
Durata efectuarii verificarilor fiscale va fi de 6 luni, respectiv 1 an in cazul in care sunt necesare informatii din strainatate.
-
Procedura de inregistrare in scopuri de TVA
Prin Ordinul 1964/20151 se aduc cateva modificari cu privire la procedura de inregistrare in scopuri de TVA. In acest context, exista posibilitatea respingerii cererii de inregistrare in scop de TVA daca nu sunt furnizate corect si complet datele solicitate si daca nu este clara capacitatea societatii de a desfasura activitati care implica operatiuni din sfera TVA.
O alta modificare o reprezinta extinderea termenului de emiterea a deciziei autoritatii de la o zi la 3 zile, termen calculat de la data depunerii documentatiei complete.
-
Ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului 088
Prin prezentul ordin se adauga formularului 088 – „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” inca doua intrebari prin care autoritatea doreste sa afle daca administratorii/asociatii au creditat alte societatii in care au avut aceleasi functii si daca s-au mai depus alte declaratii 088 pentru aceeasi societate.
Prin noul formular se solicita contribuabililor si documente justificative ale informatiilor inscrise in declaratie, documente precum actele de studii ale administratorilor, copii dupa extrasele de cont, copii dupa contractele de munca incheiate de societate s.a.
Noul model de formular a intrat in vigoare la data publicarii prezentului ordin, respectiv 3 august 2015.Ordin nr.1966/2015 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (088) „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.”2
-
Regimul de declarare derogatoriu
Prezentul ordin modifica prevederile ce reglementeaza regimul de declarare derogatoriu, care se refera la posibilitatea agentilor economici de a nu mai depune declaratii fiscale in perioada in care au activitatea suspendata.
Prin ordinul 2097/2015 se stabileste faptul ca regimul de declarare derogatoriu inceteaza in luna in care sunt instituite noi obligatii declarative in sarcina contribuabilului.
Pentru a putea beneficia de facilitatile regimului derogatoriu de declarare, agentul economic nu poate avea salariati si trebuie sa indeplineasca mai multe conditii, cumulativ:
- sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
- sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare si/sau venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
- sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
- sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
- sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
- sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi;
- inactivitatea temporara sa fie inscrisa in Registrul Comertului.
Posibilitatea de nu depune declaratii fiscale pe perioada inactivitatii temporare a fost extinsa ulterior si in cazul persoanelor fizice autorizate. Solicitarea se face prin depunerea unei cereri la organul fiscal in a carei evidenta fiscala acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii.
Ordinul 2097/2015 pentru modificarea punctului 1 al cap. B din anexa nr. 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1221/2009 privind procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu3
-
Situatiile financiare anuale consolidate
Conform prevederilor Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 1802/20144, situatiile financiare anuale consolidate trebuie intocmite anul acesta pana la 31 august.
Legea stabileste faptul ca societatea-mama trebuie sa intocmeasca situatiile financiare anuale consolidate in termen de opt luni de la incheierea exercitiului financiar, daca aceasta face parte dintr-un grup si daca indeplineste una dintre conditiile:
- detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intr-o alta entitate, denumita filiala;
- este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau de supraveghere ale acelei filiale;
- este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra acelei filiale, in temeiul unui contract incheiat cu entitatea in cauza sau al unei clauze din actul constitutiv sau statut, daca legislatia aplicabila filialei permite astfel de contracte sau clauze;
- este actionar sau asociat al unei entitati si majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau de supraveghere ale entitatii in cauza (filiala) care au indeplinit aceste functii in cursul exercitiului financiar, in cursul exercitiului financiar precedent si pana in momentul intocmirii situatiilor financiare anuale consolidate, au fost numiti doar ca rezultat al exercitarii drepturilor sale de vot;
- este actionar sau asociat al unei entitati si detine singura controlul asupra majoritatii drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor acelei entitati (filiala), ca urmare a unui acord incheiat cu alti actionari sau asociati ai acelei filiale.
Principalul element de noutate propus de prezentul ordin este reclasificarea entitatilor economice in actegoriile de microentitati, entitati mici si mari. In functie de aceasta clasificare, fiecare va intocmi situatii financiare prescurtate sau cu mai multe componente.
-
Ordin privind aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale si de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice
Ordinul prevede patru proceduri care pot sa tina cont de incadrarea unui contribuabil intr-una sau mai multe situatii prevazute de Legea 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, respectiv:
- Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaaii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii;
- Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice ;
- Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice;
- Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice;
Ordinul nr. 2202/2015 pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligaţiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi al Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice.5
-
Infiintarea a doua noi tipuri de entitati juridice
Prin legea 219/20156 s-au infiintat in premiera, in Romania doua noi tipuri de entitati juridice: intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie.
Legea prevede ca cele doua tipuri de societati au obligatia de a asigura insertia profesionala a persoanelor care fac parte din grupuri vulnerabile (persoane sau familii care au risc de a-si pierde capacitatea satisfacerii nevoilor zilnice) si implicarea lor in activitati cu caracter social si/sau economic.
Despre intreprinderile sociale
Legea stabileste ca pot fi intreprinderi sociale atat cooperativele de gradul I si cele de credit, cat si asociatiile, fundatiile, casele de ajutor recirpoc ale salariatilor sau ale pensionarilor, societatile agricole, dar si oricare categorie de persoane juridice de drept privat care desfasoara activitati in domeniul economiei sociale. Acestea se certifica prin acordarea unui atestat de intreprindere sociala si functioneaza cu respectarea urmatoarelor criterii :
- actioneaza in scop social si/sau in interesul general al comunitatii;
- aloca minimum 90% din profitul realizat scopului social si rezervei statutare;
- se obliga sa transmita bunurile ramase in urma lichidarii catre una sau mai multe intreprinderi sociale;
- aplica principiul echitatii sociale fata de angajati, asigurand niveluri de salarizare echitabile, intre care nu pot exista diferente care sa depaseasca raportul de 1 la 8.
Despre intreprinderile sociale de insertie
Intreprinderea sociala de insertie este definita prin lege ca fiind intreprinderea sociala care are permanent cel putin 30% din personalul angajat apartinand grupului vulnerabil, astfel incat timpul de lucru cumulat al acestora sa reprezinte cel putin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor si care lupta impotriva excluziunii, discriminarilor si somajului.
Aceasta este certificata prin acordarea marcii sociale, care cuprinde certificatul care atesta statutul de intreprindere sociala de insertie, cu o valabilitate de trei ani de la data emiterii si un element specific de identitate vizuala care se aplica obligatoriu asupra produselor realizate sau a documentelor care demonstreaza prestarea unui serviciu.
Legea prevede o serie de beneficii pentru intreprinderile sociale de insertie precum:
- finantare din surse publice si/sau private, nationale ori internationale;
- gratuitatea pentru emiterea marcii sociale si inregistrarea in Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale;
- atribuirea unor spatii si/sau terenuri aflate in domeniul public al unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, in scopul desfasurarii activitatilor pentru care le-a fost acordata marca sociala;
- sprijin, in promovarea produselor realizate si/sau furnizate, serviciilor prestate ori lucrarilor executate in comunitate, precum si in identificarea unor piete de desfacere a acestora;
- sprijin in promovarea turismului si activitatilor conexe acestuia, prin valorificarea patrimoniului istoric si cultural local;
- alte facilitati si scutiri de taxe si impozite acordate de autoritatile administratiei publice locale, in condițiile legii;
Prezenta lege intra in vigoare incepand cu data de 27 August 2015, iar in termen de 60 de zile, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice trebuie sa elaboreze normele metodologice de aplicare.
-
Ordin pentru aprobarea procedurii privind lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor
Prin Ordinul nr. 1987/513/20157 se aproba Procedura cu privire la modalitatea de transmitere a informatiilor intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate cu privire la lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate.
Procedura prevede categoriile de persoane care beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei in conformitate cu Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, la care se adauga si studentii doctoranti prevazuti la art. 164 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011. De asemenea, actul normativ stabileste structura fisierului de raportare a informatiilor, dar si periodicitatea transmiterii acestora de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Ordinul intra in vigoare incepand cu data de 19 August 2015.
-
Ordin privind documentele in activitatea de supraveghere si control in domeniul produselor accizabile a Directiei generale a vamilor si structurilor vamale subordonate
Prin Ordinul 1959/20158 se aproba modelul si continutul formularelor si documentelor utilizate in activitatea de supraveghere si control in domeniul produselor accizabile, astfel actul normativ stabileste structura urmatoarelor:
- Ordin de control;
- Proces- verbal;
- Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri;
- Proces-verbal de sigilare/desigilare;
- Invitatie;
- Nota explicativa.
Ordinul intra in vigoare la data de 7 August 2015.