-
Ordonanta privind cazierul fiscal
Prin Ordonanta 39/2015 se defineste cazierul fiscal ca fiind un mijloc de evidenta si urmarire a respectarii disciplinei fiscale, contabile si financiare de catre contribuabili, in care se tine evidenta persoanelor fizice, juridice si a entitatilor fara personalitate juridica care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale si de cele care privesc disciplina financiara.
Prin noile reglementari se extinde si sfera de aplicare a acestuia, stabilindu-se ca documentul vizeaza si entitatile fara personalitate juridica si reglementeaza noi situatii care vor fi inscrise in document, precum mentiuni care vizeaza atragerea raspunderii patrimoniale cu un debitor ajuns in insolventa printr-o hotarare judecatoreasca.
Noua ordonanta aduce completari si cu privire la starea de inactivitate fiscala, precizand ca aceasta va fi inscrisa in cazierul reprezentantilor din perioada in care au aparut situatiile de declansare a starii de inactivitate. In cazul desemnarii unor noi reprezentanti legali, inactivitatea fiscala este inscrisa in cazierul fiscal al acestora numai daca situatia se mentine pentru o perioada mai lunga de un semestru calendaristic de cand au preluat reprezentarea respectivelor entitati.
Noul act normativ stabileste ca faptele sanctionate contraventional cu avertisment nu vor mai fi inscrise in cazierul fiscal.
Cu privire la situatiile in care este obligatorie prezentarea certificatului de cazier fiscal, se adauga si cea in care sunt cooptati noi membri in asociatii si fundatii, atunci cand acestia dobandesc si calitatea de reprezentanti legali.
Noile prevederi stabilesc eliberarea certificatului de cazier fiscal de oricare dintre organele fiscale competente, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului. Mai mult, acesta va putea fi solicitat si obtinut si in format electronic.
Ordonanta nr. 39/2015 privind cazierul fiscal a intrat in vigoare in 3 septembrie.
-
Ordin privind procedura de colectare a CASS
Prin Ordinul nr. 2319/2015 s-au adus modificari la formularistica utilizata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in procesul de colectare a contributiilor obligatorii la sanatate pentru persoanele care realizeaza venituri din chirii, astfel la formularul 630 – Decizia de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate, s-au adaugat doua anexe:
- Anexa nr.1 a- "Situatie privind stabilirea contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate"
- Anexa nr.1b - ”Situatie privind stabilirea obligatiilor anuale de plata ale contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor in vederea acordarii deducerii potrivit Titlului III Impozitul pe venit din Codul fiscal”.
Odata cu acestea se aproba si modelul formularului 632 – Decizie pentru desfiintarea deciziei de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate. Formularul se utilizeaza pentru desfiintarea totala a obligatiilor de plata, stabilite prin decizie de impunere anuala, iar pentru desfiintarea partiala a obligatiilor se va utiliza formularul 630, completat corespunzator.
Ordinul ANAF nr. 2319/2015 - aprobarea formularului 630 „Decizie de impunere anuala pentru stabilirea CASS” si a formularului 632 „Decizie privind desfiintarea deciziei de impunere anuala pentru stabilirea CASS"
-
Modificari cu privire la reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de reorganizare ale societatilor.
Prin Ordinul 897/2015 se aproba normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Ordinul prevede noi reglementari pentru operatiunile de reorganizare, respectiv respectarea prevederilor legale cu privire la pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor contabile. In acest sens, societatile care preiau elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la alte societati, sunt raspunzatoare pentru pastrarea si arhivarea documentelor apartinand societatilor predatoare. In ceea ce priveste proiectul de fuziune sau divizare, trebuie sa se prevada societatea care raspunde de pastrarea si arhivarea documentelor societatii care isi inceteaza existenta.
Ordinul prezinta de asemenea studii de caz si monografii contabile pentru fiecare din operatiunile mentionate.
Prezentul act normativ a intrat in vigoare de la 22 septembrie 2015.
- Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 655 din 31.08.2015
- Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 709 din 22.09.2015
- Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 711 din 22.08.2015