Legea 227/2015 privind Noul Cod Fiscal a fost publicata in data de 3 septembrie 2015 si va intra in vigoare incepand cu anul viitor. In acest sens va prezentam mai jos principalele modificari:
DISPOZITII GENERALE
•Au fost introduse principii noi cum ar fi:
- Justetea impunerii sau echitatea fiscala - principiu prin care se asigura ca sarcina fiscala a fost stabilita pe baza puterii contributive a fiecarui contribuabil (i.e marimea veniturilor sau a proprietatilor);
- Principiul predictibilitatii impune ca orice modificare sau completare sa intre in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator. In cazul in care se introduc impozite, taxe sau contributii obligatorii noi, sunt majorate cele existente, se elimina sau se reduc facilitati fiscale existente, acestea vor intra in vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecarui an si vor ramane nemodificate cel putin pe parcursul acelui an.
• In capitolul de definitii au fost introduse explicatii noi, dupa cum urmeaza:
- Centrul intereselor vitale – statul cu care relatiile personale si economice ale persoanei fizice sunt mai apropiate;
- Locul conducerii efective - locul in care se iau deciziile economice strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau si/sau locul unde isi desfasoara activitatea directorul executiv si alti directori care asigura gestionarea si controlul activitatii societatii comerciale;
- Metoda scutirii – se refera la scutirea de impozit a venitului sau a profitului obtinut in alt stat, conform conventiilor de evitare a dublei impuneri;
- Operatiuni cu instrumente financiare – orice transfer, exercitare sau executare a unui instrument financiar, definit de legislatia in materie, din statul in care a fost emis, indiferent de piata/locul de tranzactionare unde are loc operatiunea;
- Principiul valorii de piata – atunci cand conditiile stabilite sau impuse in relatiile comerciale sau financiare intre doua persoane afiliate difera de acelea care ar fi existat intre persoane independente, se pot ajusta profiturile astfel incat sa reflecte valoarea de piata (definitie preluata din Art.9 privind Conventia Model OECD privind dubla impunere);
- Stock option plan – un program initiat in cadrul unei societati comerciale ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau tranzactionate in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, prin care se acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia sau persoanelor juridice afiliate ei, dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau de a primi cu titlu gratuit un numar determinat de valori mobiliare emise de entitatea respectiva;
- International transport – orice activitate de transport pasageri sau bunuri efectuat de o intreprindere in trafic international, precum si activitatile auxiliare, strans legate de aceasta operare si care nu constituie activitati de sine statatoare, separate. Nu reprezinta transport international cazurile in care transportul este operat exclusiv intre locuri aflate pe teritoriul Romaniei.
- Retinere la sursa numita si retinere prin stopaj la sursa – metoda de colectare a impozitelor si contributiilor sociale obligatorii prin care platitorii de venituri au obligatia, legala, de a le calcula, retine, declara si plati.
• In capitolul de definitii au mai fost aduse modificari si/sau completari la norme existente, cum ar fi:
- persoane afiliate;
- asociere fara personalitate juridica (inlocuita cu entitate transparenta fiscal cu sau fara personalitate juridica );
-
dividend:
- se elimina sumele platite pentru bunuri si servicii de catre companie catre asociati/actionari peste pretul pietei si sumele platite pentru bunuri si servicii utilizate in folosul personal al asociatilor/actionarilor;
- se considera dividende si: castigurile obtinute de catre persoanele fizice din detinerea de titluri de participare la organisme de plasament colectiv si veniturile in bani si in natura distribuite de societatile agricole, cu personalitate juridica, catre participantii la acestea.
- redeventa – spre exemplu se intelege prin plata unei redevente si dreptul de a efectua inregistrari audio, video (i.e spectacol, emisiuni, evenimente sportive s.a.) si dreptul de a le transmite sau retransmite catre public, indiferent de modalitatea tehnica de transmitere;
- valoarea fiscala.
• Se cuprinde in definitia sediului permanent si referinta la Comentariile de la art.5 “Sediul permanent” din modelul OCDE al Conventiei privind dubla impunere;
•Se completeaza si modifica clauza anti-abuz de la art.11 cu definitia tranzactiilor transfrontaliere artificiale, tranzactii care sunt excluse de la aplicarea prevederilor Conventiilor privind dubla impunere;
• Se introduce obligatia autoritatilor fiscale de a ajusta pretul unei tranzactii desfasurate intre partile afiliate la nivelul tendintei centrale a pietei (valoarea mediana), in situatia in care tranzactiile nu respecta principiul valorii de piata;
• Se elimina definirea metodelor de stabilire a valorii de piata, in cazul tranzactiilor desfasurate intre parti afiliate si se introduce in textul de lege referinta la utilizarea prevederilor din Liniile Directoare privind preturile de transfer emise de catre OCDE, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare;
• Se introduce o noua clauza anti abuz care are in vedere dreptul autoritatilor de a anula TVA, dedusa in situatia in care acest drept a fost exercitat in mod abuziv, avand in vedere indeplinirea cumulativa a doua conditii:
- obtinerea unor avantaje fiscale;
- trebuie dovedit, in mod obiectiv, faptul ca scopul esential al tranzactiilor este de a obtine un avantaj fiscal.
IMPOZIT PE PROFIT:
• Se includ in categoria contribuabililor si persoanele juridice straine care au locul conducerii efective in Romania si sunt eliminate entitatile transparente fiscal cu personalitate juridica;
• Se stabilesc reguli speciale de impozitare referitoare la definirea veniturilor neimpozabile pentru anumite categorii de contribuabili cum ar fi: cultele religioase, institutiile de invatamant particular superior acreditate si autorizate, asociatiile de proprietari, organizatiile nonprofit etc.;
• Se introduc in textul de lege precizari cu privire la perioada impozabila, pentru contribuabilii care se infiinteaza in cursul unui an fiscal si pentru situatia in care activitatea inceteaza in cursul unui an fiscal;
•Se modifica termenul cu privire la obligatia de comunicare a optiunii pentru an fiscal modificat (diferit de anul calendaristic) de la 30 de zile la 15 zile;
• Se elimina din categoria contribuabililor care platesc impozit pe profit, in cota de 5%, companiile care activeaza in domeniul pariurilor sportive;
• Se introduce notiunea de «rezultat fiscal» si posibilitatea contribuabililor de a corecta, din punct de vedere fiscal, erorile inregistrate in contabilitate:
- prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera (se depune declaratie rectificativa), daca sunt corectate potrivit normei contabile pe seama rezultatului reportat;
- sau sunt luate in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal al anului curent, daca sunt corectate potrivit normei contabile pe seama contului de profit si pierdere.
• Se completeaza prevederile referitoare la facilitatea fiscala acordata pentru activitatile de cercetare – dezvoltare, in sensul in care deducerile nu se recalculeaza in situatia nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare;
• Se extinde facilitatea privind profitul reinvestit si pentru activele din clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normelor de functionare a mijloacelor fixe, precum si pentru programele informatice (i.e calculatoare, echipamente periferice, aparate de casa, de control si facturare, s.a.);
• Se modifica si se completeaza categoria veniturilor neimpozabile din care mentionam in principal:
- dividendele primite de la o persoana juridica romana, indiferent de procentul de detinere si perioada de detinere;
- venituri inregistrate ca urmare a refacturarii cheltuielilor nedeductibile;
- sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor, cu ocazia reducerii capitalului social;
- veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, daca Conventia de evitare a dublei impuneri cu acel stat prevede aplicarea metodei scutirii.
•Se completeaza transpunerea Directivei UE privind regimul fiscal comun al dividendelor primite din state membre UE cu prevederi anti abuz reefritoare la excluderea din sfera Directivei a tranzactiilor care au ca scop obtinerea unui avantaj fiscal;
•Se modifica regula generala de deductibilitate in sensul in care sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurari activitatii economice;
•Se introduce principiul conform caruia cheltuielile cu salariile si asimilate salariilor sunt considerate cheltuielil deductibile;
•Se modifica si completeaza prevederile referitoare la cheltuielile cu deductibilitate limitata, din care mentionam in principal urmatoarele:
- se simplifica modul de calcul al cheltuielilor de protocol deductibile si a rezervei legale, prin raportarea la rezultatul contabil, fara ajustarea veniturilor neimpozabile si cheltuielilor aferente acestor venituri, iar cota de 2% ramane neschimbata;
- cheltuielile sociale sunt deductibile in limita unei cote de pana la 5%, fata de 2 % cum era in trecut, aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalulului;
- se mentioneaza ca in categoria cheltuielilor sociale sunt incluse si cheltuielile cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;
- se majoreaza limita privind una din conditiile creditului fiscal pentru cheltuielile cu sponsorizarea de la 0,3% la 0,5% din cifra de afaceri;
- sunt eliminate din categoria cheltuielilor limitate contributiile la schemele de pensii facultative (400 euro/an/angajat) si primele de asigurare voluntara de sanatate (250 euro/an/angajat), limitele respective fiind analizate la nivelul salariatului;
- se aduc clarificari cu privire la diferentele de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unii contract de leasing, in contextul limitarii cu 50% , care se aplica asupra diferentei nefavorabile de curs (venituri minus cheltuieli);
• Se modifica si completeaza categoria cheltuielilor nedeductibile, din care mentionam in principal urmatoarele:
- se coreleaza regulile privind impozitul pe profit cu regulile privind TVA in situatia stocurilor si activelor lipsa din gestiune ori degradate neimputabile (i.e sunt considerate deductibile daca au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii, au termen de valabilitate/expirare depasit);
-
sunt nedeductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta cu alte servicii, daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii:
- sunt prestate de entitati situate in state cu care Romania nu are instrumente privind schimbul de informatii ; tranzactiile sunt considerate artificiale.
- tranzactiile sunt considerate artificiale.
- se modifica prevederile privind pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in sensul acordarii deductibilitatii daca acestea sunt acoperite de contracte de asigurare;
- in cazul cheltuielilor privind ajustarile pentru deprecierea creantelor se elimina conditia cu privire la includerea acestora in veniturile impozabile;
• Sunt deductibile ajustarile pentru deprecierea mijloacelor fixe in situatiile urmatoare:
- sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cazuri de forta majora;
- au fost incheiate contracte de asigurare.
• Se introduc modificari si completari cu privire la cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar, din care mentionam in principal:
- la calculul gradului de indatorare in capitalul imprumutat se includ si creditele/imprumuturile care au termen de rambursare peste un an si nu prevad calcul de dobanda;
- se includ si creditele/imprumuturile mai mici de un an care sunt prelungite, astfel incat perioadele curente insumate cu perioadele anterioare depasesc un an. Caz in care, impozitul pe profit se recalculeaza si pentru perioadele anterioare prelungirii;
- nivelul ratei dobanzii anuale pentru imprumuturile in valuta se stabileste la 4%;
- se precizeaza faptul ca nu intra sub incidenta regulilor privind calculul gradului de indatorare dobanzile incluse in valoarea activelor cu ciclu lung de fabricatie, inregistrate conform normelor contabile.
• Sunt considerate active amortizabile fiscal cheltuielile aferente achizitionarii contractelor de clienti, recunoscute ca active necorporale, potrivit normelor contabile si se amortizeaza pe durata acestor contracte;
• Se introduc completari cu privire la amortizarea fiscala a cheltuielilor ulterioare incluse in valoarea activelor corporale si necorporale, in sensul in care daca recunoasterea in valoarea activului se inregistreaza dupa expirarea duratei de utilizare, se stabileste o noua durata de amortizare, de catre o comisie tehnica interna sau un expert tehnic independent;
• Se introduc prevederi cu privire la pierderea fiscala, precum si cu privire la obligatiile de declarare si plata a impozitului pe profit in cazul contribuabililor care se dizolva cu lichidare. Astfel, perioada cuprinsa intre prima zi a anului urmator celui in care a inceput operatiunea de lichidare si data inchiderii procedurii de lichidare se considera un an fiscal;
•Sunt armonizate prevederile legislatiei domestice aplicabile operatiunilor de reorganizare (i.e fuziuni, divizari, transfer de active) cu prevederile legislatiei europene aplicabile acestor situatii. In acest context mentionam in principal urmatoarele modificari:
- se elimina neutralitatea fiscala in situatia contributiilor cu active la capitalul social al unei companii;
- in situatia divizarii partiale neutralitatea fiscala se aplica doar daca se efectueaza transferul unei ramuri de activitate, lasandu-se in societatea cedenta cel putin o ramura de activitate.
• Se reglementeaza situatia calcularii impozitului pe profit pentru cazul in care inainte de sfarsitul unui an fiscal, nu se determina daca activitatile unui nerezident in Romania vor fi pe o durata suficienta pentru a deveni un sediu permanent, in sensul un care veniturile si cheltuielile vor luate in considerare in urmatorul an fiscal, daca durata depaseste termenul de 6 luni sau termenul prevazut in Conventia de evitare a dublei impuneri;
•In cazul veniturilor obtinute de persoane juridice straine din cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, se elimina obligatia cumparatorului de a retine impozitul daca acesta este o persoana juridica romana sau sediu permanent in Romania;
•Se introduc modificari si completari referitoare la evitarea dublei impuneri, respectiv la aplicarea creditului fiscal si a metodei scutirii pentru veniturile obtinute din strainatate de catre un sediu permanent al unei persoane juridice romane, confrom prevederilor Conventiei de evitare a dublei impuneri;
•In cazul contribuabililor care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, platile anticipate aferente trimestrului IV se declara si se platesc pana la data de 25 decembrie, respectiv pana la data de 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat.
IMPOZIT PE DIVIDENDE
•Incepand cu 1 ianuarie 2017 cota de impozit pe dividende se va reduce de la 16% la 5%.
IMPOZITUL PE VENITUL MICROINTREPRINDERILOR
• Se introduc clarificari cu privire la cursul de eschimb utilizat pentru determinarea depasirii plafonului de 65.000 de euro, in sensul in care va fi folosit cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
• Se elimina din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor companiile cu activitati in domeniul petrolier si al gazelor naturale;
• Se introduce cota de impozitare de 1%, valabila pentru primele 24 de luni, pentru companiile nou infiintate care:
- au cel putin un salariat;
- sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni;
- actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte societati comerciale.
• Prevederile privind cota de impozitare redusa nu se aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara;
- dizolvarea fara lichidare;
- inactivitate temporara;
- declararea pe propria raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate de noi actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.
• Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii;
• Se modifica modul de calcul a impozitului pe profit la momentul trecerii de la regimul de microintreprindere la regimul privind impozitul pe profit, in sensul in care se iau in calcul doar veniturile si cheltuielile inregistrate in trimestrul in care s-a efectuat trecerea de la un regimul de microintreprindere la regimul privind impozitul pe profit;
• Se introduc noi deduceri din baza impozabila privind calculul impozitului pe veniturile microintreprinderii, cum ar fi:
- veniturile obtinute intr-un stat strain cu care Romania are incheiata Conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain;
- veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, care au fost cheltuieli nededeductibile la calculul profitului impozabil.
• Se adauga la baza impozabila privind calculul impozitului pe veniturile microintreprinderii:
- rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit;
- rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv.
• Se modifica termenul privind notificarea autoritatilor fiscale cu privire la aplicarea regimului de impozitare pe venitul microintreprinderilor, noul termen fiind stabilit pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe venitul microintreprinderilor;
• Se introduc in textul de lege prevederi cu privire la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe venitul microintreprinderilor si la plata acestuia:
- in cazul companiilor care se dizolva cu lichidare pana la data depunerii situatiilor financiare;
- in cazul companiilor care se dizolva fara lichidare pana la inchiderea perioadei impozabile.
IMPOZITUL PE VENITURILE NEREZIDENTILOR
• Sunt eliminate din sfera de aplicare a impozitului pe nerezidenti veniturile din prestari de servicii (enumerate expres), indiferent de locul unde acestea sunt prestate si se revine la prevederile anterioare cu privire la impozitarea in mod specific a serviciilor de management sau consultanta in orice domeniu;
• Se introduc prevederi exprese cu privire la retinerea impozitului pentru veniturile obtinute din activitatile desfasurate de artisti si sportivi;
•Se include in veniturile scutite si dobanda la instrumente/titluri de creanta emise de societatile romane, daca instrumentele/titlurile de creanta sunt emise in baza unui prospect aprobat de autoritatea de reglementare competenta si dobanda este platita unei persoane care nu este o persoana afiliata a emitentului instrumentelor/titlurilor de creanta respective;
• Se introduc noi capitole referitoare la tratamentul fiscal aplicabil asocierilor/entitatilor transparente fiscal fara personalitate juridica constituite conform legislatie din Romania care desfasoara activitate in Romania si asocierilor/entitatilor transparente fiscal fara personalitate juridica constituite conform legislatiei unui stat strain si care desfasoara activitate/obtin venituri in/din Romania;
• Se introduce o prevedere conform careia declaratia informativa privind impozitul pe veniturile nerezidentilor se va depune in format electronic. Termenul ramane neschimbat, respectiv pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv.
IMPOZIT PE VENIT
• Se modifica declararea veniturilor persoanelor fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta fiscala, respectiv acestea sunt obligate sa isi declare veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania;
• Se introduc prevederi referitoare la obligatiile administrative ale persoanelor fizice cu privire la stabilirea rezidentei in Romania si schimbarea rezidentei (Chestionar privind stabilirea rezidente la sosirea in Romania, respectiv la plecarea din Romania)
• Se modifica si se completeaza lista veniturilor neimpozabile;
• Se includ in definitia activitatilor independente si veniturilor din activitati de productie;
• Se modifica si completeaza categoria veniturilor brute si categoria cheltuielilor deductibile in cazul stabilirii venitului net anual din activitati independente;
• Se modifica si completeaza categoria cheltuielilor deductibile limitat, in cazul activitatilor independente, cum ar fi:
- procentul privind cheltuielile de sponsorizare creste de la 2% la 5% din baza de calcul a impozitului, stabilita de lege;
- limita privind prima de asigurare voluntara de sanatate creste de la 250 euro la 400 euro;
- cotizatiile platite asociatiilor profesioanale sunt deductibile in limita a 4.000 euro/an, comparativ prevederea anterioara care mentiona procentul de 2% din baza de calcul a impozitului, stabilita de lege.
• Se majoreaza cota forfetara utilizata la stabilirea venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuala la 40% , fata de 20% si 25% cat este in prezent;
• Sunt eliminate din categoria veniturilor pentru care exista obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentant plati anticipate veniturile desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile, veniturile din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, veniturile obtinute in baza contractelor de agent;
• Se introduce deductibilitatea cotei forfetare si a contributiilor sociale obligatorii retinute la sursa in cazul calcularii impozitului retinut la sursa la momentul platii veniturilor din proprietate intelectuala, in situatia aplicarii prin optiune a cotei de impozitare de 16%;
• Se aduc modificari si completari cu privire la impozitarea salariilor si a veniturilor asimilate salariilor, din care mentionam in principal:
- Se considera venituri din salarii si veniturile obtinute de persoanele fizice rezidente sau nerezidente ca urmare a detasarii;
- Se includ in veniturile asimilate salariilor: participarea la profit pentru managerii cu contract de management; participarea salariatilor la profit; drepturile cuvenite managerilor, in baza unui contract de management;
- Largirea sferei de aplicare a neimpozitarii unor sume primite cu ocazia delegarii/detasarii in alta localitate si la nivelul administratorilor stabiliti prin actul constitutiv, contractului de administrare sau mandat/directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii/manageri in baza contractului de management;
- Se extinde sfera veniturilor neimpozabile la nivelul salariatilor si cu: tichete cadou si cadouri in limita a 150 lei/persoana; contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament pe perioada concediului; hrana acordata salariatilor, in cazul in care potrivit legilor speciale este interzisa introducerea de alimente in incinta unitatii; utilizarea in scop personala vehiculelor care intre sub incidenta limitarii cu 50%;
- Se majoreaza prima de asigurare voluntara de sanatate de la 250 euro/an/salariat la 400 euro/an/salariat aceasta fiind venit impozabil si calculata ca deducere din baza de impozitare, similar pensiilor facultative;
- Indemnizatiile/diurnele care depasesc plafocul legal se considera venituri aferente lunii in care se aproba decontul de deplasare;
- Se majoreaza deducerea personala de la 1.000 lei la.1.500 lei;
- Pentru copiii minori ai contribuabilului, aflati in intretinere, suma reprezentand deducerea personala se atribuie fiecarui contribuabil in intretinerea caruia/carora se afla acestia.
• In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, inclusiv arenda, se majoreaza cota forfetara de cheltuieli de la 25% la 40%;
• Se completeaza categoria veniturilor din investitii si cu veniturile din transferul aurului financiar;
•Sunt modificate si completate regulile privind impozitarea veniturilor din investitii;
• Se majoreaza plafonul neimpozabil in cazul veniturilor din pensii de la 1.000 lei la 1.050 lei, urmand ca apoi, in urmatorii 3 ani, sa creasca cu cate 50 de lei/an pana cand ajunge la plafonul de 1.200 lei;
• Sunt modificate si completate regulile privind determinarea impozitului aferent veniturilor din premii si din jocuri de noroc;
• In cazul veniturilor din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, notarii vor notifica organelor fiscale acea tranzactie in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilite prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici;
• Sunt completate si modificate prevederile cu privire la veniturile care intra in sfera veniturilor din alte surse, pentru care impozitul este retinut la sursa si acesta reprezinta impozit final;
• Se majoreaza termenului de recuperare a pierderii fiscale de la 5 ani la 7 ani in cazul veniturilor obtinute din activitati independente, cedarea folosintei bunurilor si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
• Se majoreaza termenele in care contribuabilul trebuie sa notifice organului fiscal inceperea sau incetarea unei activitati de la 15 zile la 30 de zile (formular 220);
• Sunt completate si modificate prevederile referitoare la impozitarea persoanelor fizice asociate intr-o entitate –asociere fara personalitate juridica;
• Sunt completate si modificate prevederile cu privire la evitarea dublei impuneri in cazul persoanelor fizice rezidente care obtin venituri din strainatate.
CONTRIBUTII SOCIALE
• Sunt corelate prevederile privind impozitarea salariilor si veniturilor assimilate salariilor cu cele referitoare la aplicarea contributiilor sociale obligatorii avand in vedere: veniturile care intra in baza de impozitare, exceptiile/scutirile, plafoanele pentru contributiile la pensiile facultative si primele de asigurare voluntara de sanatate, s.a.md.;
• Sunt considerati contribuabili si:
- cetatenii cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
- cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, in conditiile prevazute de legislatia europeana aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si de acordurile privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
• Sunt incluse in categoria veniturilor asupra carora se aplica obligatoriu contributia la asigurarile sociale (CAS) si veniturile din activitati independente, fara posibilitatea niciunei exceptari. Baza lunara de calcul al CAS, in cazul platilor anticipate, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut, urmand ca la regularizare sa se achite si diferentele pana la nivelul plafonului maxim lunar echivalent a 5 salarii medii brute;
• Pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al CAS o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala determinata prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia;
• Se stabilesc obligatiile de plata a CAS prin aplicarea cotei pentru contributia individuala (10,5%) asupra bazelor de calcul, insa contribuabilii pot opta pentru cota integrala de CAS corespunzatoare conditiilor normale de munca, respectiv 26,3%;
• Incepand cu 1 ianuarie 2017, daca totalul veniturilor obtinute lunar este mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, CASS individuala se calculeaza in limita acestui plafon;
• Pentru persoanele fizice cu venituri din pensii, baza lunara de calcul al CASS o reprezinta numai partea de venit care depaseste valoarea unui punct de pensie stabilit pentru anul fiscal respectiv, eliminandu-se plafonul anterior de 740 lei;
• Pentru veniturile din pensii realizate incepand cu 1 ianuarie 2017, in situatia in care venitul considerat baza de calcul depaseste valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, CASS individuala se calculeaza in limita acestui plafon;
• Se includ veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala in baza de calcul a CASS, incepand cu 1 ianuarie 2017 chiar daca beneficiarul obtine venituri din salarii, pensii sau alte activitati independente.In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala sau din dividende nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca obtin venituri din salarii, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, venituri din PFA, II, profesii libere, venituri din activitati agricole;
• Se includ veniturilor din dividende in baza de calcul a CASS, incepand cu 1 ianuarie 2017, chiar daca beneficiarul obtine venituri din salarii, pensii sau activitati independente, aplicandu-se insa plafonarea bazei lunare la 5 castiguri salariale medii brute;
• Persoanele fizice care nu obtin venituri si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, datoreaza, lunar, CASS si au obligatia sa solicite inregistrarea la organul fiscal competent;
• Regularizarea anuala a CASS este efectuata astfel, incepand cu 1 ianuarie 2017: contributia anuala la asigurarile sociale de sanatate se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de 5,5% asupra bazei anuale de calcul determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza CASS; baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni;
• Incepand cu 1 ianuarie 2017, atat veniturile din investitii cat si veniturile din alte surse vor fi supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate. Pentru anul 2016, acestea sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri pentru care datoreaza deja aceasta contributie.
TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
• Incepand cu 1 ianuarie 2016, cota standard de TVA va scadea de la 24% la 20%, iar incepand cu 1 ianuarie 2017 se va reduce la 19%;
• Se recunoaste obligativitatea ANAF si a altor autoritati nationale de a tine cont de jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene;
• Se extind prevederile privind masurile de simplificare («taxarea inversa»), acestea aplicandu-se si pentru:
- livrarile cladirilor, partilor de cladire si a terenurilor de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
- livrarile de aur de inevstitii;
- livrarile de telefoane mobile, tabletelor PC, laptop-urilor, consolelor de jocuri si a dispozitivelor cu circuite integrate.
• Se modifica definitia bunurilor de capital si implicit a regulilor de ajustare a TVA in cazul acestora, in sensul ca in categoria bunurilor de capital intra si activele cu durata de amortizare mai mica de 5 ani;
• Se modifica si completeaza prevederile priivnd regimul intreprinderilor mici care aplica plafonului de scutire de 220.000 lei;
• Se ajusteaza baza de impozitare in cazul creantelor neincasate se face si in cazul punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, nu doar in urma inchiderii procedurii falimentului;
• Se introduce prevederea conform careia baza de impozitare a bunurilor de natura alimentara al caror termen de consum a expirat si care nu mai pot fi valorificate va fi stabilita intr-o procedura stabilita prin normele metodologice;
• Se introduce cota redusa de TVA de 5% si in cazul livrarii de manuale scolare, carti, ziare si unele reviste, precum si pentru serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee etc, pentru care anterior se utiliza cota redusa de TVA de 9%;
• Evenimentele sportive sunt incadrate in categoria operatiunilor pentru care se aplica TVA redusa de 5%;
• Se modifica plafonul de la 380.000 lei la 450.000 lei, in cazul aplicarii cotei reduse de TVA de 5% pentru locuintele sociale;
• Se aduc clarificari In cazul vanzarii de constructii noi;
• Se introduc prevederi pentru o serie de situatii cu care se pot confrunta entitatile care aplica pro-rata, se adauga reguli noi si se extind categoriilor de persoane care tebuie sa aplice pro-rata;
• Se introduc prevederi mai clare cu privire la momentul in care eset efectuata radierea din ROI;
• Se introduce exercitarea dreptului de deducere a TVA in cel mult 1 an de la primirea facturii de corectie de catre beneficiarul operatiunilor, in cazul in care organul fiscal a stabilit TVA colectata furnizorilor pe perioada inspectiei fiscale;
• Se introduc o serie de prevederi privind TVA in cazul persoanelor impozabile in procedura insolventei (ex. nu se preia soldul TVA de rambursat in primul decont de TVA depus )
• Se elimina prevederile referitoare la raspunderea individuala si in solidar pentru plata taxei;
• Se introduce posibilitatea de a renunta la cererea de rambursare a TVA pe baza unei notificari depuse la autoritatile fiscale;
• Atunci cand este obligatorie ajustarea bazei impozabile, iar furnizorul nu emite factura de corectie, beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele respective;
• Se elimina termenul pana la care nu se face plata TVA in vama pentru persoanele care au obtinut certificate de la organele competente, potrivit OMFP 500/2007 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a TVA si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri;
• Se elimina prevederea conform careia de la data de 1 ianuarie 2017, nu se face plata efectiva a TVA la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, ceea ce inseamna ca in continuare TVA aferenta importurilor se va plati la organul vamal;
• Se simplifica regimul de TVA aplicabil fuziunilor si divizarilor intre persoane impozabile, in sensul ca acestea se califica drept transferuri neimpozabile fara a mai fi necesara indeplinirea altor conditii.
IMPOZITELE SI TAXELE LOCALE
• Se elimina taxa hoteliera;
• Se introduc noi cladiri in categoria celor scutite de impozit;
•Consiliile locale pot hotari acordarea unor scutiri sau reduceri ale impozitelor;
• Se elimina prevederile conform carora persoanele fizice care au in proprietate doua sau mai multe cladiri datoreaza un impozit pe cladiri majorat;
• Cladirile se clasifica in rezidentiale, nerezidentiale si cu destinatie mixta;
• In cazul cladirilor rezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii;
• In cazul cladirilor nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% asupra valorii cladirii;
• Pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoane fizice, valoarea impozabila trebuie stabilita prin raport de evaluare daca aceasta nu a fost construita sau dobandita in ultimii 5 ani
• Daca valoarea unei cladiri nerezidentiale detinuta de o persoana fizica nu poate fi calculata, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate ca si cand cladirea ar fi fost rezidentiala;
• In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential;
• In cazul persoanelor fizice, daca la adresa cladirii cu destinatie mixta este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform regulilor aplicabile cladirilor rezidentiale;
• Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, iar la adresa cladirii, o persoana fizica are inregistrata o companie, aceasta va avea regimul fiscal nerezidential numai in situatia cand se deduc cheltuielile cu utilitatile;
• Pentru cladirile nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii;
• In cazul in care proprietarul cladirii este o persoana juridica si acesta nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este 5%;>
• Este eliminata prevederea conform careia in cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective;
• Impozitul pe cladirile si terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice cu caracter sezonier, pe o durata de cel mult 6 luni in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie;
• Impozitul pe cladirile si terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice cu caracter sezonier, pe o durata de cel mult 6 luni in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie;
• Impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si impozitul pe mijloacele de transport sunt datorate pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate activul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, fara ca aceste impozite sa se mai calculeze pe fractiuni de an;
• Impozitul pe cladiri si pe teren se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv, insa taxa pe cladiri/teren se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta;
• Eliminarea prevederii conform careia nu se datoreaza impozit pe terenul aferent unei cladiri, pentru suprafata de teren care este acoperita de o cladire;
• Scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport a autovehiculelor actionate electric si a mijloacelor de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta;
• In cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu minimum 50%, conform hotararii consiliului local;
• Consiliile locale pot hotari sa acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv in domeniul agricol;
• Modificarea prevederilor referitoare la cota de impozit aferenta impozitului pe spectacole si a scadentei acestuia;
• Autoritatile publice locale pot majora impozitele locale cu pana la 50% fata de nivelurile maxime stabilite in Codul fiscal, fata de 20% cat preciza legislatia anterioara;
• Pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu pana la 500% incepand cu al treilea an;
• Consiliul local poate majora impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la 500% pentru cladirile si terenurile, neingrijite, situate in intravilan, criteriile de incadrare urmand a fi adoptate prin hotarare a Consiliilor Locale;
• Incepand cu 1 ianuarie 2017, in cazul oricarui impozit sau oricarei taxe locale, sumele respective se indexeaza anual cu rata inflatiei, pana la data de 30 aprilie si nu o data la 3 ani cum se proceda anterior – nu va mai fi emisa o HG in acest sens.
ACCIZE SI ALTE TAXE SPECIALE
• Autoritatile fiscale si alte autoritati trebuie sa tina cont de jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene in domeniul taxei pe valoarea adaugata si al accizelor;
• Se va permite desfasurarea altor activitati de productie noi in cadrul antrepozitului fiscal;
• Se introduce un temei legal pentru stabilirea unor conditii speciale de garantare in cazul antrepozitarului autorizat care detine si calitatea de expeditor inregistrat;
• Se diminueaza nivelul accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb, benzina cu plumb);
• Modificarea nivelului accizarii incepand cu 2016 pentru bere (la 3.3 lei/hl/1 grad Pluto), vin spumos (47.38 lei/hl produs), bauturi fermentate spumoase ( 47.38 lei/hl produs), bauturi fermentate linistite (396.84 lei/hl produs), produse intermediare (396.84 lei/hl), alcool etilic (3 306.98 lei/hl pe alcool pur), 430.71 lei/1000 tigarete;
• Se elimina din sfera de impozitare atat titeiul din productie interna, cat si alte produse precum cafea, bijuterii, arme de vanatoare s.a.;
• Se introduc in categoria accize nearmonizate substantele utilizate in tigarete electronice si produse din tutun incalzit;
• Se pot restitui accizele pentru produsele accizabile reintroduse in antrepozit fiscal va putea fi facuta si in alte situatii decat cele mentionate in actualul Cod Fiscal;
• Se pot restitui accizele pentru produsele care nu se realizeaza in antrepozite fiscale si care sunt exportate/livrate in alt stat membru;
• Din definitia produselor intermediare se elimina conditia suplimentara, respectiv ponderea de alcool absolut continut in produsul final nu trebuie sa fie in proportie de minimum 50% din baza fermentata linistita;
• Se elimina posibilitatea vanzarii cu amanuntul, de bere in interiorul antrepozitului fiscal autorizat, exclusiv pentru productia de bere;
• Se introduce obligatia ca pe ambalajele individuale ale bauturilor alcoolice sa fie trecute si datele de identificare ale producatorului.
Legea 227/2015 privind Noul Cod Fiscal.