-
Modificari aduse Codului Fiscal
In Monitorul Oficial nr. 706 din data de 31.08.2017, a fost publicata Ordonanta nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Impozitul pe profit
A fost introdusa o noua categorie de cheltuieli a caror deductibilitate este limitata. Astfel, cheltuielile reprezentand valoarea creantelor instrainate, potrivit legii, vor fi deductibile in limita unui plafon de 30% din valoarea creantelor instrainate.
Aceste prevederi se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
Impozitul pe venit
Se completeaza definitia veniturile din activitati independente in sensul in care se considera: venituri obtinute din activitati independente desfasurate in Romania, cu exceptia drepturilor de proprietate intelectuala, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate.
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.
Se introduc in categoria veniturilor pentru care nu se datoreaza impozitul pe venitul din salarii, sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate la bordul aeronavelor operate in trafic international, cu anumite exceptii.
Atat in cazul stabilirii impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor pe baza normei anuale de venit precum si in sistem real, in cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilul va notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, in vederea recalcularii platilor stabilite in contul impozitului anual datorat.
Contribuabilii care obtin venituri din alte surse, definite conform Codului Fiscal, pentru care impozitul nu poate fi retinut la sursa precum si venituri obtinute ca urmare a cesiunii de creante, atat de catre cedent si cesionar au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Aceste prevederi se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
Contributii sociale obligatorii
Serviciile medicale furnizate sub forma de abonament suportate de angajator pentru angajatii proprii in limita a 400 euro/an/angajat nu se cuprind in baza lunara de calcul a contributiilor de asigurari sociale obligatorii.
Aceste prevederi se aplica incepand cu data de 3 septembrie 2017.
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania
Impozitul pe reprezentanta este datorat de catre orice persoana juridica straina, care are o reprezentanta autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii. Impozitul se plateste anual, iar suma de plata pentru un an fiscal este de 18.000 lei.
Reprezentanta unei/unor persoane juridice straine are obligatia sa declare si sa plateasca impozitul pe reprezentanta la bugetul de stat pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului de impunere.
De asemenea, se aduc modificari in ceea ce priveste plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale in cazul unei reprezentante a unei/unor persoane juridice straine infiintata/desfiintata din Romania in cursul unei luni din anul de impunere.
Prevederea conform careia reprezentantele sunt obligate sa conduca evidenta contabila prevazuta de legislatia in vigoare din Romania ramane neschimbata. Aceste prevederi se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
Accize
Accizele aferente produselor energetice - benzine si motorina – vor creste gradual incepand cu 15 septembrie 2017 si incepand cu 1 octombrie 2017, dupa cum urmeaza:
Aceste prevederi se aplica incepand cu data de 15 septembrie 2017.
-
Modificari aduse Codului de Procedura Fiscala
In Monitorul Oficial nr. 708 din data de 31.08.2017, a fost publicata Ordonanta nr 30/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala.
Se completeaza prevederea privind obligativitatea prezentarii documentelor in limba romana sau insotite de traduceri autorizate. Se introduce o sanctiune in situatia in care petitiile, documentele justificative, certificatele sau inscrisurile redactate intr-o limba straina sunt depuse fara a fi insotite de traduceri in limba romana. Astfel textul de lege prevede ca la solicitarea organului fiscal, contribuabilul are obligatia de a depune traduceri autorizate ale documentelor mai sus mentionate, iar in lipsa acestora documentele prezentate nu se iau in considerare de organul fiscal.
Contribuabilii care desfasoara activitati liberale vor raspunde pentru obligatiile fiscale datorate pe langa bunurile din patrimoniul de afectatiune si cu bunurile din patrimoniul personal.
Se introduce un nou caz de atragere a raspunderii solidare cu debitorul, a emitentului scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie ori institutia care a confirmat scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie, in cazul in care acesta nu a virat, potrivit legii, sumele de bani in conturile de venituri bugetare la solicitarea organului fiscal. In plus, noul act normativ prevede ca pentru obligatiile fiscale restante ale debitorului pentru care s-a solicitat deschiderea procedurii insolventei raspund solidar cu acesta si persoanele care au determinat cu rea-credinta acumularea si sustragerea de la plata acestor obligatii.
Se introduce o exceptie de la regula comunicarii actului administrativ pe suport hartie prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, si anume remiterea actului emis pe suport hartie, sub semnatura, la domiciliul fiscal al contribuabilului, prin intermediul angajatilor proprii ai organului fiscal. In cazul in care destinatarul actului refuza primirea actului sau nu este gasit la domiciliul fiscal, organul fiscal va afisa pe usa acestuia o instiintare.
Contribuabilul/platitorul este in drept sa se prezinte la sediul organului fiscal emitent in maxim 15 zile de la data afisarii instiintarii pentru a i se comunica actul, in caz contrar actul considerandu-se a fi comunicat la implinirea acestui termen.
Se instituie obligatia institutiilor de credit de a solicita organelor fiscale atribuirea numarului de identificare fiscala/codul de inregistrare fiscala pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu detin cod de identificare la momentul la care acestea solicita deschiderea unui cont bancar sau inchirierea unei casete de valori.
Se reglementeaza obligatia contribuabilului/platitorului de a declara la organul fiscal central infiintarea sediilor secundare in termen de 30 de zile de la:
i. data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat;
ii. data actului de infiintare in toate celelalte cazuri in care nu este aplicabila prima varianta.
Cu privire la depunerea declaratiei fiscale, a fost prevazut in mod expres faptul ca in situatia in care aceasta a fost inregistrata la un organ fiscal necompetent, este considerata a fi depusa la data inregistrarii acesteia la organul fiscal necompetent, urmand ca aceasta sa fie transmisa organului fiscal competent in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii.
Potrivit noilor modificari, organul fiscal are posibilitatea de a selecta perioadele care vor fi supuse inspectiei fiscale, fara a fi nevoit sa mai verifice intreaga perioada pentru care rezerva verificarii ulterioare este deschisa, dar cu posibilitatea de extindere a inspectiei si pentru alte perioade neverificate.
Se introduce posibilitatea ca activitatea desfasurata de organul fiscal central sau local cu ocazia efectuarii unui control fiscal sa fie reprezentata si de actiuni de prevenire si conformare.
In ceea ce priveste creantele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care contribuabilul/platitorul depune in legatura cu diferentele din obligatii fiscale principale declaratii rectificative, termenul de plata al diferentelor este data depunerii declaratiei rectificative la organul fiscal.
Se reglementeaza in mod expres ca penalitatea de intarziere nu se aplica pentru obligatiile fiscale principale pentru care se datoreaza penalitate de nedeclarare.
In ceea ce priveste esalonarea la plata, ordonanta a adus o serie de modificari cu privire la prelungirea unor termene in favoarea contribuabilului/platitorului, precum si posibilitatea de a se solicita si aproba plata diferentiata a ratelor de esalonare.
Totodata, este prevazuta posibilitatea debitorului de a face o cerere privind mentionarea esalonarii a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii disp. art. 194 alin. (1) lit. a) – j) si l) o singura data intr-un an de esalonare, cu conditia ca aceasta cerere sa fie efectuata inainte de executarea garantiei de catre organul competent sau inainte de stingerea obligatiilor fiscale.
Se elimina posibilitatea de a se acorda esalonarea la plata a obligatii fiscale de a caror plata depinde mentinerea autorizatiei, acordului ori a altui act administrativ similar cum ar fi accizele.
In cazul garantiilor constituite cu scopul de a se ridica masurile asiguratorii, actul normativ prevede ca acestea trebuie sa fie mentinute pentru toata perioada de valabilitate in care ar fi fost mentinute masurile asiguratorii potrivit legii. In cazul in care debitorul nu prelungeste perioada de valabilitate a acestora, organul fiscal are posibilitatea sa execute aceste garantii in ultima zi de valabilitate a acestora.
Se diminueaza termenul de infiintare a poprii asupra sumelor din conturile bancare de la 30 de zile la 15 zile.
Se introduce posibilitatea garantari obligatiilor fiscale printr-o scrisoare de garantie bancara emisa de o institutie financiara nebancara inscrisa in registrele Bancii Nationale a Romaniei pentru emiterea de garantii.
A fost introdusa o noua prevedere potrivit careia executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru creantele fiscale stabilite printr-o decizie emisa de organul fiscal in cazul in care debitorul notifica organului fiscal, ulterior comunicarii deciziei, intentia sa de a depune o scrisoare de garantie sau polita de asigurare. Totodata, actul normativ prevede ca in aceasta perioada creantele fiscale stabilite prin decizia de impunere emisa de organul fiscal nu se sting. In cazul in care debitorul nu depune scrisoarea de garantie sau polita de asigurare in termen de 45 de zile de la data comunicarii deciziei, executarea silita continua sau incepe, conform legii.
Ordonanta prevede ca pentru creantele stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni (i.e. sumele reprezentand repararea prejudiciului material, amenzi, cheltuieli judiciare sau sume confiscate), se aplica masurile de executare silita prevazute de Codul de procedura fiscala fara a se emite alt titlu executoriu de catre organul de executare.
In situatia in care instantele judecatoresti dispun suspendarea executarii actului administrativ fiscal, toate efectele juridice ale acestuia sunt suspendate pana la incetarea suspendarii. Totodata, a fost stipulat in mod expres ca aceste efecte juridice privesc atat obligatiile principale individualizate in actul administrativ suspendat, cat si obligatiile fiscale accesorii individualizate in alte acte administrative care nu sunt suspendate la executare.
A fost introdus alin. (6) la art. 278 potrivit caruia in situatia in care s-a formulat o cerere de suspendare a actului administrativ fiscal in baza art. 14 din Legea nr. 554/2004 si cautiunea aferenta acesteia a fost deja consemnata la dispozitia instantei de judecata, nu mai este necesara consemnarea unei noi cautiuni in situatia in care se solicita suspendarea actului administrativ in temeiul art. 15 din Legea nr. 554/2004 atata timp cat cautiunea este consemnata efectiv la dispozitia instantei.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.