Ordonanța de Urgență nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare publicată în Monitorul Oficial nr. 230 din 21 martie 2020
În contextul impactului negativ al pandemiei generată de virusul COVID - 19 asupra economiei și mai ales asupra întreprinderilor mici și mijlocii, autoritățile au decis implementarea imediată a unor serii de măsuri menite să diminueze cât mai mult repercusiunile asupra economiei. Prezentăm în cele ce urmează sumarul măsurilor fiscale, economice și a celor cu privire la depunerea declarației cu privire la beneficiarul real.
Măsuri fiscale:
I. Prorogarea unor termene de plată după cum urmează:
- Termenul de plată pentru impozitul pe clădiri, pe teren și pe mijloace de transport este amânat de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020;
- De asemenea, acordarea bonificației stabilită de consiliile locale pentru plata cu anticipație a impozitului integral se menține dacă plata este efectuată până la 30 iunie 2020.
II. Modificări cu privire la restructurarea obligațiilor fiscale:
- Debitorul care dorește să își restructureze obligațiile fiscale poate să notifice intenția sa autorităților și în perioada 1 februarie - 31 iulie 2020 (inițial termenul fiind 31 octombrie).
- Solicitarea de restructurare a obligațiilor bugetare, împreună cu planul de restructurare și testul creditorului privat prudent se pot depune până la data de 30 octombrie 2020.
III. Dobânzi și penalități pe perioada stării de urgență și 30 de zile de la încetare:
- Pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și neachitate până la încetarea stării de urgență și 30 de zile după încetare, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală;
- Aceste obligații de plată nu vor fi considerate restante, în perioada menționată;
IV. Suspendare măsuri de executare silită:
- Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire a creanţelor fiscale, cu excepţia executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală, până la încetarea stării de urgență și 30 de zile de la încetare;
V. Posibilitatea revenirii de la sistemul anticipat de declarare și plată a impozitului pe profit la sistemul standard:
- Contribuabilii care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plăţile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.
- Pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, revenirea la sistemul de declarare și plată standard se aplică pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum şi pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care începe în anul 2020 şi sunt cuprinse în anul calendaristic 2020.
Măsuri economice:
I. Amânări la plată și invocarea forței majore pe perioada stării de urgenţă:
- beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi - electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice şi de internet, precum şi de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinaţie de sediu social şi de sedii secundare:
- întreprinderile mici şi mijlocii care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate şi care deţin certificatul de situaţie de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri;
- formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat şi formele de organizare a activităţii profesiei de executor judecătoresc, a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autorităţile publice, pentru prevenirea şi combaterea pandemiei determinate de infecţia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile pe baza cărora sunt stabiliți beneficiarii se stabilesc prin Hotărâre de Guvern;
- cabinetele medicilor de familie şi cabinetele stomatologice în care îşi desfăşoară activitatea, în orice formă, cel mult 20 de persoane şi a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autorităţile publice, pentru prevenirea şi combaterea pandemiei determinate de infecţia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile de eligibilitate se vor stabili prin Hotărâre de Guvern;
- federaţiile sportive naţionale şi cluburile sportive care deţin certificat de identitate sportivă şi a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autorităţile publice pentru prevenirea şi combaterea pandemiei determinate de infecţia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile de eligibilitate se vor stabili prin Hotărâre de Guvern;
- în contractele în derulare încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii poate fi invocată forţa majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părţi prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condiţiilor excepţionale generate de starea de urgenţă;
- Penalităţile stipulate pentru întârzieri în executarea obligaţiilor decurgând din contractele încheiate cu autorităţile publice de către întreprinderile mici şi mijlocii nu se datorează pentru durata stării de urgenţă.
II. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM INVEST ROMÂNIA se modifică și se completează după cum urmează:
- Garantarea de către stat a unuia / mai multor credite pentru realizarea de investiții și / sau pentru capital de lucru, în procent de maximum 80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare aferente creditului bancar garantat :
- Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente acestuia din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5.000.000 lei.
- Pentru creditele de investiții valoarea maxima a finanțării este de 10.000.000 lei.
- Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 10 milioane lei.
- Pentru IMM-urile care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată pe baza mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare;
SAU
- În cazul microîntreprinderilor sau întreprinderilor mici, garanțiile pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat pot fi în cuantum de maximum 90%, în valoare maximă de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici.
- Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior.
- În cazul microîntreprinderilor sau a întreprinderilor mici care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniiile de credit pentru capital de lucru va fi calculată ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare.
- Dobânda va fi subvenționată de către Ministerul Finanțelor Publice în procent de de la 100%, în cadrul unei scheme de ajutor de stat / de minimis.
- Perioada subvenționării dobânzii este de la momentul acordării creditului până cel târziu la 31 martie 2021. Subvenționarea dobânzii se aprobă anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an și pentru următorii 2 ani doar în condițiile în care creșterea economică estimată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru această perioadă se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020. Subvenționarea dobânzii se realizează în condițiile respectării prevederilor legislației din domeniul ajutorului de stat în vigoare.
- Durata maximă a finanţărilor este de 120 de luni în cazul creditelor pentru investiţii şi de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmând ca, în ultimul an de prelungire, să fie rambursate în condiţiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
- De asemenea, beneficiarul programului trebuie să nu înregistreze la data de 31.12.2019 obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordată în cadrul programului.
Alte măsuri cu privire la depunerea unor declarații:
I. Termenul de depunere a declarației cu privire la beneficiarul real se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgență, iar pe durata stării de urgență se suspendă depunerea declarației, atât pentru companii cât și pentru ONG-uri.