Ordinul nr. 2.148 din 14 Iulie 2020 privind modificarea și completarea Instrucțiunilor de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) și art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 103/2016 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 628 din 17 iulie 2020.
Principalele modificări vizează alinierea regulilor domestice la Regulamentul si Directiva Europeană cu privire la remediile rapide dar și transpunerea concluziilor unor decizii ale Curții Europene de Justiție (CEJ).
Astfel, redăm mai jos principalele modificări.
Livrări intracomunitare
- Pentru a fi considerate părți independente se vor observa prevederile privind relația de afiliere în sensul prețurilor de transfer;
- Dacă se îndeplinește prezumția conform Regulamentului UE, justificarea scutirii se va face cu documentele prevăzute de acest Regulament (pentru mai multe detalii puteți accesa FiNNEWS nr. 1);
- Dacă nu se îndeplinește prezumția (i.e. transport cu mijloace proprii, nu se poate dovedi independența părților, etc.), justificare scutirii se va face cu documentele prevăzute de Ordinul 103/2016. Spre exemplu, pentru livrări intracomunitare de bunuri altele decât produse accizabile sau mijloace noi de transport:
- 1 document de transport (CMR semnat, scrisoare de trăsură semnată, conosament, AWB);
- 1 document dintre următoarele: o poliță de asigurare corespunzătoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care să ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publică, precum un notariat, care să ateste sosirea bunurilor în statul membru de destinație, un document care atestă primirea bunurilor, emis de către un depozitar din statul membru de destinație, altul decât cumpărătorul bunurilor, o declarație scrisă din partea cumpărătorului, care atestă că bunurile respective au fost expediate sau transportate în statul membru de destinație și care cuprinde: data emiterii, numele și adresa cumpărătorului, precum și cantitatea și natura bunurilor, data și locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care acceptă bunurile în numele cumpărătorului.
- Declarația cumpărătorului care a transportat bunurile poate fi obținute în maxim 150 de zile;
- Sunt prevăzute cazurile în care nedeclararea sau declararea incorectă în VIES este justificată corespunzător pentru a nu periclita aplicabilitatea scutirii de TVA (e.g. sunt remediate prin rectificativă - chiar și în timpul controlului - sau incluse în declarațiile VIES aferente altor perioade fiscale);
Exporturi
Se modifică definiția exportatorului din perspectiva TVA pentru a include transporturile în lipsa unei tranzacții comerciale.
Se prevede modalitatea de justificare a scutirii de către persoanele nestabilite în UE, i.e. se includ datele sale de identificare și ale facturii la caseta 44 din DVE.
Au fost transpuse concluziile CEJ în cauzele:
- C-275/18 Milan Vins – când nu se pot obține documente vamale, scutirea se justifică cu alte mijloace de probă (acestea nu sunt reglementate)
- C-288/16 LC IK – serviciile legate direct de exportul de bunuri sunt cele care contribuie la realizarea efectivă a unei operațiuni de export și sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate
Servicii efectuate în România asupra bunurilor mobile care vor fi transportate în afara UE
Pentru justificarea scutirii vor fi necesare pe lângă contract și facturi și documente care atestă transportul către un stat terț.
Documente pentru justificarea scutirilor – prevedere generală
Termenul de prezentare a documentelor justificative pentru aplicarea scutirilor de TVA a fost extins la 150 zile (anterior termenul fiind de 90 de zile).