Ordonanța de urgență nr. 48/2020 privind anumite măsuri fiscale a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 319 din 16 aprilie 2020.
În data de 16 aprilie 2020, au fost publicate în Monitorul Oficial mai multe măsuri financiar-fiscale menite să vină în sprijinul contribuabililor, acestea fiind comunicate în prealabil de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, după cum urmează:
I. Noua procedură cu privire la soluționarea deconturilor de TVA cu sumă negativă
Taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central cu inspecție fiscală ulterioară.
Această procedură nu se aplică :
a) Deconturilor cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, a fost începută inspecția fiscală în vederea soluționării acestora;
b) Deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari și de contribuabilii mijlocii care se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate, în cazul în care:
- • Contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancționate ca infracțiuni;
- • Organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
- • Pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;
c) Deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de alți contribuabili decât cei prevăzuți la lit. b). Sunt adaugate suplimentar urmatoarele aspecte :
- • Contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, după înregistrarea în scopuri de TVA;
- • Soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
Notă: Pentru sumele astfel rambursate, inspecția fiscală ulterioară se decide în baza unei analize de risc.
II. Facilități în zona acțiunilor de sponsorizare
Deducerea din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor a sumelor reprezentând sponsorizări în beneficiul instituțiilor publice și a altor autorități publice în baza contractului de sponsorizare aferent, în limita a 20% din acesta, se aplică fără obligația înscrierii entităților beneficiare respective în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
III. Scutirea de impozit / contribuții a unor avantaje în natură
Nu sunt considerate venituri impozabile în sensul determinarii calculului aferent impozitului pe venit și totodată nu sunt supuse contribuțiilor sociale, avantajele în natură acordate persoanelor fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate acestora, ca urmare a ocupării unor funcții esențiale pentru desfășurarea activității unei societăți, aflându-se astfel în izolare preventivă la locul de muncă în decursul instituirii stării de urgență.
IV. Tratament fiscal aplicabil indemnizațiilor din sectoarele în care există facilități fiscale
Indemnizațiile de șomaj tehnic cuvenite salariaților conform OUG nr. 30/2020, cât și pentru indemnizațiile aferente zilelor libere acordate părinților pentru supravegherea copiilor, așa cum este menționat în Legea 19/2020 nu vor beneficia de facilitățile fiscale existente (scutire de impozit pe venit, scutire / reducere de contribuții de asigurări sociale și de sănătate).
Notă: Aceste prevederi se aplică indemnizațiilor acordate din bugetul de asigurări pentru șomaj sau bugetul de stat începând cu luna aprilie 2020.
V. Prevederi speciale privind operatorii de jocuri de noroc
Operatorii de jocuri de noroc reglementați prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc pot formula cereri pentru reautorizarea activității în decurs de cel mult 90 de zile de la data încetării stării de urgență decretate.
Aceștia nu datorează taxe aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru întreaga perioadă a stării de urgenţă decretate in anul 2020.
VI. Scutiri de la plata impozitului specific
Contribuabilii plătitori de impozit specific nu vor datora impozit specific aferent perioadei în care aceștia au întrerupt activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate.
Condiții de eligibilitate:
- • Întrerup activitatea total sau parțial și dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
- • Nu se află în insolvență.
VII. Amânarea termenului pentru depunerea situațiilor financiare
Termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, se prelungește până la data de 31 iulie 2020 inclusiv.
VIII. Măsuri de procedură fiscală
- • Pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eşalonare neachitate până la împlinirea termenului de 30 de zile de la data încetării stării de urgenţă nu se calculează şi nu se datorează dobânzi şi penalităţi conform Codului de procedură fiscală.
- • Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somaţie şi prin valorificarea bunurilor la licitaţie, a creanţelor bugetare, cu excepţia executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, provenite din săvârşirea de infracţiuni.
- • Termenele de prescripţie a dreptului organului fiscal de a stabili creanţe fiscale şi de a cere executarea silită, precum şi cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanţelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului de 30 de zile de la data încetării stării de urgenţă.
- • Aplicarea prevederilor încetează în termen de 30 de zile de la data încetării stării de urgenţă.