Ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 (Monitorul Oficial nr. 248 din 25 martie 2020).
Procedura de obținere a certificatelor pentru situații de urgență a fost publicată, ieri, 25 Martie 2020, în Monitorul Oficial prin actul normativ menționat mai sus. Prezentăm în cele ce urmează sumarul ultimelor modificări legislative în contextul pandemiei datorată SARS-CoV-2 precum și procedura de obținere a certificatelor pentru situații de urgență.
A. Facilități legate de finanțarea IMM-urilor - Ordonanța de Urgență nr. 29/2020: implementare conform unei scheme de ajutor de stat/de minimis;
B. Facilități privind subvenționarea de către buget a șomajului tehnic - Ordonanța de Urgență nr. 30/2020: cheltuielile din bugetul asigurărilor pentru şomaj se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate aplicabile.
I. Eligibilitate cu privire la subvenționarea șomajului tehnic
Aceste facilități se pot aplica în următoarele situații, datorate stării de urgență cauzată de virusul COVID19:
- Compania are activitatea închisă total sau parțial ca urmare a deciziei autorităților (ordonanță militară) sau
- Compania își reduce activitatea și nu are capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor către angajații săi.
II. Ce subvenționează statul?
- 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut, pentru situaţiile de la pct.(i);
- 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active, pentru situaţiile de la pct.(ii).
III. Care sunt condițiile de eligibilitate?
Potrivit Ordonanței de Urgență:
- Companiile de la pct. (i) trebuie să dețină un certificat de situaţii de urgenţă albastru emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, astfel:
CERTIFICAT TIP 1 (ALBASTRU) - eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parţială a activităţii, ca urmare a deciziilor emise de autorităţile publice competente , potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate.
- Companiile de la pct. (ii) trebuie să prezinte un certificat de urgență galben în baza declarației pe propria răspundere din care să rezulte următoarele:
- diminuarea încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 şi
- incapacitate financiară de plată a tuturor salariaţilor. Menționăm că Declarația pe propria răspundere nu conține nicio referință cu privire la această condiție.
CERTIFICAT TIP 2 (GALBEN) - eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuariefebruarie 2020.
IV. Care este procedura de obținere a certificatelor?
- Cererea pentru eliberarea acestora se depune de solicitant, exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.
- Certificatele se obțin în baza următoarelor documente și informații:
a) datele de identificare;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informaţiile şi documentele care stau la baza cererii pentru obţinerea certificatului sunt conforme cu realitatea şi respectă legislaţia în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, conform cerinţelor instituite în cuprinsul art. 2, cu referire la închiderea totală sau parţială a activităţii sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat. În situaţia în care reprezentantul legal nu deţine semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaraţia pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.
- Documentele se încarcă obligatoriu în platforma http://prevenire.gov.ro, sub semnătura electronică a reprezentantului legal al operatorului economic sau a unui împuternicit al acestuia, deţinător de semnătură electronică.
- În cadrul acţiunilor de inspecţie şi control desfăşurate de către organele abilitate, acestea verifică inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declaraţiei pe propria răspundere de către solicitanţi.
V. Care va fi procedura de rambursare?
- Companiile vor depune prin poşta electronică la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă cererea de rambursare - model standard din OUG 30/2020, la care se anexează:
- pentru companiile de la pct. (i): certificat de situaţii de urgenţă albastru + lista angajaţilor;
- pentru companiile de la pct. (ii): certificat de urgență galben + declarație pe proprie răspundere + lista angajaţilor.
- Cererile se vor depune în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară;
- Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.
VI. Tratamentul fiscal al indemnizației
- Indemnizația brută acordată de la bugetul statului este supusă reținerii contribuțiilor sociale și impozitului pe venit (CAS+CASS+IV);
- Nu se datorează contribuție asiguratorie de muncă (CAM).