A. NOI FACILITĂȚI FISCALE APLICABILE VENITURILOR SALARIALE DIN SECTORUL AGRICOL ȘI DIN INDUSTRIA ALIMENTARĂ
Conform Legii 135/2022, au fost introduse noi facilitatăți fiscale asupra veniturilor din salarii și asimilate salariilor pentru activitatea desfăşurată în România, (similară angajaților din construcții) pentru angajații din sectorul agricol și din industria alimentară.
Facilitățile fiscale se vor aplica în intervalul 1 iunie 2022 - 31 decembrie 2028.
Facilități fiscale:
i) scutirea de impozitul pe venitul din salarii (în cotă de 10%)
ii) reducerea cotei de contribuție de asigurări sociale (CAS) cu 3,75 puncte procentuale (de la 25% la 21,25%);
iii) exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS- în cotă de 10%), persoanele find asigurate sistemul asigurărilor sociale de sănătate.
Condiții de aplicare pentru a beneficia de facilitățile fiscale:
a) Societatea trebuie sa aiba unul dintre urmatoarele coduri CAEN :
- cod CAEN 01: Agricultură, vânătoare şi servicii anexe
- 011 - Cultivarea plantelor nepermanente;
- 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente;
- 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulţire;
- 014 - Creşterea animalelor;
- 015 - Activităţi în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creşterea animalelor);
- 016 - Activităţi auxiliare agriculturii şi activităţi după recoltare;
- cod CAEN 10: Industria alimentară
b) angajatorii trebuie să realizeze cel puțin 80% din cifra de afaceri din activități din sectorul agricol și/sau din industria alimentară, desfășurate pe teritoriul României.
c) venitul brut lunar să fie situat între 3.000 lei și 30.000 lei, pentru un program de muncă de 8 ore/zi (partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 30.000 lei nu va beneficia de facilităţi fiscale).
Facilitățile urmează să fie aplicate în funcție de procedura stabilită prin ordin al Ministerului Finanțelor, care va fi emis pana in data de 17 iunie 2022.
B. MODIFICARE SALARIU MINIM BRUT GARANTAT ÎN PLATĂ PENTRU ANGAJAȚII DIN SECTORUL AGRICOL ȘI DIN INDUSTRIA ALIMENTARĂ.
În perioada 1 iunie 2022 - 31 decembrie 2028, pentru sectorul agricol şi în industria alimentară, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi de minimum 3.000 lei lunar, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră.
C. CREȘTERE SALARIU MINIM CU 200 LEI - SUMA NEIMPOZABILĂ
Conform OUG 67/2022, pentru perioada 1 iunie 2022– 31 decembrie 2022, societățile care majorează voluntar salariul de bază lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei, nu vor datora impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii pentru suma de 200 lei.
Facilități fiscale:
i) scutirea de impozitul pe venitul din salarii (în cotă de 10%)
ii) scutirea de contribuție de asigurări sociale (CAS- în cotă de 25%)
iii) scutirea de contribuție de asigurări sociale de sănătate (CASS- în cotă de 10%)
Condiții de aplicare pentru a beneficia de facilitățile fiscale:
1. ANGAJAȚII CU CONTRACT DE MUNCĂ ÎN EXECUTARE LA DATA DE 1 IUNIE 2022
a) angajatul desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă cu normă întreagă și are funcţia de bază
b) angajatul are la data de 1 iunie salariul de bază lunar brut de 2.550 lei, fără a include sporuri şi alte adaosuri,
c) angajatorul majorează voluntar salariul de bază lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei
2. PERSOANELE NOU ANGAJATE (în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022)
Angajatul are salariul de bază lunar brut, fără a include sporuri şi alte adaosuri, de 2.750 de lei.
Suma de 200 de lei:
- nu se ia în calcul pentru aplicarea deducerilor personale
- se acorda proporțional cu perioda lucrată din lună
D. ȘOMAJ TEHNIC: NOI FACILITĂŢI PENTRU COMPANIILE AFECTATE DE CONFLICTUL DIN UCRAINA
OUG 36/2022 stabilește, in anumite condiții, decontarea de către stat a indemnizaţiilor de şomaj tehnic pentru companiile românești a căror activitate este afectată de pe urma războiului din Ucraina şi/sau a sancțiunilor internaționale şi care se văd obligate să aplice măsura suspendării contractelor de muncă ale angajaților din cauza întreruperii sau reducerii temporare a activității in baza art. 52 (1) lit. c) din Codul Muncii.
Pentru a beneficia de plata de către stat a indemnizației de șomaj tehnic, o societate trebuie să îndeplinească mai multe condiții și să urmeze o procedură specială.
Condiții pentru a beneficia de decontarea somajul tehnic:
a) angajatorul este afectat direct sau indirect de de imposibilitatea efectuării de tranzacţii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina și înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20% raportat la încasările realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicită somajul tehnic;
sau
b) angajatorul este supus sancţiunilor internaţionale sau are fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele ANAF.
Indemnizaţia de somaj tehnic care se decontează din bugetul asigurărilor pentru şomaj:
- este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut pe economie in valoare de 6.095 lei.
- se calculează şi se acordă proporţional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar.
- este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, dar nu se datorează contribuţie asiguratorie pentru muncă
- se acordă până la data de 31 decembrie 2022
Procedura de urmat de către angajator pentru decontarea indemnizației
Angajatorii vor depune prin e-mail la AJOFM în raza cărora îşi au sediul social, în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară:
- cerere semnată şi datată de reprezentantul legal,
- declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectaţi în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacţii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, la care se anexează balanţa de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia, precum şi balanţa de venituri şi cheltuieli la care se raportează diminuarea.
sau
- copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor internaţionale, emis de preşedintele ANAF
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie
Agenția de Șomaj va face plata indemnizaţiilor de șomaj tehnic în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.
E. AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ (ANAF) ȘI INSPECȚIA MUNCII DESFĂȘOARĂ O AMPLĂ ACȚIUNE DE CONTROL PENTRU PREVENIREA ȘI COMBATEREA SUSTRAGERII DE LA DECLARAREA ȘI FISCALIZAREA MUNCII.
În perioada următoare, echipe mixte de inspectori de muncă și inspectori ANAF vor verifica firme specializate în domenii precum: construcții și servicii conexe, HORECA, întreținere și reparare autovehicule, transport, protecție și gardă, înfrumusețare și întreținere corporală, alimentație publică, comerț, servicii de curățenie și alte domenii relevante.
Sunt avute în vedere societăți care plătesc salarii subdeclarate față de media pe ramură, au un procent semnificativ de angajați cu salariul minim pe economie, au o cifră de afaceri mare, dar un profit declarat foarte mic, beneficiază de împrumuturi semnificative de la asociați fără venituri justificative pentru creditări sau înregistrează neconcordanțe între informațiile declarate privind tranzacțiile realizate și cele declarate de partenerii de afaceri.
Controalele vizează atât munca nedeclarată, cât și munca subdeclarată, respectiv, cazuri de muncă în care nivelul real de salarizare este declarat parțial.
Vă recomandăm să vă asigurați că îndepliniți toate obligațiile legale ce vă revin în calitate de angajator!
Principalele repere de avut în vedere pentru asigurarea unei bune desfășurări a relațiilor de muncă:
Contractul individual de muncă se încheie în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar salariatului, îi revine angajatorului.
Anterior începerii activității, contractul individual de muncă se înregistrează în Registrul general de evidență a salariaților, care se transmite Inspectoratului Teritorial de Muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activități.
Perioada de probă se desfășoară după încheierea contractului individual de muncă.
Durata timpului de muncă:
- normă întreagă - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) şi de 40 de ore pe săptămână
- durata maximă - 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare
- repausul între două zile de muncă nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive.
- durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore trebuie să fie urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore.
Munca suplimentară este munca prestată la cererea angajatorului si cu acordul salariatului, în cursul săptămânii de lucru, și se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia. În situația în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă, este obligatorie acordarea unui spor de cel puțin 75% din salariul de bază, corespunzător duratei acesteia.
Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica. Repausul săptămânal poate fi acordat și în alte zile, caz în care este obligatorie acordarea unui spor la salariu.
Angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența reală a orelor de muncă prestate de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit a programului de lucru.
Dosarele de personal în original se păstreaza la sediul angajatorului (trebuie sa conțină contractul de muncă, actele adiționale, deciziile de suspendare/încetare, fișele de post). O copie a contractului de muncă trebuie păstrată și la locul desfășurării actvității, în cazul în care acesta este diferit de sediul angajatorului
Dovada plății salariului trebuie păstrată de către angajator
Programarea anuală a concediilor de odihnă trebuie intocmită de către angajator
Inițierea negocierii colective în vederea incheierii Contractului Colectiv de Muncă, pentru societățile cu cel putin 21 de angajați
Regulamentul Intern pentru societățile cu mai mult de 9 angajați
Dosarele pentru aplicarea scutirii de impozit pentru domeniul IT, în cazul societăților care beneficiaza de aceasta facilitate
Dovada indeplinirii condiției cu privire la cifra de afaceri realizată in domeniul construcțiilor (cel puțin 80% din cifra de afaceri totală trebuie sa fie cifra de afaceri realizată din activități de construcții desfășurate pe teritoriul României), în cazul societăților care beneficiaza de facilitățile din domeniul construcțiilor
Angajatorul are obligația de a comunica către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă toate locurile de muncă vacante, in termen de 5 zile lucrătoare de la vacanțarea acestora. De asemenea, angajatorii au obligația de a comunica si ocuparea locurilor de muncă vacante care au fost declarate la AJOFM, in termen de 1 zi de la data ocupării acestora, in condițiile legii.