Prezenta ordonanta modifica si completeaza prevederile anterioare cu privire la detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.

Noutatea consta in faptul ca noile reglementari completeaza actul normativ de baza si isi propune clarificarea regimului drepturilor de care beneficiaza salariatii in desfasurarea activitatilor rezultate din detasarea externa.

Prezentul act introduce notiunea de „salariat detasat de pe teritoriul Romaniei” – salariatul unui angajator stabilit pe teritoriul Romaniei, care in mod normal lucreaza in Romania, dar care este trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, atunci cand angajatorul ia una dintre masurile de mai jos:
  • Detasarea unui salariat, in numele intreprinderii si sub coordonarea acesteia, in cadrul unui contract incheiat intre angajator si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene.
  • Detasarea unui salariat la o unitate sau la o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi , situata pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene;
  • Punerea la dispozitie a unui salariat, de catre un agent de munca temporara, la o intreprindere utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul unui stat mebru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene.
Ordonanta prevede pastrarea raportului de munca direct al salariatului cu angajatorul, pe intreaga perioada a detasarii.
Salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei, in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de conditiile de munca stabilite prin acte cu putere de lege, cu privire la:
  • Durata maxima a timpului de munca si durata minima a repausului periodic;
  • Durata minima a concediilor anuale platite;
  • Salariul minim (prevazut de legislatia si practica statului membru al Uniunii Europene,al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, pe al carui/carei teritoriu a fost detasat salariatul), inclusiv compensarea sau plata muncii suplimentare;
  • Conditiile de punere la dispozitie a salariatilor, in special de catre agentii de munca temporara;
  • Sanatatea si securitatea in munca;
  • Masurile de protectie aplicabile conditiilor de munca pentru femei insarcinate sau pentru cele care au nascut recent, precum si pentru copii si tineri;
  • Egalitatea de tratament dintre barbati si femei, precum si alte dispozitii in materie de nediscriminare.
Personalul angajatorilor stabiliti pe teritoriul Romaniei care efectueaza operatiuni de transport international fiind trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene si care nu se incadreaza in definitia salariatului detasat de pe teritoriul Romaniei, este considerat delegat si beneficiaza de plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si a unei indemnizatii de delegare.

Prezentul act normativ are ca obiective urmatoarele:
  •  preintampinarea  situatiilor legate de perturbarea semnificativa a activitatilor agentilor economici care detaseaza extern salariatii, datorita reincadrarii de catre inspectorii ANAF a sumelor acordate salariatilor detasati extern;
  • corectarea situatiilor aparute in practica din cazua interpretarilor diferite a legislatiei actuale privind incadrarea din punct de fiscal a drepturilor acordate salariatilor in cadrul detasarilor externe
Ordonanta intra in vigoare incepand cu data de 30 Iunie 2015.
 
Ordonanta de Urgenta nr. 28/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.[1]
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.