- 1) Model de aviz de însoțire pentru comercianții de tip cash & carry
A fost publicat modelul de aviz de însoțire a mărfii pentru entitățile care desfășoară activitate de comerț cash & carry.
Avizul de însoțire a mărfii (Cod CASH AND CARRY 14-3-6aA) se va întocmi în momentul livrării din magazinele cash & carry a produselor, mărfurilor sau a altor valori materiale, precum și în alte situații stabilite prin procedurile proprii ale entității, dar nu mai târziu de data transmiterii facturii în sistemul RO e-Factura. În plus, avizul va servi și rolul de chitanță pentru contabilizarea în registrul de casă.
Completările au fost introduse prin Ordinul nr. 4058/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 754 din 1 august 2024.
- 2) Stabilirea termenului de depunere a declarației recapitulative și aprobarea unor formulare
- 3) Mențiuni noi privind procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili și contribuabililor mijlocii
În contextul implementării decontului precompletat RO e-TVA, a fost clarificat termenul de depunere pentru declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (390 VIES), stabilindu-se ca fiind până pe 25 inclusiv a lunii următoare în care apare exigibilitatea taxei pentru operațiunile declarabile.
În situația în care data de 25 a lunii este zi nelucrătoare, declarația recapitulativă se depune până în prima zi lucrătoare, inclusiv, ulterioară datei de 25 a lunii. Termenul a fost doar clarificat, și se aplică pentru declarația aferentă lunii iulie 2024.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 6073/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 771 din 7 august 2024.
A fost actualizat modelul formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 3.796/910/1.216/2.520/2024 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 763 din 5 august 2024.
Au fost aprobate modelele de formulare și procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor și al plătitorilor, în cazul contribuabililor care nu au depus declarația de mențiuni pentru modificările ulterioare ale datelor din declarația de înregistrare fiscală.
Modificările au fost introduse prin Ordinul nr. 3792/2024 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 774 din 7 august 2024.
În cazul contribuabililor care dobândesc sau pierd calitatea de mari contribuabili sau contribuabili mijlocii (prin schimbarea competenței de administrare de către organele fiscale) și care efectuează plăți eronate către conturi de trezorerie diferite de cele la care sunt arondați, aceste plăți vor fi redirecționate automat către unitățile de trezorerie corespunzătoare.
Redirecționarea plăților se va efectua pe o perioadă de 3 luni în baza datelor din Registrul contribuabililor. După cele 3 luni, eventualele plăți efectuate eronat de către contribuabili la unitățile de trezorerie la care au fost arondați anterior acestei date se vor returna plătitorilor.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 3801/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 771 din 7 august 2024.
- 4) Modificarea Procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante
A fost modificată și completată procedura de restructurare a obligațiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2021, nestinse, stabilită prin OMFP 2810/2019.
În cazul desființării actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a contestației, înlesnirea la plată își menține valabilitatea și în situația în care debitorul are inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum de maximum 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale. În acest caz, se amână în vederea anulării suma de max. 50% din totalul obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă ca urmare a desființării actului administrativ fiscal, iar restul sumei va fi inclusă în eșalonare.
În plus, a fost introdus modelul Deciziei de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor bugetare principale ce se emite în situația de mai sus.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 3103/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 752 din 1 august 2024.
- 5) Stabilirea cazurilor speciale de executare silită și structurilor abilitate
Au fost stabilite cazurile speciale de executare silită prevăzute de art. 220 alin. (2^1) din Codul de procedură fiscală, anume:
• Hotărârile judecătorești definitive pronunțate în materie penală pentru recuperarea creanțelor bugetare de la persoane fizice sau juridice;
• Înscrisurile emise în materie penală de instanțele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul ANAF a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora;
• Ordinele președintelui ANAF care au dispus blocarea fondurilor sau resurselor economice aparținând persoanelor fizice ori juridice ce fac obiectul sancțiunilor internaționale;
• alte titluri executorii prin care se stabilesc sume dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătorești definitive, cele prin care se stabilește cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum și cele prin care se stabilește suma reprezentând diferența de preț și/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului
Serviciul/Compartimentul executări silite cazuri speciale este structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 6138/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 833 din 21 august 2024.
Disclaimer
Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.