- 1) Precizări privind calculul și datorarea IMCA și ICAS
Au fost aduse precizări privind activele eligibile pentru determinarea indicatorilor I (valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active) și A (amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziționate/produse) la calculul impozitului specific pe cifra de afaceri (ICAS). Astfel, activele corporale eligibile la determinarea indicatorilor I și A pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) se vor lua în considerare și pentru calculul ICAS.
De asemenea, la determinarea indicatorului I din calculul ICAS se vor include doar imobilizările în curs de execuție înregistrate în evidența contabilă începând cu data de 1 ianuarie 2025. Valoarea respectivă va fi evidențiată distinct în cadrul indicatorului I, fără includerea acesteia în indicatorul A.
În ceea ce privește obligația datorării ICAS pentru societățile din sectorul petrol și gaze naturale, a fost introdusă o excepție pentru contribuabilii care obțin venituri din vânzarea combustibililor solizi, naftalinei, și altor produse corespunzătoare activităților încadrate în codurile CAEN 4671, 4681 și 4730. Această excepție se aplică doar în cazul în care activitatea principală a contribuabilului nu se încadrează în activitățile aferente codurilor CAEN supuse impozitului specific. Nu vor beneficia de excepție contribuabilii care desfășoară și alte activități secundare corespunzătoare codurilor CAEN, supuse impozitului specific.
În ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor fiscale, persoanele nerezidente stabilite în Uniunea Europeană pot desemna, opțional, un reprezentant fiscal pentru calculul și plata ICAS. În schimb, în cazul persoanelor nestabilite în Uniunea Europeană, desemnarea reprezentantului fiscal este obligatorie. Procedura și condițiile de înregistrare a reprezentantului urmează să fie aprobate.
Mai mult, a fost introdusă obligația constituirii unei scrisori de garanție, în valoare de 1 milion euro, echivalent în lei, de către societățile supuse ICAS sau de către reprezentantul fiscal desemnat. Garanția se va constitui în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, iar neconstituirea acesteia atrage interzicerea efectuării oricăror formalități vamale, până la momentul îndeplinirii obligației.
Contribuabilii care desfășoară activități aferente codurilor CAEN supuse ICAS, au obligația calculării, declarării și plății impozitului impozitului specific pentru trimestrele I-IV, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului respectiv, inclusiv pentru trimestrul IV.
Aceste prevederi au fost introduse prin Ordinul nr. 109/2025 privind activele eligibile la determinarea indicatorilor I și A a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 66 în data de 27 ianuarie 2025 și modifică OMF nr. 10/2024.
Aceste prevederi au fost introduse prin Ordonanța nr. 3/2025 privind completarea prevederilor privind obligația plății ICAS a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025, care modifică art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
- 2) Noutăți privind obligația depunerii formularului 205
- 3) Modificarea Acordului de evitare a dublei impuneri cu Malta
S-a introdus obligația depunerii formularului informativ 205 de către plătitorilor de venit care conduc evidența contabilă și care rețin la sursă impozitul pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a locuințelor personale (i.e., impozitul din chirii). Așadar, în plus față de obligația declarării impozitului din chirii prin declarația 100, contribuabilii trebuie să declare anual datele informative privind impozitul reținut, pentru fiecare beneficiar de venit.
Vă reamintim că formularul 205 se depune până la data de 28 februarie 2025 inclusiv, pentru veniturile realizate în anul 2024. De asemenea, formularul trebuie depus de fiecare dată când plătitorul de venit constată erori în declarația depusă anterior, rectificând-o corespunzător.
Aceste prevederi au fost introduse prin Ordinul nr. 102/2025 privind modificarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 205 şi 207 publicat în Monitorul Oficial nr. 65, din 27 ianuarie 2025.
Anterior, prevederile privind procedura amiabilă din Acord stipulau că, dacă o persoană considera că măsurile adoptate de unul sau de ambele state contractante conduc sau vor conduce la o impunere neconformă cu Acordul, aceasta putea sesiza autoritatea competentă din statul unde este rezidentă. Modificarea adusă impune însă autorității competente de a încerca soluționarea acestor cazuri printr-o înțelegere amiabilă cu autoritatea celuilalt stat contractant, pentru a preveni dubla impunere.
Aceste prevederi au fost introduse prin Legea nr. 2/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 17 din 13 ianuarie 2025.
Disclaimer
Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.