- 1) Procedura de anulare a unor obligații bugetare restante
Ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență nr 107/2024 referitoare la anularea unor obligații bugetare, subiect prezentat pe larg aici, Ministerul finanțelor publice a adoptat procedura de anulare a unor obligații bugetare, vizând în principal reglementarea modalităților prin care contribuabilii pot beneficia de anularea obligațiilor fiscale restante la data de 31 august 2024, în anumite condiții specifice.
Procedura reiterează sfera de aplicabilitate a obligațiilor restante, categoriile de debitori, precum și facilitățile fiscale de care pot beneficia aceștia.
În ceea ce privește procedura de acordare a amânării la plată, pașii pe care un contribuabil trebuie să îi urmeze, se rezumă la:
1. Depunerea notificării: Debitorii care vor să beneficieze de anularea unor obligații bugetare trebuie să depună o notificare fie la sediul autorității fiscale, prin poștă, sau prin serviciul online "Spațiu privat virtual" (SPV). Acest pas nu este obligatoriu însă este benefic deoarece este urmată de o analiză a autorităților fiscale ce stabilește cu certitudine sumele ce fac obiectul amânării. Mai mult decât atât, depunerea notificării poate suspenda executarea silită și alte proceduri până la soluționarea cererii.
2. Depunerea cererii: Debitorii solicită anularea obligațiilor bugetare printr-o cerere depusă tot prin intermediul căilor menționate mai sus. La depunerea cererii, contribuabilii trebuie să îndeplinească toate condițiile de eligibilitate.
Atât notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, cât și cererea de anulare a unor obligații bugetare se depunere prin intermediul formularului D11 “Cerere de Anulare a unor obligații bugetare/ NOTIFICARE privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare”, până la data de 25 Noiembrie 2024 inclusiv.
3. Analiza fiscală: În termen de 5 zile de la data depunerii cererii, autoritățile analizează situația fiscală a contribuabilului și emit, după caz, decizia de anulare a unor obligaţii bugetare sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligaţii bugetare.
4. Anularea și restituirea obligațiilor fiscale: Obligațiile fiscale accesorii pentru care a fost emisă decizia de anulare sunt scăzute din evidența fiscală a debitorului. Obligațiile fiscale accesorii ce îndeplinesc condițiile pentru acordarea facilităților fiscale, însă au fost stinse începând cu data de 6 septembrie 2024, vor fi restituite contibuabilului aflat în drept.
Procedura a fost introdusă prin Ordinul nr. 5521/2024 publicat în Monitorul Oficial nr. 944 din 19 septembrie 2024.
- 2) Completări aduse la Ordonanța de urgență 107/2024 privind amnistia fiscală
- 3) Declarație de reciprocitate a României către Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord
Prin Ordonanța de urgență nr. 112 din 23 septembrie au fost aduse o serie de modificări amnistiei fiscale introdusă prin Ordonanța de Urgență nr. 107/2024. Una dintre cele mai semnificative completări se referă la gestionarea obligațiilor fiscale ale debitorilor aflați în insolvență. Potrivit noilor reglementări, administratorii judiciari sau speciali trebuie să obțină aprobarea creditorilor pentru a putea beneficia de facilitățile fiscale stipulate în OUG 107/2024.
În plus, amnistia fiscală a fost extinsă pentru a cuprinde și deciziile de impunere din oficiu referitoare la veniturile persoanelor fizice din anii 2019 și 2020. Obligațiile principale stabilite prin aceste decizii pot fi achitate prin plata sumei principale, iar accesoriiile vor fi anulate dacă plățile sunt efectuate în termenul stabilit.
Un alt aspect semnificativ introdus prin OUG 112/2024 se referă la accesoriile aferente unor obligații bugetare principale, care includ ajutoare de stat ce trebuie recuperate sau fonduri ce revin bugetului Uniunii Europene, precum și alte obligații bugetare cum sunt cele:
• care fac obiectul unor procese penale;
• stabilite prin hotărâri penale definitive;
• reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
În final, ordonanța reglementează și situația debitorilor cu eșalonări la plată. Astfel, cei care doresc să beneficieze de amnistie în timpul derulării eșalonărilor trebuie să respecte condițiile stabilite pentru finalizarea acestora, precum și pentru aplicarea anulării accesoriilor.
Ordonanţa de urgenţă nr. 112/2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 959 din 25 septembrie 2024.
Începând cu data de 22 august 2024, a intrat în vigoare Declaraţie de reciprocitate a României către Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Astfel, devine posibilă solicitarea la rambursarea a taxei pe valoarea adăugată aferente importurilor de bunuri, achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în România de către persoanele impozabile stabilite în Regatul Unit al Marii Britanii, în concordanță cu prevederile Directivei 13.
- 4) Extinderea aplicării facilităților fiscale pentru cercetare-dezvoltare și pentru contribuabilii plătitori de impozit minim pe cifra de afaceri
Sunt aduse noi completări Codului fiscal, cu impact la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, ce vizează contribuabilii care aplică deducerea suplimentară pentru activitățile de cercetare-dezvoltare. Aceștia pot reduce din impozitul minim pe cifra de afaceri suma obținută prin aplicarea unei cote de 16% la deducerea suplimentară de 50% din cheltuielile eligibile pentru aceste activități. Această reducere se aplică în limita impozitului minim pe cifra de afaceri datorat.
Prevederea nou introdusă se aplică începând cu anul fiscal 2024 sau cu anul fiscal modificat care începe în anul 2024.
Completările Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal au fost introduse prin Ordonanța de urgență nr. 115/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 970 din 26 septembrie 2024.
- 5) Procedura de comunicare a datelor contribuabililor și a sumelor redirecționate de către organul fiscal
A fost aprobată Procedura privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate din impozitul datorat către entitățile beneficiare, în baza acordului contribuabilului.
Prin acest act normativ, autoritățile fiscale își crează cadrul legal prin care să poată transmite beneficiarilor, entităților non-profit, informații referitoare la numele şi prenumele/denumirea şi codul de identificare fiscală ale contribuabilului, precum şi sumele redirecţionate de acesta.
De asemenea, ordinul prevede și modelul și conținutul unor formulare specifice care vor fi utilizate în acest proces. Acest demers are scopul de a îmbunătăți gestionarea resurselor fiscale și de a sprijini organizațiile care depind de aceste redirecționări de fonduri.
Aprobarea Procedurii a fost introdusă prin Ordinul nr. 6228 din data de 18 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 940 din data de 18 septembrie 2024.
- 6) Valoare nominală a tichetelor de masă, culturale, de creșă în semestrul II al anului 2024 și semestrul I al anului 2025
Au fost publicate valorile nominale indexate ale unui tichet de masă, tichet cultural și tichet de creșă începând cu luna Octombrie 2024, după cum urmează:
• Tichet de masă: 40,04 lei/tichet - valoare valabilă până în luna martie 2025;
• Tichete culturale: 220 lei/lună, respectiv maxim 440 lei/eveniment - valoare valabilă până în luna martie 2025;
• Tichete de cresă: 660 lei - valoare valabilă până în luna martie 2025.
Valorile nominale indexate au fost stabilite prin:
Ordinul nr. 4.679/2.024/2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 24 septembrie 2024,
Ordinul nr. 4.680/3.219/2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 974 din 27 septembrie 2024 și prin
Ordinul 5339/13 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 975 din 27 septembrie 2024.
7) Scutirea de taxe la import și scutirea de TVA la import pentru bunurile ce revin persoanelor care fug de agresiunea militară dintre Ucraina și Rusia
Ordinul nr. 4.233 din 27 august 2024 a fost introdus datorită Deciziei Europene 2024/775 ce trebuie să fie respectată de către statul român și pentru a putea beneficia de aceste scutiri de taxe este necesară urmarea procedurii implementate de către autorități și respectarea mai multor puncte cumulative:
• Persoanele care au realizat astfel de importuri pot beneficia de scutire începând cu data de 09 septembrie 2024.
• Lista cu bunurile ce se încadrează în această categorie, împreună cu modelul de cerere ce trebuie să fie completată sunt cuprinse în anexele 1 și 2 ale Ordinului nr. 4.233/2024.
Reglementările au fost introduse prin Ordinul nr. 4.233 din 27 august 2024 pentru punerea în aplicare a Deciziei (UE) 2024/775, publicat în Monitorul Oficial nr. 907 din 09 septembrie 2024.
Disclaimer
Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ.