- 1. Suspendarea contractului individual de muncă în situația carantinei
Suspendarea contractului individual de muncă presupune, în esenţă, o suspendare a principalelor sale efecte, pentru o perioadă de timp ce durează până la revenirea salariatului în unitate pentru a presta munca pentru care a fost angajat, perioadă în care nu se desfășoară nicio activitate, iar salariatul nu va fi remunerat pe durata suspendării contractului.
Trebuie reținut că suspendarea de drept intervine în virtutea legii iar cauzele care duc la această stare a contractului sunt independente de voinţa părţilor și fac imposibilă prestarea muncii.Potrivit art. 50 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul individual de muncă se suspendă de drept în situația carantinei.
Astfel, menționăm faptul că, pe durata suspendării contractului individual de muncă, pot continua să existe anumite drepturi și obligații ale părților dacă acestea sunt prevăzute prin legi speciale, prin contractul colectiv de muncă aplicabil, prin contracte individuale de muncă sau prin regulamente interne.
De exemplu, potrivit art. 18 și 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor și recuperării capacității de muncă, asigurații pot beneficia de concediu și indemnizație pentru carantină.Concediul și indemnizația pentru carantină se acordă asiguraților cărora li se interzice continuarea activității din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certificatul eliberat de direcția de sănătate publică. Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantină reprezintă 75% din baza de calcul ce se determină ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează contribuția asiguratorie pentru muncă.
Potrivit art. 60 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare concedierea salariaților nu poate fi dispusă pe durata suspendării activității ca urmare a instituirii carantinei.
- 2. Suspendarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului – șomajul tehnic
Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
În această situație, salariații vor sta la dispoziția angajatorului pentru a relua activitatea odată cu încetarea motivelor care au determinat suspendarea contractului individual de muncă.
În cazul șomajului tehnic, angajatorul are la dispoziție două posibilități:
- • reducerea corespunzătoare a salariului, în cazul reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților, după caz.
- • acordarea salariaților a unei indemnizații, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, pentru salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate.
- 3. Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului.
Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului reprezintă încetarea contractului individual de muncă determinată de desființarea locului de muncă ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fără legătură cu persoana acestuia.
Desființarea locului de muncă trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă.
- • Cauza este reală când prezintă caracter obiectiv și face imposibilă continuarea raportului de muncă, fără a se produce daune angajatorului,
- • Cauza este serioasă când motivele de concediere nu au legătură cu persoana salariatului și măsura luată de angajator urmăreşte exclusiv îmbunătăţirea activităţii.
De exemplu, poate constitui o cauză reală dificultatea economică cu care se confruntă societatea.
Salariații concediați pentru motive care nu țin de persoana lor beneficiază de măsuri active de combatere a șomajului și pot beneficia de compensații în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și de contractul colectiv de muncă aplicabil.
Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului poate fi individuală sau colectivă.
Concedierea colectivă depinde de efectivul total şi de numărul de angajaţi concediaţi într-o perioadă de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu țin de persoana salariatului.
La stabilirea numărului efectiv de salariați concediați colectiv, se iau în calcul și acei salariați cărora le-au încetat contractele individuale de muncă din inițiativa angajatorului, din unul sau mai multe motive, fără legătură cu persoana salariatului, cu condiția existenței a cel puțin 5 concedieri.
Prevederile referitoare la concedierea colectivă (art. 68-73 din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare) nu se aplică salariaților din instituțiile publice și autoritățile publice.
De asemenea, prevederile referitoare la concedierea colectivă nu se aplică în cazul contractelor individuale de muncă încheiate pe durată determinată, cu excepția cazurilor în care aceste concedieri au loc înainte de data expirării acestor contracte.
- 4. Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă în domeniul muncii și protecției sociale
- • prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale se stabilesc măsuri de protecție socială pentru angajați și familiile acestora din sectoarele economice a căror activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale autorităților publice, pe perioada stării de urgență;
- • instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ- teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului,
- • prin excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, persoana îndreptățită își păstrează stimulentul de inserție, în situația pierderii locului de muncă ca urmare a efectelor epidemiei Covid 19.
- • Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronică.